Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowegoz dnia 11 sierpnia 2015 r.w sprawie dotacji dla niepublicznych szkół artystycznych

Treść rozporządzenia

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

tryb udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, oraz dla innych niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach szkół publicznych, a także niepublicznych szkół artystycznych nieposiadających uprawnień szkoły publicznej, zwanych dalej „szkołami”;

2)

tryb i zakres kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania tych dotacji.

§ 2.

1.

Podstawę obliczenia dotacji dla szkoły stanowią wydatki bieżące ustalone dla szkoły artystycznej tego samego typu prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwanego dalej „ministrem”, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole, a w przypadku szkoły z uprawnieniami szkoły publicznej, która posiada internat - wydatki bieżące ustalone dla prowadzonej przez ministra szkoły artystycznej tego samego typu z internatem, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole.

2.

Dla szkoły ubiegającej się o otrzymanie dotacji, której typ odpowiada typowi szkoły określonemu w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, a którego typu nie prowadzi minister, podstawę obliczenia dotacji stanowią wydatki bieżące ustalone dla szkoły artystycznej podobnego typu prowadzonej przez ministra, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole, a w przypadku szkoły z uprawnieniami szkoły publicznej, która posiada internat - wydatki bieżące ustalone dla prowadzonej przez ministra szkoły artystycznej podobnego typu z internatem, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole.

§ 3.

1.

Osoba prawna lub osoba fizyczna prowadząca szkołę, zwana dalej „organem prowadzącym”, składa w postaci papierowej albo elektronicznej wniosek o udzielenie dotacji do ministra, za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej, zwanego dalej „Centrum”, w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

2.

Wniosek o udzielenie dotacji zawiera:

1)

nazwę organu prowadzącego szkołę oraz adres jego siedziby, a w przypadku gdy organem prowadzącym jest osoba fizyczna - adres jej miejsca zamieszkania;

2)

nazwę i adres szkoły;

3)

informację o planowanej liczbie uczniów od dnia 1 stycznia do dnia 31 sierpnia roku, w którym dotacja ma zostać udzielona, w tym uczniów klas programowo najwyższych;

4)

informację o planowanej liczbie uczniów od dnia 1 września do dnia 31 grudnia roku, w którym dotacja ma zostać udzielona, w tym uczniów klas pierwszych;

5)

numer rachunku bankowego szkoły.

3.

Do wniosku o udzielenie dotacji dołącza się:

1)

kopię zaświadczenia potwierdzającego wpis szkoły do ewidencji niepublicznych szkół artystycznych;

2)

kopię decyzji przyznającej szkole uprawnienia szkoły publicznej - w przypadku szkoły posiadającej takie uprawnienie;

3)

kopię zaświadczenia z banku o prowadzeniu rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 2 pkt 5.

§ 4.

1.

Dotacji szkołom udziela minister za pośrednictwem Centrum.

2.

W przypadku przyznania dotacji niepublicznej szkole artystycznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej dotacja jest przekazywana na rachunek bankowy szkoły w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.

§ 5.

1.

Szkoła sporządza i przekazuje w postaci papierowej albo elektronicznej do Centrum comiesięczne oświadczenie o liczbie uczniów i poniesionych wydatkach sfinansowanych z udzielonej części dotacji przypadającej na dany miesiąc, zwane dalej „oświadczeniem”, do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekazanie danej części dotacji, uwzględniając:

1)

informację o rzeczywistej liczbie uczniów od początku roku kalendarzowego do miesiąca, za który składane jest oświadczenie, z wyodrębnioną liczbą uczniów w miesiącu, którego dotyczy oświadczenie, podaną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania; w przypadku dotacji, o której mowa w art. 90 ust. 4c ustawy, należy podać odpowiednio liczbę uczniów uczestniczących w co najmniej 50% obowiązkowych zajęciach edukacyjnych;

2)

informację o planowanej liczbie uczniów, wynikającej z dokumentacji przebiegu nauczania, w miesiącu następującym po miesiącu, którego dotyczy oświadczenie;

3)

korektę liczby uczniów ze wskazaniem, którego miesiąca dotyczy korekta, i różnicy pomiędzy stanem wykazanym w poprzednich oświadczeniach a stanem faktycznym;

4)

wykaz wydatków poniesionych i uwzględnionych w ewidencji księgowej szkoły według kategorii, o których mowa w art. 90 ust. 3d ustawy, od początku roku kalendarzowego z wyodrębnieniem wydatków w miesiącu, którego dotyczy oświadczenie.

