§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb i sposób dokonywania oceny kwalifikacji prokuratorów,
asesorów prokuratorskich, sędziów, asesorów sądowych, adwokatów, radców prawnych,
notariuszy, starszych radców i radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, osób
zajmujących stanowisko prezesa lub wiceprezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
oraz osób mających tytuł naukowy profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego
nauk prawnych kandydujących do objęcia wolnego stanowiska prokuratorskiego.
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze;
2)
kategorii spraw - należy przez to rozumieć rodzaj spraw wyodrębnionych stosownie do
przypisanej im nomenklatury stosowanej w urządzeniach ewidencyjnych;
3)
referacie - należy przez to rozumieć ogół spraw prowadzonych, nadzorowanych, ocenianych
lub ogół innych czynności wykonywanych przez kandydata na wolne stanowisko prokuratorskie
na podstawie przepisów prawa, a w przypadku gdy kandydatem jest sędzia albo asesor
sądowy, ogół prowadzonych spraw, przy czym w sytuacji wyznaczenia danej sprawy do
rozpoznania w składzie zawodowym - ogół spraw, w których był sprawozdawcą.
§ 3.
Prokurator okręgowy, prokurator apelacyjny, Prokurator Generalny, Minister Obrony
Narodowej, Prezes Instytutu Pamięci Narodowej odpowiednio, niezwłocznie po stwierdzeniu
okoliczności, o których mowa w art. 14b ust. 5-9 ustawy, zarządza dokonanie oceny
kwalifikacji, wyznaczając właściwego wizytatora oraz termin jej dokonania.
§ 7.
Opis wyników pracy, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 3, kandydata wykonującego zawód
adwokata lub radcy prawnego zawiera w szczególności:
1)
omówienie opinii prawnych i innych dokumentów, w tym pism procesowych, sporządzanych
w związku ze stosowaniem lub tworzeniem prawa, przede wszystkim w zakresie prawidłowości
wykładni prawa, logicznego wywodu, trafności i precyzji formułowanych tez;
2)
informacje na temat postawy kandydata w trakcie postępowania sądowego, w szczególności
obecności i aktywności na rozprawach, realizacji obowiązków procesowych oraz zachowań
skutkujących zwłoką w rozpoznaniu sprawy;
3)
omówienie naruszeń prawa, przede wszystkim skutkujących rozstrzygnięciem na niekorzyść
zastępowanych przez kandydata stron lub uczestników postępowania;
4)
dane dotyczące przestrzegania przez kandydata terminów procesowych, zwłaszcza do wniesienia
środków odwoławczych, uzupełnienia braków formalnych lub złożenia pism procesowych
albo zgłaszania wniosków dowodowych.
§ 8.
Przy sporządzaniu opisu wyników pracy, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 3, kandydata
zajmującego stanowisko starszego radcy i radcy Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
oraz wykonującego zawód notariusza, przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§ 9.
Opis wyników pracy, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 3, kandydata mającego tytuł naukowy
profesora lub stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych zawiera w szczególności
omówienie publikacji z uwzględnieniem ich recenzji, opinii prawnych bądź innych dokumentów
sporządzonych w związku ze stosowaniem lub tworzeniem prawa, a także charakterystykę
osiągnięć w zakresie kształcenia kadr lub dorobku naukowego.
§ 10.
Do opisu wyników pracy, o którym mowa w § 4 ust. 2 pkt 3, kandydata zajmującego stanowisko
prezesa lub wiceprezesa Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa stosuje się odpowiednio,
stosownie do zawodu wykonywanego przed powołaniem na to stanowisko, przepisy § 5 -9.