Dnia 13 czerwca 1956 r. w Wiedniu został przyjęty Statut Międzynarodowej Organizacji
Policji Kryminalnej - Interpol, w następującym brzmieniu:
Artykuł 1
Organizacja o nazwie „MIĘDZYNARODOWA KOMISJA POLICJI KRYMINALNYCH” przybiera nazwę:
„MIĘDZYNARODOWA ORGANIZACJA POLICJI KRYMINALNEJ -INTERPOL”. Jej siedziba znajduje
się we Francji.
Artykuł 3
Podejmowanie przez Organizację jakiejkolwiek działalności lub interwencji o charakterze
politycznym, wojskowym, religijnym lub rasowym jest ściśle zabronione.
Artykuł 4
Każde państwo może wyznaczyć jako Członka Organizacji dowolny oficjalny organ policji,
którego funkcje wchodzą w zakres działania Organizacji.
Właściwy organ rządowy składa wniosek o członkostwo do Sekretarza Generalnego.
Członkostwo podlega zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne większością dwóch trzecich
głosów.
STRUKTURA I FUNKCJONOWANIE
Artykuł 5
Międzynarodowa Organizacja Policji Kryminalnej - INTERPOL obejmuje:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Komisję Kontroli Kartotek.
ZGROMADZENIE OGÓLNE
Artykuł 6
Zgromadzenie Ogólne jest najwyższym organem decyzyjnym Organizacji. W jego skład wchodzą
delegaci wyznaczeni przez Członków Organizacji.
Artykuł 7
Każdy Członek może być reprezentowany przez jednego lub kilku delegatów, jednakże
każde państwo może mieć tylko jednego przewodniczącego delegacji, wyznaczonego przez
właściwy organ rządowy państwa delegującego.
Ze względu na specjalistyczny charakter Organizacji państwa członkowskie powinny starać
się o włączanie w skład swoich delegacji:
a)
wysokich rangą funkcjonariuszy organów realizujących zadania policyjne;
b)
funkcjonariuszy, których zadania są związane z działalnością Organizacji;
c)
specjalistów w zakresie zagadnień przewidzianych w porządku obrad.
Artykuł 8
Funkcje Zgromadzenia Ogólnego są następujące:
a)
wypełnianie obowiązków przewidzianych niniejszym Statutem;
b)
ustalanie zasad i określanie ogólnych środków, właściwych dla osiągnięcia celów Organizacji,
określonych w Artykule 2 niniejszego Statutu;
c)
rozpatrywanie i zatwierdzanie przygotowanego przez Sekretarza Generalnego ogólnego
programu pracy na rok następny;
d)
określanie wszelkich innych niezbędnych unormowań;
e)
wybieranie osób do pełnienia funkcji przewidzianych niniejszym Statutem;
f)
przyjmowanie rezolucji i wydawanie zaleceń Członkom w sprawach należących do właściwości
Organizacji;
g)
określanie polityki finansowej Organizacji;
h)
rozpatrywanie i zatwierdzanie porozumień zawieranych z innymi organizacjami.
Artykuł 9
Członkowie powinni dokładać wszelkich starań, dających się pogodzić z ich własnymi
obowiązkami, by wprowadzać w życie decyzje Zgromadzenia Ogólnego.
Artykuł 10
Zgromadzenie Ogólne Organizacji zbiera się na sesji zwyczajnej każdego roku. Na wniosek
Komitetu Wykonawczego lub większości Członków może również zebrać się na sesji nadzwyczajnej.
Artykuł 13
Tylko jeden delegat z każdego państwa ma prawo do głosowania podczas sesji Zgromadzenia
Ogólnego.
Artykuł 14
Decyzje podejmowane są zwykłą większością głosów, z wyjątkiem tych decyzji, dla których
zgodnie z niniejszym Statutem wymagana jest większość dwóch trzecich głosów.
KOMITET WYKONAWCZY
Artykuł 15
Komitet Wykonawczy składa się z Prezydenta Organizacji, trzech Wiceprezydentów i dziewięciu
Delegatów.
Każdy z trzynastu członków Komitetu Wykonawczego powinien pochodzić z innego państwa,
z uwzględnieniem rozmieszczenia geograficznego.
