Rozporządzenie Ministra Gospodarkiz dnia 11 lutego 2015 r.w sprawie rodzajów ryzyka oraz czynników uwzględnianych przy ich ocenie

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 18a ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym   (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.2)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 1342 oraz z 2014 r. poz. 1146.) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

zakres poszczególnych rodzajów ryzyka mających wpływ na sposób klasyfikacji zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym;

2)

czynniki uwzględniane przy ocenie ryzyka.

§ 2.

Ryzyko budowy obejmuje zdarzenia powodujące zmianę kosztów lub terminów wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących, w szczególności związane:

1)

z opóźnieniem w zakończeniu robót budowlanych;

2)

z wystąpieniem niezgodności z warunkami dotyczącymi ustalonych standardów wykonania robót budowlanych;

3)

ze wzrostem kosztów;

4)

z warunkami geologicznymi, geotechnicznymi i hydrologicznymi;

5)

z odkryciami archeologicznymi;

6)

z warunkami meteorologicznymi;

7)

z prowadzeniem sporów;

8)

z wypadkami;

9)

z protestami organizacji społecznych lub strajkami;

10)

z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;

11)

ze zmianą stanu środowiska naturalnego;

12)

z wystąpieniem wad fizycznych lub prawnych zmniejszających wartość lub użyteczność środka trwałego;

13)

z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia;

14)

z odbiorem technicznym środka trwałego;

15)

z wystąpieniem wad w dokumentacji projektowej;

16)

z podwykonawcami;

17)

z niemożliwością uzyskania lub przedłużania lub opóźnieniami w wydawaniu pozwoleń, zezwoleń, decyzji, koncesji, licencji lub certyfikatów;

18)

ze zmianą celów politycznych;

19)

z wystąpieniem zewnętrznych zdarzeń nadzwyczajnych, niemożliwych do przewidzenia i zapobieżenia im;

20)

z brakiem środków finansowych ze strony partnerów.

§ 3.

Ryzyko dostępności obejmuje zdarzenia skutkujące niższą ilością lub gorszą jakością świadczonych w ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym usług w porównaniu z wielkościami i wymaganiami uzgodnionymi w tej umowie, w szczególności związane:

1)

z niemożliwością dostarczenia zakontraktowanej ilości usług;

2)

z niemożliwością dostarczenia usług o określonej jakości i określonych standardach;

3)

z brakiem zgodności z ogólnymi przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz Polskimi Normami;

4)

ze wzrostem kosztów;

5)

ze zmianami technologicznymi;

6)

z brakiem zasobów ludzkich i materialnych;

7)

z niewłaściwym utrzymaniem lub zarządzaniem;

8)

ze zniszczeniem środków trwałych lub ich wyposażenia;

9)

ze zmianami w zakresie własności elementów składników środka trwałego;

10)

z podwykonawcami;

11)

z warunkami meteorologicznymi;

12)

z protestami organizacji społecznych lub strajkami;

13)

z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.

§ 4.

Ryzyko popytu obejmuje zmienność popytu na określone usługi w szczególności związaną:

1)

ze zmianami cyklu koniunkturalnego;

2)

ze zmianami demograficznymi;

3)

ze zmianami cen;

4)

z wystąpieniem konkurencji;

5)

ze zmianami technologii;

6)

z inflacją;

7)

ze zmianami stóp procentowych;

8)

ze zmianami kursu walut;

9)

z warunkami meteorologicznymi;

10)

z protestami organizacji społecznych lub strajkami;

11)

z wystąpieniem zmian w przepisach prawnych mających wpływ na realizację przedsięwzięcia.

§ 5.

Przy ocenie ryzyka budowy uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:

1)

wysokość finansowego udziału podmiotu publicznego w kosztach inwestycyjnych na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;

2)

charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;

3)

sposób ujęcia nowego środka trwałego w księgach rachunkowych;

4)

ustanowienie obciążeń na nieruchomościach gruntowych podmiotu publicznego, a także na wytworzonym nowym środku trwałym.

§ 6.

Przy ocenie ryzyka dostępności uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:

1)

oznaczenie w umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym wskaźników dotyczących standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług przez partnera prywatnego, od których uzależnione jest jego wynagrodzenie;

2)

charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;

3)

charakter i wysokość kar umownych z tytułu nieprzestrzegania przez partnera prywatnego standardów ilościowych lub jakościowych świadczonych usług na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;

4)

wpływ partnera prywatnego na brak dostępności środka trwałego.

§ 7.

Przy ocenie ryzyka popytu uwzględnia się w szczególności czynniki takie jak:

1)

charakter płatności dokonywanych przez podmiot publiczny na rzecz partnera prywatnego na etapie utrzymania lub zarządzania środkiem trwałym;

2)

wpływ podmiotu publicznego, lub innych podmiotów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji mających wpływ na realizację przedsięwzięcia, na zmianę popytu.

§ 8.

Przy ocenie ryzyka budowy, ryzyka dostępności i ryzyka popytu uwzględnia się również czynniki takie jak:

1)

wysokość zaciągniętych przez podmiot publiczny zobowiązań finansowych zapewniających pokrycie kosztów inwestycyjnych poniesionych przez partnera prywatnego na etapie wytworzenia nowych środków trwałych lub ulepszenia już istniejących;

2)

wysokość udzielonych przez podmiot publiczny gwarancji spłaty zadłużenia zaciągniętego przez partnera prywatnego w celu realizacji przedsięwzięcia lub gwarancji zwrotu z zainwestowanego przez niego kapitału;

3)

zasady końcowej alokacji środka trwałego i jego wartość na zakończenie okresu obowiązywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym dotyczące:

a)

stopnia, w jakim podmiot publiczny ma możliwość nabycia środka trwałego,

b)

ceny nabycia środka trwałego przez podmiot publiczny;

4)

zasady przedterminowego rozwiązania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym;

5)

zasady dotyczące zmian charakteru umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz przyczyny tych zmian, w szczególności jeżeli zmiany te zmieniają podział ryzyka pomiędzy podmiotem publicznym a partnerem prywatnym.

§ 9.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675, z 2011 r. Nr 232, poz. 1378, z 2012 r. poz. 1342 oraz z 2014 r. poz. 1146.