Obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsiz dnia 4 lipca 2014 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 sierpnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 168, poz. 1181), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 listopada 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 210, poz. 1622);

2)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 174, poz. 1182);

3)

rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 czerwca 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. poz. 772).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1)

§ 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 listopada 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 210, poz. 1622), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 ;

2)

§ 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. Nr 174, poz. 1182), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 ;

3)

§ 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 czerwca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. poz. 772), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 31 sierpnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20131)Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierował działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).

Na podstawie art. 32 pkt 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich   (Dz. U. z 2013 r. poz. 173) zarządza się, co następuje:

§ 12)W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 czerwca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. poz. 772), które weszło w życie z dniem 19 lipca 2013 r..

1.

Wizytacja w miejscu, o której mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich   (Dz. Urz. UE L 25 z 28.01.2011, str. 8, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 65/2011”, jest przeprowadzana w przypadku wszystkich operacji inwestycyjnych, dla których określona we wniosku o przyznanie pomocy lub przyznana kwota pomocy:

1)

wynosi co najmniej:

a)

20% maksymalnej kwoty pomocy w przypadku działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, 17 i 18 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, zwanej dalej „ustawą”, oraz w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, dla operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy,

b)

35% maksymalnej kwoty pomocy w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 20 ustawy;

2)

przekracza kwotę:

a)

500 000 zł w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy, działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy - w zakresie scalania gruntów, działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 16 ustawy, oraz działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 19 ustawy - w zakresie operacji dotyczących gospodarki wodnościekowej, wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych, budowy, przebudowy, remontu lub wyposażenia targowiska stałego, tworzenia i umożliwienia dostępu do infrastruktury szerokopasmowego Internetu lub modernizacji takiej infrastruktury,

b)

300 000 zł w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 6 ustawy - w zakresie gospodarowania rolniczymi zasobami wodnymi,

c)

10 000 zł w przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, dla operacji, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy.

2.

W przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 22 ustawy, wizytacja w miejscu jest przeprowadzana w odniesieniu do operacji inwestycyjnych realizowanych przez lokalne grupy działania w ramach projektu współpracy, jeżeli suma kwot pomocy wynikających z wniosków o przyznanie pomocy złożonych przez te lokalne grupy działania oraz przyznanych tym lokalnym grupom działania w związku z realizacją tego projektu współpracy wynosi co najmniej 10% wysokości środków przewidzianych na to działanie obliczonych łącznie dla tych lokalnych grup działania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. z 2013 r. poz. 861).

3.

W przypadku działań, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, 16a i 23 ustawy, wizytacja w miejscu jest przeprowadzana w odniesieniu do wszystkich operacji inwestycyjnych.

4.

W przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 15 ustawy, wizytacja w miejscu jest przeprowadzana w odniesieniu do wszystkich operacji inwestycyjnych w zakresie kosztów założenia.

5.

W przypadku działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 21 ustawy, przez maksymalną kwotę pomocy, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, należy rozumieć maksymalną kwotę pomocy możliwą do otrzymania przez jednego beneficjenta w okresie realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w ramach operacji, które odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

6.

Można odstąpić od przeprowadzenia wizytacji w miejscu w przypadku operacji, o których mowa w:

1)

ust. 1-3, jeżeli ryzyko, że nie zostaną spełnione warunki przyznania lub wypłaty pomocy albo że będą one realizowane niepoprawnie, jest niewielkie;

2)

ust. 1-4, jeżeli operacja wchodzi w skład próby w ramach kontroli na miejscu przeprowadzanej zgodnie z art. 25 rozporządzenia nr 65/2011.

7.

Wizytację w miejscu przeprowadza się również w przypadku, gdy istnieją uzasadnione wątpliwości co do spełnienia warunków przyznania lub wypłaty pomocy albo co do poprawnego realizowania operacji.

§ 2.

1.

Kontrole na miejscu oraz wizytacje w miejscu są przeprowadzane przez co najmniej dwie osoby spełniające warunek, o którym mowa w art. 31 ust. 1 ustawy, zwane dalej „kontrolującymi”.

2.

Kontrolujący przy wykonywaniu kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu podlegają przepisom o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz przepisom o postępowaniu z materiałami i dokumentami ustawowo chronionymi, obowiązującymi w podmiocie kontrolowanym.

§ 3.

Podmiot kontrolowany zapewnia kontrolującym warunki i środki techniczne niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

§ 4.

Kierownik jednostki kontrolującej może wyłączyć kontrolującego z przeprowadzania kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.

§ 5.

1.

Kontrolujący dokonują ustaleń stanu faktycznego na podstawie dowodów zebranych w toku kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu.

2.

Kontrolujący, jeżeli to konieczne, odpowiednio zabezpieczają zebrane w toku kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu dowody, w szczególności przez:

1)

oddanie na przechowanie kierownikowi podmiotu kontrolowanego lub upoważnionemu przez niego pracownikowi podmiotu kontrolowanego za pokwitowaniem;

2)

przechowanie u podmiotu kontrolowanego w oddzielnym i zamkniętym pomieszczeniu.

§ 6.

O ujawnionych w toku kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu okolicznościach wskazujących na popełnienie przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia na piśmie kierownika jednostki kontrolującej.

§ 7.

1.

