Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 28 kwietnia 2014 r.w sprawie szczegółowych warunków rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 103 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu, o których mowa w art. 103 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.

§ 2.

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)

czasie dojazdu - rozumie się przez to czas dojazdu, o którym mowa w pkt 1.12 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

2)

czasie lotu - rozumie się przez to czas blokowy, o którym mowa w pkt 1.2 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

3)

czasie powiadamiania - rozumie się przez to ustalony przez pracodawcę okres od chwili powiadomienia członka załogi przebywającego na dyżurze o konieczności zgłoszenia się do pracy do chwili przystąpienia przez niego do pracy;

4)

czasie pracy - rozumie się przez to okres służby, o którym mowa w pkt 1.5 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

5)

dyżurze - rozumie się przez to gotowość, o której mowa w pkt 1.14 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

6)

lotniczym przewozie medycznym w nagłych wypadkach - rozumie się przez to misję składającą się z dolotu, transportu i powrotu do portu macierzystego, wykonywaną zgodnie z certyfikatem przewoźnika lotniczego (AOC), której celem jest udzielenie pomocy medycznej w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, kiedy zasadnicze znaczenie ma bezzwłoczny i szybki transport:

a)

chorych lub rannych oraz innych osób, których to bezpośrednio dotyczy,

b)

personelu medycznego, lub

c)

materiałów biologicznych i materiałów lub urządzeń wykorzystywanych do udzielenia świadczeń zdrowotnych;

7)

locie w pasie strefowej zmiany czasu - rozumie się przez to lot, w którym różnica czasu między miejscem startu a miejscem lądowania wynosi co najmniej 1 godzinę;

8)

nocy lokalnej - rozumie się przez to noc lokalną, o której mowa w pkt 1.9 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

9)

odcinku - rozumie się przez to część okresu pełnienia czynności lotniczych liczoną od chwili, gdy statek powietrzny ruszy z miejsca postoju w celu wykonania lotu do momentu zakończenia pracy po wykonaniu lotu na wyznaczonej pozycji postojowej;

10)

okresie pełnienia czynności lotniczych - rozumie się przez to okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w pkt 1.6 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

11)

okresie wypoczynku - rozumie się przez to okres wypoczynku, o którym mowa w pkt 1.13 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

12)

porcie macierzystym - rozumie się przez to port macierzysty, o którym mowa w pkt 1.7 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

13)

przerwie - rozumie się przez to przerwę, o której mowa w pkt 1.3 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

14)

przemieszczeniu w celu zajęcia stanowiska - rozumie się przez to przemieszczenie w celu zajęcia stanowiska, o którym mowa w pkt 1.12 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

15)

rozporządzeniu nr 3922/91 - rozumie się przez to rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego   (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 4, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 348, z późn. zm.);

16)

służbie - rozumie się przez to służbę, o której mowa w pkt 1.4 OPS 1.1095 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

17)

ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze.

   Rozdział 2   

Czas pracy

§ 3.

1.

Przy rozliczaniu czasu pracy członka załogi jednoosobowej należy uwzględnić okresy pełnienia czynności lotniczych członka załogi w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu oraz liczby odcinków określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

2.

Przy rozliczaniu czasu pracy członka załogi wykonującego lotniczy przewóz medyczny w nagłych wypadkach należy uwzględnić okres pełnienia czynności lotniczych maksymalnie wynoszący 12 godzin w ciągu kolejnych 24 godzin.

3.

Przekroczenie okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 2, w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego, nie więcej niż 2 razy w ciągu kolejnych 7 dni w przypadku:

1)

udziału w akcji ratowniczej - o 2 godziny;

2)

nieprzewidzianych okoliczności podczas operacji lotniczej - o 3 godziny.

§ 4.

1.

W przypadku zwiększenia składu personelu lotniczego statku powietrznego w załodze wieloosobowej o:

1)

drugi pełny skład - okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91, może być przedłużony do 17 godzin, a nieprzerwany czas lotu - do 15 godzin;

2)

jednego pilota, który ma uprawnienia do wykonywania funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego - okres pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91, może być przedłużony do 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu - do 12 godzin.

2.

Załoga statku powietrznego w zwiększonym składzie nie może wykonywać więcej niż dwa lądowania w przypadku, o którym mowa w ust. 1.

3.

