Ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych
(Dz. U. Nr 118, poz. 746) zwiększyła limit łącznej powierzchni stref w Polsce z 12 tys. ha do 20 tys. ha. Zasady
włączania do stref nowych obszarów zostały określone w Koncepcji rozwoju specjalnych
stref ekonomicznych, zwanej dalej „Koncepcją”, przyjętej przez Radę Ministrów dnia
27 stycznia 2009 r. Koncepcja określa główny cel włączania nowych terenów do specjalnych
stref ekonomicznych, którym jest wspieranie nowych inwestycji pożądanych dla gospodarki
kraju, a więc takich, które w najwyższym stopniu przyczynią się do zrównoważonego
rozwoju społeczno-gospodarczego regionów. Potrzeba ożywienia gospodarczego południowo-wschodniej
Polski nadal wymaga stosowania instrumentu specjalnych stref ekonomicznych. W przypadku
terenów północno-zachodniej Polski, zwłaszcza położonych w Szczecinie dotkniętym upadkiem
przemysłu stoczniowego, a także na terenach południowej Polski, szczególnie na gruntach
po byłej hucie w Częstochowie, Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. może wykorzystać wieloletnie
doświadczenie związane z restrukturyzacją obszarów przemysłowych. Strategia rozwoju
strefy zakłada pozyskanie projektów wykorzystujących tradycje przemysłowe regionów,
zasoby kadrowe, potencjał przemysłowy, lokalną bazę surowcową i powiązania kooperacyjne,
ale również takich, które przyczynią się do dywersyfikacji dotychczasowej działalności
gospodarczej.
Strefa mielecka jest położona na terenie pięciu województw: podkarpackiego, lubelskiego,
małopolskiego, zachodniopomorskiego i śląskiego. Różne uwarunkowania i cele rozwojowe
tych regionów determinują politykę zagospodarowania terenów strefy, inną dla każdego
województwa.
1)
dla województwa podkarpackiego - zakłada się pozyskiwanie projektów inwestycyjnych
wpisujących się w tradycje przemysłowe regionu, zwłaszcza z branży lotniczej, z uwagi
na posiadane zaplecze naukowe i długoletnie tradycje w produkcji sprzętu lotniczego
(rozwój klastra „Dolina Lotnicza”) oraz z branży elektromaszynowej i chemicznej. Zgodnie
z Koncepcją dla województwa podkarpackiego poszerza się „kryterium sektorów priorytetowych”
o przemysł meblarski i przetwórstwo tworzyw sztucznych;
2)
dla województwa lubelskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów mogących zagospodarować
majątek i kadrę po upadłym przemyśle motoryzacyjnym, przedsiębiorców z branży ceramicznej
i budowlanej (ze względu na bazę surowcową) oraz inwestycji biotechnologicznych i
nowoczesnych usług, z uwagi na znaczący ośrodek akademicki. Zgodnie z Koncepcją dla
województwa lubelskiego poszerza się „kryterium sektorów priorytetowych” o przetwórstwo
spożywcze i przemysł meblarski;
3)
dla województwa małopolskiego - zakłada się pozyskiwanie małych i średnich projektów
wykorzystujących lokalne zasoby kadrowe i wpisujących się w tradycje przemysłowe regionu.
Zgodnie z Koncepcją dla województwa małopolskiego poszerza się „kryterium sektorów
priorytetowych” o przemysł produkujący na potrzeby budownictwa oraz produkcję części
i akcesoriów dla przemysłu;
4)
dla województwa zachodniopomorskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestorów z branży
metalowej, maszynowej i elektrotechnicznej, mogących zagospodarować tereny inwestycyjne
oraz duży potencjał kadrowy aglomeracji szczecińskiej. Zgodnie z Koncepcją dla województwa
zachodniopomorskiego poszerza się „kryterium sektorów priorytetowych” o produkcję
wyrobów na rzecz budownictwa oraz o przetwórstwo spożywcze;
5)
dla województwa śląskiego - zakłada się pozyskiwanie inwestycji produkcyjnych, przede
wszystkim zaawansowanych technologicznie, wspierających proces rewitalizacji terenów
poprzemysłowych. Ponadto preferowane będą inwestycje, których profil działalności
pozwoli wykorzystać dostępne, wykwalifikowane kadry. Zgodnie z Koncepcją dla województwa
śląskiego poszerza się „kryterium sektorów priorytetowych” o produkcję maszyn i urządzeń
przeznaczonych dla przemysłu wydobywczego oraz urządzeń i aparatury medycznej.
Realizowane działania marketingowo-promocyjne będą zgodne z polityką rozwoju strefy
określoną w Koncepcji, a ujęte w niej zasady obejmowania nowych gruntów statusem specjalnej
strefy ekonomicznej będą stanowić podstawę do oceny wniosków kierowanych do zarządzającego
o włączenie nowych terenów do strefy.