Część I.
Staż stanowiskowy i szkolenie praktyczne
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Kategoria świadectwa maszynisty*)
|
Podkategoria świadectwa maszynisty**)
|
Moduły oraz liczba godzin szkolenia****)
|
|
Praca przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego***)
|
Praca przy czynnościach rewidenta taboru***)
|
Praca przy czynnościach maszynisty
|
Razem
|
|
1
|
A
|
A1
|
220
|
40
|
340
|
600
|
|
2
|
A
|
A2
|
180
|
-
|
320
|
500
|
|
3
|
A
|
A3
|
180
|
-
|
320
|
500
|
|
4
|
A
|
A4
|
220
|
40
|
340
|
600
|
|
5
|
A
|
A5
|
180
|
-
|
320
|
500
|
|
6
|
B
|
B1
|
260
|
40
|
500
|
800
|
|
7
|
B
|
B2
|
260
|
40
|
500
|
800
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) W przypadku szkolenia na więcej niż jedną podkategorię ujętą w ramach kategorii A
albo B kandydat na maszynistę realizuje jeden cykl szkolenia (liczby godzin szkolenia
nie sumują się).
**)Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie
podkategorie ujęte w ramach kat. A i kat. B (np. A1 + B2), realizuje on cykl szkolenia
w wymiarze przewidzianym dla kat. B.
***)Czas trwania szkolenia może zostać skrócony o okres zatrudnienia kandydata na maszynistę
na stanowisku rewidenta taboru lub innym, na którym wykonywał on czynności obejmujące
naprawę i utrzymanie taboru kolejowego.
****) Godzina szkolenia równa 60 minutom.
Część II.
Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne)
1.
Program szkolenia teoretycznego kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie
uprawnień w zakresie co najmniej jednej z następujących podkategorii świadectwa maszynisty:
A1, A4, B1 i B2:
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Temat
|
Liczba godzin*)
|
|
wykłady
|
zajęcia praktyczne
|
razem
|
|
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego
|
|
1
|
Znajomość budowy i obsługi pojazdu kolejowego
|
24
|
6
|
30
|
|
2
|
Urządzenia bezpieczeństwa zainstalowane w pojeździe kolejowym
|
6
|
2
|
8
|
|
3
|
Rodzaje hamulców, układ pneumatyczny i hamulcowy
|
16
|
8
|
24
|
|
4
|
Próby hamulców oraz czynności kontrolne przed jazdą (włącznie ze sporządzeniem karty
próby hamulca)
|
8
|
16
|
24
|
|
5
|
Dokumentacja prowadzona przez maszynistę
|
4
|
4
|
8
|
|
6
|
Sterowanie pojazdu kolejowego
|
20
|
8
|
28
|
|
7
|
Technika prowadzenia pojazdu kolejowego Gazdy manewrowej)
|
4
|
8
|
12
|
|
8
|
Nieprawidłowości, usterki i nadzwyczajne zdarzenia podczas prowadzenia pojazdu kolejowego
|
8
|
4
|
12
|
|
9
|
Postępowanie w razie wystąpienia poważnego wypadku, wypadku, incydentu lub innego
zdarzenia kolejowego
|
8
|
4
|
12
|
|
10
|
Warunki kontynuowania jazdy po wystąpieniu zdarzenia kolejowego
|
2
|
2
|
4
|
|
11
|
Zatrzymanie oraz zabezpieczenie pojazdu kolejowego i pociągu
|
2
|
4
|
6
|
|
12
|
Regulacje wewnętrzne przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury, w zakresie
odnoszącym się do pracy maszynisty
|
16
|
-
|
16
|
|
|
Suma
|
118
|
66
|
184
|
|
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej
|
|
1
|
Technika jazdy oraz prędkość maksymalna w odniesieniu do charakterystyk linii kolejowych
(technika pracy manewrowej)
|
2
|
48
|
50
|
|
2
|
Znajomość linii kolejowych (okręgu manewrowego)
|
4
|
24
|
28
|
|
3
|
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego
|
16
|
-
|
16
|
|
4
|
Przewozy towarów niebezpiecznych
|
2
|
-
|
2
|
|
|
Suma
|
24
|
72
|
96
|
|
Ogółem
|
142
|
138
|
280
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych - 60 minutom.
2.
