Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 31 października 2013 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. Nr 70, poz. 600), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych:

1)

rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. Nr 216, poz. 1274);

2)

rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. poz. 945).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje:

1)

§ 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. Nr 216, poz. 1274), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 ;

2)

§ 2-7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. poz. 945), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do dnia 31 sierpnia 2017 r. okręgowe komisje egzaminacyjne prowadzą szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, według ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów określonego w przepisach rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 3.

Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie:

1)

sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych;

2)

egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania gimnazjum dla dorosłych;

3)

egzaminu maturalnego - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej;

4)

egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik ekonomista - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu eksternistycznego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych „podstawy przedsiębiorczości”.

§ 4.

1.

Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji w tym zawodzie, który odpowiada zawodowi, w zakresie którego był dokonany dotychczasowy wpis w ewidencji w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.

2.

Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie:

1)

korektor i stroiciel instrumentów muzycznych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie stroiciel fortepianów i pianin przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

2)

technik instrumentów muzycznych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik budowy fortepianów i pianin przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie;

3)

technik organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie asystent kierownika produkcji filmowej/telewizyjnej przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

4)

asystent operatora dźwięku - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik realizacji nagrań i nagłośnień przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie;

5)

technik elektroniki medycznej - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

6)

technik poligraf - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik procesów drukowania oraz w zawodzie technik procesów introligatorskich, przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tych zawodach;

7)

wiertacz odwiertów eksploatacyjnych i geofizycznych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie wiertacz przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

8)

murarz - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie murarz-tynkarz przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

9)

rzeźnik-wędliniarz - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie wędliniarz przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

10)

monter instalacji i urządzeń sanitarnych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie;

11)

monter sieci komunalnych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie;

12)

renowator zabytków architektury - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik renowacji elementów architektury przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie;

13)

technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik renowacji elementów architektury przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie;

14)

kucharz małej gastronomii - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie kucharz przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

15)

kucharz - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie oraz w zawodzie kucharz przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie;

16)

technik organizacji usług gastronomicznych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych przeprowadzanego z wyodrębnionej w tym zawodzie kwalifikacji „Organizacja żywienia i usług gastronomicznych”;

17)

technik żywienia i gospodarstwa domowego - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych przeprowadzanego z wyodrębnionej w tym zawodzie kwalifikacji „Organizacja żywienia i usług gastronomicznych”;

18)

malarz-tapeciarz - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie przeprowadzanego z wyodrębnionej w tym zawodzie kwalifikacji „Wykonywanie robót malarsko-tapeciarskich”;

19)

posadzkarz - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie przeprowadzanego z wyodrębnionej w tym zawodzie kwalifikacji „Wykonywanie robót posadzkarsko-okładzinowych”;

20)

technolog robót wykończeniowych w budownictwie - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie przeprowadzanego ze wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie.

3.

Do wpisów w ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się przepisy § 5 ust. 1 pkt 11 lit. b i ust. 1a rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

4.

W przypadku wpisów w ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, o których mowa w ust. 2 pkt 16-19, kod uprawnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 11 lit. b tiret drugie rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, zawiera kolejno sześć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, znak „/”, oznaczenie kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, z której dokonano wpisu w ewidencji, a także znak „/” oraz cztery cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.

§ 5.

1.

Wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, o których mowa w § 4 ust. 1 i 2, są objęte ewidencją egzaminatorów do dnia 31 sierpnia 2017 r.

2.

Do prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz do trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z tej ewidencji w zakresie wpisów, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

§ 6.

Do dnia 31 sierpnia 2017 r. wpis w ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego obejmuje także zakres egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w części dotyczącej zadań egzaminacyjnych z danego języka obcego nowożytnego.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji1)Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).

§ 1.

