Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 17 czerwca 2014 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli   (Dz. U. Nr 227, poz. 2248) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 2:

a)

pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1)

placówce doskonalenia - należy przez to rozumieć publiczne i niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b pkt 1 lit. b, ust. 3c i ust. 3d pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
 ”
 ,

b)

uchyla się pkt 3;

2)

w § 3 pkt 1-4 otrzymują brzmienie:
„ 

1)

zapewnia wykwalifikowaną kadrę:

a)

dyrektor placówki doskonalenia ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, o którym mowa w przepisach w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek,

b)

nauczyciele opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, mają kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówce doskonalenia nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,

c)

specjaliści niebędący nauczycielami, opracowujący i wdrażający programy, o których mowa w pkt 2, prowadzą zajęcia zgodnie z posiadanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym;

2)

opracowuje i wdraża programy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej „programami”, oraz przeprowadza ich ewaluację:

a)

realizuje wspomaganie szkół i placówek obejmujące:
  •   -  
    pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
  •   -  
    ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
  •   -  
    zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
  •   -  
    wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania,

b)

organizuje oraz prowadzi sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,

c)

systematycznie i w jednolity sposób dokumentuje przebieg procesu planowania i wdrażania oraz ewaluacji realizowanych programów i form doskonalenia,

d)

organizuje procesy edukacyjne w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

e)

zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki,

f)

organizuje procesy edukacyjne, które są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących programy,

g)

uwzględnia w planowaniu programów wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych;

3)

prowadzi działalność informacyjną i upowszechnia problematykę z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli:

a)

opracowuje oraz upowszechnia materiały informacyjne i dydaktyczne w postaci papierowej i elektronicznej,

b)

prowadzi własną stronę internetową i zapewnia nauczycielom możliwość wymiany doświadczeń w postaci elektronicznej;

4)

zapewnia nowoczesną bazę dydaktyczną:

a)

pomieszczenia, w których są prowadzone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli, zapewniające jego prawidłowy przebieg i realizację celów programowych,

b)

nowoczesne wyposażenie dydaktyczne umożliwiające stosowanie form i metod pracy wynikających z realizowanych programów,

c)

odpowiednio do potrzeb i specyfiki programu - zapewnia sprzęt komputerowy i dostęp do Internetu,

d)

dostęp do literatury i materiałów przewidzianych w programach,

e)

systematycznie unowocześnianą bazę dydaktyczną, zgodnie z aktualnymi potrzebami i postępem technicznym.
 ”
 ;

3)

w § 4 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
„ 

3.

Potwierdzeniem spełniania przez placówkę doskonalenia wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g, jest otrzymanie w ostatniej ewaluacji zewnętrznej wyniku ustalonego co najmniej na poziomie B w odniesieniu do wymagania, o którym mowa odpowiednio w pkt 2-4 i 7 części IV. Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego   (Dz. U. Nr 168, poz. 1324 oraz z 2013 r. poz. 560).

4.

Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy placówki doskonalenia, w której:

1)

nie było przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej albo

2)

w wyniku ostatniej ewaluacji zewnętrznej ustalono poziom niższy niż poziom B w odniesieniu do przynajmniej jednego z wymagań, o których mowa w § 3 pkt 2 lit. d-g
- kurator oświaty przeprowadza, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1, ewaluację zewnętrzną w odniesieniu do wymagań, o których mowa w pkt 2-4 i 7 części IV. Wymagania wobec placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych, określonych w załączniku do rozporządzenia, o którym mowa w ust. 3.
 ”
 ;

4)

załączniki nr 1-3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Do wniosków o przyznanie akredytacji, złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

1.

Placówki doskonalenia nauczycieli, które uzyskały akredytację przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oraz na podstawie § 2, zachowują status akredytowanych placówek doskonalenia nauczycieli do dnia 31 grudnia 2017 r.

2.

Placówki, o których mowa w ust. 1, zachowują status akredytowanych placówek doskonalenia nauczycieli po dniu 31 grudnia 2017 r., jeżeli w wyniku ewaluacji zewnętrznej otrzymały co najmniej poziom B spełnienia wymagań określonych w § 3 pkt 2 lit. d-g rozporządzenia, o którym mowa w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 4.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642 i 811.

Załącznik nr 1   -   Wniosek o przyznanie akredytacji placówce doskonalenia nauczycieli (wzór)

Załącznik nr 2   -   Własna ocena działalności placówki doskonalenia nauczycieli (wzór)

Załącznik nr 3   -   Protokół prac zespołu akredytacyjnego (wzór)