Obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsiz dnia 23 czerwca 2015 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. z 2013 r. poz. 1237), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. poz. 661).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. poz. 661), które stanowią:
„ 

§ 2.

Do postępowań w sprawach przyznawania i wypłaty pomocy technicznej wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 1 pkt 10 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
 ”
 .

Załącznik   -   Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20131)Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013   (Dz. U. z 2013 r. poz. 173 oraz z 2015 r. poz. 349) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013, zwanego dalej „Programem”, w tym:

1)

tryb składania wniosków o przyznanie pomocy technicznej oraz wniosków o płatność;

2)

szczegółowe wymagania, jakim powinny odpowiadać wnioski o przyznanie pomocy technicznej oraz wnioski o płatność;

3)

szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc techniczna, zwana dalej „umową”;

§ 2.

1.

Pomoc techniczną przyznaje się:

1)

podmiotowi, któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;

2)

na operację:

a)

spełniającą wymagania określone w Programie oraz zapewniającą osiągnięcie celów pomocy technicznej,

c)

mającą pozytywny wpływ na stan wdrożenia Programu lub działań dotyczących poprzedniego lub następnego okresu programowania;

3)

(uchylony).

2.

(uchylony).

§ 3.

3.

4.

Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005 3)Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.); rozporządzenie stosuje się nadal do operacji realizowanych zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Komisję na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 przed dniem 1 stycznia 2014 r., odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej „Agencją”, gdy na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

§ 4.

15)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Wniosek o przyznanie pomocy technicznej składa się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję bezpośrednio w Centrali Agencji albo przesyłką poleconą nadaną w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego, za potwierdzeniem odbioru.

2.

Agencja wydaje osobie składającej wniosek o przyznanie pomocy technicznej bezpośrednio w Centrali Agencji potwierdzenie jego złożenia, zawierające datę i godzinę jego wpływu, opatrzone pieczęcią Agencji i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.

3.

Jeżeli wnioskodawcą jest Agencja, wniosek o przyznanie pomocy technicznej jest przekazywany ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, zwanemu dalej „Ministrem”.

§ 4a6)Dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Termin składania wniosków o przyznanie pomocy technicznej upływa z dniem 15 sierpnia 2014 r.

§ 5.

1.

Wniosek o przyznanie pomocy technicznej zawiera w szczególności:

1)

numer identyfikacyjny wnioskodawcy nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;

2)

nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

3)

numer identyfikacji podatkowej wnioskodawcy (NIP);

4)

numer identyfikacyjny wnioskodawcy w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON);

5)

opis operacji, w tym określenie miejsca i terminu realizacji, celów, zakresu i kosztów;

6)

uzasadnienie potrzeby realizacji operacji, w tym wskazanie jej wpływu na stan wdrożenia Programu lub działań dotyczących poprzedniego lub następnego okresu programowania;

7)

przewidywane rezultaty realizacji operacji;

8)

zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;

9)

informację o załącznikach dołączanych do wniosku.

2.

Do wniosku o przyznanie pomocy technicznej dołącza się:

1)

dokumenty potwierdzające spełnianie warunków do przyznania pomocy technicznej, wymienione w formularzu wniosku o przyznanie pomocy technicznej, o którym mowa w § 4 ust. 1, a także upoważnienie do występowania w imieniu wnioskodawcy;

2)

wersję elektroniczną tego wniosku sporządzoną w formacie umożliwiającym edycję tekstu.

§ 6.

1.

Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy technicznej nie został wypełniony poprawnie lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów, Agencja wzywa wnioskodawcę, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

2.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy technicznej.

37)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Jeżeli wnioskodawca, pomimo wezwania, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, Agencja wzywa ponownie wnioskodawcę, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 16 dni od dnia doręczenia ponownego wezwania.

4.

Jeżeli wnioskodawca pomimo ponownego wezwania nie usunął wszystkich braków w wyznaczonym terminie, Agencja nie przyznaje pomocy technicznej i informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn odmowy.

6.

Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę, z wyłączeniem:

1)

zmian wynikających z wezwań Agencji;

2)

jednej zmiany, w tym również w zakresie zestawienia rzeczowo -finansowego operacji, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy oraz zwiększenia kwoty pomocy.

§ 7.

1.

Pomoc techniczna przysługuje według kolejności złożenia wniosków o przyznanie tej pomocy.

2.

Wniosek o przyznanie pomocy technicznej rozpatruje się w terminie 70 dni od dnia jego złożenia.