Artykuł 16
Zgromadzenie Ogólne wybiera spośród delegatów Prezydenta i trzech Wiceprezydentów
Organizacji.
Prezydent wybierany jest większością dwóch trzecich głosów. Jeżeli dwie tury głosowania
nie przyniosą rezultatu, wyboru dokonuje się zwykłą większością głosów.
Prezydent i Wiceprezydenci powinni pochodzić z różnych kontynentów.
Artykuł 17
Prezydent wybierany jest na czteroletnią kadencję. Wiceprezydenci wybierani są na
trzyletnią kadencję. Bezpośrednio po upływie swoich kadencji nic mogą oni być wybierani
ponownie ani do pełnienia tej samej funkcji, ani do pełnienia funkcji Delegata do
Komitetu Wykonawczego.
Jeżeli w następstwie wyboru Prezydenta postanowienia Artykułu 15, akapit 2 lub Artykułu
16, akapit 3 nie mogą być zastosowane lub są sprzeczne, przeprowadza się wybór czwartego
Wiceprezydenta, tak aby na stanowiskach prezydenckich były reprezentowane wszystkie
kontynenty.
W takim przypadku Komitet Wykonawczy składać się będzie tymczasowo z 14 członków.
Okres przejściowy powinien zakończyć się bezzwłocznie, w chwili gdy okoliczności pozwolą
na zastosowanie przepisów Artykułów 15 i 16.
Artykuł 19
Dziewięciu Delegatów do Komitetu Wykonawczego wybieranych jest przez Zgromadzenie
Ogólne na okres trzech lat. Bezpośrednio po upływie swoich kadencji nie mogą oni być
wybrani ponownie do pełnienia tej samej funkcji.
Artykuł 20
Komitet Wykonawczy zbiera się co najmniej raz w roku i jest zwoływany przez Prezydenta
Organizacji.
Artykuł 21
W czasie pełnienia swoich funkcji wszyscy członkowie Komitetu Wykonawczego występują
jako reprezentanci Organizacji, a nie jako reprezentanci swoich państw.
Artykuł 23
W razie dymisji lub śmierci członka Komitetu Wykonawczego, Zgromadzenie Ogólne wybiera
na jego miejsce innego członka, którego mandat wygasa w tym samym terminie, w którym
wygasłby mandat jego poprzednika. Mandat traci ważność, jeżeli członek Komitetu Wykonawczego
przestaje być delegatem do Organizacji.
Artykuł 24
Członkowie Komitetu Wykonawczego pełnią swoje funkcje do końca sesji Zgromadzenia
Ogólnego, której obrady odbywają się w tym samym roku, w którym upływa termin ważności
ich mandatu.
SEKRETARIAT GENERALNY
Artykuł 25
Sekretariat Generalny tworzą stałe wydziały Organizacji.
Artykuł 27
Sekretariat Generalny składa się z Sekretarza Generalnego oraz personelu technicznego
i administracyjnego odpowiedzialnego za wykonanie prac Organizacji.
Artykuł 28
Sekretarza Generalnego powołuje Zgromadzenie Ogólne na wniosek Komitetu Wykonawczego
na okres 5 lat. Sekretarz Generalny może zostać powołany na kolejne kadencje, ale
musi on zrezygnować z funkcji z chwilą ukończenia 65 roku życia, niemniej jednak może
pełnić funkcję do końca kadencji, jeżeli upływa ona w roku w którym kończy 65 lat.
Sekretarz Generalny musi być wybrany spośród osób wysoce kompetentnych w problematyce
policyjnej.
W wyjątkowych okolicznościach Komitet Wykonawczy może wystąpić na sesji Zgromadzenia
Ogólnego z wnioskiem o odebranie mandatu osobie sprawującej funkcję Sekretarza Generalnego.
Artykuł 29
Sekretarz Generalny zatrudnia personel i kieruje jego pracą, zarządza finansami, powołuje
stałe wydziały i kieruje ich pracą, zgodnie z wytycznymi przyjętymi przez Zgromadzenie
Ogólne lub Komitet Wykonawczy.
Sekretarz Generalny przedstawia Komitetowi Wykonawczemu lub Zgromadzeniu Ogólnemu
wszelkie propozycje lub projekty dotyczące prac Organizacji.
