Długości czasów międzyzielonych
Czasy międzyzielone przyjęte w programie sygnalizacyjnym dla wszystkich par strumieni
kolizyjnych o niedopuszczalnym jednoczesnym zezwoleniu na ruch powinny być tak dobrane,
aby strumień dojeżdżający osiągnął punkt kolizji dopiero po opuszczeniu go przez wszystkich
uczestników ruchu ze strumienia ewakuującego się (rys. 8.3.1).
Rys. 8.3.1. Ilustracja pojęć związanych z obliczaniem czasu międzyzielonego
Osiągnięcie tego jest uzależnione od spełnienia warunku określonego wzorem:
[8.3.4.1]
gdzie:
(i,j) - dowolna para strumieni kolizyjnych,
i - strumień ewakuujący się,
j - strumień dojeżdżający,
tm(i,j) - czas międzyzielony dla pary strumieni (i,j),
tminm(i,j) - wartość minimalnego czasu międzyzielonego dla pary strumieni (i,j), czyli najmniejszy możliwy odstęp czasu od końca sygnału zezwalającego na ruch strumienia
i do początku sygnału zezwalającego na ruch strumienia j wykluczający możliwość kolizji tych strumieni.
Dla wszystkich rodzajów strumieni obliczanie minimalnych czasów międzyzielonych wyrażonych
w [s] następuje według wzoru:
gdzie:
tż- czas trwania sygnału żółtego lub jego odpowiedników dla strumienia ewakuującego
się i; w przypadku ewakuacji strumienia rowerzystów lub pieszych sterowanych sygnałami
S-5, S-6 lub S-5/S-6 tz= 0,
te(i,j) - czas ewakuacji strumienia i poza punkt kolizji ze strumieniem j,
td(i,j) - czas dojazdu strumienia j do punktu kolizji ze strumieniem i.
Jeżeli obliczona wartość wyrażenia po prawej stronie równości jest mniejsza od zera,
to należy przyjąć:
tminm(i,j) = 0,
w pozostałych przypadkach należy zaokrąglić tę wartość w górę do wartości całkowitej
nie mniejszej od obliczonej. Oznacza to, że tminm(i,j) przyjmuje wartości całkowite nie mniejsze od 0.
Czas ewakuacji te(i,j) oblicza się według wzoru:
gdzie:
se(i,j) - długość drogi ewakuacji strumienia i od linii zatrzymania do punktu kolizji ze strumieniem j [m],
lp- wartość wydłużająca drogę ewakuacji w zależności od rodzaju strumienia:
-
-
10 m dla strumienia pojazdów,
-
-
14 m dla strumienia autobusów,
-
-
n x 13,5 m dla strumienia tramwajów, gdzie n jest liczbą wagonów w składzie,
-
-
0 m dla strumienia pieszych i rowerzystów,
ve(i) - prędkość ewakuacji [m/s], którą należy przyjąć:
-
-
dla strumienia pojazdów równą prędkości dopuszczalnej na wlocie, jednak nie większą
niż 14 m/s,
-
-
dla strumienia autobusów i strumienia tramwajów równą prędkości dopuszczalnej na wlocie,
jednak nie większą niż 10 m/s,
-
-
dla pieszych - 1,4 m/s (1,0 m/s w przypadku przejść dla niepełnosprawnych),
-
-
dla rowerzystów - 4,2 m/s.
Czas dojazdu td(i,j) strumienia j do punktu kolizji ze strumieniem i dla strumienia pieszych i rowerzystów sterowanych sygnałami S-5, S-6 lub S-5/S-6
przyjmuje się równy 0, a dla innych strumieni oblicza się według wzoru:
lub
[8.3.4.5]
gdzie:
sd(i,j) - długość drogi dojazdu strumienia j od linii warunkowego zatrzymania do punktu kolizji ze strumieniem i w [m],
vd(j) - prędkość dojazdu strumienia j, którą należy przyjąć jako równą maksymalnej dopuszczalnej prędkości tego strumienia,
uwzględniając uwarunkowania miejscowe, np. dojazd po łuku, dojazd pod górę, różne
rodzaje strumieni ruchu itp. w [m/s]. Przyjęcie innej prędkości dojazdu niż dopuszczalna
dla danego strumienia ruchu należy każdorazowo uzasadnić w opisie technicznym do projektu,
a - zakładane maksymalne przyśpieszenie pojazdów strumienia dojeżdżającego:
-
-
3,5 m/s2 dla strumienia pojazdów,
-
-
2,0 m/s2 dla strumienia autobusów,
-
-
1,2 m/s2 dla strumienia tramwajów.
Na podstawie wzoru 8.3.4.5 oblicza się czas dojazdu do punktu kolizji z zerową prędkością
początkową (ze startu zatrzymanego) i można go stosować jedynie w następujących przypadkach:
-
-
dla strumieni pojazdów - tylko wtedy, gdy wielkość natężenia ruchu powoduje powstawanie
kolejek na początku sygnału zielonego na każdym wlocie lub gdy sygnalizacja nie pracuje
w trybie skoordynowanym albo pracuje w trybie akomodacyjnym, a obliczenie dotyczy
wlotu podporządkowanego, otrzymującego sygnał zielony po zgłoszeniu zapotrzebowania
oraz dla strumieni rowerów w śluzie dla rowerów,
-
-
dla strumieni autobusów - tylko wtedy, gdy na wydzielonym pasie ruchu, bezpośrednio
przed wlotem, zlokalizowany jest przystanek,
-
-
dla strumienia tramwajów - gdy przed wlotem zlokalizowany jest przystanek.
Wyznaczony czas międzyzielony liczony jest zawsze od końca sygnału zezwalającego na
ruch dla strumienia ewakuującego się; gdy jest to strumień pieszy lub rowerowy sterowany
sygnałami S-5, S-6 lub S-5/S-6, czas ten liczony jest od końca sygnału zielonego migającego.
Programowe zabezpieczenie wymaganych długości czasów międzyzielonych dla par strumieni
ruchu realizowane jest przez zapewnienie w programie sygnalizacyjnym odpowiednich
czasów międzyzielonych dla par grup sygnalizacyjnych.
W celu wyznaczenia wymaganego czasu międzyzielonego dla dwóch grup sygnalizacyjnych
należy przeanalizować zbiór minimalnych czasów międzyzielonych tminm(i,j) dla wszystkich par strumieni (i,j), dla których strumień i jest sterowany grupą sygnalizacyjną kończącą nadawanie sygnału zezwalającego na ruch,
a strumień j jest sterowany grupą sygnalizacyjną rozpoczynającą nadawanie sygnału zezwalającego
na ruch. Największa wartość tminm(i,j) z tego zbioru określa wymaganą minimalną długość czasu międzyzielonego dla analogicznej
pary grup sygnalizacyjnych.
W przypadku czasów międzyzielonych dla strumieni pojazdów kończących ruch i strumieni
pieszych (rowerzystów) mających otrzymać sygnał zielony na przejściach dla pieszych
(przejazdach dla rowerzystów) zlokalizowanych na tym samym wlocie nie dopuszcza się
przyjmowania wartości tminm(i,j) mniejszej niż 4 s.