|
ETYKA ZAWODOWA
|
|
Oznacza, że zachowanie funkcjonariusza celnego w służbie i poza służbą jest zgodne
z wartościami określonymi w Kodeksie etyki funkcjonariusza Służby Celnej, a w szczególności
charakteryzuje się uczciwością, bezstronnością, praworządnością, bezinteresownością.
Kompetencja określa poczucie związku funkcjonariusza celnego ze Służbą Celną jako
organizacją i jej zadaniami, przejawia się w postępowaniu zgodnym z zasadami etyki
zawodowej nawet w trudnych czy ryzykownych sytuacjach oraz w podejmowaniu działań
na rzecz budowania pozytywnego wizerunku służby.
|
|
GOTOWOŚĆ DO ZMIAN
|
|
Oznacza aktywną postawę wobec zachodzących zmian, umiejętność adaptacji do nowych
sytuacji i nowych wyzwań, zdolność do podejmowania działań dostosowawczych oraz aktywne
uczestnictwo w procesie ich wdrażania.
|
|
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
|
|
Oznacza rzetelne wykonywanie obowiązków służbowych, dbałość o to, by decyzje i działania
były zgodne z istniejącym prawem, polityką, procedurami i służyły ochronie interesów
państwa i społeczeństwa. Odpowiedzialność przejawia się w gotowości do ponoszenia
konsekwencji własnych wyborów i zachowań.
|
|
ORIENTACJA NA KLIENTA
|
|
Oznacza dążenie do poznania, zrozumienia i zaspokojenia potrzeb klientów zewnętrznych
i wewnętrznych w zakresie działania Służby Celnej. Charakteryzuje się gotowością do
podjęcia działań niestandardowych rozwiązujących problemy i potrzeby klienta. Przejawia
się we właściwych relacjach z klientem oraz w trosce o utrzymanie prawidłowego przekazu
informacji do i od klienta. Orientacja na klienta przejawia się w angażowaniu zasobów
celem zaspokojenia oczekiwań klienta.
|
|
ORIENTACJA NA OSIĄGANIE CELÓW ORGANIZACJI
|
|
Oznacza wytrwałe dążenie do realizowania celów organizacji poprzez podejmowanie działań
zmierzających do uzyskiwania jak najlepszych rezultatów, skuteczne i efektywne wykonywanie
zadań oraz wykazywanie inicjatywy w dążeniu do stałego doskonalenia metod i narzędzi
służby.
|
|
GOTOWOŚĆ DO UCZENIA SIĘ
|
|
Oznacza gotowość oraz zdolność do podnoszenia swoich kompetencji, rozumianych jako
wiedza, umiejętności i postawy, które pozwalają na skuteczne funkcjonowanie zawodowe.
Obejmuje również dzielenie się wiedzą oraz współtworzenie baz wiedzy rozumianych jako
zbiory doświadczeń i wiedzy eksperckiej.
|
|
WNIKLIWOŚĆ
|
|
Oznacza umiejętność dochodzenia do sedna sprawy, zdolność do szybkiego i szczegółowego
spostrzegania nietypowych aspektów sytuacji, dążenia do dowiedzenia się i zrozumienia
jak najwięcej.
|
|
INICJATYWA / KREATYWNOŚĆ
|
|
Oznacza zdolność do wyszukiwania możliwości usprawnień i wychodzenie z nowymi pomysłami
oraz umiejętność patrzenia poza ustalonymi schematami myślenia. Jest to także myślenie
innowacyjne, niekonwencjonalne. Przejawia się w stosowaniu metod i technik stymulujących
kreatywne myślenie, zarówno w odniesieniu do siebie, jak i innych.
|
|
ODPORNOŚĆ NA STRES
|
|
Oznacza efektywne działanie w stresujących okolicznościach, takich jak przesilenie
pracą, presja czasu, przeciwności lub ryzyko. Jest to zdolność do utrzymywania pod
kontrolą emocji i powstrzymywania się od negatywnych reakcji w trudnych sytuacjach
- w obliczu np. prowokacji, napotkania oporu, wrogości lub też w okolicznościach pracy
pod wpływem stresu, nawet długotrwałego.
|
|
PEWNOŚĆ I ZDECYDOWANIE W DZIAŁANIU
|
|
Oznacza wiarę w siebie i poleganie na własnych możliwościach oraz wykorzystywanie
ich do osiągania celów. Przejawia się poprzez zaufanie do własnych decyzji i umiejętności
oraz poprzez gotowość do przyjęcia odpowiedzialności, zwłaszcza w sytuacjach stanowiących
wyzwanie.
|
|
PLANOWANIE I ORGANIZACJA
|
|
Oznacza umiejętność efektywnego planowania i organizacji pracy w ramach ścisłej dyscypliny
założonego harmonogramu, przy optymalnym wykorzystaniu dostępnego czasu oraz ustalania
priorytetów zadań w celu ich najlepszej realizacji.
|
|
PODEJMOWANIE DECYZJI
|
|
Oznacza zdolność do podejmowania we właściwym czasie optymalnych decyzji służących
realizacji celów organizacji. Odnosi się zarówno do decyzji standardowych, jak i ryzykownych
czy niepopularnych. Wymaga umiejętności oceny sytuacji.
|
|
POSZUKIWANIE INFORMACJI
|
|
Oznacza dążenie do jak najpełniejszego rozpoznania danego zagadnienia lub problemu.