Ustala się ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie:

1)

sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)

egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum:

a)

w części obejmującej przedmioty humanistyczne, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,

b)

w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, stanowiący załącznik nr 3 do rozporządzenia,

c)

w części obejmującej język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3)

egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;

4)

egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;

5)

egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny - język kaszubski, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;

6)

egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia;

§ 2.

1.

Osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów składa wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów, zwany dalej „wnioskiem”, zawierający następujące dane:

1)

imię (imiona) i nazwisko;

2)

datę i miejsce urodzenia;

3)

numer PESEL, jeżeli został nadany;

4)

adres zamieszkania;

5)

adres do korespondencji;

6)

numer telefonu;

7)

adres poczty elektronicznej;

8)

nazwę i adres miejsca pracy;

105)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.)

zakres, w którym ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów, zgodny z zakresem, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9, z tym że osoba ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. d, wskazuje także:

a)

nazwę zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego   (Dz. U. z 2012 r. poz. 7),

b)

oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach   (Dz. U. poz. 184).

2.

Do wniosku dołącza się:

1)

poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji, o których mowa w art. 9c ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”;

2)

poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie stażu pracy, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 2 ustawy;

3)

oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela   (Dz. U. z 2014 r. poz. 191).

3.

Osoba będąca przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego ubiegająca się o wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 9 lit. d, do wniosku dołącza:6)Wprowadzenie do wyliczenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.

1)

dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy;

2)

poświadczone za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji i stażu pracy, o których mowa w art. 9c ust. 4 pkt 2 ustawy;

3)

oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.

5.

Wniosek składa się do właściwej ze względu na miejsce zamieszkania okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją okręgową”.

§ 3.

1.

Wpis do ewidencji egzaminatorów następuje po stwierdzeniu spełnienia wymagań i warunków, o których mowa w art. 9c ust. 3 lub 4 ustawy, oraz ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów zakończonego egzaminem, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy.

2.

W przypadku uzyskania negatywnego wyniku egzaminu, o którym mowa w art. 9c ust. 3 pkt 4 ustawy, kandydat na egzaminatora może przystąpić do egzaminu ponownie tylko jeden raz.

§ 4.

Osoba, która jest wpisana do ewidencji egzaminatorów w określonym zakresie i ubiega się o wpis do ewidencji egzaminatorów w innym zakresie, odbywając szkolenie dla kandydatów na egzaminatorów, po uzgodnieniu z dyrektorem komisji okręgowej, może nie uczestniczyć w zajęciach z zakresu tych bloków tematycznych, które zrealizowała w ramach ukończonego wcześniej szkolenia.

§ 5.

1.

Wpis w ewidencji egzaminatorów obejmuje:

1)

imię (imiona) i nazwisko egzaminatora;

2)

datę i miejsce urodzenia;

3)

numer PESEL, jeżeli został nadany;

4)

adres zamieszkania;

5)

adres do korespondencji;

6)

numer telefonu;

7)

adres poczty elektronicznej;

98)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.)

zakres, w którym jest egzaminatorem, wskazany spośród następujących czterech zakresów:

a)

sprawdzian przeprowadzany w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych,

b)

egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania gimnazjum dla dorosłych,

c)

egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej,

d)

egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie, z uwzględnieniem ust. 1a, z tym że w przypadku egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik ekonomista - także egzamin eksternistyczny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych „podstawy przedsiębiorczości”;

10)

datę wpisu do ewidencji egzaminatorów;

119)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.)

nadany przez komisję okręgową:

a)

w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. a-c - indywidualny dziewięciocyfrowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno:
  •   -  
    jednocyfrowy kod komisji okręgowej,
  •   -  
    trzycyfrowy kod odpowiednio sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,
  •   -  
    pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,

b)

w przypadku egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w pkt 9 lit. d:
  •   -  
    indywidualny siedmioznakowy numer ewidencyjny egzaminatora, zawierający kolejno jednocyfrowy kod komisji okręgowej, znak „-” i pięć cyfr wynikających z kolejności wpisu do ewidencji egzaminatorów,
  •   -  
    kod uprawnienia, zawierający kolejno sześć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, znak „/”, oddzielone znakiem „/” oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. b, a także znak „/” oraz cztery cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.

