Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 21 lipca 2015 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2015 r. poz. 611) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie   (Dz. U. poz. 326) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 2 w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
Przepisów § 8-15 nie stosuje się do:
 ”
 ;

2)

w § 3 w pkt 2 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„ 

3)

indywidualnych urządzeniach wypornościowych - należy przez to rozumieć ubiór lub urządzenia, które poprawnie założone i stosowane w wodzie zapewniają użytkownikowi określoną wartość pływalności zwiększającą prawdopodobieństwo przeżycia, obejmujące różnego rodzaju kamizelki ratunkowe i środki asekuracyjne zgodne z normami transponującymi normy z serii EN ISO 12402-1 do EN ISO 12402-10 „Indywidualne urządzenia wypornościowe”.
 ”
 ;

3)

§ 6 otrzymuje brzmienie:
„ 

§ 6.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi kapitan jachtu powinien:

1)

planować podróż z uwzględnieniem doświadczenia i kwalifikacji załogi, prognoz pogody, możliwych do przewidzenia niebezpieczeństw nawigacyjnych oraz innych czynników, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo podróży;

2)

przed rozpoczęciem żeglugi sprawdzić stan techniczny jachtu i jego wyposażenia, w tym środków ratunkowych i środków służących do wzywania pomocy;

3)

zaznajomić członków załogi i pasażerów ze sposobami wzywania pomocy i podstawowymi procedurami alarmowymi w przypadku zagrożenia na jachcie, w tym w przypadku wypadnięcia człowieka za burtę, pożaru, przecieku lub konieczności opuszczenia jachtu, oraz przeszkolić członków załogi i pasażerów w posługiwaniu się środkami ratunkowymi i środkami bezpieczeństwa, w które jacht jest wyposażony;

4)

podczas żeglugi zapewnić prowadzenie ciągłej obserwacji akwenu, warunków hydrologiczno-meteorologicznych i nawigacyjnych;

5)

zapewnić noszenie indywidualnych urządzeń wypornościowych przez przebywające na pokładzie jachtu osoby nieumiejące pływać;

6)

zapewnić noszenie indywidualnych urządzeń wypornościowych lub pasów bezpieczeństwa:

a)

w porze nocnej,

b)

na jednostkach, na których w ocenie kapitana jachtu występuje znaczne ryzyko wywrócenia się jachtu, lub

c)

w trudnych warunkach atmosferycznych; 7) przedsięwziąć wszelkie inne środki wynikające z zasad dobrej praktyki morskiej.
 ”
 ;

4)

w załączniku nr 1 do rozporządzenia w:

a)

w pkt I. Środki ratunkowe:
  •   -  
    tabela „Dopuszczone standardy tratw ratunkowych” otrzymuje brzmienie:

     
    Standard tratwy
    Rejon żeglugi
    Lp.
    1 osłonięta
    2 przybrzeżna
    3 pełnomorska
    4 oceaniczna
    1
    SOLAS - A pack
    V
    V
    V
    V1)
    2
    SOLAS - B pack
    V
    V
    V
     
    3
    ISO 9650-1 pack 1
    V
    V
    V
     
    4
    ISO 9650-2 pack 1
    V
    V
       
               

1) Na jachtach o długości do 15 m, także w Rejonie 4 (żegludze oceanicznej), dopuszcza się stosowanie tratw zgodnych z normą ISO 9650-1 pack 1.
  •   -  
    tabela „Dopuszczone standardy pasów/kamizelek ratunkowych” otrzymuje brzmienie:

    Lp.
    Standard pasa/kamizelki
    Rejon żeglugi
    1 osłonięta
    2 przybrzeżna
    3 pełnomorska
    4 oceaniczna
    1
    Pas ratunkowy SOLAS
    V
    V
    V
    V
    2
    Spełniający normę
    transponującą normę
    EN ISO 12402-2 [275]
    V
    V
    V
    V
    3
    Spełniający normę
    transponującą normę
    EN ISO 12402-3 [150]
    V
    V
       
               

  •   -  
    w Uwagach ogólnych pkt 4 otrzymuje brzmienie:
    „ 

    4.

    Tratwy ratunkowe w Rejonie T i 1 (żegludze na akwenach treningowych i osłoniętej) są wyposażeniem zalecanym.
     ”
     ,

b)

w pkt IV. Urządzenia radiokomunikacyjne podpunkt 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3)

Jacht w Rejonie 2 i 1 (żegludze przybrzeżnej i osłoniętej) powinien być wyposażony co najmniej w radiotelefon VHF;
 ”
 ;

5)

w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt I. Środki ratunkowe tabela „Dopuszczone standardy pasów/kamizelek ratunkowych” otrzymuje brzmienie:

Lp.
Standard pasa/kamizelki
Rejon żeglugi
1 osłonięta
2 przybrzeżna
3 pełnomorska
4 oceaniczna
1
Pas ratunkowy SOLAS
V
V
V
V
2
Spełniający normę
transponującą normę
EN ISO 12402-2 [275]
V
V
V
V
3
Spełniający normę
transponującą normę
EN ISO 12402-3 [150]
V
V
   
           

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.