Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracjiz dnia 29 grudnia 2015 r.w sprawie centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 78 ust. 7a ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne   (Dz. U. z 2014 r. poz. 243, z późn. zm.2)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 827 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 1069, 1893 i 2281.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa organizację i funkcjonowanie centralnego punktu systemu powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb, o których mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, zwanej dalej „ustawą”.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu skróty i definicje oznaczają:

1)

centra powiadamiania ratunkowego - centra powiadamiania ratunkowego, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego   (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877 i 1915), zwanej dalej „ustawą o systemie powiadamiania ratunkowego”;

2)

dane - dane, o których mowa w art. 161 ust. 2 pkt 4-6 oraz w art. 169 ust. 1 ustawy, dotyczące abonenta będącego konsumentem oraz dane, o których mowa w art. 78 ust. 2 pkt 2 ustawy, dotyczące abonenta niebędącego konsumentem;

3)

certyfikat - elektroniczne zaświadczenie będące elementem infrastruktury klucza publicznego, służące zapewnieniu poufności przesyłanych danych i informacji oraz bezpieczeństwa procesu uwierzytelniania użytkownika, wydawane przez podmiot odpowiedzialny za tę infrastrukturę;

4)

informacje o lokalizacji - określone w art. 78 ust. 3 ustawy informacje dotyczące lokalizacji zakończenia sieci, z którego zostało wykonane połączenie do numeru alarmowego;

5)

jednostki służb - jednostki służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy, wymienione w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy;

6)

PLI CBD - system, o którym mowa w art. 78 ust. 4 ustawy, funkcjonujący w formie systemu teleinformatycznego „Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych”;

7)

sieć teleinformatyczna na potrzeby obsługi numerów alarmowych - sieć teleinformatyczna, o której mowa w art. 2 pkt 5 ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego.

§ 3.

1.

Centralny punkt systemu powiadamiania ratunkowego, zwany dalej „CP SPR”, zapewnia dystrybucję informacji o lokalizacji i danych udostępnianych przez PLI CBD, w przypadku gdy właściwe służby nie posiadają własnych punktów centralnych, o których mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, przez:

1)

obsługę przekazania do PLI CBD zapytania o informacje o lokalizacji i dane z systemu teleinformatycznego powiadamiania ratunkowego, wspierającego obsługę zgłoszeń alarmowych i systemów teleinformatycznych jednostek służb;

2)

obsługę przekazania z PLI CBD odpowiedzi z informacjami o lokalizacji i danymi do systemu teleinformatycznego powiadamiania ratunkowego, wspierającego obsługę zgłoszeń alarmowych i systemów teleinformatycznych jednostek służb;

3)

obsługę przekazania do PLI CBD zapytań centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb o informacje o lokalizacji i dane oraz odpowiedzi PLI CBD na te zapytania do centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb, za pomocą protokołu komunikacyjnego sieci WWW (HTTPS) w przypadku awarii systemów, o których mowa w pkt 1, lub ich braku;

4)

gromadzenie i przetwarzanie danych o połączeniach, w tym:

a)

rejestrację faktu przekazania zapytania o informacje o lokalizacji i dane z centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb do CP SPR, wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,

b)

rejestrację faktu przekazania zapytania o informacje o lokalizacji i dane z CP SPR do PLI CBD wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,

c)

rejestrację faktu przekazania odpowiedzi z informacjami o lokalizacji i danymi z PLI CBD do CP SPR wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji,

d)

rejestrację faktu przekazania odpowiedzi z informacjami o lokalizacji i danymi z CP SPR do centrów powiadamiania ratunkowego i jednostek służb wraz ze wskazaniem czasu tej rejestracji.

2.

Dane o połączeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 4, przechowuje się przez 12 miesięcy od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiło połączenie.

§ 4.

Połączenia między CP SPR a centrami powiadamiania ratunkowego i jednostkami służb są realizowane przez sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych w trybie bezpiecznego połączenia z wykorzystaniem certyfikatów.

§ 5.

1.

Podmiot odpowiedzialny za obsługę, administrowanie oraz serwis techniczny sieci teleinformatycznej, o której mowa w § 4, jest odpowiedzialny również za obsługę, administrowanie oraz serwis techniczny CP SPR oraz:

1)

zapewnia gromadzenie i przechowywanie danych o połączeniach realizowanych przez CP SPR przez 12 miesięcy od ostatniego dnia miesiąca, w którym nastąpiły te połączenia, w celu zapewnienia kontroli obiegu informacji o lokalizacji i danych, statystyki oraz diagnostyki;

2)

informuje użytkowników CP SPR o awariach uniemożliwiających przekazywanie przez CP SPR informacji o lokalizacji i danych oraz uniemożliwiających zapewnienie gromadzenia i przechowywania danych o połączeniach realizowanych przez CP SPR;

3)

udostępnia użytkownikom CP SPR, na ich wniosek, dane o połączeniach, o których mowa w pkt 1.

2.

Dane o połączeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, nie zawierają treści przesyłanych informacji o lokalizacji i danych, o których mowa w § 3. Dane o połączeniach obejmują datę przekazania, za pośrednictwem CP SPR, informacji o lokalizacji i danych między systemami teleinformatycznymi.

3.

Zapytania i odpowiedzi, o których mowa w § 3, mają formę komunikatów zgodnych ze specyfikacją techniczną ETSI TS 102 164.

§ 6.

1.

Lokalizacja CP SPR zapewnia w szczególności kontrolę dostępu, sygnalizację pożarową, klimatyzację, ochronę przepięciową i rezerwowe zasilanie.

2.

Lokalizacja CP SPR zapewnia ciągłość działania CP SPR w przypadku braku zasilania w energię elektryczną, pożaru lub przerwania łączności, z uwzględnieniem przepisów w zakresie lokalizacji PLI CBD wydanych na podstawie art. 78 ust. 7 ustawy.

3.

CP SPR jest wyposażony w rozwiązania architektoniczne i teleinformatyczne, które zapewniają w szczególności:

1)

zachowanie ciągłości funkcjonowania CP SPR, w tym podczas prowadzenia prac serwisowych;

2)

zabezpieczenie przed nieuprawnionym dostępem do jakiejkolwiek części CP SPR;

3)

zabezpieczenie przed możliwymi atakami, również w przypadku ataku przez sieć teleinformatyczną.

§ 7.

Do organizacji i funkcjonowania punktów centralnych służb, o których mowa w art. 78 ust. 4 pkt 1 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 3-6.

§ 8.

Z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Centralny Punkt Systemu Centrów Powiadamiania Ratunkowego w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 78 ust. 7a ustawy, staje się centralnym punktem systemu powiadamiania ratunkowego w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 827 i 1198 oraz z 2015 r. poz. 1069, 1893 i 2281.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 marca 2011 r. w sprawie centralnego punktu systemu centrów powiadamiania ratunkowego oraz punktów centralnych służb (Dz. U. Nr 75, poz. 404), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. poz. 1635 oraz z 2014 r. poz. 1877 i 1915).