Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowegoz dnia 10 lutego 2015 r.w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego

Treść rozporządzenia

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

szczegółowe warunki, jakie muszą spełniać dopuszczane do użytku szkolnego podręczniki przeznaczone do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego, zwane dalej „podręcznikami”;

2)

rodzaj zajęć edukacyjnych, do których nie dopuszcza się podręczników do użytku szkolnego;

3)

szczegółowe warunki i tryb dopuszczania do użytku szkolnego podręczników;

4)

dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku o wpis na listę rzeczoznawców;

5)

wysokość opłat wnoszonych w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników;

6)

tryb wnoszenia i zwrotu opłat w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego podręczników.

§ 2.

Podręcznik:

1)

jest poprawny pod względem merytorycznym, dydaktycznym, wychowawczym i językowym, w szczególności:

a)

uwzględnia aktualny stan wiedzy naukowej, w tym metodycznej,

b)

jest przystosowany do danego poziomu kształcenia, zwłaszcza pod względem stopnia trudności, formy przekazu, właściwego doboru pojęć, nazw, terminów i sposobu ich wyjaśniania,

c)

zawiera materiał rzeczowy i materiał ilustracyjny odpowiedni do przedstawianych treści nauczania,

d)

ma logiczną konstrukcję;

2)

zawiera zakres materiału rzeczowego i materiału ilustracyjnego odpowiedni do liczby godzin przewidzianych dla danego przedmiotu w ramowym planie nauczania dla publicznych szkół i placówek artystycznych;

3)

zawiera propozycje działań edukacyjnych aktywizujących i motywujących uczniów;

4)

zawiera treści zgodne z przepisami prawa, w tym ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi;

5)

ma przejrzystą szatę graficzną;

6)

umożliwia uczniom osiągnięcie efektów kształcenia opisanych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego;

7)

umożliwia uczniom ze zróżnicowanymi możliwościami nabycie umiejętności ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego.

§ 3.

1.

Podręcznik w postaci elektronicznej może być zamieszczony na informatycznym nośniku danych lub udostępniony w sieci Internet.

2.

Podręcznik w postaci elektronicznej zawiera:

1)

opis sposobu uruchomienia albo opis sposobu instalacji i uruchomienia;

2)

system pomocy zawierający opis użytkowania podręcznika;

3)

mechanizmy nawigacji i wyszukiwania, w szczególności spis treści i skorowidz w postaci hiperłączy;

4)

opcję drukowania treści podręcznika, z wyłączeniem dynamicznych elementów multimedialnych, których wydrukowanie nie jest możliwe;

5)

jednoznaczne i unikalne tytuły i śródtytuły;

6)

oznaczenia języka treści;

7)

poprawne semantycznie struktury;

8)

wyraźnie oddzielone akapity tekstu i wyraźne odstępy pomiędzy elementami aktywnymi;

9)

możliwość zmiany wielkości czcionki bez zmiany układu treści;

10)

teksty alternatywne dla elementów nietekstowych;

11)

napisy dla niesłyszących;

12)

etykiety dla elementów interaktywnych;

13)

instrukcje i komunikaty, które nie zależą wyłącznie od jednej charakterystyki zmysłowej, takiej jak dźwięk, kolor, kształt lub lokalizacja wizualna;

14)

możliwość obsługi nawigacji oraz elementów interaktywnych za pomocą klawiatury.

3.

Podręcznik w postaci elektronicznej nie zawiera elementów migoczących częściej niż trzy razy na sekundę.

§ 4.

Dopuszczeniu do użytku szkolnego nie podlegają podręczniki do przedmiotów realizowanych w ramach:

1)

zajęć uzupełniających w ramach specjalności zawodowej - w przypadku szkoły muzycznej II stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia;

2)

modułów zajęć rozszerzających do wyboru - w przypadku szkoły muzycznej II stopnia i ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia;

3)

modułów zajęć uzupełniających do wyboru - w przypadku ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, liceum plastycznego, policealnej szkoły plastycznej, ogólnokształcącej szkoły baletowej i szkoły sztuki tańca.