Realizuje się w działaniu polegającym na wyszukiwaniu jak największej ilości danych
i informacji na interesujący temat. Przejawia się w chęci poszukiwania specyficznych
informacji, rozwiewania niepewności przez zadawanie pytań.
|
|
PRACA ZESPOŁOWA
|
|
Oznacza chęć przynależności do zespołu oraz umiejętność pracy z innymi dla osiągnięcia
wspólnego celu. Jest ona poparta przekonaniem, że dzięki współpracy można osiągnąć
więcej niż indywidualnie. Polega na tworzeniu atmosfery szacunku, współpracy i bezpieczeństwa.
|
|
SKRUPULATNOŚĆ
|
|
Oznacza koncentrację na dokładności i jakości wykonywanych zadań. Przejawia się w
wykonywaniu zadań systematycznie, rzetelnie, zgodnie z oczekiwaniami oraz w gotowości
do podejmowania długotrwałego wysiłku.
|
|
SKUTECZNOŚĆ KOMUNIKACYJNA
|
|
Oznacza zdolność wypowiadania się i argumentowania w mowie i w piśmie w sposób zrozumiały
oraz umiejętność aktywnego słuchania i rozumienia wypowiedzi innych osób. Przejawia
się również w zdolności autoprezentacji w wystąpieniach publicznych. Polega także
na dbałości o wymianę informacji wewnątrz organizacji i poza organizacją.
|
|
UMIEJĘTNOŚCI ANALITYCZNE
|
|
Oznacza zdolność do dostrzegania i rozumienia powiązań między informacjami. Obejmuje
uporządkowanie poszczególnych części problemu lub sytuacji, tworzenie porównań różnych
elementów, określanie zależności przyczynowo-skutkowych i wyciąganie wniosków.
|
|
DELEGOWANIE ZADAŃ
|
|
Oznacza przekazywanie funkcjonariuszowi celnemu konkretnego zadania do wykonania,
z możliwością przekazania uprawnień, które należą do zakresu działania przełożonego.
Oznacza także umiejętność powodowania, że podwładni będą wykonywać zlecone im zadania
zgodnie z oczekiwaniami. Wiąże się z wyznaczeniem zadań i oceną rezultatów oraz zapewnieniem
wsparcia, które pomoże w osiągnięciu celu. Jest to także zdolność wydawania poleceń,
mających na celu realizację zadań zgodnie z przyjętymi standardami poprzez korzystanie
z uprawnień wynikających z zajmowanego stanowiska, pod warunkiem że są one używane
właściwie i służą realizacji celów organizacji.
|
|
MOTYWOWANIE
|
|
Oznacza umiejętność angażowania funkcjonariuszy celnych w realizację celów organizacji.
Pod pojęciem motywowania rozumie się dokonywanie oceny postaw, zachowań i poziomu
wykonania zleconych zadań, a także zachęcanie podwładnych do lepszej, bardziej efektywnej
służby oraz ciągłego podnoszenia wiedzy i umiejętności przy wykorzystaniu odpowiednich
narzędzi. Efektywne motywowanie ma na celu zwiększenie satysfakcji funkcjonariuszy
celnych z wykonywanej służby i ich identyfikację z organizacją.
|
|
MYŚLENIE STRATEGICZNE
|
|
Oznacza zdolność do określania długoterminowych, realnych celów, modelowania organizacji
pod kątem wymagań przyszłości. Odnosi się do trafnej analizy teraźniejszości, przewidywania
przyszłych wydarzeń, ich wpływu na funkcjonowanie organizacji oraz poszukiwania rozwiązań
w odpowiedzi na te wydarzenia. Obejmuje również konstruktywne podejście do procedur
obecnie stosowanych w organizacji i odwagę w proponowaniu zmian.
|
|
ODWAGA KIEROWNICZA
|
|
Oznacza stanowcze i konsekwentne działanie, odpowiedzialność za podejmowane decyzje,
nieuleganie presji. W przypadku błędnych posunięć jest to szukanie sposobu na skorygowanie
kierunku działań, umiejętność przyznania się do błędu oraz wyciąganie wniosków z każdej
podjętej decyzji. Obejmuje również przeprowadzanie zmian, także tych niepopularnych.
|
|
PRZYWÓDZTWO I BUDOWANIE ZESPOŁU
|
|
Oznacza ukierunkowane działanie mające na celu utworzenie zespołu w celu efektywnej
realizacji zadań stawianych przed organizacją. Polega na stworzeniu atmosfery zaufania,
bezpieczeństwa i więzi w zespole, poprzez życzliwą i otwartą komunikację, tolerancję
na różnice zdań i stanowisk. Przejawia się w wyznaczaniu standardów zachowań dla nadzorowanych
funkcjonariuszy celnych.
|