1.
W łukach o promieniu 4000 m i mniejszym zewnętrzny tok szynowy powinien być podniesiony
w stosunku do toku wewnętrznego o wartość przechyłki (h) wyliczonej ze wzoru:
\(
{{12,5 \cdot V_{\max }^2 } \over R} - {s \over g} \cdot a_{dop} \le h \le {{12,5
\cdot V_t^2 } \over R} + {s \over g} \cdot a_t
\)
gdzie:
aaaVmax - maksymalna prędkość pojazdów kolejowych bez systemu kompensacji przyspieszeń odśrodkowych
w km/h,
R - promień łuku w m,
s- rozstaw osi szyn w torze w mm,
Vt- uśredniona prędkość najwolniej szych, kursujących regularnie pojazdów kolejowych w
km/h,
g- przyspieszenie ziemskie = 9,81 w m/s2,
adop- dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego wynosząca 0,7 w
m/s2,
at- dopuszczalna wartość niezrównoważonego przyspieszenia dośrodkowego określona w tabeli
3.10 w m/s2,
h- wartość przechyłki w mm.