§ 5.

1.

Warunkiem dopuszczenia do użytku szkolnego podręcznika jest uzyskanie trzech pozytywnych opinii, sporządzonych przez rzeczoznawców z listy, o której mowa w § 10 ust. 1, w tym:

1)

dwóch opinii merytoryczno-dydaktycznych, zawierających szczegółową ocenę poprawności pod względem merytorycznym i szczegółową ocenę przydatności dydaktycznej, w tym ocenę materiału ilustracyjnego;

2)

jednej opinii językowej, zawierającej szczegółową ocenę poprawności pod względem językowym, w tym ocenę tekstów zamieszczonych w materiale ilustracyjnym, oraz ocenę komunikatywności tekstu podręcznika.

2.

W przypadku podręcznika w postaci elektronicznej opinia merytoryczno-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę spełniania przez podręcznik warunków określonych w § 3 ust. 2 i 3.

3.

W przypadku podręcznika wydawanego w częściach opinia merytoryczno-dydaktyczna zawiera ponadto ocenę koncepcji podręcznika wydawanego w częściach, o której mowa w § 6 ust. 4, z uwzględnieniem rozkładu treści nauczania w pozostałych częściach podręcznika.

§ 6.

1.

Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika, zwany dalej „wnioskiem”, określa:

1)

typ szkoły artystycznej, etap edukacyjny, rodzaj zajęć edukacyjnych artystycznych, nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony, autora lub autorów podręcznika, tytuł podręcznika i rok jego wydania;

2)

w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej - opis środowiska sprzętowego i programowego niezbędnego do użytkowania podręcznika.

2.

W przypadku podręcznika wydawanego w częściach wniosek dotyczy danej części podręcznika.

3.

Do wniosku dołącza się:

1)

cztery egzemplarze przygotowanego do publikacji poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zawierającego materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki, a w przypadku podręcznika w postaci elektronicznej - cztery egzemplarze poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika zamieszczone na informatycznych nośnikach danych lub informację o miejscu publikacji podręcznika i sposobie dostępu do tego podręcznika - jeżeli podręcznik jest udostępniony w sieci Internet;

2)

oświadczenie podmiotu ubiegającego się o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika, zwanego dalej „wnioskodawcą”, że:

a)

posiada autorskie prawa majątkowe do podręcznika lub inne prawa do korzystania z utworu będącego podręcznikiem,

b)

nie narusza on praw osób trzecich, w szczególności praw autorskich;

3)

dowód wniesienia opłaty, o której mowa w § 15.

4.

W przypadku gdy wniosek dotyczy podręcznika wydawanego w częściach, do wniosku dołącza się również koncepcję opracowania podręcznika, zawierającą informację o planowanej liczbie części podręcznika wraz z rozkładem treści nauczania w pozostałych częściach podręcznika oraz planowany termin złożenia wniosku albo wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego pozostałych części.

5.

Wniosek o dopuszczenie do użytku szkolnego zmienionej wersji podręcznika lub zmienionej wersji części podręcznika wpisanej do wykazu podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego zawiera ponadto szczegółową informację o zakresie wprowadzonych zmian.

§ 7.

1.

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej „ministrem”, wskazuje rzeczoznawców do sporządzenia opinii, o których mowa w § 5.

2.

W przypadku podręcznika w postaci papierowej minister przekazuje każdemu ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zawierający materiał ilustracyjny wraz z projektem okładki.

3.

W przypadku podręcznika w postaci elektronicznej minister przekazuje każdemu ze wskazanych rzeczoznawców przygotowany do publikacji egzemplarz poprawnego pod względem edytorskim opracowania podręcznika, zamieszczony na informatycznym nośniku danych, a jeżeli podręcznik jest udostępniony w sieci Internet - informuje każdego ze wskazanych rzeczoznawców o miejscu publikacji podręcznika i sposobie dostępu.