Sekretarz Generalny odpowiada przed Komitetem Wykonawczym i Zgromadzeniem Ogólnym.
Sekretarz Generalny jest uprawniony do uczestniczenia w obradach Zgromadzenia Ogólnego,
Komitetu Wykonawczego i wszystkich podległych organów.
Pełniąc swoją funkcję Sekretarz Generalny reprezentuje Organizację, nie zaś dane państwo.
Artykuł 30
Sekretarz Generalny i jego personel nie zwracają się podczas pełnienia swoich funkcji
o instrukcje od jakiegokolwiek rządu lub ośrodka władzy pozostającego poza Organizacją
ani też nie przyjmują takich instrukcji. Powstrzymują się oni od jakichkolwiek działań
mogących przynieść szkodę ich międzynarodowej misji.
Każdy Członek Organizacji zobowiązany jest respektować wyłącznie międzynarodowy charakter
misji Sekretarza Generalnego i personelu Organizacji oraz nie wywierać wpływu na wykonywanie
przez nich ich zadań.
Każdy Członek Organizacji powinien dołożyć wszelkich starań, aby wspierać Sekretarza
Generalnego i jego personel w wykonywaniu zadań.
KRAJOWE BIURA INTERPOLU
Artykuł 31
Dla osiągnięcia celów Organizacji potrzebna jest jej stała i aktywna współpraca jej
Członków, którzy powinni dokładać wszelkich starań, zgodnych z obowiązującym w ich
państwach prawem, aby w należyty sposób uczestniczyć w jej działaniach.
Artykuł 32
Dla zapewnienia powyższej współpracy każde państwo wyznaczy organ, który będzie pełnił
funkcję Krajowego Biura Interpolu. Biuro to zapewni kontakty z:
a)
różnymi jednostkami organizacyjnymi w tym państwie;
b)
organami innych państw, pełniącymi funkcję Krajowych Biur Interpolu;
c)
Sekretariatem Generalnym Organizacji.
Artykuł 33
W przypadku tych państw, dla których przepisy Artykułu 32 nie mają zastosowania lub
nie pozwoliłyby na skuteczną, scentralizowaną współpracę, Sekretariat Generalny określi
w porozumieniu z tymi państwami inne dogodne formy współpracy.
DORADCY
Artykuł 34
W kwestiach naukowych Organizacja może zwrócić się do „Doradców”. Doradcy pełnią rolę
wyłącznie konsultacyjną.
Artykuł 35
Doradcy są powoływani przez Komitet Wykonawczy na okres 3 lat. Ich powołanie staje
się ostateczne dopiero po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
Doradcy są wybierani spośród osób, które posiadają międzynarodowe uznanie i autorytet
w dziedzinie pozostającej w zakresie zainteresowania Organizacji.
Doradca może być odwołany decyzją Zgromadzenia Ogólnego.
KOMISJA KONTROLI KARTOTEK
Artykuł 36
Komisja Kontroli Kartotek jest organem niezależnym, który czuwa nad tym, aby przetwarzanie
przez Organizację informacji o charakterze osobowym było zgodne z ustanowionymi przez
Organizację unormowaniami dotyczącymi tej materii.
Komisja Kontroli Kartotek zapewnia Organizacji doradztwo w odniesieniu do każdego
projektu, operacji, unormowań lub innych spraw związanych z przetwarzaniem informacji
o charakterze osobowym.
Komisja Kontroli Kartotek realizuje wnioski dotyczące informacji zawartych w kartotekach
Organizacji.
Artykuł 37
Członkowie Komisji Kartotek Interpolu posiadają kompetencje niezbędne do wykonywania
jej zadań. Skład i funkcjonowanie Komisji są przedmiotem odrębnych unormowań ustanowionych
przez Zgromadzenie Ogólne.
BUDŻET I ŚRODKI FINANSOWE
Artykuł 38
Organizacja dysponuje środkami finansowymi pochodzącymi:
a)
ze składek członkowskich;
b)
z darów, zapisów, subwencji, dotacji i innych źródeł, po uprzednim przyjęciu lub zatwierdzeniu
przez Komitet Wykonawczy.
Artykuł 39
Zgromadzenie Ogólne określa zasady udziału finansowego Członków oraz maksymalną roczną
sumę wydatków na podstawie szacunków przedstawionych przez Sekretarza Generalnego.
