W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 29 stycznia 2013 r. w Warszawie został podpisany Protokół między Rządem Rzeczypospolitej
Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w
zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 r., w następującym brzmieniu:
PROTOKÓŁ
MIĘDZY RZĄDEM RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ A RZĄDEM REPUBLIKI INDII O ZMIANIE UMOWY MIĘDZY
RZĄDEM POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ A RZĄDEM REPUBLIKI INDII W SPRAWIE UNIKANIA
PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA I ZAPOBIEGANIA UCHYLANIU SIĘ OD OPODATKOWANIA W ZAKRESIE
PODATKÓW OD DOCHODU SPORZĄDZONEJ W WARSZAWIE DNIA 21 CZERWCA 1989 ROKU
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Republiki Indii, powodowane chęcią zawarcia
Protokołu zmieniającego Umowę między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w
zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 roku (zwanej dalej Umową),
uzgodniły, co następuje:
Artykuł 1
Artykuł 2, ustęp 1 Umowy (Podatki, których dotyczy Umowa) otrzymuje następujące brzmienie:
„
1.
Do podatków, których dotyczy Umowa należą:
a)
w Indiach:
podatek dochodowy, włączając wszelkie dopłaty oraz podatek edukacyjny nakładany na
podstawie ustawy o podatku dochodowym z 1961;
(zwany dalej podatkiem indyjskim)
b)
w Polsce:
(i)
podatek dochodowy od osób fizycznych, oraz
(ii)
podatek dochodowy od osób prawnych
(zwane dalej „podatkami polskimi”).
”
.
Artykuł 2
W artykule 3 Umowy (Ogólne definicje):
1)
ustęp 1 litera a) oraz b), otrzymują następujące brzmienie:
„
a)
określenie „Indie” oznacza terytorium Indii i zawiera wody terytorialne oraz przestrzeń
powietrzną ponad nimi, jak również każdy inny obszar morski na którym Indie posiadają
suwerenne prawa, inne prawa oraz jurysdykcję, zgodnie z prawem Indii oraz zgodnie
z prawem międzynarodowym, łącznie z Konwencją Narodów Zjednoczonych o Prawie Morza;
b)
określenie „Polska” oznacza Rzeczpospolitą Polską, a użyte w znaczeniu geograficznym
oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz każdy rejon przyległy do wód terytorialnych
Rzeczypospolitej Polskiej, w którym na podstawie ustawodawstwa Polski i zgodnie z
prawem międzynarodowym, Polska może wykonywać prawa odnoszące się do badań i wykorzystywania
zasobów naturalnych dna morskiego i jego podglebia;
”
.
2)
W ustępie 1 bezpośrednio po literze (j) zostaje dodana następująca litera (k):
„
(k)
określenie „rok podatkowy” w przypadku Indii, oznacza rok finansowy rozpoczynający
się pierwszego dnia kwietnia.
”
.
Artykuł 3
Artykuł 4 ustęp 1 Umowy (Miejsce zamieszkania dla celów podatkowych) otrzymuje następujące
brzmienie:
„
1.
W rozumieniu niniejszej Umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę
w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która według ustawodawstwa tego Państwa
podlega tam opodatkowaniu ze względu na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego
pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również
to Państwo oraz jego jednostkę terytorialną lub władze lokalne. Jednakże, niniejsze
określenie nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko
ze względu na dochód, jaki osiąga ze źródeł położonych w tym Państwie.
”
.
Artykuł 4
W Artykule 5 Umowy (Zakład) bezpośrednio po ustępie 2 dodaje się następujący ustęp
2A:
„
2A.
Określenie „zakład” obejmuje także świadczenie usług, w tym usług konsultacyjnych,
przez przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa za pośrednictwem jego pracowników
lub innego personelu zatrudnionego w tym celu przez to przedsiębiorstwo, jednakże
tylko gdy tego typu działania (w ramach takich samych lub powiązanych prac) na obszarze
drugiego Umawiającego się Państwa trwają przez okres lub okresy wynoszące łącznie
powyżej 6 miesięcy w jakimkolwiek dwunastomiesięcznym okresie.