4.

W przypadku podręcznika wydawanego w częściach minister przekazuje ponadto każdemu z rzeczoznawców wskazanych do sporządzenia opinii merytoryczno-dydaktycznej koncepcję opracowania podręcznika wydawanego w częściach, o której mowa w § 6 ust. 4, a w przypadku gdy część lub części składające się na podręcznik zostały już dopuszczone do użytku szkolnego - egzemplarze tych części podręcznika.

5.

Rzeczoznawca sporządza opinię w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz podręcznika, o którym mowa w ust. 2 lub 3.

6.

W przypadku złożenia jednocześnie wniosków o dopuszczenie do użytku szkolnego co najmniej dwóch części podręcznika lub zmienionych wersji części podręcznika, rzeczoznawca sporządza opinie w terminie 45 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarze części podręcznika lub zmienionych wersji części podręcznika.

7.

W przypadkach losowych, na wniosek rzeczoznawcy, minister może wyznaczyć dłuższy termin sporządzenia opinii, o których mowa w ust. 5 i 6.

§ 8.

1.

Rzeczoznawca stwierdza w opinii, czy podręcznik spełnia warunki określone odpowiednio w art. 22ao ust. 3 pkt 4-6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, oraz § 2 i 3. Opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo negatywnym zaopiniowaniu podręcznika albo stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, z zastrzeżeniem § 9.

2.

W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o negatywnym zaopiniowaniu podręcznika, rzeczoznawca wskazuje warunki, określone odpowiednio w art. 22ao ust. 3 pkt 4-6 ustawy oraz § 2 i 3, których podręcznik nie spełnia, oraz uzasadnia swoją opinię.

3.

W przypadku gdy opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym zaopiniowaniu podręcznika pod warunkiem dokonania wskazanych przez rzeczoznawcę poprawek, rzeczoznawca wskazuje wszystkie konieczne do wprowadzenia poprawki.

4.

W przypadku, o którym mowa w ust. 3, rzeczoznawca, po przedstawieniu mu poprawionego egzemplarza podręcznika, sporządza opinię końcową, stwierdzającą dokonanie wskazanych przez niego poprawek. Opinię końcową rzeczoznawca sporządza w terminie 14 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz poprawionego opracowania podręcznika.

5.

Opinię o podręczniku, w tym opinię końcową, rzeczoznawca przekazuje ministrowi oraz wnioskodawcy.

§ 9.

1.

Minister może zwrócić się do rzeczoznawcy z listy, o której mowa w § 10 ust. 1, o sporządzenie dodatkowej opinii, w szczególności gdy w stosunku do podręcznika wydano opinie dotyczące tego samego zakresu zakończone różniącymi się stwierdzeniami.

2.

Minister przekazuje rzeczoznawcy opinie, o których mowa w ust. 1, wraz z egzemplarzem ostatecznej wersji podręcznika.

3.

Dodatkowa opinia rzeczoznawcy kończy się stwierdzeniem o pozytywnym albo negatywnym zaopiniowaniu podręcznika. Dodatkową opinię rzeczoznawca sporządza w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał egzemplarz ostatecznej wersji podręcznika.

§ 10.

1.

Opinie dotyczące podręczników sporządzają rzeczoznawcy wpisani na prowadzoną przez ministra listę rzeczoznawców do spraw podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego.

2.

Na listę rzeczoznawców do spraw podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego mogą być wpisane osoby posiadające rekomendację specjalistycznej jednostki nadzoru, utworzonej na podstawie art. 32a ust. 1 ustawy, placówki doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych, o której mowa w art. 5 ust. 3c ustawy, szkoły wyższej, jednostki naukowej lub instytucji kultury.

§ 11.

