1.
Zgodę na lot międzynarodowy cywilnych statków powietrznych, o której mowa w art. 153a
ustawy, wydaje się na wniosek złożony w terminie nie krótszym niż 20 dni roboczych
przed planowanym wykonaniem lotu.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
określenie wnioskodawcy i jego adresu;
2)
nazwę, siedzibę i adres przewoźnika lotniczego lub innego wykonawcy lotu;
3)
opis trasy, na której ma być wykonywany lot, w tym proponowanej trasy alternatywnej,
wraz z planowanymi terminami i numerami lotu;
4)
typy statków powietrznych i ich znaki rejestracyjne;
5)
wykaz materiałów niebezpiecznych, ich ilość oraz sposób pakowania, opisane zgodnie
z Instrukcjami Technicznymi;
6)
określenie zleceniodawcy wykonania lotu z materiałami niebezpiecznymi i jego adresu;
7)
określenie odbiorcy materiałów niebezpiecznych i jego adresu;
8)
oświadczenie, że wnioskujący zapewni poziom bezpieczeństwa zgodny z postanowieniami
Instrukcji Technicznych oraz wyjaśnienie konieczności wykonania przewozu drogą lotniczą;
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć:
1)
kopię dokumentu ubezpieczenia stwierdzającego zawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej za szkody związane z eksploatacją statków powietrznych, przewozem lotniczym
pasażerów, bagażu, towarów i poczty oraz w stosunku do osób trzecich;
2)
kopię deklaracji nadawcy ( Shipper’s Declaration for Dangerous Goods ), o której mowa w Instrukcjach Technicznych, sporządzonej zgodnie z postanowieniami
tych Instrukcji;
3)
w przypadku przewoźnika lotniczego nieposiadającego koncesji wydanej przez Prezesa
Urzędu - dodatkowo kopię certyfikatu przewoźnika lotniczego ( Air Operator Certificate - AOC ), określającego uprawnienie do przewozu materiałów niebezpiecznych oraz kopie świadectw
zdatności do lotu statków powietrznych, w tym zapasowych statków powietrznych.
4.
Jeżeli dokumenty wymienione w ust. 3 nie potwierdzają zachowania ogólnego poziomu
bezpieczeństwa, o którym mowa w Załączniku 18 do Konwencji, Prezes Urzędu, w celu
potwierdzenia zachowania tego wymogu, może żądać przedstawienia dodatkowych dokumentów,
w szczególności kopii karty charakterystyki materiału niebezpiecznego lub zgody dotyczącej
wnioskowanego transportu materiałów niebezpiecznych wydanej przez państwo pochodzenia
lub państwo pochodzenia przewoźnika lotniczego, w rozumieniu Załącznika 18 do Konwencji.
5.
Termin, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lotów związanych z pomocą humanitarną,
ratowaniem życia, pomocą w klęskach żywiołowych, ochroną środowiska, obronnością kraju
lub bezpieczeństwem.