Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 25 września 2015 r.w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa 2)Rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym   (Dz. U. z 2015 r. poz. 1297) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwany dalej „Prezesem UTK”, wydaje:

1)

autoryzację bezpieczeństwa - na wniosek zarządcy infrastruktury, po dokonaniu akceptacji:

a)

systemu zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 17a ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, zwanej dalej „ustawą”,

b)

wewnętrznych regulacji, o których mowa w art. 18a ust. 2 pkt 2 ustawy;

2)

certyfikat bezpieczeństwa - na wniosek przewoźnika kolejowego, po dokonaniu akceptacji:

a)

systemu zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 17a ustawy,

b)

uregulowań, o których mowa w art. 18b ust. 1 pkt 2 ustawy
- zgodnie ze wzorem określonym odpowiednio w załączniku I albo II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 653/2007 z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego wzoru certyfikatów bezpieczeństwa i wniosków o ich wydanie zgodnie z art. 10 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w sprawie okresu ważności certyfikatów bezpieczeństwa wydanych na mocy dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   (Dz. Urz. UE L 153 z 14.06.2007, str. 9, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 653/2007”;

3)

świadectwo bezpieczeństwa - na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej zwolnionego z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa, przewoźnika kolejowego zwolnionego z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i wykonującego przewozy w metrze, na podstawie dołączonych do wniosku odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 19 ust. 1-3a ustawy.

2.

Prezes UTK dokonuje oceny wniosków o wydanie:

1)

autoryzacji bezpieczeństwa zgodnie z procedurami i kryteriami określonymi odpowiednio w załącznikach I i II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa   (Dz. Urz. UE L 327 z 11.12.2010, str. 13);

2)

certyfikatu bezpieczeństwa zgodnie z procedurami i kryteriami określonymi odpowiednio w załącznikach I-III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa   (Dz. Urz. UE L 326 z 10.12.2010, str. 11);

3)

świadectwa bezpieczeństwa poprzez sprawdzenie kompletności i spójności dołączonych do wniosku odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 19 ust. 1-3a ustawy, oraz sprawdzenie zgodności tych dokumentów z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

§ 2.

Świadectwa bezpieczeństwa wydaje się na okres 5 lat i przedłuża co 5 lat na wniosek podmiotów, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 3.

§ 3.

Przedłużenia autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa dokonuje Prezes UTK na wniosek złożony przez właściwy podmiot, o którym mowa w § 1 ust. 1, w terminie nie późniejszym niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności tych dokumentów.

§ 4.

Prezes UTK zmienia certyfikat bezpieczeństwa w całości lub w części na wniosek przewoźnika kolejowego w przypadku dokonania zmian, o których mowa w art. 18b ust. 5 ustawy.

§ 5.

Przewoźnik kolejowy składa wniosek o wydanie, przedłużenie lub zmianę certyfikatu bezpieczeństwa zgodnie ze wzorem określonym w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 653/2007.

§ 6.

Wydanie, przedłużenie, zmiana i cofnięcie autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa powinno być wpisane do prowadzonych przez Prezesa UTK rejestrów tych dokumentów.

§ 7.

W toku rozpatrywania wniosków o wydanie, przedłużenie i zmianę autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatu bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa, Prezes UTK może żądać informacji i dokumentów uzupełniających, które zarządca infrastruktury, przewoźnik kolejowy, użytkownik bocznicy kolejowej i przedsiębiorca zarządzający infrastrukturą i wykonujący przewozy w metrze obowiązany jest złożyć niezwłocznie.

§ 8.

Warunkiem wydania, przedłużenia i zmiany autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa jest wniesienie z tego tytułu opłaty, której wysokość określają przepisy wydane na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy.

§ 9.

1.

Warunkiem objęcia certyfikatem bezpieczeństwa bocznic kolejowych eksploatowanych przez przewoźnika kolejowego jest:

1)

ujęcie w systemie zarządzania bezpieczeństwem przewoźnika kolejowego realizowanych procesów związanych z eksploatacją bocznic kolejowych;

2)

przyjęcie uregulowań w celu spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznej eksploatacji bocznic kolejowych.

2.

Jeżeli przewoźnik kolejowy spełnia warunki, o których mowa w ust. 1, Prezes UTK potwierdza ich spełnienie w certyfikacie bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem.

3.

Potwierdzenia dokonuje się poprzez wypełnienie rubryki „Informacje dodatkowe” we wzorze, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 653/2007.

§ 10.

Prezes UTK cofa świadectwo bezpieczeństwa w przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3:

1)

przestał spełniać warunki uprawniające do wydania świadectwa bezpieczeństwa,

2)

prowadzi działalność zagrażającą bezpieczeństwu ruchu kolejowego lub wykonywaniu przewozów kolejowych, bezpiecznej eksploatacji pojazdów kolejowych, ochronie przeciwpożarowej, ochronie środowiska, lub

3)

nie usunie w określonym przez Prezesa UTK terminie nieprawidłowości, o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy.

§ 11.

Autoryzacje bezpieczeństwa, certyfikaty bezpieczeństwa i świadectwa bezpieczeństwa wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane.
2)
Rozporządzenie w zakresie swojej regulacji dokonuje wdrożenia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa (Dz. U. Nr 57, poz. 389 oraz z 2015 r. poz. 265), które utraciło moc z dniem 11 sierpnia 2015 r. na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. 768).