§ 8.

1.

W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy technicznej Agencja niezwłocznie przesyła wnioskodawcy zawiadomienie o wysokości przyznanej pomocy.

1a10)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Agencja, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od wysłania zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, przesyła wnioskodawcy projekt umowy i wzywa go, w formie pisemnej, do zawarcia umowy, wyznaczając jednocześnie termin zawarcia tej umowy, który nie może być dłuższy niż 16 dni od dnia doręczenia wezwania.

2.

Umowę zawiera się w Centrali Agencji.

3.

Umowę można zawrzeć również przez odesłanie Agencji podpisanego przez wnioskodawcę projektu umowy.

4.

W wezwaniu, o którym mowa w ust. 1a, wyznacza się również termin odesłania Agencji podpisanego projektu umowy na wypadek skorzystania przez wnioskodawcę z uprawnienia określonego w ust. 3.

5.

Jeżeli w wyznaczonym terminie wnioskodawca nie zawarł umowy albo nie odesłał Agencji podpisanego projektu umowy, Agencja nie przyznaje pomocy technicznej i informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn odmowy, chyba że wnioskodawca zawrze umowę albo odeśle Agencji podpisany projekt umowy w innym terminie, który:

1)

został uzgodniony z Agencją przed upływem wyznaczonego terminu;

211)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.)

nie może być dłuższy niż 14 dni od dnia, w którym upłynął uprzednio wyznaczony termin.

§ 9.

1.

W razie uchybienia terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej Agencja, na prośbę wnioskodawcy, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli wnioskodawca:

1)

w terminie 14 dni od ostatniego dnia wykonania czynności wniósł prośbę o przywrócenie terminu;

2)

jednocześnie z wniesieniem prośby o przywrócenie terminu dopełnił czynności, dla której termin był określony;

3)

uprawdopodobnił, że uchybienie terminu nastąpiło bez jego winy.

2.

Przywrócenie terminu do złożenia prośby o przywrócenie terminu jest niedopuszczalne.

3.

W przypadku gdy przywrócenie terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej nastąpiło po zakończeniu tego postępowania, do ustalenia kolejności, w jakiej przysługuje pomoc techniczna, przyjmuje się, że wniosek o przyznanie tej pomocy został złożony w dniu przywrócenia terminu.

§ 10.

Do przyznawania pomocy technicznej przez Ministra stosuje się odpowiednio przepisy § 6-9, przy czym umowę zawiera się w urzędzie obsługującym Ministra.

§ 11.

1.

Wezwanie wnioskodawcy do wykonania określonych czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej wstrzymuje bieg terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie tej pomocy do czasu wykonania przez wnioskodawcę tych czynności.

2.

Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy technicznej niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania tej pomocy, termin rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy technicznej wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub opinii, o czym zawiadamia się na piśmie wnioskodawcę.

§ 12.

1.

Umowę zawiera się na formularzu opracowanym przez Agencję i udostępnionym na jej stronie internetowej.

2.

Poza postanowieniami określonymi w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 umowa powinna zawierać w szczególności:

1)

zobowiązania beneficjenta dotyczące:

a)

osiągnięcia celu operacji nie później niż do dnia złożenia wniosku o płatność ostateczną,

b)

ograniczeń lub warunków w zakresie przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystywania - przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności ostatecznej, będącej płatnością dokonywaną po zrealizowaniu całej operacji,

c)

przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą techniczną, w tym kopii wniosku o przyznanie pomocy i wniosku o płatność - przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności ostatecznej,

d)

umożliwienia przeprowadzania kontroli związanych z przyznaną pomocą techniczną - przez okres 5 lat od dnia dokonania przez Agencję płatności ostatecznej,

e)

sporządzenia sprawozdania końcowego z realizacji operacji;

2)

tryb postępowania beneficjenta i Agencji w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy.

§ 13.

1.

Pomoc techniczną wypłaca się na wniosek o płatność, jeżeli:

1)

beneficjent:

a)

zrealizował operację lub jej etap zgodnie z warunkami określonymi w Programie, rozporządzeniu oraz w umowie,

b)

udokumentował zrealizowanie operacji lub jej etapu, w tym poniesienie kosztów kwalifikowalnych;

2)

(uchylony).

2.

Płatność obejmuje koszty kwalifikowalne do wysokości określonej w umowie.

