Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 16 października 2015 r.w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka oraz dziennika prac podwodnych, a także wzorów tych dokumentów

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 22 ust. 8 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1389) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowy tryb wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka oraz dziennika prac podwodnych, a także wzory:

1)

dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego;

2)

dyplomu kierownika prac podwodnych III, II i I klasy;

3)

świadectwa operatora systemów nurkowych;

4)

książeczki nurka;

5)

dziennika prac podwodnych.

§ 2.

Dyplom nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych III, II i I klasy, świadectwo operatora systemów nurkowych i książeczkę nurka wystawia się w języku polskim i języku angielskim.

§ 3.

1.

Do wniosku o wydanie dyplomu lub świadectwa, o których mowa w § 1 pkt 1-3, w przypadku:

1)

dyplomu nurka III klasy załącza się:

a)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka III klasy,

b)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego i praktycznego z zakresu kwalifikacji nurka III klasy;

2)

dyplomu nurka II klasy załącza się:

a)

dyplom lub kopię dyplomu nurka III klasy,

b)

dokumenty potwierdzające co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka III klasy,

c)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka II klasy,

d)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji nurka II klasy;

3)

dyplomu nurka I klasy załącza się:

a)

dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy,

b)

dokumenty potwierdzające co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka II klasy,

c)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka I klasy,

d)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji nurka I klasy;

4)

dyplomu nurka saturowanego załącza się:

a)

dyplom lub kopię dyplomu nurka I klasy,

b)

dokumenty potwierdzające co najmniej roczną praktykę zawodową w charakterze nurka I klasy,

c)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla nurka saturowanego,

d)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji nurka saturowanego;

5)

dyplomu kierownika prac podwodnych III klasy załącza się:

a)

kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie średnie,

b)

dyplom lub kopię dyplomu nurka III klasy,

c)

dokumenty potwierdzające co najmniej dwuletnią praktykę zawodową w charakterze nurka III klasy,

d)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierownika prac podwodnych III klasy,

e)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego i praktycznego z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych III klasy;

6)

dyplomu kierownika prac podwodnych II klasy załącza się:

a)

kopię dokumentu potwierdzającego wykształcenie średnie,

b)

dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy i dokumenty potwierdzające co najmniej roczną praktykę zawodową w charakterze nurka II klasy lub dyplom lub kopię dyplomu kierownika prac podwodnych III klasy i dokumenty potwierdzające co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w charakterze kierownika prac podwodnych III klasy,

c)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierownika prac podwodnych II klasy,

d)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych II klasy;

7)

dyplomu kierownika prac podwodnych I klasy załącza się:

a)

dyplom lub kopię dyplomu nurka II klasy,

b)

dyplom lub kopię dyplomu kierownika prac podwodnych II klasy,

c)

dokumenty potwierdzające co najmniej trzyletnią praktykę zawodową w charakterze kierownika prac podwodnych II klasy,

d)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla kierownika prac podwodnych I klasy,

e)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji kierownika prac podwodnych I klasy;

8)

świadectwa operatora systemów nurkowych załącza się:

a)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia dla operatora systemów nurkowych,

b)

zaświadczenie o zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu teoretycznego z zakresu kwalifikacji operatora systemów nurkowych.

2.

Do wniosku o wydanie dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego w związku z przedłużeniem ważności dyplomu załącza się:

1)

dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się przedłuża;

2)

dokument potwierdzający co najmniej 250-godzinną praktykę w zakresie wykonywania prac podwodnych, uzyskaną w okresie 5 lat od dnia wydania dyplomu.

3.

Do wniosku o wydanie dyplomu nurka III, II, I klasy i nurka saturowanego w związku z odnowieniem dyplomu w przypadku:

1)

spełnienia wymagań do przedłużenia ważności dyplomu załącza się:

a)

dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się odnawia,

b)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia uzupełniającego dotyczącego odnowienia dyplomu dla osób spełniających wymagania do przedłużenia ważności dyplomu;

2)

niespełnienia wymagań do przedłużenia ważności dyplomu załącza się:

a)

dyplom lub kopię dyplomu, którego ważność się odnawia,

b)

zaświadczenie o ukończeniu szkolenia uzupełniającego dotyczącego odnowienia dyplomu dla osób niespełniających wymagań do przedłużenia ważności dyplomu.

