§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim;
2)
CMKE - rozumie się przez to Centralną Morską Komisję Egzaminacyjną, o której mowa
w art. 77 ust. 1 ustawy;
§ 3.
Kandydatem na przewodniczącego CMKE może być osoba, która posiada:
1)
wykształcenie wyższe - co najmniej na poziomie jednolitych studiów magisterskich lub
studiów drugiego stopnia, w rozumieniu
ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r.
poz. 742 i 1544, z 2013 r. poz. 675, 829, 1005, 1588 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7,
768, 821, 1004, 1146 i 1198.);
2)
wiedzę w zakresie objętym Konwencją STCW oraz znajomość przepisów w sprawie wyszkolenia
i kwalifikacji zawodowych marynarzy;
3)
dyplom na poziomie zarządzania, o którym mowa w Konwencji STCW;
4)
co najmniej 6-letnią praktykę pływania, w tym co najmniej 3 lata na stanowisku na
poziomie zarządzania;
5)
co najmniej 5-letnie doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym związanym z
gospodarką morską.
§ 4.
Kandydatem na zastępcę przewodniczącego CMKE może być osoba, która spełnia kryteria
wymienione w § 3 pkt 1-3 oraz posiada co najmniej:
1)
3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej w morskich jednostkach edukacyjnych, o
których mowa w art. 74 ustawy, lub
2)
3-letnią praktykę pływania na stanowisku na poziomie zarządzania.
§ 6.
Kandydat na egzaminatora składa, do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej
za pośrednictwem przewodniczącego CMKE, wniosek o wpisanie go na listę egzaminatorów,
który powinien zawierać:
1)
imię, nazwisko oraz adres do korespondencji,
2)
wskazanie preferowanej formy kontaktu przez podanie: numeru telefonu, adresu poczty
elektronicznej albo numeru faksu,
3)
numer PESEL, a w przypadku osoby nieposiadającej numeru PESEL - nazwę, serię i numer
dokumentu potwierdzającego tożsamość,
4)
informacje o posiadanym wykształceniu i kwalifikacjach,
5)
informacje o praktyce i doświadczeniu zawodowym,
6)
deklarację dotyczącą zakresu egzaminowania
- oraz kopie dokumentów poświadczających spełnienie wymagań, o których mowa w § 5.
§ 8.
Lista egzaminatorów jest aktualizowana w przypadku:
2)
wystąpienia na piśmie przez egzaminatora o usunięcie go z listy egzaminatorów;
3)
zmiany zakresu egzaminowania, do którego egzaminator jest uprawniony - na wniosek
egzaminatora.
§ 9.
Do wniosków o wpis na listę egzaminatorów złożonych i nierozpatrzonych przed dniem
wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
§ 11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.