1.
Wnioski o przyznanie emerytury lub renty w drodze wyjątku przyjmują:
1)
stowarzyszenia kombatanckie;
2)
organy rentowe Zakładu właściwe ze względu na miejsce zamieszkania.
2.
Do wniosku należy dołączyć dokument stwierdzający przyznanie uprawnień kombatanckich,
w szczególności wydany przez:
1)
Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych;
2)
Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych lub Zakład przed dniem
18 maja 2014 r.;
3)
Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w okresie od dnia 24 stycznia 1991 r. do dnia
1 sierpnia 1991 r.
3.
Stowarzyszenia kombatanckie opiniują i przekazują wniosek, wraz z dokumentacją, do
organu rentowego Zakładu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
4.
Organy rentowe Zakładu, po zbadaniu zasadności wniosku o przyznanie emerytury lub
renty w drodze wyjątku, badają sytuację materialną osoby ubiegającej się o emeryturę
lub rentę w drodze wyjątku oraz członków jej rodziny, a następnie opiniują i przekazują
wniosek, wraz z dokumentacją, do Prezesa Zakładu.