”
.
Artykuł 5
Artykuł 10 Umowy (Przedsiębiorstwa powiązane) otrzymuje następujące brzmienie:
„
Artykuł 10
Przedsiębiorstwa powiązane”
1.
Jeżeli:
a)
przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa uczestniczy bezpośrednio lub pośrednio w
zarządzaniu, kontroli lub w kapitale przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa,
lub
b)
te same osoby uczestniczą bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub w
kapitale przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa oraz przedsiębiorstwa drugiego
Umawiającego się Państwa,
i jeżeli w jednym i w drugim przypadku między dwoma przedsiębiorstwami w zakresie
ich stosunków handlowych lub finansowych, zostaną umówione lub narzucone warunki,
które różnią się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne przedsiębiorstwa,
wówczas zyski, które osiągnęłoby jedno z przedsiębiorstw bez tych warunków, ale z
powodu tych warunków ich nie osiągnęło, mogą być uznane przez Umawiające się Państwo
za zyski tego przedsiębiorstwa i odpowiednio opodatkowane.
2.
Jeżeli Umawiające się Państwo włącza do zysków przedsiębiorstwa tego Państwa, i odpowiednio
opodatkowuje, zyski przedsiębiorstwa drugiego Umawiającego się Państwa, z tytułu których
przedsiębiorstwo to zostało opodatkowane w tym drugim Państwie, i drugie Umawiające
się Państwo zgadza się, że zyski w ten sposób połączone są zyskami, które osiągnęłoby
przedsiębiorstwo pierwszego wymienionego Państwa, gdyby warunki ustalone między obydwoma
przedsiębiorstwami były takie, jak między przedsiębiorstwami niezależnymi, wtedy to
drugie Państwo dokona odpowiedniej korekty kwoty podatku wymierzonego od tych zysków.
Przy ustalaniu takiej korekty będą odpowiednio uwzględnione inne postanowienia niniejszej
Umowy, a właściwe władze Umawiających się Państw będą w razie konieczności porozumiewać
się ze sobą.”.
Artykuł 6
W Artykule 11 Umowy (Dywidendy) ustęp 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„
2.
Jednakże, dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie,
w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, i zgodnie z prawem tego Państwa,
ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim
Umawiającym się Państwie, to podatek tak ustalony nie może przekroczyć 10 % kwoty
dywidend brutto.
Postanowienia niniejszego ustępu nie dotyczą opodatkowania spółki w odniesieniu do
zysków, z których dywidendy są wypłacane.
”
.
Artykuł 7
W Artykule 12 Umowy (Odsetki):
1)
ustęp 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„
2.
Jednakże, takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie,
w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli odbiorcą jest osoba
uprawniona do odsetek, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 %
kwoty brutto tych odsetek.
”
;
2)
ustęp 3, litera b) punkt i) otrzymuje następujące brzmienie:
„
i)
w przypadku Polski, Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), w takim zakresie, w jakim te
odsetki są związane wyłącznie z finansowaniem eksportu i importu.
”
.
Artykuł 8
Artykuł 13 Umowy (Należności licencyjne i opłaty za usługi techniczne) ustęp 2,3 i
4 otrzymują następujące brzmienie:
„
2.
Jednakże, takie należności lub opłaty za usługi techniczne mogą być także opodatkowane
w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają i zgodnie z prawem tego Państwa,
lecz gdy osoba uprawniona do należności lub opłat za usługi techniczne ma miejsce
zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób
ustalony nie może przekroczyć 15 % kwoty należności licencyjnych lub opłat za usługi
techniczne brutto.
3.
Określenie „należności licencyjne” użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju
należności otrzymywane w związku z użytkowaniem lub prawem do użytkowania wszelkich
prawa autorskich, w tym praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub
naukowego, łącznie z filmami dla kin, oraz filmami i taśmami dla telewizji oraz radia,
patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu
produkcyjnego a także za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego,
handlowego lub naukowego lub za informacje związane z doświadczeniem zawodowym w dziedzinie
przemysłowej, handlowej lub naukowej.
