Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 17 lutego 2015 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa 2)Rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004, str. 44, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym   (Dz. U. z 2013 r. poz. 1594, z późn. zm.3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 644, 768 i 962 oraz z 2015 r. poz. 200.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie warunków oraz trybu wydawania, przedłużania, zmiany i cofania autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa   (Dz. U. Nr 57, poz. 389) wprowadza się następujące zmiany:

1)

w § 1:

a)

w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„ 

2)

certyfikat bezpieczeństwa zgodnie ze wzorem określonym odpowiednio w załączniku I albo II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 653/2007 z dnia 13 czerwca 2007 r. w sprawie stosowania wspólnego europejskiego wzoru certyfikatów bezpieczeństwa i wniosków o ich wydanie zgodnie z art. 10 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz w sprawie okresu ważności certyfikatów bezpieczeństwa wydanych na mocy dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   (Dz. Urz. UE L 153 z 14.06.2007, str. 9, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (WE) nr 653/2007” - na wniosek przewoźnika kolejowego, po dokonaniu akceptacji:

a)

systemu zarządzania bezpieczeństwem, o którym mowa w art. 17a ustawy,

b)

uregulowań, o których mowa w art. 18b ust. 1 pkt 2 ustawy;

3)

świadectwo bezpieczeństwa - na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej zwolnionego z obowiązku uzyskania autoryzacji bezpieczeństwa, przewoźnika kolejowego zwolnionego z obowiązku uzyskania certyfikatu bezpieczeństwa, użytkownika bocznicy kolejowej lub przedsiębiorcy zarządzającego infrastrukturą i wykonującego przewozy w metrze, na podstawie dołączonych do wniosku odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 19 ust. 1-3a ustawy.
 ”
 ,

b)

uchyla się ust. 2,

c)

dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„ 

3.

Prezes UTK dokonuje oceny wniosków o wydanie:

1)

certyfikatu bezpieczeństwa zgodnie z procedurami i kryteriami określonymi odpowiednio w załącznikach I-III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1158/2010 z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych certyfikatów bezpieczeństwa   (Dz. Urz. UE L 326 z 10.12.2010, str. 11);

2)

autoryzacji bezpieczeństwa zgodnie z procedurami i kryteriami określonymi odpowiednio w załącznikach I i II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1169/2010 z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w odniesieniu do zgodności z wymogami dotyczącymi uzyskania kolejowych autoryzacji w zakresie bezpieczeństwa   (Dz. Urz. UE L 327 z 11.12.2010, str. 13).
 ”
 ;

2)

po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:
„ 

§ 5a.

Przewoźnik kolejowy składa wniosek o wydanie, przedłużenie lub zmianę certyfikatu bezpieczeństwa zgodnie ze wzorem określonym w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 653/2007.
 ”
 ;

3)

po § 8 dodaje się § 8a w brzmieniu:
„ 

§ 8a.

1.

Warunkiem objęcia certyfikatem bezpieczeństwa bocznic kolejowych eksploatowanych przez przewoźnika kolejowego jest:

1)

ujęcie w systemie zarządzania bezpieczeństwem przewoźnika kolejowego realizowanych procesów związanych z eksploatacją bocznic kolejowych;

2)

przyjęcie uregulowań w celu spełnienia wymagań niezbędnych do bezpiecznej eksploatacji bocznic kolejowych.

2.

Jeżeli przewoźnik kolejowy spełnia warunki, o których mowa w ust. 1, Prezes UTK potwierdza ich spełnienie w certyfikacie bezpieczeństwa w części akceptującej system zarządzania bezpieczeństwem.

3.

Potwierdzenia dokonuje się poprzez wypełnienie rubryki „Informacje dodatkowe” we wzorze, o którym mowa w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 653/2007.
 ”
 ;

4)

w § 9 w ust. 2 w pkt 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„ 
świadectwo bezpieczeństwa w przypadku, gdy podmiot, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 3:
 ”
 .

§ 2.

Postępowania w sprawie wydania, przedłużenia, zmiany i cofnięcia autoryzacji bezpieczeństwa, certyfikatów bezpieczeństwa i świadectw bezpieczeństwa, wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych.

§ 3.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2015 r.
2)
Rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża postanowienia dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym, oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (Dz. Urz. UE L 164 z 30.04.2004, str. 44, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 8, str. 227).
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2014 r. poz. 644, 768 i 962 oraz z 2015 r. poz. 200.