W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
Dnia 31 stycznia 2013 r. w Londynie zostały podpisane Umowa między Rzecząpospolitą
Polską a Gibraltarem o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokół do
Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Gibraltarem o wymianie informacji w sprawach
podatkowych, w następującym brzmieniu:
Po zaznajomieniu się z powyższymi umową i protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
oświadczam, że:
UMOWA
MIĘDZY
RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ
A
GIBRALTAREM
O WYMIANIE INFORMACJI W SPRAWACH PODATKOWYCH
MAJĄC na uwadze, iż Polska i Gibraltar („Strony”) uznają, iż obecne ustawodawstwo
umożliwia współpracę oraz wymianę informacji w sprawach przestępstw podatkowych;
MAJĄC na uwadze, iż Strony od dłuższego czasu podejmują wysiłki na płaszczyźnie międzynarodowej
w celu zwalczania przestępstw finansowych i innych przestępstw, włącznie z przeciwdziałaniem
finansowaniu terroryzmu;
MAJĄC na uwadze, iż uznaje się prawo Gibraltaru, przyznane upoważnieniem Zjednoczonego
Królestwa, do negocjacji, zawierania, wykonywania oraz na zasadach określonych w niniejszej
Umowie, wypowiadania Umowy o wymianie informacji z Rzecząpospolitą Polską;
MAJĄC na uwadze, iż w dniu 27 lutego 2002 roku Gibraltar przyjął na siebie zobowiązanie
polityczne stosowania zasad OECD w zakresie efektywnej wymiany informacji w sprawach
podatkowych;
MAJĄC na uwadze, iż intencją Stron jest usprawnienie i ułatwienie zasad i warunków
wymiany informacji w odniesieniu do podatków;
Strony uzgodniły zawarcie niniejszej Umowy, nakładającej zobowiązania wyłącznie na
Polskę i Gibraltar:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres obowiązywania Umowy
Właściwe organy Umawiających się Stron udzielają sobie pomocy przez wymianę informacji,
które mogą mieć istotne znaczenie dla administracji i stosowania prawa wewnętrznego
Umawiających się Stron w zakresie podatków, które obejmuje niniejsza Umowa, w tym
informacji, które mogą mieć istotne znaczenie dla określenia, wymiaru i poboru podatków
w odniesieniu do osób podlegających takim podatkom, dla windykacji i egzekucji zaległości
podatkowych, dochodzenia w sprawach podatkowych lub ścigania w sprawach przestępstw
podatkowych, w odniesieniu do tych osób. Informacje będą wymieniane zgodnie z postanowieniami
niniejszej Umowy i będą traktowane jako poufne na zasadach określonych w artykule
8. Prawa i środki ochrony zagwarantowane osobom przez ustawodawstwo lub praktykę administracyjną
Strony proszonej o pomoc będą nadal stosowane, o ile nie ograniczają one nadmiernie
lub nie opóźniają efektywnej wymiany informacji.
Artykuł 2
Właściwość organów
Strona proszona o pomoc nie jest obowiązana do udzielenia informacji, które nie znajdują
się w posiadaniu jej organów, lub też nie znajdują się w posiadaniu lub pod nadzorem
osób pozostających w ich właściwości miejscowej.
Artykuł 3
Podatki, których dotyczy Umowa
1.
Niniejsza Umowa ma zastosowanie do następujących podatków nakładanych przez Umawiające
się Strony:
a)
w przypadku Polski:
i)
podatku dochodowego od osób fizycznych;
ii)
podatku dochodowego od osób prawnych;
b)
w przypadku Gibraltaru:
wszelkich podatków bez względu na ich rodzaj i nazwę.
2.
Niniejsza Umowa ma także zastosowanie w odniesieniu do wszelkich podatków takiego
samego rodzaju nałożonych po dacie podpisania niniejszej Umowy obok istniejących podatków
lub w ich miejsce. Niniejsza Umowa ma także zastosowanie do podatków podobnego rodzaju,
nałożonych po dacie podpisania niniejszej Umowy obok istniejących podatków lub w ich
miejsce, jeżeli właściwe organy Umawiających się Stron tak uzgodnią. Właściwe organy
Umawiających się Stron informują się wzajemnie o wszelkich istotnych zmianach dokonanych
w ich ustawodawstwie, które mogą mieć wpływ na zobowiązania Umawiającej się Strony
wynikające z niniejszej Umowy.
Artykuł 4
Definicje
1.