4.
Określenie „opłaty za usługi techniczne” użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju
opłaty inne niż te wymienione w artykułach 15 i 16 będące wynagrodzeniem za usługi
menadżerskie, techniczne lub doradcze, włącznie z dostarczaniem usług personelu technicznego
lub innego personelu.
”
.
Artykuł 9
Artykuł 14 Umowy (Zyski ze sprzedaży majątku) ustęp 4 otrzymuje następujące brzmienie:
„
4.
Zyski z tytułu przeniesienia własności udziałów w spółce, której majątek składa się
bezpośrednio lub pośrednio głównie z nieruchomości położonych w Umawiającym się Państwie
mogą być opodatkowane w tym Państwie.
”
.
Artykuł 10
Artykuł 16 Umowy (Praca najemna) ustęp 2, litera a), otrzymuje następujące brzmienie:
„
a)
odbiorca wynagrodzenia przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające
łącznie 183 dni w jakimkolwiek dwunastomiesięcznym okresie rozpoczynającym się lub
kończącym w danym roku podatkowym, i;
”
.
Artykuł 11
Artykuł 21 (Należności otrzymywane przez studentów i praktykantów) Umowy otrzymuje
następujące brzmienie:
„
Artykuł 21
Świadczenia otrzymywane przez studentów i praktykantów
1.
Świadczenia otrzymywane na utrzymanie, kształcenie lub odbywanie praktyki przez studenta
lub praktykanta, który ma lub miał bezpośrednio przed przybyciem do Umawiającego się
Państwa miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie i który przebywa w
pierwszym wymienionym Państwie wyłącznie w celu kształcenia się lub odbywania praktyki,
nie podlegają opodatkowaniu w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli świadczenia te
pochodzą ze źródeł spoza tego Państwa.
2.
Bez względu na postanowienia artykułu 16, wynagrodzenie otrzymywane przez studenta
lub praktykanta który ma lub miał bezpośrednio przed przybyciem do Umawiającego się
Państwa miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie i który przebywa w
pierwszym wymienionym Państwie wyłącznie w celu kształcenia lub odbywania praktyki,
za świadczenie usług o charakterze pracy najemnej w pierwszym Umawiającym się Państwie,
nie podlega opodatkowaniu w tym Państwie, jeżeli jest ono bezpośrednio związane z
jego kształceniem lub praktyką i ma charakter okazjonalny lub wynagrodzenie za te
usługi jest konieczne do uzupełnienia środków jego utrzymania. Jednakże, w każdym
przypadku korzyści przewidziane w tym ustępie nie zostaną przyznane na okres dłuższy
niż pięć kolejnych lat począwszy od pierwszego dnia przybycia do pierwszego wymienionego
Państwa.
”
.
Artykuł 12
Artykuł 24 Umowy (Unikanie podwójnego opodatkowania) otrzymuje następujące brzmienie:
„
Artykuł 24
Unikanie podwójnego opodatkowania
1.
W przypadku Indii, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:
a)
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Indiach osiąga dochód, który
zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy, może być opodatkowany w Polsce, Indie
zezwolą na odliczenie od podatku dochodowego danej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu
zapłaconemu w Polsce.
Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego przed
dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski uzyskane w Polsce.
b)
Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej Umowy, dochód uzyskany przez
osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Indiach jest zwolniony z opodatkowania
w Indiach, wówczas Indie mogą przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu
takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód.
2.
W przypadku Polski, podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:
a)
Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który
zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może być opodatkowany w Indiach, Polska
zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu
w Indiach. Jednakże, takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, obliczonego
przed dokonaniem odliczenia, która przypada na dochód lub zyski uzyskane w Indiach.
b)
Jeżeli zgodnie z jakimkolwiek postanowieniem niniejszej Umowy, dochód uzyskany przez
osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce jest zwolniony z opodatkowania
w Polsce, wówczas Polska może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu
takiej osoby, uwzględnić zwolniony dochód.
”
.
Artykuł 13
Artykuł 25 Umowy (Równe traktowanie) ustęp 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„
2.
