Na podstawie art. 6b ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju
Przedsiębiorczości
(Dz. U. z 2014 r. poz. 1804 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1240) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez
Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej „Agencją”, pomocy finansowej
w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego
Polska Wschodnia 2014-2020, zwanego dalej „Programem”, w działaniach:
1)
2.1 Zrównoważony Transport Miejski;
2)
2.2 Infrastruktura Drogowa.
§ 2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
rozporządzenie 1303/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia
2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego
na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego
oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego
i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006
(Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);
wnioskodawca - podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 28 ustawy o zasadach realizacji
programów;
4)
projekt - projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy o zasadach realizacji programów;
5)
duży projekt - projekt, o którym mowa w art. 100 rozporządzenia 1303/2013;
6)
obszar funkcjonalny miasta wojewódzkiego - obszar, o którym mowa w art. 2 pkt 6b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
(Dz. U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz bezpośrednie
otoczenie tych miast powiązane z nimi funkcjonalnie;
7)
obszar realizacji ZIT miasta wojewódzkiego - obszar realizacji Zintegrowanych Inwestycji
Terytorialnych w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 30
ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów, obejmujący miasta: Białystok,
Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz obszary powiązane z nimi funkcjonalnie;
8)
sieć TEN-T - transeuropejska sieć transportowa, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia
2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci
transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE
(Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.).
§ 3.
1.
Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie
do 85% wydatków kwalifikowalnych.
2.
Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do realizacji projektu, dokonane w
sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę
zadań i założonych celów projektu oraz celów założonych dla działań, o których mowa
w § 1, poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wskazanego w umowie spełniającej
wymagania określone dla umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 2 pkt 26 lit.
a ustawy o zasadach realizacji programów, zwanej dalej „umową”.
3.
Pomoc finansowa jest udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r.
Rozdział 2
Działanie 2.1 Zrównoważony Transport Miejski
§ 4.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona
na realizację projektów dotyczących ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu
miejskiego, obejmujących:
1)
budowę lub przebudowę sieci autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych, wraz z
zakupem nowego niskoemisyjnego taboru;
2)
budowę lub przebudowę infrastruktury uzupełniającej na potrzeby komunikacji miejskiej,
w tym intermodalnych dworców przesiadkowych;
3)
wdrożenie nowych, rozbudowę lub modernizację istniejących systemów telematycznych
na potrzeby komunikacji miejskiej.
§ 5.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona:
1)
miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie
porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze
funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
2)
związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w pkt 1, oraz
jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego
albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.
Rozdział 3
Działanie 2.2 Infrastruktura Drogowa
§ 6.
Pomoc finansowa w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa może być udzielona na
realizację projektów dotyczących:
1)
budowy lub przebudowy dróg krajowych w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn,
Rzeszów;
2)
budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin,
Olsztyn, Rzeszów, zapewniających połączenie tych dróg z siecią dróg krajowych, w tym
z siecią TEN-T;
3)
budowy lub przebudowy dróg krajowych znajdujących się na obszarze funkcjonalnym miasta
wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
4)
budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego
albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego, włączających te drogi do sieci
dróg krajowych, w tym sieci TEN-T.
§ 7.
1.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 1 i 2, może być udzielona miastom: Białystok,
Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego
z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta
wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.
2.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 3, może być udzielona miastom, o których
mowa w ust. 1, działającym na podstawie porozumienia zawartego z Generalnym Dyrektorem
Dróg Krajowych i Autostrad.
3.
Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 4, może być udzielona:
1)
związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w ust. 1, oraz
jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego
albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;
w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski ̶ w trybach: konkursowym i pozakonkursowym,
o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów;
2)
w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa ̶ w trybie konkursowym, o którym mowa
w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów.
§ 9.
1.
Agencja udziela pomocy finansowej na podstawie umowy.
2.
Agencja, w przypadku dużego projektu, zawiera umowę po zatwierdzeniu wkładu finansowego
przez Komisję Europejską.
3.
Instytucja Zarządzająca, o której mowa w art. 125 rozporządzenia 1303/2013, pisemnie
informuje Agencję o zatwierdzeniu albo odmowie wniesienia wkładu finansowego dla dużego
projektu przez Komisję Europejską.
4.
Agencja może zawrzeć umowę dla dużego projektu przed zatwierdzeniem przez Komisję
Europejską wkładu finansowego.
5.
W przypadku odmowy wniesienia wkładu finansowego przez Komisję Europejską, Agencja
rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia.
Rozdział 5
Przepis końcowy
§ 10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
2)
Tekst Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 został zaakceptowany decyzją
Komisji Europejskiej nr C(2014) 10026 z dnia 16 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre
elementy Programu Operacyjnego „Polska Wschodnia” do wsparcia z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” w
Polsce i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia
Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240.