Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 23 maja 2014 r.w sprawie wykonywania lotów z lotnisk użytku wyłącznego

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 54 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa warunki i procedury wykonywania z lotnisk użytku wyłącznego lotów:

1)

będących przewozami czarterowymi, wykonywanymi wyłącznie śmigłowcami oraz samolotami o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub o liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20;

2)

lokalnych;

3)

innych niż loty, o których mowa w pkt 1 i 2, niebędących lotami handlowymi;

4)

w przypadku czasowego otwarcia tych lotnisk do użytku publicznego dla określonej kategorii statków powietrznych lub w określonych porach dnia.

§ 2.

Warunkiem wykonania lotu, o którym mowa w § 1, jest:

1)

uwzględnienie przez dowódcę statku powietrznego w procedurze przygotowania do lotu informacji dotyczących lotniska, z którego i na które lot będzie wykonany;

2)

zastosowanie przez dowódcę statku powietrznego procedur podejścia do lądowania i procedur odlotu podanych dla lotniska, z którego i na które lot będzie wykonany, w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”;

3)

upewnienie się przez dowódcę statku powietrznego, że będące w jego posiadaniu informacje dotyczące lotniska, z którego i na które lot będzie wykonany, są aktualne, a wyposażenie tych lotnisk pozwala na bezpieczne wykonanie tego lotu.

§ 3.

Warunkiem wykonania lotu, o którym mowa w § 1 pkt 1 i 2, jest przekazanie zarządzającemu lotniskiem użytku wyłącznego kopii:

1)

planu lotu, o ile złożenie takiego planu jest wymagane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 121 ust. 6 pkt 1 ustawy;

2)

certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate), o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 163 ustawy;

3)

koncesji na podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, o której mowa w art. 164 ust. 1 ustawy.

§ 4.

Warunkiem wykonania lotu, o którym mowa w § 1 pkt 4, jest aktualizacja przez zarządzającego lotniskiem użytku wyłącznego danych dotyczących tego lotniska w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, o którym mowa w art. 121 ust. 3 ustawy, w zakresie kategorii statków powietrznych oraz godzin otwarcia lotniska określonych w decyzji wydanej na podstawie art. 54 ust. 7 ustawy.

§ 5.

Loty, o których mowa w § 1:

1)

pkt 1 i 2 - powinny być wykonywane zgodnie z instrukcjami wykonawczymi zatwierdzonymi w procesie certyfikacji przewoźnika lotniczego, jeżeli do ich wykonywania jest wymagany certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC - Air Operator Certificate);

2)

pkt 3 - powinny być wykonywane zgodnie z:

a)

instrukcjami wykonawczymi zatwierdzonymi w procesie certyfikacji działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług lotniczych, jeżeli do ich wykonywania jest wymagany certyfikat usług lotniczych (AWC - Aerial Works Certificate),

b)

instrukcją operacyjną określającą zasady i procedury organizacji i wykonywania operacji lotniczych związanych ze szkoleniem w locie, kierowania tymi operacjami i sprawowania nad nimi bieżącego nadzoru operacyjnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy, jeżeli mają one charakter lotów szkoleniowych.

§ 6.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.