Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 14 sierpnia 2015 r.w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 2)Tekst Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr C(2014) 10026 z dnia 16 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre elementy Programu Operacyjnego „Polska Wschodnia” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” w Polsce i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 6b ust. 10a ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1804 oraz z 2015 r. poz. 978 i 1240) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, zwaną dalej „Agencją”, pomocy finansowej w ramach osi priorytetowej II Nowoczesna Infrastruktura Transportowa Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, zwanego dalej „Programem”, w działaniach:

1)

2.1 Zrównoważony Transport Miejski;

2)

2.2 Infrastruktura Drogowa.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1)

rozporządzenie 1303/2013 - rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006   (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.);

2)

ustawa o zasadach realizacji programów - ustawę z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020   (Dz. U. poz. 1146, z późn. zm.3)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240.);

3)

wnioskodawca - podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt 28 ustawy o zasadach realizacji programów;

4)

projekt - projekt, o którym mowa w art. 2 pkt 18 ustawy o zasadach realizacji programów;

5)

duży projekt - projekt, o którym mowa w art. 100 rozporządzenia 1303/2013;

6)

obszar funkcjonalny miasta wojewódzkiego - obszar, o którym mowa w art. 2 pkt 6b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym   (Dz. U. z 2015 r. poz. 199, 443 i 774), obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz bezpośrednie otoczenie tych miast powiązane z nimi funkcjonalnie;

7)

obszar realizacji ZIT miasta wojewódzkiego - obszar realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach regionalnego programu operacyjnego, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów, obejmujący miasta: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów oraz obszary powiązane z nimi funkcjonalnie;

8)

sieć TEN-T - transeuropejska sieć transportowa, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylającym decyzję nr 661/2010/UE   (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 1, z późn. zm.).

§ 3.

1.

Pomoc finansowa jest udzielana w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego na pokrycie do 85% wydatków kwalifikowalnych.

2.

Wydatkami kwalifikowalnymi są wydatki niezbędne do realizacji projektu, dokonane w sposób przejrzysty, racjonalny, efektywny i adekwatny do zaplanowanych przez wnioskodawcę zadań i założonych celów projektu oraz celów założonych dla działań, o których mowa w § 1, poniesione od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia wskazanego w umowie spełniającej wymagania określone dla umowy o dofinansowanie, o której mowa w art. 2 pkt 26 lit. a ustawy o zasadach realizacji programów, zwanej dalej „umową”.

3.

Pomoc finansowa jest udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r.

   Rozdział 2   

Działanie 2.1 Zrównoważony Transport Miejski

§ 4.

Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona na realizację projektów dotyczących ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu miejskiego, obejmujących:

1)

budowę lub przebudowę sieci autobusowych, trolejbusowych lub tramwajowych, wraz z zakupem nowego niskoemisyjnego taboru;

2)

budowę lub przebudowę infrastruktury uzupełniającej na potrzeby komunikacji miejskiej, w tym intermodalnych dworców przesiadkowych;

3)

wdrożenie nowych, rozbudowę lub modernizację istniejących systemów telematycznych na potrzeby komunikacji miejskiej.

§ 5.

Pomoc finansowa w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski może być udzielona:

1)

miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;

2)

związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w pkt 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.

   Rozdział 3   

Działanie 2.2 Infrastruktura Drogowa

§ 6.

Pomoc finansowa w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa może być udzielona na realizację projektów dotyczących:

1)

budowy lub przebudowy dróg krajowych w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów;

2)

budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich w obrębie miast: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, zapewniających połączenie tych dróg z siecią dróg krajowych, w tym z siecią TEN-T;

3)

budowy lub przebudowy dróg krajowych znajdujących się na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;

4)

budowy lub przebudowy dróg wojewódzkich na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego, włączających te drogi do sieci dróg krajowych, w tym sieci TEN-T.

§ 7.

1.

Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 1 i 2, może być udzielona miastom: Białystok, Kielce, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, w tym działającym na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego.

2.

Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 3, może być udzielona miastom, o których mowa w ust. 1, działającym na podstawie porozumienia zawartego z Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.

3.

Pomoc finansowa, o której mowa w § 6 pkt 4, może być udzielona:

1)

związkom lub stowarzyszeniom utworzonym przez miasta, o których mowa w ust. 1, oraz jednostki samorządu terytorialnego położone na obszarze funkcjonalnym miasta wojewódzkiego albo na obszarze realizacji ZIT miasta wojewódzkiego;

2)

województwom: lubelskiemu, podkarpackiemu, podlaskiemu, świętokrzyskiemu, warmińsko-mazurskiemu.

   Rozdział 4   

Tryb udzielania pomocy finansowej

§ 8.

Agencja udziela pomocy finansowej:

1)

w ramach działania 2.1 Zrównoważony Transport Miejski ̶ w trybach: konkursowym i pozakonkursowym, o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy o zasadach realizacji programów;

2)

w ramach działania 2.2 Infrastruktura Drogowa ̶ w trybie konkursowym, o którym mowa w art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach realizacji programów.

§ 9.

1.

Agencja udziela pomocy finansowej na podstawie umowy.

2.

Agencja, w przypadku dużego projektu, zawiera umowę po zatwierdzeniu wkładu finansowego przez Komisję Europejską.

3.

Instytucja Zarządzająca, o której mowa w art. 125 rozporządzenia 1303/2013, pisemnie informuje Agencję o zatwierdzeniu albo odmowie wniesienia wkładu finansowego dla dużego projektu przez Komisję Europejską.

4.

Agencja może zawrzeć umowę dla dużego projektu przed zatwierdzeniem przez Komisję Europejską wkładu finansowego.

5.

W przypadku odmowy wniesienia wkładu finansowego przez Komisję Europejską, Agencja rozwiązuje umowę bez wypowiedzenia.

   Rozdział 5   

Przepis końcowy

§ 10.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
2)
Tekst Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 został zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej nr C(2014) 10026 z dnia 16 grudnia 2014 r. przyjmującą niektóre elementy Programu Operacyjnego „Polska Wschodnia” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia” w Polsce i przyjęty uchwałą Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
3)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 378, 1130 i 1240.