Osoba zainteresowana wpisaniem na listę rzeczoznawców albo jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 22ar ustawy, składa wniosek do ministra. Do wniosku dołącza się:

1)

kopie dokumentów poświadczających posiadane wykształcenie;

2)

informację o posiadanym doświadczeniu i osiągnięciach w pracy naukowej, artystycznej lub dydaktycznej;

3)

rekomendację, o której mowa w § 10 ust. 2;

4)

informację o posiadanych kompetencjach w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych;

5)

oświadczenie osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców, że nie była ukarana karą dyscyplinarną;

6)

oświadczenie osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców, że nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo albo umyślne przestępstwo skarbowe;

7)

zgodę osoby zainteresowanej wpisaniem na listę rzeczoznawców - w przypadku wniosku składanego przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 22ar ustawy.

§ 12.

Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego jest wpisywany do wykazu podręczników do kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego prowadzonego przez ministra, ze wskazaniem odpowiednio:

1)

autora lub autorów, tytułu podręcznika, a w przypadku publikacji - także wydawcy;

2)

typu szkoły artystycznej, etapu edukacyjnego, rodzaju zajęć edukacyjnych artystycznych i nazwy zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony;

3)

roku dopuszczenia;

4)

rzeczoznawców, którzy sporządzili opinie o podręczniku.

§ 13.

1.

Wydawca podręcznika dopuszczonego do użytku szkolnego zamieszcza w podręczniku adnotację o dopuszczeniu podręcznika do użytku szkolnego. Adnotacja zawiera informację o roku dopuszczenia podręcznika do użytku szkolnego, imiona i nazwiska rzeczoznawców, którzy wydali pozytywne opinie o podręczniku, typ szkoły artystycznej, etap edukacyjny, rodzaj zajęć edukacyjnych artystycznych i nazwę zawodu lub zawodów, dla których podręcznik jest przeznaczony.

2.

Adnotację, o której mowa w ust. 1, w przypadku kolejnego wydania podręcznika lub części podręcznika wydawca zamieszcza wyłącznie w niezmienionej wersji podręcznika lub części podręcznika w stosunku do wersji dopuszczonej do użytku szkolnego.

§ 14.

1.

Wnioskodawca przekazuje ministrowi jeden egzemplarz podręcznika niezwłocznie po jego wydaniu.

2.

Podmiot posiadający tytuł prawny do podręcznika informuje ministra o wyczerpaniu nakładu podręcznika, w przypadku gdy nie przewiduje się wznowienia wydania.

§ 15.

1.

Wnioskodawca ubiegający się o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej wnosi opłatę w wysokości 1500 zł.

2.

W przypadku podręcznika wydawanego w częściach, zmienionej wersji podręcznika lub zmienionej wersji części podręcznika wysokość opłaty w postępowaniu o dopuszczenie do użytku szkolnego każdej części podręcznika, każdej zmienionej wersji podręcznika albo każdej zmienionej wersji części podręcznika, w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej, wynosi 800 zł.

3.

Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, wnosi się na rachunek bankowy wskazany przez ministra.

4.

Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają zwrotowi:

1)

na wniosek, w przypadku złożenia przez wnioskodawcę wniosku o umorzenie postępowania o dopuszczenie do użytku szkolnego podręcznika, jeżeli wniosek został złożony przed wskazaniem przez ministra rzeczoznawców do sporządzenia opinii, zgodnie z § 7 ust. 1;

2)

w przypadku wydania decyzji administracyjnej o odmowie wszczęcia postępowania o dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego.

§ 16.

Dla podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, uwzględniających dotychczasowe podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w publicznych szkołach artystycznych, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. d ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 sierpnia 2012 r., sporządza się odrębny wykaz.
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991, z 2011 r. Nr 106, poz. 622, Nr 112, poz. 654, Nr 139, poz. 814, Nr 149, poz. 887 i Nr 205, poz. 1206, z 2012 r. poz. 941 i 979, z 2013 r. poz. 87, 827, 1191, 1265, 1317 i 1650 oraz z 2014 r. poz. 7, 290, 538, 598, 642, 811, 1146, 1198 i 1877.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkołach artystycznych programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników dla szkół artystycznych (Dz. U. Nr 52, poz. 268).