§ 13a13)Dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Termin składania wniosków o płatność upływa z dniem 15 sierpnia 2015 r.

§ 14.

1.

Do wniosku o płatność dołącza się w szczególności:

1)

poświadczone za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika beneficjenta kopie:

a)

faktur lub dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, opatrzone adnotacją „Przedstawiono do refundacji w ramach pomocy technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 -2013”, wraz z dowodami zapłaty,

b)

dokumentów potwierdzających odbiór lub wykonanie prac,

c)

wyciągów bankowych lub przelewów bankowych, dokumentujących operacje na rachunku, którego dotyczy wniosek;

2)

zestawienie rzeczowo-finansowe operacji;

3)

sprawozdanie z realizacji operacji lub jej etapu;

4)

wersję elektroniczną tego wniosku sporządzoną w formacie umożliwiającym edycję tekstu.

2.

Do potwierdzenia złożenia wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepis § 4 ust. 2.

§ 15.

1.

Jeżeli wniosek o płatność nie został wypełniony poprawnie lub nie dołączono do niego wymaganych dokumentów, Agencja wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.

214)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Jeżeli beneficjent, pomimo wezwania, nie usunął braków w wyznaczonym terminie, Agencja wzywa ponownie beneficjenta, w formie pisemnej, do usunięcia braków w terminie 16 dni od dnia doręczenia ponownego wezwania.

3.

Jeżeli beneficjent pomimo ponownego wezwania nie usunął wszystkich braków, Agencja rozpatruje wniosek o płatność w takim zakresie, w jakim został on wypełniony, oraz na podstawie dołączonych i poprawnie sporządzonych dokumentów.

4.

(uchylony).

§ 16.

1.

Agencja przeprowadza kontrole administracyjne i kontrole na miejscu w sposób określony odpowiednio w art. 1-3 , art. 4 ust. 2-9, art. 5, art. 24 ust. 1, 3. 5 i 6. art. 25, art. 26 ust. 1-3. art. 27 oraz art. 30 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011 z dnia 27 stycznia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich   (Dz. Urz. UE L 25 z 28.01.2011, str. 8, z późn. zm.)15)Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2015 r. na podstawie art. 43 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 181 z 20.06.2014, str. 48); rozporządzenie stosuje się nadal w stosunku do wniosków o płatności bezpośrednie złożonych w odniesieniu do okresów premiowych rozpoczynających się przed dniem 1 stycznia 2015 r., wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do roku 2014 oraz systemu kontroli i kar administracyjnych w odniesieniu do obowiązków rolników w zakresie zasady wzajemnej zgodności zgodnie z art. 85t i 103z rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.)..

2.

Do przeprowadzania kontroli administracyjnych stosuje się także odpowiednio przepisy art. 24 ust. 2 rozporządzenia wymienionego w ust. 1, z tym że weryfikacja zgodności operacji z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych jest prowadzona podczas kontroli na miejscu.

316)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4; wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2015 r..

Agencja dokonuje wypłaty pomocy technicznej po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o płatność w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia tego wniosku, lecz nie później niż do dnia 31 grudnia 2015 r.

3a17)Dodany przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

W przypadku wniosków złożonych po dniu 31 maja 2015 r. Agencja dokonuje wypłaty pomocy technicznej po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w terminie do dnia 31 grudnia 2015 r.

418)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepisy § 9 i 11.

§ 17.

1.

Obliczania i oznaczania terminów związanych z wykonywaniem czynności w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy technicznej i wypłaty środków finansowych z tytułu tej pomocy dokonuje się zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego dotyczącymi terminów.

219)W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4..

Termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego.

§ 18.

1)

katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji;

2)

wypadek lub awaria skutkujące zniszczeniem budynku, budowli lub innego mienia, w stopniu uniemożliwiającym ich dalsze używanie zgodnie z założonym celem operacji;

3)

kradzież mienia będącego przedmiotem operacji, z wyłączeniem kradzieży, które nastąpiły na skutek niezachowania należytej staranności przez beneficjenta.

§ 19.

1.

Prezes Agencji poda do publicznej wiadomości, na stronie internetowej Agencji, informację o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy technicznej.

2.

Wnioski o przyznanie pomocy technicznej składa się od następnego dnia roboczego po dniu, w którym została podana do publicznej wiadomości informacja, o której mowa w ust. 1.

3.

Agencja udostępni formularz wniosku o przyznanie pomocy technicznej, o którym mowa w § 4 ust. 1, nie później niż w dniu podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 1.