Jeżeli planowany okres pełnienia czynności lotniczych członków personelu lotniczego w zwiększonym składzie:

1)

wynosi mniej niż 16 godzin - to członkom personelu lotniczego niewykonującym czasowo czynności należy zapewnić rozkładane fotele oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów;

2)

wynosi 16 lub więcej godzin - to członkom personelu lotniczego niewykonującym czasowo czynności należy zapewnić miejsca do leżenia oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów.

§ 5.

1.

Jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych ma zgodną z planem i uwzględnioną w rozkładzie lotów przerwę, to ulega on przedłużeniu w następujący sposób:

1)

w przypadku przerwy wynoszącej 3-6 godzin 59 minut - przedłużenie o 1/2 czasu przerwy;

2)

w przypadku przerwy wynoszącej 7-9 godzin 59 minut - przedłużenie o 2/3 czasu przerwy albo 1 1/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła między godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.

2.

Przedłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie nie może przekraczać 8 godzin, a przedłużony w ten sposób czas pracy nie może być dłuższy niż 18 godzin.

3.

Podczas jednego okresu pełnienia czynności lotniczych może być tylko jedna przerwa.

4.

Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się w przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 1.

§ 6.

Jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych:

1)

przekracza 16 godzin - członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, a pozostałość dzieli się przez 3, a dla 1/3 personelu pokładowego zapewnia się oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów miejsca do leżenia;

2)

przekracza 14 godzin, ale nie przekracza 16 godzin - członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu lotu liczonego w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, a pozostałość dzieli się przez 4, a dla 1/4 personelu pokładowego zapewnia się oddzielone od kabiny załogi i miejsc dla pasażerów rozkładane fotele;

3)

przekracza limity wykonywania czynności lotniczych określone w OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 - członek personelu pokładowego jest zwalniany od wszelkich zajęć w czasie lotu na co najmniej 1 godzinę.

§ 7.

Poza portem macierzystym członek załogi wykonujący lot w pasie strefowej zmiany czasu może przystąpić do pracy, jeżeli nieprzerwany okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile czas wykonywania czynności lotniczych, jednak nie mniej niż:

1)

14 godzin - w przypadku gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 4 godziny;

2)

16 godzin - w przypadku gdy różnica czasu wynosiła co najmniej 6 godzin.

§ 8.

1.

Okres wypoczynku określony w pkt 1.2 OPS 1.1110 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 może być skrócony maksymalnie o 3 godziny, pod warunkiem że:

1)

poprzedni okres wypoczynku wynosił co najmniej tyle, ile okres wypoczynku określony w pkt 1.2 OPS 1.1110 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91;

2)

liczbę godzin, o którą został skrócony wypoczynek, dodaje się do następnego okresu wypoczynku, który nie może już ulec skróceniu;

3)

wypoczynek nie może być krótszy niż 10 godzin.

2.

Okres wypoczynku nie może być skracany przed wykonaniem pracy z przerwą lub po niej.

§ 9.

Jeżeli członek załogi przystępuje do pracy w porcie macierzystym po wykonaniu lotu w pasie strefowej zmiany czasu z różnicą czasu powyżej 4 godzin, to okres wypoczynku wynosi co najmniej 48 godzin liczonych od zakończenia okresu wypoczynku minimalnego.

§ 10.

Członkom załóg niezależnie od urlopu wypoczynkowego przysługuje tyle dni wolnych od wszelkich zajęć, ile w przyjętym okresie rozliczeniowym przypada dni wolnych od pracy, w tym w każdym miesiącu co najmniej siedem dni w porcie macierzystym, z których jeden dzień przypada w niedzielę lub święto. Okresy wypoczynku mogą być udzielane w dniach wolnych od pracy.

§ 11.

1.

Jeżeli planowany czas dojazdu z miejsca pracy do miejsca zakwaterowania wyznaczonego przez pracodawcę poza portem macierzystym przekracza 2 godziny w obu kierunkach, to do okresu wypoczynku dodaje się czas dojazdu ponad planowane 2 godziny tego dojazdu.

2.

Jeżeli okres wypoczynku w miejscu zakwaterowania wyznaczonym przez pracodawcę jest nie krótszy niż 10 godzin, a planowany czas dojazdu jest krótszy niż 1 godzina i 30 minut, to różnica między tym czasem a czasem dojazdu może zostać odjęta od czasu wypoczynku.

