Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 16 stycznia 2015 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania

Spis treści

Treść rozporządzenia

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania   (Dz. U. Nr 12, poz. 67 i Nr 18, poz. 102 oraz z 2009 r. Nr 218, poz. 1696) wprowadza się następujące zmiany:

1)

§ 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 1.

1.

Organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, zwani dalej „organizatorami wypoczynku”, są obowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej.

2.

Organizatorzy wypoczynku są również obowiązani do zatrudnienia odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej, w tym kierowników i wychowawców wypoczynku.
 ”
 ;

2)

w § 9 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„ 

5.

Organizator wypoczynku jest obowiązany zapewnić uczestnikom wypoczynku dostęp do opieki medycznej.
 ”
 ;

3)

w § 11:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Kierownikiem wypoczynku może być osoba, która:

1)

spełnia warunek, o którym mowa w art. 92a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

2)

ukończyła 18 lat;

3)

posiada wykształcenie co najmniej średnie;

4)

ukończyła kurs na kierownika wypoczynku;

5)

posiada co najmniej trzyletni staż pracy dydaktyczno-wychowawczej lub opiekuńczo-wychowawczej.
 ”
 ,

b)

po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1c w brzmieniu:
„ 

1a.

Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję kierownika w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie.

1b.

Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, nie dotyczy osób zajmujących stanowiska kierownicze w szkołach i placówkach oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza.

1c.

Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, nie dotyczy nauczycieli oraz czynnych instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej podharcmistrza.
 ”
 ,

c)

uchyla się ust. 2 i 3;

4)

w § 12:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Wychowawcą wypoczynku może być osoba, która:

1)

spełnia warunki, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1-3;

2)

ukończyła kurs na wychowawcę wypoczynku.
 ”
 ,

b)

po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„ 

1a.

Warunek, o którym mowa w § 11 ust. 1 pkt 3, nie dotyczy instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, pełniących funkcję wychowawcy w formach wypoczynku prowadzonych przez organizacje harcerskie.

1b.

Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy nauczycieli, instruktorów harcerskich w stopniu co najmniej przewodnika, przodowników turystyki kwalifikowanej, instruktorów Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego oraz trenerów i instruktorów sportu.
 ”
 ,

c)

uchyla się ust. 2 i 3;

5)

§ 14 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 14.

1.

Kursy na kierownika lub wychowawcę wypoczynku mogą być organizowane przez placówki doskonalenia nauczycieli, a także za zgodą i pod nadzorem kuratora oświaty przez osoby prawne, osoby fizyczne oraz instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 68a ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

2.

Program kursów, o których mowa w ust. 1, określają odpowiednio załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia.

3.

Kursy, o których mowa w ust. 1, kończą się egzaminem sprawdzającym wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kursu, zwanym dalej „egzaminem”.

4.

Za organizację i przeprowadzenie egzaminu odpowiadają organizatorzy kursów, o których mowa w ust. 1.

5.

Organizatorzy kursów, o których mowa w ust. 1, w miejscu przeprowadzania egzaminu sprawdzają tożsamość zdających na podstawie okazanego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

6.

Osoba, która uzyskała pozytywny wynik z egzaminu, otrzymuje odpowiednio zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku albo zaświadczenie o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku.

7.

Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia.

8.

Wzór zaświadczenia o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku stanowi załącznik nr 8 do rozporządzenia.
 ”
 ;

6)

załączniki nr 4 i 5 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszego rozporządzenia;

7)

dodaje się załączniki nr 7 i 8 do rozporządzenia w brzmieniu określonym odpowiednio w załącznikach nr 3 i 4 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Kursy dla kierowników wypoczynku lub kursy dla wychowawców kolonijnych, rozpoczęte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą być zakończone na podstawie przepisów dotychczasowych.

§ 3.

Osoby, które:

1)

przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończyły odpowiednio kurs dla kierowników wypoczynku lub dla wychowawców kolonijnych,

2)

od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończą kurs, o którym mowa w § 2
- spełniają warunek ukończenia odpowiednio kursu na kierownika wypoczynku lub wychowawcę wypoczynku, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 4 oraz w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

§ 4.

Do dnia 31 sierpnia 2015 r. wychowawcami wypoczynku mogą być także osoby, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym.

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877.

