Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 21 grudnia 2015 r.w sprawie rejestru związków powiatowo - gminnych oraz ogłaszania statutów związków i ich zmian

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 72b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym   (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 i 1890) zarządza się, co następuje:

   Rozdział 1   

Przepisy ogólne

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

tryb postępowania w sprawach:

a)

rejestracji związku powiatowo-gminnego,

b)

rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego,

c)

wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych, zwanego dalej „rejestrem”;

2)

wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego;

3)

wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;

4)

wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo -gminnych;

5)

dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszeń, o których mowa w pkt 2-4;

6)

sposób prowadzenia rejestru związków powiatowo-gminnych, w tym sposób dokonywania wpisów w tym rejestrze;

7)

zakres danych podlegających wpisowi do rejestru;

8)

tryb ogłaszania statutu związku powiatowo-gminnego, zmiany tego statutu oraz informacji o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu skróty oznaczają:

1)

wojewoda - wojewodę właściwego ze względu na siedzibę związku powiatowo-gminnego;

2)

starosta - starostę upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo -gminny;

3)

wójt - wójta (burmistrza, prezydenta miasta) upoważnionego przez starostów powiatów i wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin zamierzających utworzyć związek powiatowo -gminny;

4)

zgromadzenie - zgromadzenie związku powiatowo-gminnego.

   Rozdział 2   

Postępowanie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego

§ 3.

1.

Starosta albo wójt informuje wojewodę o utworzeniu związku powiatowo-gminnego po podjęciu przez wszystkie rady powiatów i rady gmin tworzących związek uchwał o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu zgodnego z projektem statutu uzgodnionego z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, zwanej dalej „ustawą”.

2.

Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego oraz o przyjęciu jego statutu.

3.

Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2.

4.

Jeżeli informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa starostę albo wójta do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 4 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.

§ 4.

1.

Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od starosty albo wójta informacji, o której mowa w § 3 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego.

2.

Skierowanie przez wojewodę do starosty albo wójta wezwania, o którym mowa w § 3 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.

3.

Wzór zgłoszenia w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

4.

Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:

1)

informacja o utworzeniu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 3 ust. 1;

2)

uchwały rad powiatów i rad gmin o utworzeniu związku powiatowo-gminnego;

3)

uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;

4)

statut związku powiatowo-gminnego;

5)

stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia projektu statutu związku powiatowo-gminnego;

6)

wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2 i 3.

§ 5.

Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, starostę albo wójta oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową o rejestracji związku powiatowo-gminnego.

§ 6.

1.

Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 5, ogłasza statut związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

2.

Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu statutu.

   Rozdział 3   

Postępowanie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego

§ 7.

1.

Przewodniczący zgromadzenia informuje wojewodę o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego po uchwaleniu zmiany statutu, zgodnie z jej projektem uzgodnionym z wojewodą w trybie art. 72a ust. 2 w związku z art. 67 ust. 1a ustawy, oraz po stwierdzeniu braku sprzeciwu rady gminy albo rady powiatu w stosunku do uchwały zmieniającej statut związku powiatowo-gminnego.

2.

W przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego informację, o której mowa w ust. 1, przewodniczący zgromadzenia przekazuje wojewodzie po spełnieniu warunków określonych w ust. 1 oraz po przyjęciu przez radę powiatu albo radę gminy przystępującej do związku powiatowo-gminnego obowiązującego statutu związku powiatowo-gminnego.

3.

Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:

1)

oznaczenie uchwały zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;

2)

potwierdzenie braku sprzeciwu, o którym mowa w art. 67a ust. 3 ustawy;

3)

w przypadku przystępowania powiatu albo gminy do związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o przyjęciu jego statutu;

4)

w przypadku występowania powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo -gminnym.

4.

Do informacji, o której mowa w ust. 1, dołącza się wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 4.

5.

Jeżeli informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-4, wojewoda wzywa przewodniczącego zgromadzenia do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 8 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.

§ 8.

1.

Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania od przewodniczącego zgromadzenia informacji, o której mowa w § 7 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego.

2.

Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 7 ust. 5, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.

3.

Wzór zgłoszenia w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

4.

Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:

1)

informacja o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego, o której mowa w § 7 ust. 1;

2)

uchwała zgromadzenia o zmianie statutu związku powiatowo-gminnego;

3)

uchwały rad powiatów i rad gmin o przyjęciu statutu związku powiatowo-gminnego;

4)

uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo -gminnym;

5)

stanowisko wojewody w sprawie uzgodnienia zmiany statutu związku powiatowo-gminnego;

6)

wyciąg z protokołu posiedzenia zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 2-4.