§ 12.

Okres wypoczynku członka załogi na lotnisku położonym poza portem macierzystym przekraczający 6 godzin uprawnia członka załogi do wypoczynku w warunkach hotelowych.

§ 13.

1.

Przy rozliczaniu czasu pracy członka załogi w załodze jednoosobowej czas przemieszczania w celu zajęcia stanowiska wlicza się do czasu pracy.

2.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1, czas przemieszczania w celu zajęcia stanowiska przed podjęciem obowiązków operacyjnych wlicza się do okresu pełnienia czynności lotniczych, jeżeli je bezpośrednio poprzedza, lecz nie liczy się jako odcinek.

   Rozdział 3   

Dyżur i pozostałe przepisy dotyczące pełnienia czynności lotniczych

§ 14.

1.

Dyżur może być pełniony w porcie lotniczym, w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę lub jako dyżur telefoniczny. Członek załogi podczas dyżuru powinien być zdolny do wykonywania pracy.

2.

Limity czasu pełnienia dyżuru określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 15.

1.

Jeżeli członek załogi bezpośrednio z dyżuru pełnionego w porcie lotniczym podejmuje czynności lotnicze, to 50% czasu odbytego dyżuru wlicza się do okresu pełnienia czynności lotniczych, lecz nie liczy się jako odcinek.

2.

Jeżeli podczas dyżuru w porcie lotniczym członek załogi nie został wyznaczony do pełnienia czynności lotniczych, to następujący po nim okres wypoczynku członka załogi wynosi 11 godzin.

§ 16.

1.

Czas dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę poza portem lotniczym lub dyżuru telefonicznego wlicza się do czasu pracy w wymiarze 25% czasu dyżuru.

2.

Jeżeli bezpośrednio z dyżuru w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę następuje podjęcie czynności lotniczych, to 25% czasu odbytego dyżuru wlicza się do okresu pełnienia czynności lotniczych, lecz nie liczy się jako odcinek.

3.

W przypadku dyżuru pełnionego w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, pracodawca zapewnia członkowi załogi odpowiednie warunki pełnienia dyżuru, w szczególności przez dostęp do oddzielnego, spokojnego i wygodnego pomieszczenia.

§ 17.

W przypadku pełnienia dyżuru poza portem macierzystym, gdy czas dyżuru przekracza 6 godzin albo ponad 4 godziny dyżuru przypadają między godziną 2200 a 600 czasu lokalnego, pracodawca zapewnia, aby dyżur był pełniony w warunkach hotelowych.

§ 18.

Okres wykonywania czynności lotniczych przez członka załogi na symulatorze lotu lub okres pełnienia czynności lotniczych w przypadku lotów szkoleniowych nie może przekroczyć jednorazowo 10 godzin.

   Rozdział 4   

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 19.

Warunki rozliczania czasu pracy członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu określone w niniejszym rozporządzeniu stosuje się nie później niż po upływie pełnego okresu rozliczeniowego następującego po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
2)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 grudnia 2002 r. w sprawie czasu pracy i wypoczynku członków załóg statków powietrznych oraz kontrolerów ruchu lotniczego (Dz. U. Nr 219, poz. 1841), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 170, poz. 1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.

Załącznik nr 1   -   Okres pełnienia czynności lotniczych członka załogi w zależności od czasu zgłoszenia się do lotu oraz liczby odcinków


Czas zgłoszenia się do lotu (według czasu lokalnego portu startu)
Maksymalna liczba odcinków i okres pełnienia czynności lotniczych
1-4 odcinków
5 odcinków
6 odcinków
7 i więcej odcinków
0600-0659
9 godzin
8 1/4 godziny
8 godzin
8 godzin
0700-1359
10 godzin
9 1/4 godziny
8 1/4 godziny
8 godzin
1400-1759
9 godzin
8 1/4 godziny
8 godzin
8 godzin
1800-2159
8 1/2 godziny
8 godzin
8 godzin
8 godzin
2200-0559
8 godzin
8 godzin
8 godzin
8 godzin
         

Załącznik nr 2   -   Limity czasu pełnienia dyżuru


Czas powiadamiania
Maksymalny czas dyżuru
do 5 godzin 59 minut
12 godzin
od 6 godzin i więcej
18 godzin