Opodatkowanie zakładu, który przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa posiada w drugim
Umawiającym się Państwie, nie może być w tym drugim Państwie mniej korzystne, niż
opodatkowanie przedsiębiorstw tego drugiego Państwa prowadzących taką samą działalność
w takich samych okolicznościach i na takich samych warunkach. Niniejszy przepis nie
może być rozumiany jako ograniczający Umawiające się Państwo w opodatkowaniu zysków
zakładu, który przedsiębiorstwo drugiego Umawiającego się Państwa posiada w pierwszym
wymienionym Państwie, wyższą stawką podatkową niż ta którą stosuje się wobec zysków
podobnego przedsiębiorstwa pierwszego Umawiającego się Państwa, jak również jako sprzeczny
z przepisami artykułu 7 ustęp 3. Jednakże, różnica w wysokości stawki podatkowej nie
może przekroczyć 10 punktów procentowych.
”
.
Artykuł 14
Artykuł 27 Umowy (Wymiana informacji) otrzymuje następujące brzmienie:
„
Artykuł 27
Wymiana informacji
1.
Właściwe władze Umawiających się Państw będą wymieniały takie informacje (łącznie
z dokumentami lub potwierdzonymi kopiami dokumentów), które mogą mieć istotne znaczenie
dla stosowania postanowień niniejszej Umowy albo dla wykonywania lub wdrażania wewnętrznego
ustawodawstwa dotyczącego podatków bez względu na ich rodzaj i nazwę, nałożonych przez
Umawiające się Państwa lub ich jednostki terytorialne albo władze lokalne w zakresie,
w jakim opodatkowanie to nie jest sprzeczne z Umową. Wymiana informacji nie jest ograniczona
postanowieniami artykułów 1 i 2.
2.
Wszelkie informacje uzyskane przez Umawiające się Państwo zgodnie z ustępem 1 będą
stanowiły tajemnicę na takiej samej zasadzie, jak informacje uzyskane zgodnie z ustawodawstwem
wewnętrznym tego Państwa i będą mogły być ujawnione jedynie osobom lub organom (w
tym sądom i organom administracyjnym) zajmującym się wymiarem lub poborem, egzekucją
lub ściganiem albo rozpatrywaniem odwołań w zakresie podatków, których dotyczy ustęp
1, lub sprawowaniem nad nimi nadzoru. Takie osoby lub organy będą wykorzystywać informacje
wyłącznie w takich celach. Mogą one ujawniać te informacje w jawnym postępowaniu sądowym
lub w orzeczeniach sądowych. Niezależnie od powyższego, informacje uzyskane przez
Umawiające się Państwo, mogą zostać wykorzystane w innych celach w przypadku gdy takie
informacje mogą być wykorzystywane dla takich innych celów na podstawie ustawodawstwa
obu Państw i gdy właściwa władza Państwa dostarczającego informacje zezwoli na takie
wykorzystanie.
3.
Postanowienia ustępów 1 i 2 nie mogą być w żadnym przypadku interpretowane jako zobowiązujące
Umawiające się Państwo do:
a)
stosowania środków administracyjnych, które są sprzeczne z ustawodawstwem lub praktyką
administracyjną tego lub drugiego Umawiającego się Państwa;
b)
udzielania informacji, których uzyskanie nie byłoby możliwe na podstawie własnego
ustawodawstwa albo w ramach normalnej praktyki administracyjnej tego lub drugiego
Umawiającego się Państwa;
c)
udzielania informacji, które ujawniłyby tajemnicę handlową, gospodarczą, przemysłową,
kupiecką lub zawodową albo działalność handlową lub informacji, których udzielanie
byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym (ordre public).
4.
Jeżeli Umawiające się Państwo występuje o informację zgodnie z niniejszym artykułem,
drugie Umawiające się Państwo użyje środków służących zbieraniu informacji, aby ją
uzyskać, nawet jeżeli to drugie Państwo nie potrzebuje tej informacji dla własnych
celów podatkowych. Wymóg, o którym mowa w zdaniu poprzednim podlega ograniczeniom,
o których mowa w ustępie 3, lecz w żadnym przypadku takie ograniczenia nie mogą być
rozumiane jako zezwalające Umawiającemu się Państwu na odmowę dostarczenia informacji
jedynie dlatego, że nie ma ono wewnętrznego interesu w odniesieniu do takiej informacji.