4.

Po wykorzystaniu limitu określonego na pomoc techniczną w Programie, Prezes Agencji podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej Agencji, informację o zamknięciu naboru wniosków.

§ 20.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia20)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 31 marca 2008 r..
1)
Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2)
Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 19 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 807/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i wprowadzającego przepisy przejściowe (Dz. Urz. UE L 227 z 31.07.2014, str. 1); rozporządzenie stosuje się nadal do operacji wdrożonych na podstawie programów zatwierdzonych przez Komisję zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.) przed dniem 1 stycznia 2014 r.
3)
Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2014 r. na podstawie art. 88 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, z późn. zm.); rozporządzenie stosuje się nadal do operacji realizowanych zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Komisję na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 przed dniem 1 stycznia 2014 r.
4)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 maja 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy technicznej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. poz. 661), które weszło w życie z dniem 6 czerwca 2014 r.
5)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
6)
Dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
7)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
8)
Przez § 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
9)
Przez § 1 pkt 5 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
10)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
11)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
12)
Przez § 1 pkt 7 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
13)
Dodany przez § 1 pkt 8 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
14)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 9 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
15)
Utraciło moc z dniem 1 stycznia 2015 r. na podstawie art. 43 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 640/2014 z dnia 11 marca 2014 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli oraz warunków odmowy lub wycofania płatności oraz do kar administracyjnych mających zastosowanie do płatności bezpośrednich, wsparcia rozwoju obszarów wiejskich oraz zasady wzajemnej zgodności (Dz. Urz. UE L 181 z 20.06.2014, str. 48); rozporządzenie stosuje się nadal w stosunku do wniosków o płatności bezpośrednie złożonych w odniesieniu do okresów premiowych rozpoczynających się przed dniem 1 stycznia 2015 r., wniosków o płatność złożonych w odniesieniu do roku 2014 oraz systemu kontroli i kar administracyjnych w odniesieniu do obowiązków rolników w zakresie zasady wzajemnej zgodności zgodnie z art. 85t i 103z rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych („rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku”) (Dz. Urz. UE L 299 z 16.11.2007, str. 1, z późn. zm.).
16)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4; wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
17)
Dodany przez § 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
18)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 10 lit. c rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
19)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 11 rozporządzenia, o którym mowa w odnośniku 4.
20)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 31 marca 2008 r.

Załącznik nr 1   -   Koszty podlegające refundacji w ramach pomocy technicznej

Schemat I: Wzmocnienie systemu zarządzania, monitorowania, wdrażania, kontroli i oceny stopnia realizacji Programu:

1)

organizacja obrad komitetu monitorującego i jego grup roboczych, z wyłączeniem wynagrodzenia uczestników;

2)

wynagrodzenia brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych osób wykonujących zadania związane z przygotowaniem, zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, kontrolą i oceną stopnia realizacji Programu;

3)

prowadzenie audytów lub kontroli w zakresie poszczególnych działań oraz całego Programu;

4)

wsparcie eksperckie w zakresie oceny, wyboru i monitorowania operacji w ramach Programu, w tym umowy o dzieło i zlecenia;

5)

zakup i instalacja sprzętu komputerowego i oprogramowania;

6)

zakup wyposażenia i materiałów;

7)

zakup i instalacja komputerowych systemów zarządzania, monitorowania i ewaluacji;

8)

ubezpieczenie sprzętu zakupionego w ramach pomocy technicznej;

9)

organizacja i realizacja szkoleń służących podnoszeniu kwalifikacji osób biorących udział w procesie przygotowania, zarządzania, wdrażania, monitorowania, kontroli i oceny Programu;

10)

udział osób wykonujących zadania związane z przygotowaniem, zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, kontrolą i oceną Programu w szkoleniach, w tym studiach podyplomowych;

11)

ocena realizacji Programu;

12)

utworzenie i utrzymanie systemu monitoringu przyrodniczego w ramach działań Programu o charakterze przyrodniczym;

13)

utworzenie i utrzymanie systemu archiwizacji danych związanych z przygotowaniem, zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, kontrolą i oceną stopnia realizacji Programu;

14)

wspieranie prac wspomagających przygotowanie, zarządzanie, wdrażanie, monitorowanie, kontrolę i ocenę Programu, w tym podróże służbowe, organizacja i obsługa konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych;