W niniejszej Umowie:
a)
określenie „Polska” oznacza Rzeczpospolitą Polską, a użyte w znaczeniu geograficznym
oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz każdy obszar przyległy do wód terytorialnych
Rzeczypospolitej Polskiej, w którym na podstawie ustawodawstwa Polski i zgodnie z
prawem międzynarodowym Polska może wykonywać suwerenne prawa odnoszące się do badań
i wykorzystywania zasobów naturalnych dna morskiego i jego podglebia;
b)
określenie „Gibraltar” oznacza terytorium Gibraltaru;
c)
określenie „Umawiająca się Strona” oznacza w zależności od kontekstu odpowiednio Polskę
lub Gibraltar;
d)
określenie „właściwy organ” oznacza:
i)
w przypadku Polski, Ministra Finansów lub jego upoważnionego przedstawiciela;
ii)
w przypadku Gibraltaru, Ministra Finansów lub jego upoważnionego przedstawiciela;
e)
określenie „osoba” obejmuje osobę fizyczną, spółkę oraz inne zrzeszenie osób;
f)
określenie „spółka” oznacza jakąkolwiek osobę prawną lub jakikolwiek podmiot, który
dla celów podatkowych jest traktowany jak osoba prawna;
g)
określenie „spółka notowana na giełdzie” oznacza jakąkolwiek spółkę, której podstawowy
rodzaj akcji jest notowany na oficjalnie uznanej giełdzie papierów wartościowych,
przy założeniu, że jej notowane akcje mogą być bez ograniczeń nabywane lub sprzedawane
w ofercie publicznej. Akcje są nabywane lub sprzedawane „w ofercie publicznej”, jeśli
ich zakup lub sprzedaż nie są w sposób dorozumiany lub wyraźny ograniczone do określonej
grupy inwestorów;
h)
określenie „podstawowy rodzaj akcji (udziałów)” oznacza rodzaj lub rodzaje akcji (udziałów)
reprezentujące większościowe prawo głosu oraz większościowy udział w majątku spółki;
i)
określenie „uznana giełda papierów wartościowych” oznacza każdą giełdę papierów wartościowych
uzgodnioną przez właściwe organy Umawiających się Stron;
j)
określenie „zbiorowy fundusz inwestycyjny lub program” oznacza każde zbiorowe narzędzie
inwestycyjne, niezależnie od jego formy prawnej. Określenie „publiczny zbiorowy fundusz
inwestycyjny lub program” oznacza każdy zbiorowy fundusz inwestycyjny lub program,
pod warunkiem, że jednostki uczestnictwa, akcje lub inne udziały nie są w sposób dorozumiany
lub wyraźny ograniczone do określonej grupy inwestorów;
k)
określenie „podatek” oznacza każdy podatek, do którego ma zastosowanie niniejsza Umowa;
l)
określenie „Strona wnioskująca” oznacza Umawiającą się Stronę, która występuje z wnioskiem
o udzielenie informacji;
m)
określenie „Strona proszona o pomoc” oznacza Umawiającą się Stronę, do której zwrócono
się z wnioskiem o udzielenie informacji;
n)
określenie „środki gromadzenia informacji” oznacza przepisy prawa oraz procedury administracyjne
lub sądowe umożliwiające Umawiającej się Stronie uzyskiwanie i przekazywanie informacji
będących przedmiotem wniosku;
o)
określenie „informacja” oznacza każdy fakt, stwierdzenie lub zapis w jakiejkolwiek
formie;
p)
określenie „sprawy o przestępstwa podatkowe” oznacza sprawy podatkowe związane z umyślnym
działaniem, dokonanym przed lub po wejściu w życie niniejszej Umowy, które podlegają
ściganiu na mocy prawa karnego Strony wnioskującej oraz obejmuje przestępstwa skarbowe
oraz umyślną zwłokę w realizacji zobowiązania podatkowego;
r)
określenie „prawo karne” oznacza wszelkie regulacje określone jako przepisy karne
w prawie wewnętrznym, bez względu na to czy są one zawarte w prawie podatkowym, prawie
karnym, czy w innych ustawach.
2.
Przy stosowaniu niniejszej Umowy w dowolnym czasie przez Umawiającą się Stronę, o
ile z kontekstu nie wynika inaczej, wszelkie pojęcia niezdefiniowane w tej Umowie
będą miały takie znaczenie, jakie zostało im w tym czasie nadane przez odpowiednie
przepisy prawa danej Strony, przy czym znaczenie wynikające z przepisów prawa podatkowego
ma pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym tym pojęciom przez inne przepisy prawne
tej Strony.
Artykuł 5
Wymiana informacji na wniosek
1.
