Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznejz dnia 30 stycznia 2015 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we
wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia
zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Treść rozporządzenia
Na podstawie art. 23 ust. 11 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w
razie niewypłacalności pracodawcy
(Dz. U. z 2014 r. poz. 272, 598 i 923) zarządza się, co następuje:
§ 1.
W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie
warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu
Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
(Dz. U. Nr 278, poz. 1636) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 4 w pkt 1 lit. c-e otrzymują brzmienie:
„
c)
prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości, prawomocne postanowienie o zmianie
postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie
o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika albo prawomocne postanowienie
o zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika
na postanowienie o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu lub prawomocne
postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego - wraz z aktualnym
odpisem z KRS lub aktualną informacją z CEIDG,
d)
sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie
urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu jako podatnika lub zaświadczenie
o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informację
urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem
mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
e)
sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej „ZUS”, o wyrejestrowaniu pracowników
z ubezpieczeń społecznych lub informację ZUS w tym zakresie uzyskaną przez organ egzekucyjny
w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie
ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne,
”
;
2)
w § 8:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 5 ustawy, do wniosku
należy dołączyć odpowiednio:
”
,
b)
uchyla się pkt 4,
c)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„
6)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust.
5 ustawy.
”
;
3)
uchyla się § 9;
4)
w § 10 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„
5)
postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w
trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku;
”
;
5)
§ 17 i 18 otrzymują brzmienie:
„
§ 17.
W przypadku wystąpienia przesłanek, o których mowa w art. 23a ust. 2 ustawy, do wniosku
należy dołączyć odpowiednio:
1)
wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem;
2)
informacje, o których mowa w art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej;
3)
plan restrukturyzacyjny zawierający elementy określone w części III.8.B w pkt 2.1.-2.4. załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia
2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe
zasady stosowania art. 93 Traktatu WE
(Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 4, str. 3, z późn. zm.) oraz zgodny z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej na restrukturyzację w rozumieniu
komunikatu Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację
przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz. Urz. UE C
249 z 31.07.2014, str. 1);
4)
opinię marszałka województwa, z której wynika, że dłużnik Funduszu znajduje się w
trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu komunikatu Komisji - Wytyczne dotyczące
pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących
się w trudnej sytuacji;
5)
ocenę marszałka województwa wskazującą, że plan restrukturyzacyjny prowadzi do odzyskania
przez dłużnika Funduszu długookresowej konkurencyjności na rynku;
6)
informację, o której mowa w § 8 pkt 5;
7)
projekt porozumienia, o którym mowa w § 16 pkt 3;
8)
dokumenty dotyczące układu zawartego w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego
dłużnika Funduszu, zgodnie z przepisami Prawa upadłościowego i naprawczego;
9)
inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23a ust.
2 ustawy.
§ 18.
Jeżeli informacje zawarte we wniosku lub załączone dokumenty nie są wystarczające
do jego rozpatrzenia, dysponent Funduszu wystąpi do marszałka województwa o uzupełnienie
wniosku, wskazując termin dokonania tej czynności.
”
.
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.