1.
W przypadku gdy przekazywana przez marynarza informacja, o której mowa w art. 56 ust.
1 ustawy, dotyczy naruszenia wymogów Konwencji MLC, wstępna ocena, o której mowa w
art. 56 ust. 2 ustawy, obejmuje stwierdzenie, czy skorzystano ze statkowych procedur
wnoszenia skarg przewidzianych w prawidle 5.1.5 Konwencji MLC, jeżeli zostały one
przyjęte.
2.
Inspektor podejmuje wszelkie działania, aby skarga została rozpatrzona na statku zgodnie
z procedurami i instrukcjami, o których mowa w § 3 ust. 2.
3.
W przypadku gdy w wyniku wstępnej oceny, o której mowa w ust. 1, lub w wyniku inspekcji
zostaną stwierdzone uchybienia uzasadniające zatrzymanie statku, organ inspekcyjny
zatrzymuje statek.
4.
W przypadku gdy nie została wydana decyzja o zatrzymaniu statku, a skarga marynarza
dotycząca naruszenia wymogów Konwencji MLC nie została rozpatrzona na statku, inspektor
niezwłocznie powiadamia o tym właściwe organy państwa bandery statku, zwracając się
o ustosunkowanie się w określonym terminie do stwierdzonych uchybień i przedstawienie
planu działań naprawczych.
5.
W przypadku gdy nie udało się rozstrzygnąć skargi w wyniku działań podjętych zgodnie
z ust. 4, aby zapewnić przechowywanie informacji oraz poinformowanie stron, które
mogłyby być zainteresowane skorzystaniem z procedur przewidzianych prawem, organ inspekcyjny,
w sprawach objętych zakresem Konwencji MLC, przekazuje kopię raportu z inspekcji,
wraz z otrzymanymi w wyznaczonym terminie odpowiedziami właściwych organów państwa
bandery statku, Dyrektorowi Generalnemu Międzynarodowego Biura Pracy oraz reprezentatywnym
organizacjom zrzeszającym odpowiednio marynarzy lub armatorów.
6.
Do dnia 1 kwietnia każdego roku organ inspekcyjny przekazuje Dyrektorowi Generalnemu
Międzynarodowego Biura Pracy informację o liczbie skarg, które wpłynęły w danym roku,
oraz sposobie ich załatwienia, w szczególności o liczbie skarg uznanych za bezzasadne
oraz liczbie skarg uznanych za zasadne, w tym załatwionych i niezałatwionych, a także
informację o liczbie zatrzymań statków, których przyczyną były uchybienia z zakresu
Konwencji MLC.