2.

W przypadku zmiany rachunku bankowego, na który będzie przekazywana dotacja, do oświadczenia szkoła dołącza informację o nowym rachunku bankowym wraz z kopią zaświadczenia z banku o prowadzeniu rachunku bankowego.

§ 6.

1.

Centrum dokonuje weryfikacji pod względem prawidłowości i zgodności danych zawartych w oświadczeniu składanym przez szkołę, z uwzględnieniem danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji.

2.

W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w ust. 1, Centrum, w terminie 5 dni od dnia otrzymania danego oświadczenia, informuje szkołę o uchybieniach.

3.

Szkoła, w terminie 5 dni od dnia otrzymania informacji o uchybieniach, przekazuje do Centrum w postaci papierowej albo elektronicznej korektę oświadczenia, uwzględniającą wskazane przez Centrum uchybienia, albo wyjaśnienia potwierdzające dane zawarte w oświadczeniu.

§ 7.

1.

Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości uwzględniającej dane określone w oświadczeniu lub korekcie oświadczenia, o której mowa w § 6 ust. 3.

2.

W przypadku szkoły, która dotychczas nie otrzymywała dotacji i nie prowadziła działalności edukacyjnej, Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości uwzględniającej dane określone we wniosku o udzielenie dotacji.

3.

W przypadku szkoły, która dotychczas nie otrzymywała dotacji, ale prowadziła działalność edukacyjną, Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości uwzględniającej dane określone we wniosku o udzielenie dotacji oraz załączonej do tego wniosku informacji, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.

§ 8.

W przypadku nieprzekazania albo nieprzekazania w terminie oświadczenia, korekty oświadczenia albo wyjaśnień, o których mowa w § 6 ust. 3, Centrum przekazuje szkole część dotacji przypadającej na dany miesiąc w wysokości ustalonej na podstawie ostatniego złożonego oświadczenia albo korekty oświadczenia, o której mowa w § 6 ust. 3.

§ 9.

1.

Szkoła sporządza i przekazuje w postaci papierowej albo elektronicznej do Centrum do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym szkoła otrzymała dotację, roczne rozliczenie z pobrania i wykorzystania tej dotacji, zwane dalej „rozliczeniem”.

2.

Rozliczenie zawiera:

1)

informację o rzeczywistej liczbie uczniów z podziałem miesięcznym, podaną na podstawie dokumentacji przebiegu nauczania; w przypadku dotacji, o której mowa w art. 90 ust. 4c ustawy, należy podać roczną liczbę uczniów z podziałem miesięcznym uczestniczących w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych;

2)

wykaz wydatków poniesionych i uwzględnionych w ewidencji księgowej szkoły według kategorii, o których mowa w art. 90 ust. 3d ustawy.

§ 10.

Centrum dokonuje weryfikacji rozliczenia z wykorzystanej dotacji pod względem prawidłowości i zgodności z danymi zawartymi w oświadczeniach złożonych przez szkołę w ciągu roku, za który szkoła rozlicza dotację, oraz z danymi zawartymi we wniosku o udzielenie dotacji na dany rok.

§ 11.

1.

Minister lub Centrum mogą zlecić przeprowadzenie w szkole kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji.

2.

Do przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 1, uprawnia pisemne, imienne upoważnienie dla kontrolującego, wystawione przez ministra lub Centrum, określające organ prowadzący szkołę, nazwę i adres szkoły, przedmiot kontroli oraz termin przeprowadzanej kontroli.

§ 12.

Kontrola, o której mowa w § 11 ust. 1, obejmuje sprawdzenie zgodności pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3d ustawy oraz zgodności danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji i danych wykazanych w składanych przez szkołę oświadczeniach oraz rozliczeniu dotacji ze stanem faktycznym.

§ 13.

W ramach kontroli szkoła:

1)

zapewnia warunki do sprawnego przeprowadzenia kontroli;

2)

przedstawia na żądanie kontrolującego dokumenty niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia i zakończenia postępowania kontrolnego, a w szczególności dokumenty organizacyjne, finansowe oraz dotyczące przebiegu nauczania w szkole, a także umożliwia sporządzanie kopii, odpisów i wyciągów z tych dokumentów;

3)

udziela ustnych lub pisemnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli.

