Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 28 kwietnia 2014 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 2009 r. w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji   (Dz. U. z 2014 r. poz. 468) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 1 pkt 3-5 otrzymują brzmienie:
„ 

3)

egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, stanowiący załącznik nr 5 do rozporządzenia;

4)

egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, stanowiący załącznik nr 6 do rozporządzenia;

5)

egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia;
 ”
 ;

2)

w § 5 w ust. 1 w pkt 9 lit. b i c otrzymują brzmienie:
„ 

b)

egzamin przeprowadzany w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych,

c)

egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych i liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej;
 ”
 ;

3)

załączniki nr 1-8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1-8 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia wpisy w ewidencji egzaminatorów w zakresie:

1)

egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum i egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania gimnazjum dla dorosłych - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych;

2)

egzaminu maturalnego, egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminów eksternistycznych z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej - z dniem wejścia w życie rozporządzenia obejmują także zakres egzaminów eksternistycznych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania szkoły podstawowej dla dorosłych i gimnazjum dla dorosłych.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598 i 642.

Załącznik nr 1   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Sprawdzian w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje sprawdzianu w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę sprawdzianu;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o sprawdzianie,
  b)   przygotowaniem do sprawdzianu,
  c)   przekazywaniem wyników sprawdzianu.
2
Zadania na sprawdzianie
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania sprawdzianu;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na sprawdzianie;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania sprawdzianu.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
15
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie sprawdzianu;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania sprawdzianu, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
25
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 2   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej przedmioty humanistyczne1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie,
  b)   przygotowaniem do egzaminu,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty humanistyczne
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
15
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty humanistyczne, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
25
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 3   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie,
  b)   przygotowaniem do egzaminu,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Zadania na egzaminie w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
15
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej przedmioty matematyczno-przyrodnicze, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
25
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 4   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej język obcy nowożytny1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczb godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie,
  b)   przygotowaniem do egzaminu,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu.
2
Zadania na egzaminie w części obejmującej język obcy nowożytny
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia zestawu zadań do przeprowadzania egzaminu.
3
Zastosowanie deskryptorów ESOKJ (Europejski System Opisu Kształcenia Językowego) i EPJ (Europejskie Portfolio Językowe) w zakresie kompetencji i sprawności językowej
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   scharakteryzować pojęcie deskryptora i rozróżniać rodzaje deskryptorów;
  2)   wykazać spójność między wymaganiami ogólnymi i wymaganiami szczegółowymi będącymi podstawą przeprowadzania egzaminu i deskryptorami;
  3)   określić przydatność deskryptorów dla oceniającego poziom biegłości językowej ucznia (słuchacza).
4
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
7
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez uczniów (słuchaczy) i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
5
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu w części obejmującej język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi uczniów (słuchaczy)
2
Razem godzin
20
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 5   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka1) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
  b)   przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
12
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: matematyka, biologia, chemia, fizyka, geografia oraz informatyka, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
25
         

1
) W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 6   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
  b)   przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
3
16
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: historia, historia sztuki, historia muzyki, wiedza o społeczeństwie, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
30
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 7   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
  b)   przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
3
16
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
9
  1)   ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   formułować pytania dotyczące wypowiedzi monologowej zdającego w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
  3)   uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria dla wypowiedzi monologowej i rozmowy.
5
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - wypowiedzi monologowej i rozmowy.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotów: język polski, język mniejszości narodowej lub etnicznej oraz język regionalny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
40
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.

Załącznik nr 8   -   Ramowy program szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny1)W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.


Lp.
Blok tematyczny
Cele szkolenia
Liczba godzin szkolenia
ćwiczenia
1
Egzamin maturalny w systemie oceniania i egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
2
 
  1)   scharakteryzować obowiązujący system oceniania i egzaminowania;
  2)   stosować przepisy prawa dotyczące oceniania i egzaminowania;
  3)   opisywać i rozróżniać zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych;
  4)   określić miejsce i funkcje egzaminu maturalnego w systemie egzaminowania;
  5)   opisać strukturę i formę egzaminu maturalnego;
  6)   określić rolę i zadania szkoły związane z:
  a)   przekazywaniem informacji o egzaminie maturalnym,
  b)   przygotowaniem do egzaminu maturalnego,
  c)   przekazywaniem wyników egzaminu maturalnego.
2
Zadania na egzaminie maturalnym z przedmiotu -język obcy nowożytny
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
2
  1)   określić przepisy prawa będące podstawą przygotowywania zadań;
  2)   opisać wymagania ogólne i wymagania szczegółowe będące podstawą przeprowadzania egzaminu maturalnego;
  3)   rozróżniać rodzaje, formy i typy zadań;
  4)   określić zakres umiejętności, które sprawdzają poszczególne rodzaje zadań;
  5)   określić przydatność poszczególnych rodzajów zadań do stosowania na egzaminie maturalnym;
  6)   przedstawić proces tworzenia i doskonalenia arkusza egzaminacyjnego do przeprowadzania egzaminu maturalnego.
3
Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań otwartych
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
3
13
  1)   opisać i stosować zasady oceniania odpowiedzi zdających do zadań otwartych według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   kwalifikować błędy popełniane przez zdających i oznaczać je;
  3)   stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi zdających do zadań otwartych;
  4)   współpracować z innymi egzaminatorami.
4
Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
6
  1)   ocenić wypowiedź zdającego według ustalonych kryteriów, uwzględniających podejście holistyczne do oceniania;
  2)   formułować pytania w sposób umożliwiający pełną ocenę wiadomości i umiejętności zdającego;
  3)   uzasadnić ocenę, uwzględniając ustalone kryteria.
5
Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania
W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć:
1
1
  1)   wymienić zadania i obowiązki egzaminatora;
  2)   określić rolę i kompetencje egzaminatora w zakresie egzaminu maturalnego;
  3)   wymienić i omówić zasady etyki w postępowaniu egzaminatora;
  4)   rozróżniać czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi zdających do zadań otwartych, a w przypadku części ustnej - wypowiedzi zdającego.
Egzamin ze znajomości zasad przeprowadzania i oceniania egzaminu maturalnego z przedmiotu - język obcy nowożytny, w szczególności zasad sprawdzania i oceniania odpowiedzi zdających
4
Razem godzin
34
         

1)
W przypadku szkolenia kandydatów na egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego dla uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących oraz uczniów (słuchaczy) upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim należy uwzględnić specyfikę danej niepełnosprawności.
2)
Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.