15)

oceny ex post , audyty i przygotowywanie końcowych sprawozdań dotyczących poprzedniego okresu programowania, w tym wynagrodzenia brutto osób wykonujących te czynności wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych;

16)

przygotowanie następnego okresu programowania, w tym podróże służbowe, organizacja i obsługa konferencji oraz spotkań konsultacyjno-informacyjnych;

17)

adaptacja lub remont pomieszczeń biurowych dla pracowników instytucji biorących udział w procesie przygotowania, zarządzania, wdrażania, monitorowania, kontroli i oceny Programu;

18)

zarządzanie operacją w ramach Programu, w tym wynagrodzenie brutto osób realizujących zadania związane z operacją, materiały biurowe i artykuły piśmiennicze, usługi telekomunikacyjne, usługi ksero, koszty energii elektrycznej, cieplnej, gazowej i wody, uzyskanie zaświadczeń oraz dokumentacja związana z operacją, podróże służbowe związane z obsługą operacji;

19)

przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;

20)

inne koszty związane z realizacją Programu, w szczególności:

a)

zakup środków transportu na potrzeby przygotowania, zarządzania, wdrażania, monitorowania, kontroli i oceny Programu,

b)

najem i utrzymanie pomieszczeń dla osób biorących udział w przygotowaniu, zarządzaniu, wdrażaniu, monitorowaniu, kontroli i ocenie Programu,

c)

koszty eksploatacyjne związane z przygotowaniem, zarządzaniem, wdrażaniem, monitorowaniem, kontrolą i oceną Programu,

d)

koszty rozmów telefonicznych osób biorących udział w przygotowaniu, zarządzaniu, wdrażaniu, monitorowaniu, kontroli i ocenie Programu.
Schemat II: Działania informacyjne i promocyjne:

1)

organizacja i obsługa konferencji, spotkań informacyjno-promocyjnych, seminariów dla potencjalnych beneficjentów Programu, w tym najem sal, najem lub zakup sprzętu, wyposażenia i materiałów niezbędnych do realizacji operacji, dojazd, wyżywienie i zakwaterowanie, wynagrodzenie brutto wykładowców, tłumaczenia, opracowanie i dystrybucja materiałów szkoleniowych;

2)

opracowanie, wydanie oraz dystrybucja materiałów informacyjnych lub promocyjnych na temat Programu, a także publikacja dokumentów związanych z jego wdrażaniem;

3)

projektowanie, aktualizacja lub utrzymanie stron oraz domen internetowych;

4)

zakup sprzętu i materiałów biurowych na potrzeby organizowania akcji promocyjnych lub informacyjnych;

5)

działania promocyjne w mediach, w szczególności opracowanie materiałów oraz ich rozpowszechnianie, w tym audycje radiowe i telewizyjne;

6)

przygotowanie i wykonanie tablic lub znaków informacyjnych;

7)

organizacja i obsługa konferencji lub spotkań konsultacyjno-informacyjnych dotyczących założeń programu operacyjnego na następny okres programowania;

8)

wynagrodzenia brutto wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, płaconymi przez pracodawcę, oraz składkami na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także odpisami na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych osób zajmujących się działaniami informacyjnymi i promocyjnymi;

9)

zarządzanie operacją w ramach Programu, w tym wynagrodzenie brutto osób realizujących zadania związane z operacją, materiały biurowe i artykuły piśmiennicze, usługi telekomunikacyjne, usługi ksero, koszty energii elektrycznej, cieplnej, gazowej i wody, uzyskanie zaświadczeń oraz dokumentacja związana z operacją, podróże służbowe związane z obsługą operacji;

10)

organizacja i realizacja szkoleń służących podnoszeniu kwalifikacji osób zajmujących się działaniami informacyjno-promocyjnymi;

11)

udział osób zajmujących się działaniami informacyjnymi lub promocyjnymi w szkoleniach;

12)

analiza i ocena realizacji działań informacyjno-promocyjnych;

13)

przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;

14)

inne koszty związane z działaniami informacyjnymi lub promocyjnymi.
Schemat III: Stworzenie i utrzymanie krajowej sieci obszarów wiejskich (KSOW):

1)

stworzenie i utrzymanie struktury KSOW - koszty bieżące, w szczególności: koszty osobowe, zakup wyposażenia i materiałów, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, organizacja i udział w spotkaniach dotyczących KSOW oraz Europejskiej Sieci na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, utworzenie i utrzymanie portalu internetowego;

2)

realizacja planu działania KSOW;

3)

przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.