Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowegoz dnia 5 listopada 2014 r.w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

Określa się ramowy statut:

1)

publicznej szkoły artystycznej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)

publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 2.

Publiczne szkoły artystyczne, publiczne placówki artystyczne oraz zespoły tych szkół i placówek dostosują statuty do wymogów wynikających z rozporządzenia w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146 i 1198.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury z dnia 31 sierpnia 2005 r. w sprawie ramowych statutów publicznych szkół i placówek artystycznych (Dz. U. Nr 181, poz. 1507 oraz z 2011 r. Nr 89, poz. 511), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 7 i 811).

Załącznik nr 1   -   Ramowy statut publicznej szkoły artystycznej

§ 1.

1.

Statut publicznej szkoły artystycznej, zwanej dalej „szkołą”, określa nazwę szkoły. Nazwa szkoły zawiera:

1)

określenie typu szkoły;

2)

w przypadku szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury - określenie kierunku kształcenia;

3)

numer porządkowy szkoły, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;

4)

imię szkoły, jeżeli imię takie zostało nadane;

5)

oznaczenie siedziby szkoły.

2.

Nazwa szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej bibliotekarskiej i animatorów kultury może zawierać określenie odpowiednio: „Policealne Studium” albo „Pomaturalne Studium”.

3.

Nazwa szkoły może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.

4.

Nazwa szkoły filialnej zawiera nazwę szkoły, której szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie „Filia w ………………………..”.

5.

Nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

6.

Szkole imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

7.

Nazwa zespołu szkół zawiera:

1)

określenie „Zespół Szkół”;

2)

określenie kierunku kształcenia;

3)

numer porządkowy zespołu, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;

4)

imię zespołu, jeżeli imię takie zostało nadane;

5)

oznaczenie siedziby zespołu.

8.

Nazwa zespołu szkół muzycznych składającego się ze szkoły muzycznej I stopnia i szkoły muzycznej II stopnia albo ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia może zawierać określenie odpowiednio: „Szkoła Muzyczna I i II stopnia” albo „Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia”.

9.

Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.

10.

Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do zespołu szkół.

§ 2.

W statucie szkoły wymienia się:

1)

organ prowadzący szkołę;

2)

organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 3.

Statut szkoły określa:

1)

cele i zadania szkoły wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa, z uwzględnieniem programu wychowawczego szkoły, dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska;

2)

szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;

3)

organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli szkoła taką działalność prowadzi;

4)

formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;

5)

sposób współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;

6)

zadania wydziałów, sekcji i zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych, o których mowa w § 15, jeżeli takie wydziały, sekcje lub zespoły zostały w szkole utworzone;

7)

sposób współdziałania szkoły z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.

§ 4.

Statut szkoły może określać:

1)

organizację innych niż obowiązkowe zajęć edukacyjnych dla uczniów, wynikających ze szkolnego planu nauczania, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb uczniów w zakresie rozwoju artystycznego;

2)

organizację współdziałania szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc dzieciom i rodzicom.

§ 5.

Statut szkoły określa:

1)

szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:

a)

dyrektor szkoły,

b)

rada pedagogiczna,

c)

samorząd uczniowski,

d)

rada szkoły oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;

2)

zasady współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

§ 6.

Statut szkoły określa organizację szkoły, z uwzględnieniem § 7-10.

§ 7.

W statucie szkoły wymienia się odpowiednio: cykle kształcenia, zawody, w których kształci szkoła, działy, specjalności i specjalizacje.

§ 8.

Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 12 ust. 3.

§ 9.

Szkoła artystyczna realizująca kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum zapewnia zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole, zgodnie z art. 67 ust. 3-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Organizację świetlicy określa statut szkoły.

§ 10.

Dla uczniów uczących się poza miejscem stałego zamieszkania szkoła może zorganizować internat. Organizację internatu określa statut szkoły.

§ 11.

1.

Szkoła organizuje bibliotekę.

2.

Statut szkoły określa organizację biblioteki szkolnej oraz zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej szkoły.

§ 12.

1.

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania.

2.

Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę, a w przypadku szkół prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - specjalistyczna jednostka nadzoru utworzona na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

3.

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 13.

Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, z uwzględnieniem § 14-16.

§ 14.

1.

Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące lub w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2.

Stanowisko drugiego wicedyrektora może być utworzone w szkole, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 800 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

3.

Stanowisko kierownika sekcji może być utworzone w szkole, w której jest zatrudnionych co najmniej 6 nauczycieli nauczających tego samego lub pokrewnego przedmiotu.

4.

Stanowisko kierownika wydziału może być utworzone w szkole, w której w ramach danego wydziału nie utworzono stanowiska kierownika sekcji.

5.

Dyrektor szkoły może, w ramach posiadanych środków finansowych, utworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze, za zgodą organu prowadzącego szkołę, a w przypadku szkoły prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego - po uzyskaniu pozytywnej opinii specjalistycznej jednostki nadzoru utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

§ 15.

1.

Nauczyciele mogą wchodzić w skład wydziałów lub sekcji.

2.

