Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 25 września 2015 r.w sprawie służby informacji lotniczej

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 132 pkt 1-4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze   (Dz. U. z 2013 r. poz. 1393, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221 i 1586.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób i warunki zapewniania służby informacji lotniczej, zwanej dalej „AIS”;

2)

wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze i inne wydawnictwa AIS;

3)

sposób i warunki udostępniania przez organy AIS wydawnictw, o których mowa w pkt 2, oraz rozpowszechniania przez nią innych informacji;

4)

zasady współdziałania AIS z zarządzającymi lotniskami.

§ 2.

Sposób i warunki zapewniania AIS w zakresie:

1)

przepływu danych i informacji lotniczych - określają przepisy załącznika II część A i część B pkt 7, załącznika III i załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (Rozporządzenie w sprawie interoperacyjności) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 26, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 46);

2)

publikacji Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych oraz wymagania dla tego wydawnictwa - określają:

a)

normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.   (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.), zwanej dalej „Konwencją”, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”, z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 4.3.7, 4.4.6 i 5.2.13.3,

b)

przepisy art. 3-12 oraz art. 14 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 73/2010 z dnia 26 stycznia 2010 r. ustanawiającego wymagania dotyczące jakości danych i informacji lotniczych dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej   (Dz. Urz. UE L 23 z 27.01.2010, str. 6, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 73/2010”,

c)

załącznik nr 1 do rozporządzenia określający sposób publikacji danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych;

3)

udostępniania map lotniczych oraz wymagania dla tych map - określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w Załączniku 4 do Konwencji, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy, z wyłączeniem pkt 2.1.7, 2.1.8, 4.2.1, 8.7, 11.4, 16.2.1, 17.4.4, 18.2, 19.2 i 20.1;

4)

udostępniania elektronicznych danych o terenie i przeszkodach - określają normy i zalecane metody postępowania zawarte w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji, z wyłączeniem pkt 10.1.3.

§ 3.

Wymagania, którym powinny odpowiadać mapy lotnicze, są określone w Załączniku 4 do Konwencji, a wymagania, którym powinny odpowiadać wydawnictwa AIS inne niż mapy lotnicze, są określone w Załączniku 15 do Konwencji, z tym że ilekroć w zakresie wymagań dotyczących:

1)

map lotniczych w Załączniku 4 do Konwencji jest mowa o „władzy” lub „państwie”, rozumie się przez to:

a)

Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”,

b)

instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Rozporządzenie w sprawie zapewniania służb) (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, str. 10, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 31), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 550/2004” - w przypadku, o którym mowa w pkt 2.17.1, 2.17.3 i 11.10.5,

c)

podmiot opracowujący daną mapę lotniczą - w przypadku, o którym mowa w pkt 1.3.2, 1.3.2.1, 1.3.3, 2.4.4, 2.4.5 i 2.17.2;

2)

wydawnictw AIS innych niż mapy lotnicze w Załączniku 15 do Konwencji jest mowa o:

a)

„państwie” - rozumie się przez to Prezesa Urzędu,

b)

„władzy lotniczej” lub „agencji, której przekazano uprawnienia do zapewniania służb” oraz „cywilnej władzy lotniczej” - rozumie się przez to instytucję zapewniającą AIS certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004,

c)

„władzy meteorologicznej” - rozumie się przez to instytucję zapewniającą służbę meteorologiczną certyfikowaną zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004.

§ 4.

1.

Sposobem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:

1)

publikacja danych i informacji lotniczych w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych w języku polskim i angielskim;

2)

międzynarodowe rozpowszechnianie informacji NOTAM (Notice To Airmen), o których mowa w rozdziale 5 Załącznika 15 do Konwencji, zwanych dalej „NOTAM”;

3)

udostępnienie załogom statków powietrznych Biuletynów Informacji Przed Lotem (PIB - Pre-flight Information Bulletin), o których mowa w pkt 8.1.3 Załącznika 15 do Konwencji.

2.