§ 9.

Organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę oraz przewodniczącego zgromadzenia związku o rejestracji zmiany statutu związku powiatowo-gminnego.

§ 10.

1.

Wojewoda, w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 9, ogłasza zmianę statutu związku powiatowo-gminnego w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

2.

Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia zmiany statutu, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu zmiany statutu.

   Rozdział 4   

Postępowanie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo -gminnych

§ 11.

1.

Związek przekazuje wojewodzie wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru po zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.

2.

Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1)

oznaczenie uchwał zgromadzenia podjętych w związku z likwidacją;

2)

oznaczenie uchwał rad powiatów i rad gmin podjętych w związku z likwidacją;

3)

w przypadku wystąpienia powiatu albo gminy ze związku powiatowo-gminnego - oznaczenie uchwały o wystąpieniu ze związku powiatowo-gminnego lub oznaczenie innej uchwały skutkującej utratą uczestnictwa w związku powiatowo -gminnym.

3.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w ust. 2, oraz informację o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego.

4.

Jeżeli wniosek o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru nie spełnia wymogów, o których mowa w ust. 1-3, wojewoda wzywa związek powiatowo -gminny do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje wstrzymanie przekazania zgłoszenia, o którym mowa w § 12 ust. 1, do organu prowadzącego rejestr, do czasu ich uzupełnienia.

§ 12.

1.

Wojewoda, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w § 11 ust. 1, przekazuje do organu prowadzącego rejestr zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru.

2.

Skierowanie przez wojewodę do wójta wezwania, o którym mowa w § 11 ust. 4, zawiesza bieg terminu, o którym mowa w ust. 1.

3.

Wzór zgłoszenia w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo -gminnych, o którym mowa w ust. 1, jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

4.

Dokumentację niezbędną do sporządzenia zgłoszenia stanowią:

1)

wniosek związku powiatowo-gminnego o wykreślenie związku powiatowo-gminnego z rejestru;

2)

informacja o zakończeniu likwidacji związku powiatowo-gminnego;

3)

uchwały zgromadzenia, podjęte w związku z likwidacją;

4)

uchwały rad powiatów i rad gmin, podjęte w związku z likwidacją;

5)

uchwały rad powiatów i rad gmin o wystąpieniu ze związku powiatów lub inne uchwały skutkujące utratą uczestnictwa w związku powiatowo -gminnym;

6)

wyciągi z protokołów posiedzeń zgromadzenia oraz wyciągi z protokołów posiedzeń rad powiatów i rad gmin, w części dotyczącej trybu podejmowania uchwał, o których mowa w pkt 3-5.

§ 13.

O wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru organ prowadzący rejestr, w terminie 7 dni od dnia dokonania wpisu w rejestrze, zawiadamia wojewodę, powiaty i gminy uczestniczące w związku powiatowo -gminnym oraz właściwą miejscowo regionalną izbę obrachunkową.

§ 14.

1.

Wojewoda, w terminie 14 dni od otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 13, ogłasza obwieszczenie o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

2.

Wojewoda, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia obwieszczenia o wykreśleniu związku powiatowo-gminnego z rejestru, przekazuje do organu prowadzącego rejestr informację o ogłoszeniu obwieszczenia.

   Rozdział 5   

Rejestr związków powiatowo -gminnych

§ 15.

Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej.

§ 16.

W rejestrze wpisuje się w oddzielnych rubrykach:

1)

kolejny numer związku powiatowo-gminnego w rejestrze;

2)

nazwę związku powiatowo-gminnego i jego siedzibę;

3)

oznaczenie powiatów i gmin uczestniczących w związku powiatowo -gminnym;

4)

zadania związku powiatowo-gminnego;

5)

czas trwania związku powiatowo-gminnego;

6)

datę rejestracji związku powiatowo-gminnego;

7)

datę ogłoszenia statutu związku powiatowo-gminnego oraz jego zmian;

8)

datę likwidacji albo przekształcenia związku powiatowo-gminnego.

§ 17.

Wpisu w rejestrze dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia wojewody.

§ 18.

Rejestr jest jawny i publikowany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

   Rozdział 6   

Przepis końcowy

§ 19.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Załącznik nr 1   -   Zgłoszenie w sprawie rejestracji związku powiatowo-gminnego (wzór)

Załącznik nr 2   -   Zgłoszenie w sprawie zmiany statutu związku powiatowo-gminnego (wzór)

Załącznik nr 3   -   Zgłoszenie w sprawie wykreślenia związku powiatowo-gminnego z rejestru związków powiatowo-gminnych (wzór)