Pracą wydziału lub sekcji kieruje kierownik wydziału lub sekcji, z zastrzeżeniem § 14 ust. 3 i 4.

3.

Nauczyciele mogą wchodzić w skład zespołów przedmiotowych lub problemowo-zadaniowych.

4.

Pracą zespołu przedmiotowego lub problemowo-zadaniowego kieruje przewodniczący zespołu powoływany przez dyrektora szkoły.

§ 16.

1.

Dyrektor szkoły, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące, powierza każdą klasę opiece nauczyciela wychowawcy.

2.

Zakres zadań nauczyciela wychowawcy określa statut szkoły.

§ 17.

Statut szkoły określa:

1)

sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych i innych zajęć edukacyjnych,

2)

sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,

3)

zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami w szkole, w której prowadzi się zajęcia edukacyjne ogólnokształcące
- odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.

§ 18.

Statut szkoły określa:

1)

prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;

2)

obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:

a)

udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,

b)

usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,

c)

dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju na terenie szkoły lub noszenia na terenie szkoły jednolitego stroju w przypadku, gdy obowiązek noszenia jednolitego stroju został wprowadzony,

d)

warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły;

3)

przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów, lub przypadki, w których dyrektor szkoły, w której uczeń realizuje obowiązek szkolny, może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły;

4)

rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.

§ 19.

1.

Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach państwowych.

2.

Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której jest organizacyjnie podporządkowana.

3.

Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu.

§ 20.

Statut szkoły może określać formy i zasady ceremoniału szkolnego.

Załącznik nr 2   -   Ramowy statut publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego

§ 1.

1.

Statut publicznej placówki artystycznej - ogniska artystycznego, zwanej dalej „placówką”, określa nazwę placówki. Nazwa placówki zawiera:

1)

określenie „Ognisko”;

2)

określenie kierunku kształcenia;

3)

numer porządkowy placówki, jeżeli został ustalony przez organ prowadzący;

4)

imię placówki, jeżeli imię takie zostało nadane;

5)

oznaczenie siedziby placówki.

2.

Nazwa placówki może zawierać sformułowanie określające organ prowadzący.

3.

Nazwa placówki wchodzącej w skład zespołu składa się z nazwy zespołu i nazwy tej placówki.

4.

Nazwa placówki filialnej zawiera nazwę placówki, której placówka filialna jest organizacyjnie podporządkowana, oraz określenie „Filia w ……………………..”.

5.

Nazwa placówki jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.

6.

Placówce imię nadaje organ prowadzący, na wniosek rady placówki lub wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.

§ 2.

W statucie placówki wymienia się:

1)

organ prowadzący placówkę;

2)

organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 3.

Statut placówki określa:

1)

cele i zadania placówki wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z innych przepisów prawa;

2)

szczegółowe warunki i sposób wewnątrzszkolnego oceniania uczniów;

3)

organizację działalności innowacyjnej i eksperymentalnej, jeżeli placówka taką działalność prowadzi;

4)

formy opieki nad uczniami, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc;

5)

sposób współdziałania placówki z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i opieki;

6)

sposób współdziałania placówki z jednostkami samorządu terytorialnego w realizacji działalności kulturalnej.

§ 4.

Statut placówki określa:

1)

szczegółowe kompetencje organów placówki, którymi są:

a)

dyrektor placówki,

b)

rada pedagogiczna,

c)

samorząd uczniowski,

d)

rada placówki oraz rada rodziców - jeżeli zostały utworzone;

2)

zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.

§ 5.

W statucie placówki wymienia się odpowiednio: specjalności i działy.

§ 6.

Godzina lekcyjna trwa 45 minut. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w krótszym czasie, nie krótszym jednak niż 15 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć, o którym mowa w § 8 ust. 3.

§ 7.

1.

Placówka może zorganizować bibliotekę.

2.

Statut placówki określa organizację biblioteki i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami danej placówki.

§ 8.

1.

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji placówki opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem przepisów w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.

2.

Arkusz organizacji placówki zatwierdza organ prowadzący placówkę.

3.

Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji placówki dyrektor placówki ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

§ 9.

Statut placówki określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników.

§ 10.

1.

Stanowisko wicedyrektora może być utworzone w placówce, w której realizuje się tygodniowo co najmniej 400 godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

2.

Dyrektor placówki może utworzyć inne stanowiska kierownicze, w ramach posiadanych środków finansowych oraz za zgodą organu prowadzącego placówkę.

§ 11.

Statut placówki określa sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć w placówce oraz podczas zajęć organizowanych poza terenem placówki, odpowiednio do wieku i potrzeb uczniów.

§ 12.

Statut placówki określa:

1)

prawa ucznia, z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka, oraz tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia;

2)

obowiązki ucznia, z uwzględnieniem obowiązków w zakresie:

a)

udziału w zajęciach edukacyjnych, przygotowywania się do nich oraz właściwego zachowania się podczas trwania tych zajęć,

b)

usprawiedliwiania, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,

c)

warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie placówki;

3)

przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów;

4)

rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary.