Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 21 listopada 2014 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa
i Gospodarki Morskiej w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów
Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych
(Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 maja
2013 r. w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów
(Dz. U. poz. 688), z uwzględnieniem zmian wprowadzonych rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2013 r. zmieniającym
rozporządzenie w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów
(Dz. U. poz. 1716).
2.
Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie
obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 grudnia 2013 r. zmieniającego
rozporządzenie w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów
(Dz. U. poz. 1716), który stanowi:
„
§ 2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2014 r.
Rozporządzenie określa dla tramwajów i trolejbusów:
1)
zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurach homologacji typu oraz szczegółowy
sposób przeprowadzania tych procedur;
2)
szczegółowe czynności organów w procedurach homologacji typu;
3)
istotne cechy różnicujące typ, wariant lub wersję pojazdu;
4)
zakres i sposób przeprowadzania:
a)
badań homologacyjnych,
b)
kontroli zgodności produkcji;
5)
wzory dokumentów związanych z homologacją typu oraz szczegółowe wymagania dla dokumentów,
o których mowa w art. 70h ust. 5 i art. 70z ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu
drogowym, zwanej dalej „ustawą”, w zależności od rodzaju procedury homologacji typu.
§ 2.
Zakres wymagań technicznych obowiązujących w procedurze homologacji typu:
1)
tramwaju, określają:
a)
wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy, przepisy w sprawie warunków technicznych
tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
b)
przepisy dotyczące homologacji typu EKG ONZ wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
2)
trolejbusu, określają:
a)
w części dotyczącej wyposażenia trakcyjnego elektrycznego wraz z jego układem sterowania
i elektrycznych obwodów pomocniczych zasilanych w sposób bezpośredni lub pośredni
z sieci trakcyjnej - wydane na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy przepisy w sprawie
warunków technicznych tramwajów i trolejbusów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia,
b)
w pozostałym zakresie - wydane na podstawie art. 70zm ust. 1 pkt 1-10 ustawy przepisy
w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep oraz ich przedmiotów
wyposażenia lub części.
§ 3.
Zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych typu tramwaju i typu trolejbusu
oraz szczegółowy sposób przeprowadzania procedur homologacji typu określa załącznik
nr 2 do rozporządzenia.
kompletność złożonych dokumentów, zgodnie z wykazem wymaganych dokumentów określonym
w art. 70h ust. 5 ustawy;
2)
zgodność informacji zawartych we wniosku o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji
typu z załączonymi do niego dokumentami;
3)
czy wniosek o wydanie albo zmianę świadectwa homologacji typu został podpisany przez
producenta albo przez osobę upoważnioną do występowania w imieniu producenta;
czy badania homologacyjne typu pojazdu objętego wnioskiem zostały przeprowadzone przez
jednostkę uprawnioną do ich przeprowadzenia, zgodnie z zakresem udzielonego uprawnienia,
o którym mowa w art. 70y ust. 2 ustawy;
6)
czy dokumenty potwierdzające przeprowadzenie badań homologacyjnych typu pojazdu objętego
wnioskiem zostały wydane przez kierownika jednostki uprawnionej albo osobę przez niego
upoważnioną.
rodzaj układu jazdy autonomicznej (akumulatorowy, zasobnik kondensatorowy, zasobnik
kondensatorowy z baterią akumulatorów, spalinowo-elektryczny, spalinowo-elektryczny
z baterią akumulatorów albo spalinowo-elektryczny z baterią kondensatorów),
c)
wersja - w ramach wariantu obejmuje pojazdy, dla których wspólne są wszystkie następujące
cechy:
-
dopuszczalna masa całkowita,
-
nominalna moc napędu trakcyjnego,
-
całkowite przełożenie przekładni napędowej,
-
typ i rodzaj urządzeń pracujących pod napięciem trakcyjnym, w szczególności odbieraki
prądu, urządzenia zabezpieczeń nadmiarowych, rezystory hamowania elektrodynamicznego,
styczniki liniowe,
-
typ i rodzaj urządzeń pomocniczych, w szczególności nagrzewnice, silniki napędów pomocniczych,
układy monitoringu stanu izolacji,
-
miejsce zainstalowania przekształtników trakcyjnych, silników trakcyjnych, przetwornic,
silników pomocniczych, elementów układu napędu autonomicznego,
-
moc dodatkowego napędu autonomicznego.
§ 6.
1.
Dokument informacyjny, dołączony do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 3 i w art.
70z ust. 1 ustawy, sporządza się:
1)
w przypadku homologacji typu tramwaju, zgodnie z załącznikiem nr 6 do rozporządzenia,
w dokumencie informacyjnym wprowadzone zmiany są wyraźnie zaznaczone przez pogrubienie
czcionki w przypadku wniosku o zmianę świadectwa homologacji typu, gdy zmiana ta wymaga
przeprowadzenia nowych badań homologacyjnych;
2)
w przypadku homologacji typu trolejbusu, zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia,
w dokumencie informacyjnym wprowadzone zmiany są wyraźnie zaznaczone przez pogrubienie
czcionki w przypadku wniosku o zmianę świadectwa homologacji typu, gdy zmiana ta wymaga
przeprowadzenia nowych badań homologacyjnych.
2.
Pakiet informacyjny dołączony do wniosku, o którym mowa w art. 70h ust. 3 ustawy,
zawiera:
1)
w przypadku homologacji typu tramwaju:
a)
folder informacyjny składający się z:
-
dokumentu informacyjnego, sporządzonego w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
-
kopii odpowiednich świadectw homologacji typu EKG ONZ,
b)
protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydanym przez jednostkę uprawnioną;
2)
w przypadku homologacji typu trolejbusu:
a)
folder informacyjny składający się z:
-
dokumentu informacyjnego, sporządzonego w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
-
danych i informacji o pojeździe niezbędnych do rejestracji i ewidencji pojazdu,
b)
protokół z badania homologacyjnego wraz ze sprawozdaniem wydanym przez jednostkę uprawnioną.
§ 7.
1.
Zakres i sposób przeprowadzania kontroli zgodności produkcji, o której mowa w art.
70w ustawy, określa załącznik nr 8 do rozporządzenia.
Obecnie działem administracji rządowej – transport kieruje Minister Infrastruktury
i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r.
poz. 1448, z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611 oraz z 2014 r. poz. 312, 486, 529,
768, 822 i 970.
3)
Ze zmianą wprowadzoną przez § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju
z dnia 30 grudnia 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie homologacji typu
tramwajów i trolejbusów (Dz. U. poz. 1716), które weszło w życie z dniem 1 stycznia
2014 r.
4)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury
z dnia 2 marca 2011 r. w sprawie homologacji typu tramwajów i trolejbusów (Dz. U.
Nr 65, poz. 345), które zgodnie z art. 1 pkt 6 w związku z art. 13 ustawy z dnia 10
października 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych
ustaw (Dz. U. poz. 1448) utraciło moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Załącznik nr 1
-
Wykaz wymaganych regulaminów EKG ONZ obowiązujących podczas homologacji typu tramwaju
Załącznik nr 2
-
Zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych typu tramwaju i typu trolejbusu
oraz szczegółowy sposób przeprowadzania procedur homologacji typu