Raport, o którym mowa w art. 31 ust. 5 ustawy, zwany dalej „raportem”, zawiera w szczególności:

1)

datę i miejsce sporządzenia raportu;

2)

podstawę prawną do wykonywania kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu;

3)

oznaczenie podmiotu kontrolowanego;

4)

oznaczenie jednostki kontrolującej;

5)

określenie przedmiotu kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu i zakresu czynności kontrolnych wykonywanych w ramach tej kontroli lub wizytacji;

6)

datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych, wykonywanych w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, z uwzględnieniem przerw w ich wykonywaniu;

7)

wskazanie imion i nazwisk kontrolujących oraz informację, który z kontrolujących kieruje wykonywaniem kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu;

8)

datę wydania i numery wszystkich upoważnień do wykonywania czynności kontrolnych;

9)

opis stwierdzonego w wyniku czynności kontrolnych stanu faktycznego, w tym wykrytych uchybień i ich zakresu;

10)

pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń, o których mowa w art. 31 ust. 8 ustawy, zwanych dalej „zastrzeżeniami”, oraz o prawie do odmowy podpisania raportu;

11)

wykaz załączników do raportu.

2.

Raport jest sporządzany, w formie pisemnej, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot kontrolowany, a drugi zatrzymują kontrolujący.

3.

Raport jest przekazywany podmiotowi kontrolowanemu w celu podpisania, w terminie 14 dni od dnia zakończenia wykonywania czynności kontrolnych.

4.

Jeżeli sporządzenie raportu wymaga dodatkowych wyjaśnień lub zasięgnięcia przez kontrolujących opinii, termin, o którym mowa w ust. 3, zostaje wydłużony o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub opinii.

5.

O zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 4, podmiot kontrolowany jest informowany na piśmie.

§ 8.

1.

Podmiot kontrolowany przekazuje jednostce kontrolującej podpisany raport w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

2.

Podmiot kontrolowany może zgłaszać na piśmie zastrzeżenia przed podpisaniem raportu, w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania, zwracając jednocześnie uprzednio otrzymany raport.

3.

Zgłoszone zastrzeżenia są poddawane przez kontrolujących analizie.

4.

Kontrolujący podejmują dodatkowe czynności w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, jeżeli z analizy zastrzeżeń wynika potrzeba ich podjęcia.

5.

Jeżeli zgłoszone zastrzeżenia są zasadne, w całości albo w części, kontrolujący zmieniają lub uzupełniają w tym zakresie raport. Do zmiany i uzupełnienia raportu przepisy § 7 stosuje się odpowiednio.

6.

Jeżeli zastrzeżenia nie zostaną uwzględnione, w całości albo w części, kontrolujący przekazują podmiotowi kontrolowanemu pisemną informację zawierającą wskazanie przyczyn nieuwzględnienia tych zastrzeżeń.

7.

Informację, o której mowa w ust. 6, przekazuje się podmiotowi kontrolowanemu niezwłocznie, gdy zastrzeżenia nie zostały uwzględnione w całości, a jeżeli zostały uwzględnione w części - wraz z raportem zmienionym lub uzupełnionym w sposób określony w ust. 5.

§ 9.

Do kontroli na miejscu w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy, przepisu § 7 ust. 3 nie stosuje się, a zastrzeżenia mogą być zgłaszane przez podmiot kontrolowany w terminie 14 dni od dnia otrzymania raportu, chyba że bezpośrednio po jej zakończeniu rolnik obecny podczas tej kontroli zgłosił te zastrzeżenia kontrolującemu.

§ 10.

1.

Nieprzekazanie w terminie przez podmiot kontrolowany jednostce kontrolującej podpisanego raportu albo zastrzeżeń uważa się za odmowę podpisania raportu przez podmiot kontrolowany.

2.

Podmiot kontrolowany, który odmawia podpisania raportu, może złożyć, w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego raportu albo od dnia otrzymania informacji wymienionej w § 8 ust. 6, pisemne wyjaśnienie zawierające wskazanie przyczyn tej odmowy.

§ 11.

1.

Agencja płatnicza i podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, w razie potrzeby, przekazują podmiotowi kontrolowanemu na piśmie zalecenia pokontrolne, w terminie 14 dni od dnia otrzymania od podmiotu kontrolowanego podpisanego raportu, a w przypadku odmowy jego podpisania - od dnia otrzymania od podmiotu kontrolowanego tej odmowy albo od dnia, w którym ustalono na podstawie § 10, że podmiot kontrolowany odmówił podpisania raportu.

2.

Zalecenia pokontrolne zawierają w szczególności:

1)

informację o czynnościach kontrolnych w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu, do których się odnoszą;

2)

wskazanie uchybień stwierdzonych w ramach kontroli na miejscu lub wizytacji w miejscu oraz czynności, jakie należy podjąć, aby uniknąć skutków tych uchybień.

§ 12.

Do kontroli na miejscu dotyczącej wniosków o przyznanie pomocy na 2007 rok w ramach działania, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy, przepisów rozporządzenia nie stosuje się.

§ 13.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia4)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18 września 2007 r..
1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kierował działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 248, poz. 1486).
2)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 czerwca 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. poz. 772), które weszło w życie z dniem 19 lipca 2013 r.
3)
Dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 września 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 174, poz. 1182), które weszło w życie z dniem 9 października 2010 r.
4)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18 września 2007 r.