§ 14.

1.

Wyniki przeprowadzonej kontroli kontrolujący przedstawia w protokole kontroli.

2.

Protokół kontroli zawiera:

1)

datę i miejsce jego sporządzenia;

2)

nazwę organu prowadzącego szkołę oraz adres jego siedziby, a w przypadku gdy organem prowadzącym jest osoba fizyczna - adres jej miejsca zamieszkania;

3)

nazwę i adres szkoły;

4)

datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;

5)

imię i nazwisko kontrolującego, numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz numer i datę upoważnienia do przeprowadzenia kontroli;

6)

określenie przedmiotu kontroli oraz okres objęty kontrolą;

7)

opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, zakres i skutki tych nieprawidłowości, w szczególności mających wpływ na wysokość przyznanej szkole dotacji;

8)

adnotację o sporządzeniu odpisów, wyciągów i kopii kontrolowanych dokumentów;

9)

wykaz załączników do protokołu;

10)

informację o pouczeniu dyrektora szkoły lub osoby pełniącej jego obowiązki o przysługującym prawie zgłoszenia zastrzeżeń do protokołu oraz o prawie odmowy podpisania protokołu.

3.

W protokole kontroli nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych pomyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje kontrolujący.

4.

Protokół kontroli sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla organu prowadzącego szkołę, dyrektora szkoły oraz podmiotu, który zlecił przeprowadzenie kontroli.

5.

Protokół kontroli sporządza się w terminie 7 dni od dnia zakończenia kontroli.

§ 15.

1.

Protokół kontroli podpisuje kontrolujący oraz dyrektor szkoły, a w razie jego nieobecności - osoba pełniąca jego obowiązki.

2.

Dyrektor szkoły albo osoba pełniąca jego obowiązki może, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu, zgłosić do podmiotu, który zlecił przeprowadzenie kontroli, przed podpisaniem protokołu kontroli, pisemnie umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w protokole.

3.

W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń podmiot, który zlecił przeprowadzenie kontroli, w terminie 7 dni od dnia ich otrzymania, dokonuje analizy zgłoszonych zastrzeżeń, a następnie:

1)

stwierdza ich zasadność i zarządza dokonanie zmiany lub uzupełnienia odpowiedniej części protokołu albo

2)

zarządza niezwłoczne przeprowadzenie przez osobę, która dokonywała kontroli, dodatkowych czynności kontrolnych w zakresie zgłoszonych zastrzeżeń, w tym ponownego badania dokumentów
- o czym pisemnie informuje zgłaszającego zastrzeżenia.

4.

W wyniku przeprowadzenia dodatkowych czynności kontrolnych kontrolujący wprowadza do protokołu odpowiednie zmiany albo przygotowuje pisemne wyjaśnienie przyczyn nieuwzględnienia wszystkich lub niektórych zastrzeżeń, które stanowi załącznik do protokołu.

5.

W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części podmiot, który zlecił przeprowadzenie kontroli, przekazuje swoje stanowisko zgłaszającemu zastrzeżenia oraz organowi prowadzącemu szkołę, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wyjaśnień lub protokołu, o którym mowa w ust. 4.

6.

W przypadku nieuwzględnienia zastrzeżeń dyrektor szkoły albo osoba pełniąca jego obowiązki może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając podmiotowi, który zlecił przeprowadzenie kontroli, w terminie 7 dni od dnia otrzymania stanowiska, o którym mowa w ust. 5, pisemne uzasadnienie przyczyny odmowy.

7.

Odmowa podpisania protokołu kontroli nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez kontrolującego i realizacji ustaleń pokontrolnych.

§ 16.

Centrum sporządza informację w sprawie przeprowadzonej na jego zlecenie kontroli, którą wraz z kopią protokołu kontroli przekazuje niezwłocznie ministrowi.

§ 17.

W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub stwierdzenia pobrania dotacji nienależnie lub w nadmiernej wysokości stosuje się przepisy o finansach publicznych w zakresie dotyczącym dotacji udzielanych z budżetu państwa.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650, z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877 oraz z 2015 r. poz. 357, 1045 i 1240.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 12 sierpnia 2010 r. w sprawie dotacji przyznawanych niepublicznym szkołom artystycznym (Dz. U. Nr 162, poz. 1091 oraz z 2014 r. poz. 1453), które utraciło moc z dniem 31 marca 2015 r., w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 357).