Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 24 sierpnia 2015 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie licencji maszynisty 2)Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Komisji 2014/82/UE z dnia 24 czerwca 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów w zakresie zdrowia, wiedzy zawodowej i licencji (Dz. Urz. UE L 184 z 25.06.2014, str. 11).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 22a ust. 11 pkt 1-7, 11 i 12 lit. a i b ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym   (Dz. U. z 2015 r. poz. 1297) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie licencji maszynisty   (Dz. U. poz. 211) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 14:

a)

ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„ 

1.

Zakres wiedzy i umiejętności objętych szkoleniem i egzaminem obejmuje następujące zagadnienia:

1)

specyfikę i środowisko pracy maszynisty, w tym jego rolę i odpowiedzialność w ruchu kolejowym, wymagania zawodowe i predyspozycje niezbędne do wykonywania pracy na tym stanowisku;

2)

technologię transportu kolejowego, w tym przepisy bezpieczeństwa i eksploatacji;

3)

infrastrukturę kolejową;

4)

radiołączność pociągową;

5)

pociągi, ich składy oraz wymogi techniczne dotyczące lokomotyw, zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych i towarowych oraz innego rodzaju taboru kolejowego;

6)

zagrożenia występujące w ruchu kolejowym;

7)

podstawowe zasady fizyki.
 ”
 ,

b)

po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„ 

1a.

Szkolenie kandydatów na maszynistów ubiegających się o licencję maszynisty obejmuje wiedzę ogólną z zakresu zagadnień, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem zasad, które można zastosować niezależnie od określonego rodzaju i typu taboru kolejowego lub infrastruktury kolejowej.
 ”
 ,

c)

ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„ 

3.

W wyniku ukończonego szkolenia kandydat na maszynistę ubiegający się o licencję maszynisty powinien:

1)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1:

a)

znać podstawowe akty prawne i instrukcje dotyczące bezpieczeństwa kolei w zakresie związanym z wykonywaniem pracy na stanowisku maszynisty, w szczególności określające: - zasady przyznawania uprawnień maszynistom,
  •   -  
    warunki wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych i przewozów wojskowych,
  •   -  
    zasady ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy,

b)

rozumieć szczególne wymagania stawiane maszynistom, w tym wymagania zawodowe i osobowościowe niezbędne do wykonywania obowiązków maszynisty, polegające w szczególności na:
  •   -  
    jeździe przeważnie w pojedynczej obsadzie,
  •   -  
    zmiennym rytmie dobowym pracy,
  •   -  
    konieczności stosowania środków ochrony indywidualnej i innego wyposażenia,
  •   -  
    umiejętności posługiwania się dokumentacją związaną z pracą maszynisty, w tym bieżącego jej aktualizowania,

c)

rozumieć, które zachowania są zgodne z zakresem odpowiedzialności maszynisty za kluczowe kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, i znać czynniki wpływające negatywnie na jego pracę, takie jak przyjmowanie określonych leków, alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych, choroby, stres, zmęczenie,

d)

umieć wskazać dokumenty związane z wykonywaniem pracy na stanowisku maszynisty, w szczególności akty prawne, instrukcje i służbowe rozkłady jazdy,

e)

umieć określić odpowiedzialność i zadania pracowników wykonujących czynności związane z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego,

f)

rozumieć znaczenie dokładności wykonywania zadań i metod pracy,

g)

rozumieć zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności w zakresie zachowania na obszarze kolejowym, postępowania przy wsiadaniu do i wysiadaniu z pojazdu trakcyjnego, ergonomii, bezpieczeństwa personelu kolejowego i używanych środków ochrony indywidualnej,

h)

znać sposoby radzenia sobie ze stresem i w sytuacjach ekstremalnych,

i)

umieć stosować zasady ochrony środowiska w pracy maszynisty, w tym techniki jazdy minimalizujące negatywny wpływ na środowisko;

2)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:

a)

znać postanowienia aktów prawnych, procedur i instrukcji z zakresu eksploatacji kolei,

b)

umieć określić odpowiedzialność i zadania pracowników wykonujących czynności związane z eksploatacją kolei;

3)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, znać:

a)

budowę toru kolejowego i stacji kolejowych, w tym stacji rozrządowych,

b)

budowle kolejowe,

c)

techniki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizację kolejową,

d)

stosowane systemy zabezpieczenia ruchu i łączności,

e)

urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, w szczególności urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego i wykrywacze dymu w tunelach,

f)

budowę sieci trakcyjnej;

4)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4:

a)

znać zasady działania i znaczenie radiołączności pociągowej,

b)

umieć wskazać pracowników, z którymi maszynista kontaktuje się w trakcie jazdy za pomocą urządzeń radiołączności pociągowej, w tym dyżurnego ruchu i członków drużyny pociągowej,

c)

umieć identyfikować sytuacje, które wymagają nawiązania łączności za pomocą urządzeń radiołączności pociągowej,

d)

znać metody nawiązywania łączności;

5)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5:

a)

znać rodzaje trakcji,

b)

umieć opisać elementy, systemy, układy i podzespoły pojazdu kolejowego,

c)

znać sposoby oznakowania pojazdów kolejowych,

d)

znać dokumenty, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym,

e)

rozumieć zasadę działania poszczególnych rodzajów hamulców i znać sposoby obliczania masy hamującej,

f)

umieć określić prędkość pociągu,

g)

umieć wskazać maksymalne obciążenie i siły działające na sprzęg,

h)

znać działanie i funkcje systemów sterowania pociągiem;

6)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6:

a)

rozumieć zasady bezpieczeństwa ruchu kolejowego,

b)

znać zagrożenia związane z ruchem kolejowym oraz różne środki stosowane do ich ograniczania,

c)

umieć rozpoznawać zdarzenia mające znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i znać sposoby reakcji w przypadku ich wystąpienia,

d)

znać procedury mające zastosowanie do zdarzeń z udziałem ludzi, w szczególności dotyczące ewakuacji;

7)

w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7:

a)

umieć określić rozkład sił działających na koła pojazdu kolejowego,

b)

umieć określić czynniki wpływające na przyspieszenie i skuteczność hamowania,

c)

rozumieć podstawowe pojęcia i zasady z zakresu elektrotechniki, a także znać metody pracy i warunki zachowania bezpieczeństwa przy urządzeniach elektroenergetycznych zainstalowanych w pojazdach kolejowych.
 ”
 ;

2)

w załączniku nr 2 do rozporządzenia w pkt 2.1:

a)

ppkt 6 otrzymuje brzmienie:
„ 

6)

widzenie obuoczne - prawidłowe;
 ”
 ,

b)

w ppkt 9 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się ppkt 10 w brzmieniu:
„ 

10)

widzenie okiem prawym i lewym - prawidłowe.
 ”
 ;

3)

załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

§ 2.

Szkolenia i egzaminy dla osób ubiegających się o uzyskanie licencji maszynisty, rozpoczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, prowadzi się na podstawie dotychczasowych przepisów.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Komisji 2014/82/UE z dnia 24 czerwca 2014 r. zmieniającą dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów w zakresie zdrowia, wiedzy zawodowej i licencji (Dz. Urz. UE L 184 z 25.06.2014, str. 11).

Załącznik   -   Program oraz czas trwania szkolenia kandydatów na maszynistów ubiegających się o licencję maszynisty