Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 9 grudnia 2015 r.w sprawie zakresu i trybu przeprowadzania poszczególnych rodzajów inspekcji warunków pracy i życia marynarzy na statku 2)Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotyczącą pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania (Dz. Urz. UE L 329 z 10.12.2013, str. 1).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu   (Dz. U. poz. 1569) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Organ inspekcyjny przeprowadza inspekcje w zakresie przestrzegania warunków pracy i życia marynarzy na statku dotyczących:

1)

minimalnych wymagań dotyczących wieku, umożliwiających podjęcie pracy na statku;

2)

świadectw zdrowia;

3)

kwalifikacji marynarzy;

4)

marynarskiej umowy o pracę;

5)

pośrednictwa pracy dla osób poszukujących pracy na statku;

6)

czasu pracy i odpoczynku marynarzy;

7)

składu załogi statku;

8)

zakwaterowania;

9)

zaplecza rekreacyjnego na statku;

10)

wyżywienia i przygotowania posiłków;

11)

bezpieczeństwa i higieny pracy na statku oraz zapobiegania wypadkom;

12)

opieki medycznej na statku;

13)

wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń związanych z pracą na statku;

14)

procedur składania skarg na statku.

§ 2.

Inspekcja wstępna oraz odnowieniowa obejmują sprawdzenie warunków pracy i życia marynarzy na statku, o których mowa w § 1.

§ 3.

Inspekcja pośrednia obejmuje sprawdzenie warunków pracy i życia marynarzy na statku, o których mowa w § 1, w celu stwierdzenia, czy nie uległy one pogorszeniu w stosunku do stanu ustalonego podczas inspekcji wstępnej lub odnowieniowej.

§ 4.

Inspekcje, o których mowa w § 2 i 3, przeprowadzane są na wniosek armatora, nie później niż 3 miesiące od dnia złożenia wniosku przez armatora.

§ 5.

Inspekcja doraźna przeprowadzana jest z urzędu, w zakresie, o którym mowa w § 1, w celu dodatkowej weryfikacji warunków pracy i życia marynarzy na statku.

§ 6.

1.

Przed podjęciem czynności inspekcyjnych inspektor zgłasza swoją obecność kapitanowi statku, z wyjątkiem przypadków, gdy zgłoszenie to mogłoby mieć wpływ na wynik inspekcji.

2.

Przystępując do inspekcji, inspektor okazuje kapitanowi statku dokument identyfikacyjny, o którym mowa w art. 18 ust. 9 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2015 r. poz. 611, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1320, 1336, 1569 i 1642.), w sposób umożliwiający odczytanie i zanotowanie jego danych osobowych.

§ 7.

Kapitan statku zapewnia inspektorowi warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia inspekcji, a w szczególności niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały oraz udostępnia urządzenia techniczne, a w miarę możliwości, oddzielne pomieszczenie.

§ 8.

Inspektor zachowuje w tajemnicy okoliczności umożliwiające ustalenie tożsamości, w tym danych osobowych, marynarza, który udzielił inspektorowi informacji w zakresie objętym inspekcją, jeżeli ujawnienie tych danych mogłoby narazić marynarza na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu udzielenia tej informacji.

§ 9.

1.

Ustalenia z inspekcji są dokumentowane w formie protokołu.

2.

Protokół z inspekcji zawiera:

1)

nazwę i siedzibę armatora oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);

2)

datę rozpoczęcia działalności przez armatora;

3)

numer IMO statku nadany przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), a w razie jego braku, numer rejestrowy statku;

4)

imię i nazwisko kapitana statku;

5)

imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe inspektora;

6)

oznaczenie dni, w których przeprowadzano inspekcję;

7)

opis stwierdzonych naruszeń oraz inne informacje mające istotne znaczenie dla wyników inspekcji;

8)

imiona i nazwiska marynarzy udzielających informacji podczas inspekcji, z zastrzeżeniem § 8;

9)

treść decyzji oraz informację o ich realizacji;

10)

wyszczególnienie załączników stanowiących składową część protokołu;

11)

wzmiankę o wniesieniu lub niewniesieniu przez kapitana statku zastrzeżeń do treści protokołu oraz ewentualnym usunięciu stwierdzonych nieprawidłowości przed zakończeniem inspekcji;

12)

datę i miejsce podpisania protokołu przez inspektora i kapitana statku.

3.

Protokół podpisuje inspektor prowadzący inspekcję oraz kapitan statku.

4.

Kapitanowi statku przysługuje prawo zgłoszenia, przed podpisaniem protokołu, umotywowanych zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole. Protokół powinien zawierać pouczenie o możliwości zgłoszenia zastrzeżeń.

5.

Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu, jednak nie później niż przed dniem opuszczenia portu przez statek.

6.

W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 4, inspektor obowiązany jest je zbadać, a w przypadku stwierdzenia zasadności zastrzeżeń - zmienić lub uzupełnić odpowiednią część protokołu.

7.

W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kapitana statku inspektor wpisuje w protokole adnotację o braku podpisu.

8.

Odmowa podpisania protokołu przez kapitana statku nie stanowi przeszkody w realizacji ustaleń zawartych w protokole.

9.

W protokole nie można dokonywać poprawek, skreśleń ani uzupełnień bez omówienia ich na końcu protokołu, z wyjątkiem sprostowania oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych, które parafuje inspektor.

10.

Protokół sporządza się w języku polskim i angielskim, w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden egzemplarz otrzymuje kapitan statku, drugi - przedstawiciel załogi, a trzeci - organ inspekcyjny.

11.

Organ inspekcyjny przesyła kopię protokołu reprezentatywnej organizacji związkowej w rozumieniu art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego   (Dz. U. poz. 1240), w razie wystąpienia z wnioskiem przez taką organizację.

§ 10.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/54/UE z dnia 20 listopada 2013 r. dotyczącą pewnych obowiązków państwa bandery w zakresie zgodności z Konwencją o pracy na morzu z 2006 r. oraz jej egzekwowania (Dz. Urz. UE L 329 z 10.12.2013, str. 1).
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1320, 1336, 1569 i 1642.