Właściwy organ Strony proszonej o pomoc, na żądanie właściwego organu Strony wnioskującej,
udziela informacji dla celów określonych w artykule 1. Informacje te będą wymieniane
bez względu na to czy sprawa będąca przedmiotem dochodzenia mogłaby zostać uznana
za przestępstwo zgodnie z ustawodawstwem Strony proszonej o pomoc, gdyby wystąpiła
na jej terytorium.
2.
Jeżeli informacje będące w posiadaniu właściwego organu Strony proszonej o pomoc są
niewystarczające do wykonania wniosku o udzielenie informacji, Strona ta zastosuje
wszelkie odpowiednie środki gromadzenia informacji w celu udzielenia ich właściwemu
organowi Strony wnioskującej, mimo że informacje te nie są potrzebne Stronie proszonej
o pomoc dla własnych celów podatkowych.
3.
Na wyraźny wniosek właściwego organu Strony wnioskującej, właściwy organ Strony proszonej
o pomoc udzieli na podstawie niniejszego artykułu, w zakresie dozwolonym przez jej
wewnętrzne ustawodawstwo, informacje w formie zeznań świadków i uwierzytelnionych
kopii oryginalnych dokumentów.
4.
Każda z Umawiających się Stron zagwarantuje, aby dla celów określonych w artykule
1 niniejszej Umowy, jej właściwe organy były upoważnione do uzyskiwania i udzielania
na wniosek:
a)
informacji pochodzących z banków, innych instytucji finansowych oraz od wszelkich
osób, w tym przedstawicieli i zarządców, działających w charakterze pełnomocnika lub
powiernika;
b)
informacji dotyczących prawnych i rzeczywistych właścicieli spółek, spółek osobowych,
zbiorowych programów inwestycyjnych, funduszy powierniczych (trustów), fundacji i
innych osób, łącznie z informacjami o
wszystkich takich osobach tworzących łańcuch właścicielski, w szczególności:
i)
w przypadku publicznych zbiorowych funduszy inwestycyjnych lub programów, informacji
o udziałach (akcjach), jednostkach uczestnictwa i innych prawach udziałowych;
ii)
w przypadku fundacji, informacji o fundatorach, członkach rady fundacji i beneficjentach;
iii)
w przypadku funduszy powierniczych (trustów), informacji o osobach powierzających
majątek, powiernikach, opiekunach i beneficjentach;
niniejsza Umowa nie nakłada na Umawiające się Strony obowiązku uzyskania lub udzielenia
informacji dotyczących praw własnościowych w odniesieniu do spółek notowanych na giełdzie
lub publicznych funduszy lub programów inwestycyjnych, chyba że takie informacje mogą
być uzyskane bez niewspółmiernych trudności.
5.
Każdy wniosek o informacje powinien być możliwie najbardziej szczegółowy, sporządzony
w formie pisemnej i powinien zawierać:
a)
dane identyfikujące osobę, w sprawie której prowadzone jest postępowanie lub dochodzenie;
b)
okres, którego dotyczą wnioskowane informacje;
c)
rodzaj żądanych informacji;
d)
cel podatkowy, dla którego informacje są wnioskowane;
e)
powody, dla których istniało przypuszczenie, że wnioskowane informacje są przechowywane
przez Stronę proszoną o pomoc lub są w posiadaniu lub pod kontrolą osoby znajdującej
się we właściwości Strony proszonej o pomoc;
f)
w zakresie, w jakim jest to znane, nazwisko (nazwę) i adres każdej osoby, która przypuszczalnie
może być w posiadaniu żądanych informacji;
g)
oświadczenie, że wniosek jest zgodny z ustawodawstwem lub praktyką administracyjną
Strony wnioskującej oraz, że gdyby wnioskowane informacje znajdowały się na jej terytorium,
wówczas właściwy organ Strony wnioskującej mógłby je uzyskać zgodnie z jej ustawodawstwem
lub normalną praktyką administracyjną, oraz że wniosek jest zgodny z postanowieniami
niniejszej Umowy;
h)
oświadczenie, że Strona wnioskująca wykorzystała na swoim terytorium wszelkie dostępne
środki w celu uzyskania informacji, z wyjątkiem tych, które pociągałyby za sobą niewspółmierne
trudności.
6.
