Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 9 grudnia 2015 r.w sprawie bezpiecznej obsługi statku 2)Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2009/13/WE z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdrożenia Umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. oraz w sprawie zmiany dyrektywy 1999/63/WE (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2009, str. 30).

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 80 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2015 r. poz. 611, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1320, 1336, 1569 i 1642.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

warunki ustalania przez dyrektora urzędu morskiego składu załogi statku;

2)

wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi statku.

§ 2.

Dyrektor urzędu morskiego ustalając skład załogi statku, bierze pod uwagę:

1)

wielkość i typ statku;

2)

liczbę, moc i typ jednostek napędu głównego i mechanizmów pomocniczych;

3)

poziom automatyzacji statku;

4)

konstrukcję i wyposażenie statku;

5)

metody zapewnienia utrzymania eksploatacyjnego statku;

6)

rodzaj przewożonego ładunku;

7)

częstotliwość zawinięć statku do portów;

8)

długość i rodzaj prawdopodobnych rejsów statku;

9)

dopuszczalną liczbę osób, jaką dany statek może przewozić;

10)

rejon, w którym statek będzie uprawiał żeglugę;

11)

kwalifikacje załogi niezbędne do obsługi danego statku oraz wymagania związane z ćwiczeniami i szkoleniami załogi przeprowadzanymi na statku;

12)

wsparcie zapewnione z lądu przez armatora w zakresie eksploatacji statku;

13)

plan ochrony statku sporządzony przez armatora zgodnie z ustawą z dnia 4 września 2008 r. o ochronie żeglugi i portów morskich   (Dz. U. Nr 171, poz. 1055, z 2013 r. poz. 852 oraz z 2015 r. poz. 1320).

§ 3.

Wzór certyfikatu bezpiecznej obsługi statku jest określony w załączniku do rozporządzenia.

§ 4.

Certyfikaty bezpiecznej obsługi statku wydane zgodnie z wzorami określonymi w załączniku do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2002 r. w sprawie wzoru certyfikatu bezpiecznej obsługi statku morskiego   (Dz. U. Nr 69, poz. 639) oraz w załączniku do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku   (Dz. U. poz. 84) podlegają wymianie na zgodne z wzorem określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia do dnia 9 listopada 2017 r.
2)
Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2009/13/WE z dnia 16 lutego 2009 r. w sprawie wdrożenia Umowy zawartej między Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA) a Europejską Federacją Pracowników Transportu (ETF) w sprawie Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. oraz w sprawie zmiany dyrektywy 1999/63/WE (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2009, str. 30).
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 1320, 1336, 1569 i 1642.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 9 października 2012 r. w sprawie bezpiecznej obsługi statku (Dz. U. poz. 1165), które utraciło moc z dniem 9 listopada 2015 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o pracy na morzu (Dz. U. poz. 1569).

Załącznik   -   Certyfikat bezpiecznej obsługi statku (wzór)