1a10)Dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3..

Wpis w ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 lit. d, obejmuje także nazwę zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, oraz oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. b. Jeżeli co najmniej jedna z kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie została wyodrębniona jako kwalifikacja wspólna z innym zawodem lub zawodami, wpis obejmuje dodatkowo nazwę tego zawodu lub zawodów oraz oznaczenie tej kwalifikacji.

2.

W przypadku zmiany danych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4-7, egzaminator niezwłocznie zawiadamia o tym właściwą ze względu na jego miejsce zamieszkania komisję okręgową.

§ 7.

Ewidencja egzaminatorów jest prowadzona w formie elektronicznej bazy danych.

§ 8.

Skreślenie egzaminatora z ewidencji egzaminatorów następuje na wniosek egzaminatora złożony do dyrektora właściwej komisji okręgowej albo z urzędu w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 5 pkt 2-4 ustawy.

§ 9.

1.

W przypadku zmiany adresu zamieszkania egzaminatora powodującej zmianę właściwości komisji okręgowej, egzaminator składa:

1)

do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania - wniosek o skreślenie z ewidencji egzaminatorów;

2)

do komisji okręgowej właściwej ze względu na obecne miejsce zamieszkania - wniosek o wpis do ewidencji egzaminatorów.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zawiera dane, o których mowa w § 2 ust. 1. Do wniosku dołącza się oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 2-4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, a w przypadku osoby będącej przedstawicielem pracodawcy lub organizacji pracodawców albo stowarzyszenia lub samorządu zawodowego - także dokument potwierdzający spełnienie warunku, o którym mowa w art. 9c ust. 4 pkt 1 ustawy.

3.

Komisja okręgowa właściwa ze względu na obecne miejsce zamieszkania egzaminatora zwraca się do komisji okręgowej właściwej ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora z wnioskiem o przekazanie dokumentów dotyczących egzaminatora, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 albo ust. 3 pkt 2, oraz informacji potwierdzającej ukończenie z wynikiem pozytywnym szkolenia dla kandydatów na egzaminatorów. Komisja okręgowa właściwa ze względu na dotychczasowe miejsce zamieszkania egzaminatora przekazuje dokumentację, której dotyczy wniosek, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.

§ 10.

Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. Nr 47, poz. 452 oraz z 2006 r. Nr 52, poz. 382).

§ 11.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia12)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 8 maja 2009 r..
1)
Minister Edukacji Narodowej kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji Narodowej (Dz. U. Nr 248, poz. 1480).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7 i 290.
3)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. poz. 945), które weszło w życie z dniem 1 września 2012 r.
4)
Przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
6)
Wprowadzenie do wyliczenia w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
7)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2004 r. Nr 25, poz. 219 i Nr 33, poz. 285, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, z 2007 r. Nr 165, poz. 1170 i Nr 176, poz. 1238, z 2010 r. Nr 41, poz. 233, Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1497 oraz z 2011 r. Nr 230, poz. 1371.
8)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
9)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 lit. a tiret drugie rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
10)
Dodany przez § 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
11)
Przez § 1 pkt 4 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
12)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 8 maja 2009 r.

