Tabela 1a
|
|
|
|
|
|
Poz.
|
OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE
|
Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim cyklu nauczania
|
|
A. OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE W ZAKRESIE PODSTAWOWYM2)
|
|
1.
|
Język polski
|
643)
|
|
2.
|
Dwa języki obce nowożytne (godziny mogą być dowolnie rozdzielone pomiędzy te języki)
|
|
3.
|
Historia
|
|
4.
|
Wiedza o społeczeństwie
|
|
5.
|
Podstawy przedsiębiorczości
|
|
6.
|
Geografia
|
|
7.
|
Biologia
|
|
8.
|
Chemia
|
|
9.
|
Fizyka
|
|
10.
|
Matematyka
|
|
11.
|
Informatyka
|
|
12.
|
Wychowanie fizyczne
|
|
13.
|
Edukacja dla bezpieczeństwa
|
|
14.
|
Godziny z wychowawcą
|
|
B. OBOWIĄZKOWE ZAJĘCIA EDUKACYJNE W ZAKRESIE ROZSZERZONYM DO WYBORU4)
|
|
1.
|
Język polski
|
8
|
|
2.
|
Historia
|
|
3.
|
Geografia
|
|
4.
|
Biologia
|
|
5.
|
Chemia
|
|
6.
|
Fizyka
|
|
7.
|
Historia muzyki
|
|
8.
|
Historia sztuki5)
|
|
9.
|
Język łaciński i kultura antyczna
|
|
10.
|
Filozofia
|
|
11.
|
Język obcy nowożytny
|
6
|
|
12.
|
Wiedza o społeczeństwie
|
|
13.
|
Matematyka
|
|
14.
|
Informatyka
|
|
C. PRZEDMIOTY UZUPEŁNIAJĄCE DO WYBORU6)
|
|
1.
|
Historia i społeczeństwo
|
4
|
|
2.
|
Przyroda
|
|
3.
|
Ekonomia w praktyce
|
1
|
|
4.
|
Zajęcia artystyczne
|
|
5.
|
Inny przedmiot7)
|
|
D. POZOSTAŁE ZAJĘCIA
|
|
Religia/Etyka8)
|
8
|
|
Godziny do dyspozycji dyrektora9)
|
12
|
|
|
|
|
|
|
Objaśnienia do tabeli 1a
1) Dotyczy klas, w których realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego,
określona w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17)4).
2) Liczba godzin tygodniowo w czteroletnim cyklu nauczania określa uśredniony wymiar
godzin, które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, w przypadku
zaplanowania realizacji tych zajęć przez 30 tygodni nauki w roku szkolnym. Na następujące
obowiązkowe zajęcia edukacyjne w czteroletnim cyklu kształcenia, przy planowanych
30 tygodniach nauki w roku szkolnym, należy tygodniowo przeznaczyć co najmniej:
-
-
język polski - 12 godzin,
-
-
dwa języki obce nowożytne - 15 godzin,
-
-
-
-
wiedza o społeczeństwie - 1 godzina,
-
-
podstawy przedsiębiorczości - 2 godziny,
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
wychowanie fizyczne - 12 godzin,
-
-
edukacja dla bezpieczeństwa - 1 godzina,
-
-
godziny z wychowawcą - 4 godziny.
Realizacja zajęć może zostać zaprojektowana na określoną liczbę - od 30 do 36 tygodni
nauki w roku szkolnym. Wówczas minimalną liczbę godzin tygodniowo oraz wymiar godzin,
które należy przeznaczyć na wymienione obowiązkowe zajęcia edukacyjne, należy odpowiednio
zmniejszyć lub zwiększyć. W klasie IV, z powodu wcześniejszego zakończenia zajęć,
przewiduje się 30 tygodni nauki.
3) Przedmioty obowiązkowe ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie
podstawowym, z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, matematyki i
wychowania fizycznego, realizowane są w klasie I.
4) W klasach I-IV na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające
należy przeznaczyć łącznie co najmniej 18 godzin tygodniowo w czteroletnim okresie
nauczania, z zastrzeżeniem objaśnienia nr 5. Przedmioty w zakresie rozszerzonym oraz
przedmioty uzupełniające mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej, grupie
międzyoddziałowej lub w zespole szkół w grupie międzyszkolnej. Dyrektor szkoły, po
zasięgnięciu opinii rady szkoły, a jeżeli rada szkoły nie została powołana - po zasięgnięciu
opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając
zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły,
organizuje nauczanie tak, aby uczniowie mieli możliwość wyboru od 2 do 4 przedmiotów,
ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka
i informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym,
realizowane są po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.
Przedmioty: język polski, język obcy nowożytny i matematyka, ujęte w podstawie programowej
kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, są realizowane w klasach II-IV równolegle
z przedmiotami w zakresie podstawowym.
Przedmioty: historia muzyki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, ujęte
w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, mogą być realizowane
w klasach II-IV.
Przedmiot historia sztuki, ujęty w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie
rozszerzonym oraz w podstawie programowej dla zawodu plastyk, może być realizowany w klasach I-IV.
5) Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć artystycznych uczniowie realizują w klasach I-IV
przedmiot historia sztuki w wymiarze 8 lub więcej godzin tygodniowo w czteroletnim
cyklu kształcenia, uznaje się ten przedmiot za jeden spośród obowiązkowych przedmiotów
w zakresie rozszerzonym, a 8 godzin przeznaczonych na ten przedmiot uwzględnia się
w ogólnej liczbie co najmniej 18 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w
zakresie rozszerzonym.
6) Uczniowie, którzy nie realizują 18 godzin tygodniowo w czteroletnim okresie nauczania,
z zastrzeżeniem objaśnienia nr 5, na obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym
obowiązani są realizować przedmiot lub przedmioty uzupełniające, aby osiągnąć wskazaną
liczbę godzin. O wyborze przedmiotu uzupełniającego, spośród przedmiotów zajęcia artystyczne
lub inne zajęcia, decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału
(grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
7) Inny przedmiot to uzupełniający przedmiot, dla którego nie została ustalona podstawa
programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu
programów nauczania.
8) Wymiar godzin religii/etyki może być realizowany w zmniejszonym wymiarze, zgodnie
z odrębnymi przepisami.
9) Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na:
-
-
okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych ogólnokształcących
lub artystycznych,
-
-
realizację zajęć dla uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb, uzdolnień i zainteresowań,
w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych nieujętych
w ramowym planie nauczania, dla których nie została ustalona podstawa programowa,
lecz program nauczania został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania oraz
do indywidualnych zajęć mistrzowskich, przeznaczonych dla uczniów wybitnie uzdolnionych,
osiągających znaczące sukcesy artystyczne, w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły,
w ramach posiadanych środków finansowych oraz warunków organizacyjnych i kadrowych
szkoły,
-
-
realizację zajęć organizowanych w ramach udzielanej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad udzielania i organizacji
pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach,
w ramach posiadanych środków finansowych.