Właściwy organ Strony proszonej o pomoc przekazuje Stronie wnioskującej żądane informacje
w najkrótszym możliwym terminie. W celu zapewnienia możliwie szybkiej odpowiedzi,
właściwy organ Strony proszonej o pomoc:
a)
potwierdza pisemnie właściwemu organowi Strony wnioskującej otrzymanie wniosku i powiadamia
właściwy organ Strony wnioskującej o wszelkich brakach stwierdzonych we wniosku w
terminie 60 dni od dnia otrzymania wniosku, oraz
b)
jeżeli właściwy organ Strony proszonej o pomoc nie jest w stanie uzyskać i przekazać
informacji w terminie 120 dni od dnia otrzymania wniosku, również w razie napotkania
na przeszkody w udzieleniu informacji lub w przypadku odmowy udzielenia informacji,
informuje niezwłocznie Stronę wnioskującą, wyjaśniając przyczyny zwłoki, istotę przeszkód
lub przyczyny odmowy udzielenia informacji.
Artykuł 6
Kontrola podatkowa za granicą
1.
Strona wnioskująca może wystąpić do Strony proszonej o pomoc z uzasadnionym wnioskiem
o zezwolenie przedstawicielom właściwego organu Strony wnioskującej na pobyt na terytorium
Strony proszonej o pomoc, w celu przesłuchiwania osób i badania dokumentów, w zakresie
dopuszczalnym na mocy jej krajowego prawa. Właściwy organ Strony wnioskującej poinformuje
właściwy organ Strony proszonej o pomoc o terminie i miejscu spotkania z zainteresowanymi
osobami fizycznymi.
2.
Na wniosek właściwego organu Strony wnioskującej, właściwy organ Strony proszonej
o pomoc może zezwolić przedstawicielom właściwego organu Strony wnioskującej na obecność
w trakcie odpowiedniej części kontroli podatkowej prowadzonej na terytorium Strony
proszonej o pomoc.
3.
Jeśli wniosek, o którym mowa w ustępie 2, zostanie uwzględniony, właściwy organ Strony
proszonej o pomoc prowadzący kontrolę zawiadomi, bez zbędnej zwłoki, właściwy organ
Strony wnioskującej o czasie i miejscu kontroli, organie lub osobie upoważnionej do
przeprowadzenia kontroli oraz o procedurach i warunkach wymaganych przez Stronę proszoną
o pomoc do przeprowadzenia kontroli. Wszelkie decyzje dotyczące prowadzenia kontroli
podejmuje Strona proszona o pomoc prowadząca kontrolę.
Artykuł 7
Możliwość odrzucenia wniosku
1.
Właściwy organ Strony proszonej o pomoc może odmówić pomocy, jeżeli:
a)
wniosek został sporządzony niezgodnie z niniejszą Umową;
b)
Strona wnioskująca nie wykorzystała na swoim terytorium wszelkich dostępnych środków
w celu uzyskania informacji, z wyjątkiem przypadku, w którym zastosowanie tych środków
pociągałoby za sobą niewspółmierne trudności;
c)
ujawnienie żądanej informacji byłoby sprzeczne z porządkiem publicznym (ordre public).
2.
Niniejsza Umowa nie nakłada na Stronę proszoną o pomoc obowiązku udzielenia informacji
podlegającej ochronie prawnej lub informacji, które mogłyby ujawnić jakąkolwiek tajemnicę
handlową, gospodarczą, przemysłową lub zawodową albo jakikolwiek tryb działalności
przedsiębiorstwa, z zastrzeżeniem, że informacje określone w artykule 5 ust. 4, nie
będą tylko z powodu tego faktu traktowane jak tego typu tajemnica lub tryb działalności.
3.
W żadnym przypadku, postanowienia niniejszej Umowy nie będą interpretowane, jako nakładające
na Umawiającą się Stronę obowiązek udzielenia informacji, której uzyskanie nie byłoby
możliwe na podstawie jej ustawodawstwa albo w ramach normalnej praktyki administracyjnej
drugiej Umawiającej się Strony.
4.
Nie można odrzucić wniosku o udzielenie informacji z tego powodu, że zobowiązanie
podatkowe, którego on dotyczy jest przedmiotem sporu sądowego.
5.
Strona proszona o pomoc może odrzucić wniosek o udzielenie informacji, jeżeli Strona
wnioskująca żąda tych informacji w celu stosowania lub wprowadzania własnych przepisów
prawa podatkowego lub jakiegokolwiek związanego z nimi wymogu, które prowadziłoby
do dyskryminacji obywatela Strony proszonej o pomoc w porównaniu do obywatela Strony
wnioskującej, którzy znajdują się w takich samych okolicznościach.
Artykuł 8
Poufność
1.
Każda informacja przekazywana i otrzymywana przez właściwy organ każdej z Umawiających
się Stron będzie traktowana jako poufna.
2.
