Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznychz dnia 20 listopada 2014 r.w sprawie prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 59 ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych   (Dz. U. Nr 167, poz. 1131, z 2011 r. Nr 133, poz. 768 oraz z 2012 r. poz. 1407) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób prowadzenia Rejestru Dowodów Osobistych;

2)

tryb przekazywania danych między Rejestrem Dowodów Osobistych a innymi rejestrami centralnymi.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)

RDO - Rejestr Dowodów Osobistych;

2)

SIS - System Informacyjny Schengen, o którym mowa w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1203);

3)

ustawa - ustawę z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.

§ 3.

1.

RDO jest prowadzony w systemie teleinformatycznym w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1114).

2.

RDO jest prowadzony w sposób umożliwiający:

1)

ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych - przetwarzanie danych z wniosków o wydanie dowodu osobistego, blankietów dowodów osobistych i dowodów osobistych w procesie ich wydawania i unieważniania;

2)

organowi gminy - przetwarzanie danych niezbędnych w procesie wydawania i unieważniania dowodów osobistych;

3)

Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego - przetwarzanie danych niezbędnych do sporządzania i wydawania dokumentów, o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu   (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 53, poz. 273, Nr 84, poz. 455, Nr 117, poz. 677 i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 627 i 908, z 2013 r. poz. 628, 675, 1247 i 1351 oraz z 2014 r. poz. 502, 616 i 1055.), zapewniając ochronę informacji niejawnych oraz realizację przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych obowiązków administratora danych osobowych zgromadzonych w RDO.

§ 4.

1.

Minister właściwy do spraw wewnętrznych wprowadza niezwłocznie do RDO dane określone w art. 56 ustawy, z wyłączeniem danych wprowadzonych przez organ gminy.

2.

Organ gminy wprowadza do RDO:

1)

dane zawarte we wniosku o wydanie dowodu osobistego określone w art. 28 pkt 1-7 ustawy, wraz z zeskanowaną fotografią albo plikiem zawierającym fotografię, oraz dane określone w art. 56 pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. d tiret od trzeciego do szóstego i lit. e ustawy;

2)

datę i przyczynę pozostawienia wniosku o wydanie dowodu osobistego bez rozpoznania;

3)

numer i datę wydania decyzji administracyjnej o odmowie wydania dowodu osobistego, o której mowa w art. 32 ustawy;

4)

numer i datę wydania decyzji administracyjnej o stwierdzeniu nieważności dowodu osobistego, o której mowa w art. 52 ustawy.

§ 5.

1.

Organ gminy wprowadza do RDO dane bezpośrednio, w trybie teletransmisji. RDO przekazuje zwrotnie potwierdzenie wprowadzenia danych.

2.

W przypadku braku bezpośredniego dostępu do RDO spowodowanego przyczynami niezależnymi od organu gminy, organ gminy niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 2 dni roboczych od dnia wpływu wniosku, przekazuje dane na bezpiecznym informatycznym nośniku danych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

3.

Dane zgromadzone w RDO nie podlegają usunięciu, chyba że z odrębnych przepisów wynika obowiązek ich usunięcia.

4.

Dane w RDO zapisuje się wielkimi literami. Dopuszcza się zapisywanie danych dotyczących numeru domu lub lokalu małą literą, o ile taka numeracja występuje.

§ 6.

1.

Po wprowadzeniu przez organ gminy do RDO daty odbioru przez obywatela dowodu osobistego dane określone w art. 56 pkt 4 lit. a-c ustawy przekazywane są z RDO do rejestru PESEL.

2.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego przekazywane są z RDO do rejestru PESEL dane określone w art. 56 pkt 4 lit. a oraz lit. d tiret piąte ustawy.

3.

Z RDO przekazywane są do SIS dane określone w art. 56 pkt 6 lit. a ustawy dotyczące skradzionych, przywłaszczonych lub utraconych blankietów dowodów osobistych.

4.

W przypadku unieważnienia dowodu osobistego z powodu utraty przekazywane są z RDO do SIS dane określone w art. 12 pkt 1 lit. a, b i f ustawy, art. 56 pkt 4 lit. a, c i d tiret pierwsze i piąte ustawy oraz data urodzenia posiadacza dowodu osobistego.

§ 7.

1.

Przekazywanie danych między RDO a rejestrem PESEL i SIS następuje przy wykorzystaniu systemów teleinformatycznych. Rejestr PESEL i SIS przekazują zwrotnie potwierdzenie przekazania danych.

2.

Przekazywanie danych między RDO a rejestrem PESEL i SIS odbywa się bezpośrednio, w czasie rzeczywistym.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 182, poz. 1228 i Nr 238, poz. 1578, z 2011 r. Nr 53, poz. 273, Nr 84, poz. 455, Nr 117, poz. 677 i Nr 230, poz. 1371, z 2012 r. poz. 627 i 908, z 2013 r. poz. 628, 675, 1247 i 1351 oraz z 2014 r. poz. 502, 616 i 1055.