5.
Postanowienia ustępu 3 w żadnym przypadku nie będą interpretowane jako zezwalające
Umawiającemu się Państwu na odmowę dostarczenia informacji wyłącznie z takiego powodu,
że informacja jest w posiadaniu banku, innej instytucji finansowej, przedstawiciela,
agenta lub powiernika albo dotyczy relacji właścicielskich w danym podmiocie.
6.
Umawiające się Państwo może zezwolić przedstawicielom właściwej władzy drugiego Umawiającego
się Państwa na pobyt na terytorium pierwszego wymienionego Państwa w celu przesłuchania
osób fizycznych oraz badania dokumentów, przy pisemnym wyrażeniu zgody osób których
sprawa dotyczy. Właściwa władza drugiego wymienionego Umawiającego się Państwa poinformuje
właściwą władzę pierwszego wymienionego państwa o terminie i miejscu spotkania z osobami
fizycznymi, których sprawa dotyczy.
7.
Na wniosek właściwej władzy jednego Umawiającego się Państwa, właściwa władza drugiego
Umawiającego się Państwa, może zezwolić przedstawicielom właściwej władzy pierwszego
wymienionego Umawiającego się Państwa na obecność w trakcie odpowiedniej części kontroli
w drugim wymienionym Umawiającym się Państwie.
8.
Jeśli wniosek, o którym mowa w ustępie 7, zostanie uwzględniony, właściwa władza Umawiającego
się Państwa prowadząca kontrolę zawiadomi, bez zbędnej zwłoki, właściwą władzę drugiego
Umawiającego się Państwa o czasie i miejscu kontroli, organie lub osobie upoważnionej
do przeprowadzenia kontroli oraz o procedurach i warunkach wymaganych przez pierwsze
wymienione Umawiające się Państwo do przeprowadzenia kontroli. Wszelkie decyzje dotyczące
prowadzenia kontroli podejmuje Umawiające się Państwo prowadzące kontrolę.
”
.
Artykuł 15
Artykuł 28 Umowy (Pomoc w poborze podatków) otrzymuje następujące brzmienie:
„
Artykuł 28
Pomoc w poborze podatków
1.
Umawiające się Państwa będą udzielały sobie wzajemnie pomocy w egzekucji ich wierzytelności
podatkowych. Pomoc ta nie podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów artykułów
1 i 2. Właściwe władze Umawiających się Państw mogą ustalić, w drodze wzajemnego porozumienia,
sposób stosowania tego artykułu.
2.
Użyte w tym artykule określenie „wierzytelność podatkowa” oznacza kwotę należną z
tytułu podatków bez względu na ich rodzaj i nazwę, nakładanych w imieniu Umawiających
się Państw, ich jednostek terytorialnych lub władz lokalnych, o ile takie opodatkowanie
nie jest sprzeczne z niniejszą Umową lub jakimkolwiek innym porozumieniem, którego
stronami są Umawiające się Państwa, łącznie z odsetkami, karami administracyjnymi
i kosztami egzekucji lub środków zabezpieczających związanych z taką kwotą.
3.
Jeżeli wierzytelność podatkowa Umawiającego się Państwa, która podlega egzekucji na
mocy prawa tego Państwa i jest należna od osoby, która w danym czasie nie może na
mocy tych praw przeszkodzić jej egzekucji, to taka wierzytelność podatkowa na wniosek
właściwej władzy tego Państwa będzie w celu jej egzekucji przyjęta przez właściwą
władzę drugiego Umawiającego się Państwa. Taka wierzytelność podatkowa będzie pobrana
przez to drugie Państwo zgodnie z jego ustawodawstwem stosowanym w zakresie egzekucji
i poboru jego własnych podatków, tak jakby dana wierzytelność podatkowa była wierzytelnością
podatkową tego drugiego Państwa.
4.
Jeżeli wierzytelność podatkowa Umawiającego się Państwa jest wierzytelnością w odniesieniu
do której to Państwo może na mocy jego prawa podjąć środki zabezpieczające dla potrzeb
jej egzekucji, to na wniosek właściwej władzy tego Państwa taka wierzytelność podatkowa
będzie pobrana w celu podjęcia środków zabezpieczających przez właściwą władzę drugiego
Umawiającego się Państwa. To drugie Państwo podejmie środki zabezpieczające w odniesieniu
do wierzytelności podatkowej zgodnie z przepisami jego ustawodawstwa, nawet jeżeli
w czasie podjęcia takich środków zabezpieczających, wierzytelność podatkowa nie podlega
egzekucji w pierwszym wymienionym Państwie lub jeżeli jest należna od osoby, która
ma prawo zapobiec egzekucji tej wierzytelności.
5.
Jeżeli Umawiające się Państwo zgodnie z jego ustawodawstwem, podejmuje tymczasowe
środki zabezpieczające dla potrzeb egzekucji polegające na zabezpieczeniu aktywów,
zanim wierzytelność podatkowa wobec danej osoby zostanie egzekwowana, właściwa władza
drugiego Umawiającego się Państwa, na wniosek właściwej władzy pierwszego wymienionego
Państwa, podejmie tymczasowe środki zabezpieczające w ramach przewidzianych przez
jego prawo w celu zabezpieczenia aktywów tej osoby w tym drugim Umawiającym się Państwie.
6.
Bez względu na postanowienia ustępów 3 i 4 niniejszego artykułu, wierzytelność podatkowa
przyjęta przez jedno Umawiające się Państwo w rozumieniu ustępów 3 i 4, nie będzie
w tym Państwie podlegać przedawnieniu ani nie przyzna się jej pierwszeństwa stosowanego
do wierzytelności podatkowej na mocy ustawodawstwa tego Państwa z uwagi na jej istotę.
Ponadto, wierzytelność podatkowa pobrana przez Umawiające się Państwo w rozumieniu
ustępów 3 i 4 nie będzie miała żadnego pierwszeństwa w tym Państwie w stosunku do
tych wierzytelności na mocy ustawodawstwa drugiego Umawiającego się Państwa.
7.
Postępowanie dotyczące istnienia, zasadności lub kwoty wierzytelności podatkowej Umawiającego
się Państwa może być prowadzone jedynie przed sądami lub organami administracyjnymi
tego Państwa. Postanowienia niniejszego artykułu w żadnym przypadku nie będą interpretowane
jako nakładające lub przewidujące prawo do takiego postępowania przed sądami lub organami
administracyjnymi drugiego Umawiającego się Państwa.
8.
Jeżeli w każdym momencie po przedłożeniu wniosku przez Umawiające się Państwo na podstawie
ustępów 3 lub 4 niniejszego artykułu i zanim drugie Umawiające się Państwo pobrało
i przekazało daną wierzytelność podatkową pierwszemu Umawiającemu się Państwu, dana
wierzytelność podatkowa przestaje być:
a)
w przypadku wniosku przedłożonego na podstawie ustępu 3 niniejszego artykułu - wierzytelnością
podatkową pierwszego Umawiającego się Państwa, która podlega egzekucji na podstawie
ustawodawstwa tego Państwa i jest należna od osoby, która w tym czasie nie może z
mocy ustawodawstwa tego Państwa zapobiec jej egzekucji, lub
b)
w przypadku wniosku przedłożonego na podstawie ustępu 4 niniejszego artykułu - wierzytelnością
podatkową pierwszego wymienionego Państwa, w odniesieniu do której to Państwo może
na podstawie jego ustawodawstwa podjąć środki zabezpieczające w celu zapewnienia jej
egzekucji, właściwa władza pierwszego wymienionego Państwa niezwłocznie poinformuje
o tym fakcie właściwą władzę drugiego Państwa i w zależności od decyzji podjętej przez
to drugie państwo, pierwsze wymienione państwo wycofa lub zawiesi realizację swojego
wniosku.