Program szkolenia teoretycznego kandydata na maszynistę ubiegającego się o uzyskanie
uprawnień w zakresie co najmniej jednej z następujących podkategorii świadectwa maszynisty:
A2, A3 i A5:
|
|
|
|
|
|
|
|
Lp.
|
Temat
|
Liczba godzin*)
|
|
wykłady
|
zajęcia praktyczne
|
razem
|
|
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego specjalnego (pociągu roboczego)
|
|
1
|
Budowa danego typu pojazdu kolejowego. Rozmieszczenie zespołów i podzespołów
|
8
|
6
|
14
|
|
2
|
Obsługa pojazdu kolejowego
|
8
|
52
|
60
|
|
3
|
Wyposażenie kabiny maszynisty. Rozmieszczenie i przeznaczenie wskaźników i elementów
sterowania w kabinie maszynisty
|
4
|
10
|
14
|
|
4
|
Zespoły i podzespoły układu napędowego
|
8
|
2
|
10
|
|
5
|
Układ pneumatyczny i hamulcowy, próby hamulców
|
16
|
12
|
28
|
|
6
|
Układ elektryczny
|
8
|
2
|
10
|
|
7
|
Układ hydrauliczny
|
6
|
2
|
8
|
|
8
|
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego
|
4
|
2
|
6
|
|
9
|
Dokumentacja wymagana dla dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego
|
2
|
1
|
3
|
|
10
|
Zapoznanie z dokumentacją techniczno-ruchową oraz dokumentacją systemu utrzymania
|
4
|
2
|
6
|
|
11
|
Obowiązki i odpowiedzialność maszynisty
|
8
|
2
|
10
|
|
12
|
Znajomość obowiązujących regulacji wewnętrznych
|
16
|
4
|
20
|
|
13
|
Podstawowe wiadomości o dozorze technicznym
|
2
|
1
|
3
|
|
14
|
Wybrane zagadnienia z ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym
|
2
|
2
|
4
|
|
|
Suma
|
96
|
100
|
196
|
|
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej
|
|
1
|
Budowa nawierzchni kolejowej
|
11
|
-
|
11
|
|
2
|
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej
|
5
|
-
|
5
|
|
3
|
Technika prowadzenia ruchu kolejowego
|
29
|
1
|
30
|
|
4
|
Organizacja ruchu kolejowego
|
18
|
-
|
18
|
|
5
|
Sygnalizacja kolejowa
|
22
|
8
|
30
|
|
6
|
Skrajnia pojazdu kolejowego i budowli
|
2
|
-
|
2
|
|
7
|
Zasady postępowania w razie poważnych wypadków, wypadków, incydentów lub innych zdarzeń
zagrażających bezpieczeństwu ruchu kolejowego
|
10
|
2
|
12
|
|
|
Suma
|
97
|
11
|
108
|
|
Ogółem
|
193
|
111
|
304
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych - 60 minutom.
Część III.
Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem
|
|
Kategoria (podkategoria) świadectwa maszynisty
|
Liczba godzin prowadzenia pojazdu kolejowego*)
|
|
A1
|
600
|
|
A2
|
500
|
|
A3
|
500
|
|
A4
|
600
|
|
A5
|
500
|
|
B(B1+B2)
|
650 w ruchu towarowym oraz 650 w ruchu pasażerskim
|
|
B1
|
1100
|
|
B2
|
1100
|
|
A1(A4) + B
|
Praca manewrowa
|
Praca pociągowa
|
|
200
|
600 w ruchu towarowym oraz 600 w ruchu pasażerskim
|
|
A1(A4) + B1
|
200
|
1000 w ruchu pasażerskim
|
|
A1(A4) + B2
|
200
|
1000 w ruchu towarowym
|
|
|
|
|
|
|
*) Godzina prowadzenia pojazdu kolejowego równa się 60 minutom.
Część IV.
Szkolenie przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego
1.
Szkolenie kandydatów na maszynistów przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego jest
fakultatywne.
2.
Dopuszcza się zwolnienie kandydata na maszynistę, który przeszedł szkolenie przy użyciu
symulatora pojazdu kolejowego, z obowiązku przejścia szkolenia wskazanego w części
I w module „Praca przy czynnościach maszynisty”, przy zachowaniu następujących warunków:
1)
odbycie 1 godziny szkolenia przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego uznaje się za
równoznaczne z odbyciem 5 godzin szkolenia wskazanego w części I w module „Praca przy
czynnościach maszynisty”;
2)
liczba godzin szkolenia wskazanego w części I w module „Praca przy czynnościach maszynisty”,
z której kandydat na maszynistę może być zwolniony, nie może przekroczyć 50;
3)
szkolenie przy użyciu symulatora pojazdu kolejowego przeprowadza się po zrealizowaniu
przez kandydata na maszynistę co najmniej 50% liczby godzin szkolenia określonej w
części III.
3.
W zakresie warunków przeprowadzania szkolenia kandydatów na maszynistów przy użyciu
symulatora pojazdu kolejowego przepisy § 10 ust. 2 rozporządzenia stosuje się odpowiednio.