Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 5 września 2014 r.w sprawie wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi 2)Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień: 1) dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3); 2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z późn. zm.3)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2014 r. poz. 609 i 768.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1.

Przepisy rozporządzenia stosuje się do statków o polskiej przynależności nieobjętych umowami międzynarodowymi, podlegających wpisowi do:

1)

rejestru okrętowego;

2)

polskiego rejestru jachtów;

3)

rejestru prowadzonego przez dyrektora urzędu morskiego.

2.

Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do statków objętych zakresem stosowania rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 listopada 2004 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających   (Dz. U. Nr 258, poz. 2584).

§ 2.

1.

Statek, o którym mowa w § 1, może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia odpowiednie dla tego statku wymagania techniczne w zakresie:

1)

konstrukcji kadłuba;

2)

wyposażenia kadłubowego;

3)

urządzeń sterowych;

4)

urządzeń kotwicznych, holowniczych i cumowniczych;

5)

stałych urządzeń połowowych;

6)

osprzętu żaglowego;

7)

masztów i olinowania;

8)

silników napędowych oraz urządzeń maszynowych;

9)

mechanizmów pomocniczych;

10)

kotłów parowych i podgrzewaczy olejowych oraz ich wyposażenia;

11)

zbiorników ciśnieniowych oraz ich urządzeń;

12)

instalacji rurociągów;

13)

wałów śrubowych oraz śrub napędowych i innych pędników;

14)

urządzeń elektrycznych oraz ich instalacji;

15)

urządzeń automatyki;

16)

konstrukcyjnej ochrony przeciwpożarowej;

17)

urządzeń i instalacji gaśniczych oraz sprzętu gaśniczego;

18)

wolnej burty;

19)

stateczności, pływalności i niezatapialności;

20)

środków i urządzeń ratunkowych;

21)

świateł nawigacyjnych i środków sygnałowych;

22)

urządzeń radiowych;

23)

wyposażenia nawigacyjnego;

24)

urządzeń dźwignicowych;

25)

pomieszczeń załogowych i pasażerskich;

26)

ochrony środowiska.

2.

Jacht morski może być używany w żegludze morskiej, jeżeli spełnia wymagania techniczne w zakresie określonym w § 8 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie   (Dz. U. poz. 326).

§ 3.

1.

W odniesieniu do poszczególnych elementów budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia, o których mowa w § 2 ust. 1, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne:

1)

Polskiego Rejestru Statków S.A.,

2)

uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w zakresie określonym w upoważnieniu
- które są udostępnione na ich stronach podmiotowych.

2.

W odniesieniu do poszczególnych elementów budowy jachtu morskiego, jego stałych urządzeń i wyposażenia, o których mowa w § 2 ust. 2, uznaje się za obowiązujące wymagania techniczne:

1)

Polskiego Rejestru Statków S.A.,

2)

uznanej organizacji upoważnionej do wykonywania zadań administracji morskiej na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, w zakresie określonym w upoważnieniu,

3)

w przypadku jachtów morskich o długości do 15 m - podmiotu upoważnionego do wykonywania przeglądów technicznych tych jachtów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim
- które są udostępnione na ich stronach podmiotowych.
2)
Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia postanowień: 1) dyrektywy Rady 97/70/WE z dnia 11 grudnia 1997 r. ustanawiającej zharmonizowany system bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości 24 m i większej (Dz. Urz. WE L 34 z 09.02.1998, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 3); 2) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz. Urz. UE L 163 z 25.06.2009, str. 1, z późn. zm.).
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2014 r. poz. 609 i 768.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 maja 2002 r. w sprawie określenia wymagań w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń i wyposażenia dla statków nieobjętych umowami międzynarodowymi (Dz. U. Nr 74, poz. 679), które zgodnie z art. 149 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 228, poz. 1368, z 2012 r. poz. 1068, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2014 r. poz. 609 i 768) utraciło moc z dniem 26 lipca 2013 r.