Informacje mogą być ujawnione tylko osobom lub organom (w tym sądom i organom administracyjnym)
zgodnie z właściwością Umawiającej się Strony zajmujących się wymiarem lub poborem,
windykacją i egzekucją zaległości podatkowych, lub postępowaniem odwoławczym, w zakresie
podatków objętych niniejszą Umową. W tych celach informacje mogą być ujawnione w postępowaniu
sądowym lub w orzeczeniach sądu.
3.
Informacje nie będą wykorzystywane w żadnych innych celach niż określone w artykule
1, bez wyrażonego na piśmie zezwolenia właściwego organu Strony proszonej o pomoc.
4.
Informacje przekazane Stronie wnioskującej na mocy niniejszej Umowy nie będą ujawniane
żadnemu innemu państwu.
Artykuł 9
Koszty
O ile właściwe organy nie uzgodnią inaczej, zwykłe koszty związane z udzieleniem pomocy
ponosi Strona proszona o pomoc a koszty nadzwyczajne związane z udzieleniem pomocy
(włączając koszty zaangażowania zewnętrznych doradców w związku ze sporem sądowym
lub innym) ponosi Strona wnioskująca. Właściwe organy będą okresowo uzgadniały kwestie
dotyczące tego artykułu, a w szczególności właściwy organ Strony proszonej o pomoc
będzie dokonywał uzgodnień z właściwym organem Strony wnioskującej, jeżeli przewidywane
koszty przekazania informacji w szczególnych przypadkach będą znaczące.
Artykuł 10
Procedura wzajemnego porozumiewania
1.
W razie pojawienia się problemów lub wątpliwości między Umawiającymi się Stronami
dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy, właściwe organy dołożą
starań w celu rozwiązania problemu w drodze wzajemnego porozumienia.
2.
Oprócz porozumień, o których mowa w ustępie 1, właściwe organy Umawiających się Stron
mogą wzajemnie uzgodnić procedury na potrzeby stosowania artykułów 5, 6 i 7.
3.
W razie potrzeby Umawiające się Strony podejmą działania w celu uzgodnienia innych
form rozwiązywania sporów.
4.
Oficjalne porozumiewanie się, w tym wnioski o informacje, sporządzane w związku lub
zgodnie z przepisami niniejszej Umowy, będzie miało formę pisemną i będzie kierowane
bezpośrednio do właściwego organu drugiej Umawiającej się Strony na adres podany przez
jedną Umawiającą się Stronę drugiej Umawiającej się Stronie. Wszelkie uzupełniające
wiadomości związane z wnioskiem o informację właściwe organy lub ich upoważnieni przedstawiciele
będą sobie przekazywali pisemnie lub ustnie, w zależności od względów praktycznych.
Artykuł 11
Wejście w życie
Umawiające się Strony notyfikują sobie wzajemnie na piśmie zakończenie wewnętrznych
procedur prawnych, niezbędnych do wejścia w życie niniejszej Umowy.
Niniejsza Umowa wejdzie w życie z dniem otrzymania późniejszej z not, przy czym Umowa
będzie miała zastosowanie:
a)
do spraw o przestępstwa podatkowe od tego dnia; oraz
b)
do wszelkich innych spraw, o których mowa w artykule 1, od tego dnia, ale tylko w
odniesieniu do okresów podatkowych rozpoczynających się w tym dniu lub po tym dniu
lub w przypadku gdy okres podatkowy nie występuje, do wszelkich zobowiązań podatkowych,
powstałych w tym dniu lub po tym dniu.
Artykuł 12
Wypowiedzenie
1.
Niniejsza Umowa pozostaje w mocy do czasu wypowiedzenia jej przez jedną z Umawiających
się Stron.
2.
Każda z Umawiających się Stron może wypowiedzieć Umowę w drodze pisemnej notyfikacji.
Takie wypowiedzenie będzie mieć zastosowanie od pierwszego dnia miesiąca następującego
po upływie trzech miesięcy od dnia otrzymania przez drugą Umawiającą się Stronę noty
wypowiadającej. Wnioski otrzymane przez Umawiające się Strony przed dniem wypowiedzenia
Umowy zostaną rozpatrzone zgodnie z jej postanowieniami.
3.
W razie wypowiedzenia Umowy, Umawiające się Strony pozostają związane postanowieniami
artykułu 8 w odniesieniu do wszelkich informacji uzyskanych na mocy niniejszej Umowy.
Na dowód czego niżej podpisani, należycie upoważnieni przez Umawiające się Strony,
podpisali niniejszą Umowę.
Sporządzono w Londyniednia 31.01.2013roku.
w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym oba teksty
są jednakowo autentyczne.
W imieniu:
Rzeczypospolitej Polskiej:
W imieniu:
Gibraltaru