Załącznik nr 1   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę sprawdzianu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o sprawdzianie,
b) przygotowaniem do sprawdzianu,
c) przekazywaniem wyników sprawdzianu.
2
Zadania na sprawdzianie
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
25
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 2   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej przedmioty humanistyczne13)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. Nr 216, poz. 1274), które weszło w życie z dniem 26 października 2011 r.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin w systemie
oceniania
i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3
Sprawdzanie
i ocenianie odpowiedzi
do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
 
25
         

13)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji (Dz. U. Nr 216, poz. 1274), które weszło w życie z dniem 26 października 2011 r.
1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 3   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym14)Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 13.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin w systemie
oceniania
i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3
Sprawdzanie
i ocenianie odpowiedzi
do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
15
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
25
         

14)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 13.
1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 4   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej język obcy nowożytny na poziomie rozszerzonym15)Ze zmianami wprowadzonymi przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 13.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin w systemie
oceniania
i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3
Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów;
2) wykazać spójność między standardami wymagań będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami;
3) określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia.
4
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
7
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
5
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
20
         

15)
Ze zmianami wprowadzonymi przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 13.
1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 5   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie
maturalnym
z przedmiotów:
matematyka, biologia,
chemia, fizyka
i astronomia, geografia
oraz informatyka
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
4
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
10
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka i astronomia, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
25
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 6   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
4
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
14
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
1
1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
30
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 7   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny - język kaszubski1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny -język kaszubski
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
4
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
11
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Konstruowanie tematów do części ustnej egzaminu maturalnego
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
4
1) opisać i stosować ogólne zasady konstruowania tematów do części ustnej egzaminu maturalnego;
2) konstruować tematy do części ustnej egzaminu maturalnego.
5
Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
6
1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;
2) formułować pytania dotyczące prezentowanego tematu i wykorzystanej do jego opracowania bibliografii w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.
6
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - prezentacji i stanowiącej jej podstawę bibliografii.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny -język kaszubski, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
40
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 8   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
6) określić rolę i zadania szkoły związane z:
a) przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
b) przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
c) przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie
maturalnym
z przedmiotu -język
obcy nowożytny
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
4
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
2) opisać standardy wymagań będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego i rozróżniać poszczególne elementy ich struktury;
3) rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
4) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
5) określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
6) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
11
1) opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów;
2) kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
4) współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
6
1) ocenić prezentację zdającego według ustalonych kryteriów;
2) formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
3) uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.
5
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - prezentacji i stanowiącej jej podstawę bibliografii.
1
1
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
34
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 9   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie16)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
 
1
Egzamin w systemie
oceniania
i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
-
1) scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
2) stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
3) opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
4) określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
5) opisać strukturę i formę egzaminu;
6) określić rolę i zadania pracodawcy związane z przeprowadzaniem egzaminu;
7) określić rolę i zadania szkoły, placówki lub pracodawcy związane z:
a) przekazywaniem informacji 0 egzaminie,
b) przygotowaniem do egzaminu,
c) przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Test praktyczny na egzaminie
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
1) określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania testu praktycznego;
2) opisać podstawę programową kształcenia w zawodach będącą podstawą przeprowadzania egzaminu i rozróżniać poszczególne elementy jej struktury;
3) określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań egzaminacyjnych;
4) przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu.
3
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
2
1) wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
2) określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
3) wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
4) rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu.
   
4
Ocena efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
16
1) określić umiejętności sprawdzane w części praktycznej egzaminu w danej kwalifikacji, ujęte w podstawie programowej kształcenia w zawodach będącej podstawą przeprowadzania egzaminu;
2) opisać zasady oceniania efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej egzaminu;
3) oceniać jakość rezultatu końcowego, jakość rezultatu pośredniego i przebieg wykonania zadania egzaminacyjnego przez zdających;
4) stosować procedury związane z przeprowadzaniem egzaminu.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, w szczególności zasad oceniania efektów wykonania zadania egzaminacyjnego w części praktycznej tego egzaminu.
4
Razem godzin
30
         

16)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.
1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
3i)
Zajęcia w ramach części I są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przypisane do różnych obszarów kształcenia, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.
4)
) Zajęcia w ramach części II są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 24 osoby; w zajęciach mogą uczestniczyć wyłącznie kandydaci na egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, przeprowadzanego z kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, które są przypisane do danego obszaru kształcenia, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w przepisach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia.
17)
Przez § 1 pkt 6 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 3.