Załącznik nr 1   -   Program kursu na kierownika wypoczynku


Lp.
Temat
Liczba godzin
Formy realizacji
1
Planowanie pracy wychowawczej
1
wykład i zajęcia praktyczne
2
Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży:
  -   podział na grupy
1
wykład i zajęcia praktyczne
  -   wybór samorządu
  -   rada kolonii - obozu
  -   rozkład dnia
  -   rada wychowawców
3
Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników:
obowiązujące przepisy:
2
wykład i zajęcia praktyczne
  -   podczas przejazdu na miejsce wypoczynku
  -   w czasie trwania wypoczynku
  -   przeciwpożarowe
  -   w czasie kąpieli
  -   w czasie poruszania się po drogach
  -   w czasie wycieczek i turystyki kwalifikowanej (piesze, rowerowe, autokarowe, górskie, spływy kajakowe)
  -   normy żywienia
  -   zasady obsługi urządzeń elektrycznych
  -   zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów
  -   abc ratownictwa przedmedycznego z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy, w tym zestawu do podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (m.in. fantom, defibrylator)
3
zajęcia praktyczne
4
Organizacja pracy kierownika wypoczynku z kadrą pedagogiczną oraz z personelem administracyjno-obsługowym, elementy zarządzania kryzysowego
2
wykład i zajęcia praktyczne
5
Prowadzenie dokumentacji wypoczynku
1
wykład
  -   obowiązujące przepisy
Razem
10
 
w tym:
6
wykład i zajęcia praktyczne
1
wykład
3
zajęcia praktyczne
Egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kursu
   
       

Załącznik nr 2   -   Program kursu na wychowawcę wypoczynku


Lp.
Temat
Liczba godzin
Formy realizacji
1
Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży:
3
wykład i zajęcia praktyczne
  -   koordynacyjna rola władz oświatowych
  -   obowiązujące przepisy
  -   elementy psychologii rozwojowej i wychowawczej z uwzględnieniem potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
2
Organizacja zajęć w czasie trwania wypoczynku:
2
wykład i zajęcia praktyczne
  -   rada wychowawców
  -   grupa jako zespół wychowawczy
  -   organizacja i rozkład dnia
  -   regulamin uczestnika
3
Planowanie pracy opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej:
4
wykład i zajęcia praktyczne
  -   opracowanie planu wychowawczego grupy
  -   dokumentacja wychowawcy
  -   obowiązki wychowawcy grupy
  -   metody i formy realizacji planów wychowawczych
4
Ruch i rekreacja:
1
wykład
  -   cele i zadania zajęć wychowania fizycznego
  -   metody nauki technik pływania
  -   gry i zabawy ruchowe
5
zajęcia praktyczne
  -   zajęcia z gier zespołowych
  -   sport, olimpiady sportowe, lekkoatletyka
  -   organizacja zajęć dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
5
Turystyka i krajoznawstwo:
4
wykład i zajęcia praktyczne
  -   cele i zadania turystyki i krajoznawstwa w pracy wychowawczej w trakcie wypoczynku
  -   organizacja wycieczek
  -   organizacja biwaków
  -   gry terenowe
6
Zajęcia kulturalno-oświatowe:
5
wykład i zajęcia praktyczne
Cele i zadania zajęć kulturalno-oświatowych:
  -   organizacja zajęć kulturalno-oświatowych
  -   elementy kulturalne zajęć w rozkładzie dnia
  -   prowadzenie kroniki
  -   organizacja uroczystości, imprez, wieczornic, ognisk
  -   gry i zabawy świetlicowe
  -   konkursy, wystawy, dyskusje
  -   śpiew, muzyka, zabawy ze śpiewem
7
Zajęcia praktyczno-techniczne:
2
wykład i zajęcia praktyczne
Cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych:
  -   formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych
  -   prace dekoracyjne i zdobnicze
  -   indywidualne zainteresowania uczestników
  -   rozwój zainteresowań uczestników
8
Prace społecznie użyteczne:
2
wykład i zajęcia praktyczne
Cele i zadania prac społecznie użytecznych:
  -   wychowawcze znaczenie prac społecznie użytecznych, wolontariat
  -   prace w zakresie samoobsługi
  -   prace na rzecz miejsca wypoczynku
  -   prace na rzecz środowiska
9
Bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników wypoczynku:
4
wykład i zajęcia praktyczne
  -   przepisy dotyczące bezpieczeństwa, w tym zasady postępowania w przypadku czynów karalnych popełnianych przez nieletnich oraz wykroczeń i przestępstw popełnianych przez opiekunów
  -   przepisy dotyczące zdrowia i higieny w miejscu wypoczynku
  -   abc ratownictwa przedmedycznego z wykorzystaniem sprzętu do ćwiczeń udzielania pierwszej pomocy, w tym zestawu do podstawowych zabiegów resuscytacyjnych (m.in. fantom, defibrylator)
4
zajęcia praktyczne
 
Razem
36
 
w tym:

26
wykład i zajęcia praktyczne
1
wykład
9
zajęcia praktyczne
Egzamin sprawdzający wiedzę i umiejętności zdobyte podczas kursu
   
       

Załącznik nr 3   -   Zaświadczenie o ukończeniu kursu na kierownika wypoczynku (wzór)

Załącznik nr 4   -   Zaświadczenie o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku (wzór)