Artykuł 40
Projekt budżetu Organizacji przygotowywany jest przez Sekretarza Generalnego i przedkładany
do zatwierdzenia przez Komitet Wykonawczy.
Budżet wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
W przypadku, gdy Zgromadzenie Ogólne nie miało możliwości zatwierdzenia budżetu, Komitet
Wykonawczy podejmie wszelkie konieczne działania zgodnie z głównymi wytycznymi poprzedniego
budżetu.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI ORGANIZACJAMI
Artykuł 41
W każdym przypadku, gdy Organizacja uzna to za pożądane, mając na względzie cele i
przedmiot określony w Statucie, ustanowi ona stosunki i nawiąże współpracę z innymi,
międzyrządowymi lub pozarządowymi organizacjami międzynarodowymi.
Ogólne przepisy regulujące współpracę z międzyrządowymi lub pozarządowymi organizacjami
międzynarodowymi obowiązują dopiero po ich zatwierdzeniu przez Zgromadzenie Ogólne.
We wszystkich sprawach wchodzących w zakres kompetencji Organizacji może ona zasięgać
opinii pozarządowych organizacji międzynarodowych oraz rządowych i pozarządowych organizacji
krajowych.
Za zgodą Zgromadzenia Ogólnego Komitet Wykonawczy albo - w przypadkach niecierpiących
zwłoki - Sekretarz Generalny może, w zakresie swojej działalności i właściwości, przyjąć
zobowiązania zarówno od innych instytucji lub organizacji międzynarodowych, jak i
zobowiązania stanowiące realizację konwencji międzynarodowych.
STOSOWANIE, ZMIANY I INTERPRETACJA NINIEJSZEGO STATUTU
Artykuł 42
Niniejszy Statut może być zmieniony na wniosek każdego z Członków bądź na wniosek
Komitetu Wykonawczego.
Sekretarz Generalny przekazuje do wiadomości wszystkim Członkom każdy projekt zmiany
niniejszego Statutu na co najmniej trzy miesiące przed przedłożeniem go do rozpatrzenia
przez Zgromadzenie Ogólne.
Wszystkie zmiany niniejszego Statutu przyjmowane są większością dwóch trzecich głosów
Członków Organizacji.
Artykuł 43
Teksty niniejszego Statutu, ogłoszone w językach francuskim, angielskim, i hiszpańskim,
są jednakowo autentyczne.
Artykuł 44
Stosowanie niniejszego Statutu określane jest przez Zgromadzenie Ogólne w Regulaminie
Ogólnym oraz Aneksach do niego, których przepisy będą przyjmowane większością dwóch
trzecich głosów.
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE
Artykuł 45
Wszystkie organy reprezentujące państwa wymienione w Załączniku I uznawane są za Członków
Organizacji, chyba że złożą one deklarację, za pośrednictwem właściwych organów rządowych,
iż nie mogą przyjąć niniejszego Statutu. Taką deklarację należy złożyć w ciągu sześciu
miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego Statutu.
Artykuł 46
Podczas pierwszych wyborów w drodze losowania zostanie wybrany Wiceprezydent, którego
mandat wygaśnie po upływie roku.
Podczas pierwszych wyborów w drodze losowania zostanie wybranych dwóch Delegatów do
Komitetu Wykonawczego, których mandat wygaśnie po upływie jednego roku, oraz dwóch
innych Delegatów, których mandat wygaśnie po upływie dwóch lat.
Artykuł 47
Osoby, które wykazały się szczególnymi osiągnięciami oraz długotrwałą służbą w ramach
Międzynarodowej Komisji Policji Kryminalnych, mogą zostać wyróżnione przez Zgromadzenie
Ogólne nadaniem honorowego tytułu odpowiadającego stanowiskom w Międzynarodowej Organizacji
Policji Kryminalnej.
Artykuł 48
Wszelkie mienie należące do Międzynarodowej Komisji Policji Kryminalnych przekazane
zostaje Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej.
Artykuł 50
Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem 13 czerwca 1956 roku.
Po zaznajomieniu się z powyższym statutem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam,
że:
na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.
dano w Warszawie dnia 23 czerwca 2015 r.