9.
W żadnym przypadku postanowienia tego artykułu nie mogą być rozumiane jako nakładające
na Umawiające się Państwo zobowiązania do:
a)
stosowania środków administracyjnych sprzecznych z ustawodawstwem lub praktyką administracyjną
tego lub drugiego Umawiającego się Państwa;
b)
podejmowania działań sprzecznych z porządkiem publicznym (ordre public);
c)
udzielania pomocy, jeżeli drugie Umawiające się Państwo nie podjęło wszelkich stosownych
czynności egzekucyjnych lub zabezpieczających, w zależności od przypadku, na podstawie
jego ustawodawstwa lub praktyki administracyjnej;
d)
udzielania pomocy w przypadkach, w których obciążenie administracyjne dla tego Państwa
pozostaje w wyraźnej dysproporcji w stosunku do korzyści, jakie może z tego odnieść
drugie Umawiające się Państwo.
”
Artykuł 16
Do Umowy, bezpośrednio po Artykule 28 dodaje się nowy Artykuł 28 A:
„
Artykuł 28
Ograniczenie korzyści umownych
Korzyści wynikające z niniejszej Umowy nie zostaną przyznane:
(a)
osobie (nie będącej osobą fizyczną) mającej siedzibę w Umawiającym się Państwie; lub
(b)
w związku z każdym porozumieniem lub transakcją zawartą przez osobę mającą miejsce
zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie,
jeżeli głównym celem lub jednym z głównych celów utworzenia lub istnienia takiej osoby,
porozumienia lub transakcji było uzyskanie korzyści przewidzianych przez niniejszą
Umowę.
”
.
Artykuł 17
1.
Umawiające się Państwa poinformują się wzajemnie drogą dyplomatyczną o zakończeniu
wewnętrznych procedur prawnych niezbędnych do wejścia w życie niniejszego Protokołu.
Protokół wejdzie w życie trzydziestego dnia po otrzymaniu późniejszej z not, o których
mowa powyżej, i będzie miał zastosowanie:
a)
w Indiach:
(i)
w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła - do kwot dochodu osiągniętego w pierwszym
dniu lub po tym dniu w roku podatkowym następującym po roku, w którym niniejszy Protokół
wejdzie w życie; oraz
(ii)
w odniesieniu do pozostałych podatków dochodowych, do kwot dochodu osiągniętego w
jakimkolwiek roku podatkowym rozpoczynającym się w pierwszym dniu lub po tym dniu
w roku podatkowym następującym po roku, w którym Protokół wejdzie w życie.
b)
w Polsce:
(i)
w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła - do kwot dochodu osiągniętego w dniu
1 stycznia lub po tym dniu w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym niniejszy
Protokół wejdzie w życie; oraz
(ii)
w odniesieniu do pozostałych podatków dochodowych, do kwot dochodu osiągniętego w
jakimkolwiek roku podatkowym rozpoczynającym się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu
w roku kalendarzowym następującym po roku, w którym Protokół wejdzie w życie.
2.
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu, postanowienia Artykułów
14 i 15 Protokołu mają zastosowanie w stosunku do każdej sprawy do której odnoszą
się te artykuły, nawet w przypadku gdy te sprawy zaistniały przed wejściem w życie
Protokołu, lub wejściem w życie jakiegokolwiek z jego przepisów.
Na dowód czego, niżej podpisani, należycie upoważnieni, podpisali niniejszy Protokół.
Sporządzono w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 roku,
w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, hindi i angielskim, przy czym wszystkie
teksty są jednakowo autentyczne. W przypadku jakichkolwiek rozbieżności między tekstem
polskim i hindi rozstrzygający będzie tekst angielski.
W imieniu
Rządu Rzeczypospolitej Polskiej
W imieniu
Rządu Republiki Indii
Po zaznajomieniu się z powyższym protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam,
że:
-
-
został on uznany za słuszny zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,
-
-
jest przyjęty, ratyfikowany i potwierdzony,
-
-
będzie niezmiennie zachowywany.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
Dano w Warszawie dnia 29 stycznia 2014 r.