Warunkiem udostępniania wydawnictw i rozpowszechniania informacji lotniczych przez organy AIS jest:

1)

zgodność map lotniczych oraz danych i informacji lotniczych przekazywanych do Zintegrowanego Pakietu Informacji Lotniczych z:

a)

poziomym układem odniesienia według układu współrzędnych Światowego Systemu Geodezyjnego 1984 (WGS-84) oraz układem wysokości Kronsztad-86, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne   (Dz. U. z 2015 r. poz. 520, z późn. zm.4)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 831, 1137 i 1433.),

b)

normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 5 do Konwencji, ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 1 ustawy,

c)

niemetrycznymi jednostkami miar określającymi wysokość (stopa [ft] - 1 ft = 0,3048 m), odległość (mila morska [NM] - 1 NM = 1852 m), prędkość lotu (węzeł [kt] - 1 kt = 0,514444 m/s) i gradient zniżania albo wznoszenia (stopa na minutę [ft/min] - 100 ft/min = 0,5080 m/s);

2)

udostępnienie Prezesowi Urzędu zmian do Zbioru Informacji Lotniczych (AIP Polska) na co najmniej 56 dni przed dniem ich wejścia w życie;

3)

opracowanie i stosowanie procedury weryfikacji danych i informacji lotniczych przekazywanych do publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych, zapewniającej zgodność odpowiednich danych i informacji:

a)

z normami i zalecanymi metodami postępowania określonymi w Załączniku 15 do Konwencji, z wyłączeniem pkt 1.2.2.2, 4.3.7, 4.4.6 i 5.2.13.3,

b)

z rejestrem lotniczych urządzeń naziemnych,

c)

z instrukcją operacyjną lotniska,

d)

z rejestrem lotnisk cywilnych,

e)

z taryfą opłat lotniskowych, ogłaszaną w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 77h ust. 1 ustawy,

f)

z opłatami nawigacyjnymi, ogłaszanymi w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z art. 130 ust. 10 ustawy,

g)

ze zmianami w systemach funkcjonalnych, zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 1034/2011 z dnia 17 października 2011 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym i służbach żeglugi powietrznej oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 691/2010   (Dz. Urz. UE L 271 z 18.10.2011, str. 15);

4)

stosowanie wymagań dotyczących jakości danych lotniczych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

§ 5.

1.

Współdziałanie pomiędzy AIS a zarządzającym lotniskiem obejmuje:

1)

wymianę danych i informacji lotniczych na podstawie ustaleń formalnych, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia nr 73/2010;

2)

przekazywanie danych i informacji lotniczych o lotniskach za pomocą bezpośredniego połączenia elektronicznego, o którym mowa w art. 5 ust. 1 rozporządzenia nr 73/2010;

3)

organizację, w razie potrzeby, wspólnych szkoleń;

4)

wymianę doświadczeń, w szczególności w zakresie doskonalenia metod opracowywania danych i informacji lotniczych;

5)

udzielanie informacji i wyjaśnień niezbędnych do prawidłowego wykonywania zadań w zakresie spraw objętych współdziałaniem.

2.

W ramach współdziałania, o którym mowa w ust. 1, są opracowywane, na bieżąco aktualizowane i przekazywane do AIS:

1)

dane niezbędne do publikacji informacji o lotnisku, o których mowa w Dodatku 1 do Załącznika 15 do Konwencji;

2)

informacje operacyjne dotyczące lotniska niezbędne do wydawania NOTAM;

3)

mapy lotnicze zawierające dane o lotnisku, o których mowa w pkt 4.1.3 lit. a-c i lit. e Załącznika 15 do Konwencji, w postaciach:

a)

papierowej,

b)

elektronicznej - wektorowej, zapewniającej dane geometryczne wraz z opisującymi je atrybutami, w formacie uzgodnionym z AIS,

c)

elektronicznej - rastrowej z referencją przestrzenną, jako nieskompresowane pliki w formacie GeoTiff, o minimalnej rozdzielczości rastra wynoszącej 400 dpi;

4)

dane o terenie i przeszkodach dotyczące lotnisk posiadających drogi startowe z podejściem precyzyjnym kategorii II lub III w zakresie strefy 4, o których mowa w rozdziale 10 Załącznika 15 do Konwencji - w postaci elektronicznej.

3.

Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, o których mowa w art. 43 pkt 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne, jeżeli ich uzyskanie wymagało pomiarów geodezyjnych w terenie.

4.

Dane, informacje i mapy lotnicze, o których mowa w ust. 2, są przekazywane w terminie uzgodnionym z AIS.

§ 6.

Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 marca 2009 r. w sprawie służby informacji lotniczej   (Dz. U. Nr 58, poz. 478).

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 768 oraz z 2015 r. poz. 978, 1221 i 1586.
3)
Zmiany wymienionej konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528, z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701 oraz z 2012 r. poz. 368, 369, 370 i 371.
4)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 831, 1137 i 1433.

Załącznik nr 1   -   Sposób publikacji danych i informacji lotniczych w zintegrowanym pakiecie informacji lotniczych

Załącznik nr 2   -   Wymagania dotyczące jakości danych lotniczych