4.

Wzory dyplomów nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych III, II i I klasy oraz świadectwa operatora systemów nurkowych określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.

§ 4.

1.

Do wniosku o wydanie książeczki nurka załącza się kopię dyplomu nurka.

2.

Wzór książeczki nurka określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 5.

1.

Do wniosków, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, ust. 2 i 3 oraz § 4 ust. 1, załącza się kopię orzeczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych.

2.

Do wniosków, o których mowa w § 3 ust. 1-3, § 4 ust. 1 oraz § 6 ust. 3, załącza się trzy aktualne fotografie o wymiarach 43 × 33 mm oraz kopie wniesienia opłaty za wydanie odpowiedniego dokumentu.

§ 6.

1.

W przypadku braku miejsca w dokumentach, o których mowa w § 1, na dokonywanie wymaganych wpisów lub zmiany imienia lub nazwiska jego posiadacza, wydaje się nowy dokument.

2.

W przypadku utraty dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1-4, lub uszkodzenia ich w stopniu utrudniającym posługiwanie się nimi, wystawia się duplikaty tych dokumentów, na których umieszcza się adnotację o treści „DUPLIKAT”.

3.

Wydanie nowych dokumentów następuje po złożeniu wniosków przez posiadacza dokumentów, o których mowa w § 1 pkt 1-4, albo organizatora prac podwodnych, w przypadku dokumentu, o którym mowa w § 1 pkt 5, a w przypadku określonym w ust. 2, także po złożeniu pisemnego oświadczenia zawierającego okoliczności utraty lub uszkodzenia dokumentu.

§ 7.

1.

Wydając dziennik prac podwodnych właściwy miejscowo dyrektor urzędu morskiego albo dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej:

1)

rejestruje go w prowadzonym przez siebie rejestrze nadając numer;

2)

wpisuje na stronie tytułowej nazwę i adres organizatora prac podwodnych;

3)

wpisuje miejsce i datę dokonania jego rejestracji;

4)

umieszcza w nim pieczęć organu wraz z podpisem.

2.

Wzór dziennika prac podwodnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

§ 8.

1.

Dyplomy kierownika prac podwodnych II i I klasy oraz świadectwa operatora systemów nurkowych wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzorów tych dokumentów   (Dz. U. Nr 184, poz. 1904, z późn. zm.2)Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 214, poz. 2175, z 2008 r. Nr 82, poz. 488 oraz z 2009 r. Nr 57, poz. 471.), na wniosek posiadacza podlegają wymianie na odpowiednie dyplomy i świadectwo zgodne z aktualnie obowiązującymi wzorami.

2.

Książeczki nurka oraz dzienniki prac podwodnych wydane na podstawie rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1, zachowują swoją ważność.
2)
Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 214, poz. 2175, z 2008 r. Nr 82, poz. 488 oraz z 2009 r. Nr 57, poz. 471.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu wydawania dyplomów, świadectw, książeczek nurka i dziennika prac podwodnych oraz wzorów tych dokumentów (Dz. U. Nr 184, poz. 1904, z 2004 r. Nr 214, poz. 2175, z 2008 r. Nr 82, poz. 488 oraz z 2009 r. Nr 57, poz. 471), które, zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. 768), utraciło moc z dniem 11 sierpnia 2015 r.

Załącznik nr 1   -   Wzory dyplomów nurka III, II, I klasy, nurka saturowanego, kierownika prac podwodnych III, II i I klasy oraz świadectwa operatora systemów nurkowych

Załącznik nr 2   -   Wzór książeczki nurka (wzór)

Załącznik nr 3   -   Dziennik prac podwodnych (wzór)