Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 21 kwietnia 2015 r.w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich

Treść rozporządzenia

§ 1.

Rozporządzenie określa sposób:

1)

sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przebywających na polskich statkach morskich znajdujących się w podróży w dniu wyborów;

2)

powiadamiania urzędów gmin o osobach stale zamieszkałych w kraju objętych spisem wyborców;

3)

wydawania i ewidencjonowania zaświadczeń o prawie do głosowania.

§ 2.

1.

Do spisu wyborców, o którym mowa w § 1 pkt 1, kapitan statku, zwany dalej „kapitanem”, wpisuje wyborców, którzy złożyli wnioski spełniające warunki określone w art. 34 § 2 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy.

2.

Spis wyborców sporządza się w dwóch egzemplarzach.

3.

Spis wyborców składa się z:

1)

części A - w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

2)

części A i części B - w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej.

4.

Część A spisu wyborców obejmuje wyborców będących obywatelami polskimi.

5.

Część B spisu wyborców obejmuje obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, wpisanych do rejestru wyborców w gminach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

6.

Części B spisu wyborców nie sporządza się na statku, na którym nie przebywają obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi.

§ 3.

1.

Spis wyborców w części A i części B sporządza się na formularzach, według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 33 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy.

2.

Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców.

§ 4.

1.

Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.

2.

Formularz spisu wyborców wypełnia się dwustronnie.

3.

W razie sporządzania formularza spisu wyborców w formie wydruku komputerowego:

1)

można przyjąć układ spisu wyborców odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze;

2)

nie stosuje się warunku określonego w ust. 2.

§ 5.

Kapitan, za pośrednictwem armatora, powiadamia niezwłocznie urząd gminy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wyborcy o wpisaniu go do spisu wyborców lub o jego skreśleniu ze spisu wyborców.

§ 6.

Kapitan podpisuje formularz spisu wyborców imieniem i nazwiskiem oraz parafuje każdą jego stronę.

§ 7.

1.

Na żądanie wyborcy umieszczonego w spisie wyborców, zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów, kapitan wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania, opatruje je numerem, podpisem oraz pieczęcią kapitana statku i wpisuje do ewidencji wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania.

2.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów otrzymuje na swoje żądanie dwa zaświadczenia o prawie do głosowania: jedno z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz drugie z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.

3.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wyborca zmieniający miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, otrzymuje na swoje żądanie zaświadczenie o prawie do głosowania z oznaczeniem prawa do głosowania w dniu ponownego głosowania.

4.

Po wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania kapitan skreśla wyborcę ze spisu wyborców, zamieszczając w rubryce spisu „Uwagi” adnotację „zaświadczenie”.

5.

Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzi kapitan.

6.

Informacja o wydaniu zaświadczenia o prawie do głosowania jest rejestrowana przez wskazanie numeru zaświadczenia, daty jego wydania, imienia (imion) i nazwiska oraz numeru PESEL wyborcy.

7.

W przypadku wydania zaświadczenia o prawie do głosowania osobie upoważnionej rejestracji podlegają również imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL osoby upoważnionej.

8.

W przypadku obywatela Unii Europejskiej niebędącego obywatelem polskim rejestruje się dane o obywatelstwie, imię (imiona) i nazwisko oraz numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu tożsamości.

9.

Ewidencję wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania kapitan może prowadzić w formie papierowej lub w systemie informatycznym.

10.

Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania określają przepisy, o których mowa w § 3 ust. 1.

11.

Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera osobiście za pokwitowaniem lub przez osobę pisemnie upoważnioną, pod warunkiem podania w upoważnieniu swojego numeru PESEL albo numeru paszportu lub nazwy i numeru innego dokumentu potwierdzającego tożsamość wyborcy.

12.

Ewidencja wydanych zaświadczeń o prawie do głosowania prowadzona w formie papierowej oraz upoważnienia do odbioru zaświadczeń o prawie do głosowania stanowią część dokumentów z wyborów.

§ 8.

1.

Spis wyborców kapitan przekazuje w jednym egzemplarzu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów.

2.

Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania go przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie osoby uprawnionej do udziału w wyborach na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.

3.

Aktualizacji, o której mowa w ust. 2, podlegają oba egzemplarze spisu wyborców.

§ 9.

1.

Po sporządzeniu spisu wyborców, a przed dniem głosowania, na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:

1)

zostały pominięte w spisie wyborców - jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez kapitana;

2)

zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu.

2.

Ze spisu wyborców skreśla się osoby:

1)

wobec których kapitan wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji;

2)

umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu;

3)

którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania.

3.

Po dokonaniu zmian, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2, w rubryce spisu wyborców „Uwagi” umieszcza się odpowiednią adnotację „reklamacja” lub „omyłka”.

§ 10.

1.

W wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w których przeprowadza się głosowanie ponowne, w okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 8 ust. 2 i 3 oraz § 9.

2.

Adnotacje, o których mowa w § 7 ust. 4 i § 9 ust. 3, uzupełnia się o wyrazy „ponowne głosowanie”.
2)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 26, poz. 134, Nr 94, poz. 550, Nr 102, poz. 588, Nr 134, poz. 777, Nr 147, poz. 881, Nr 149, poz. 889, Nr 171, poz. 1016 i Nr 217, poz. 1281, z 2012 r. poz. 849, 951 i 1529 oraz z 2014 r. poz. 179, 180 i 1072.
3)
Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 13 września 2011 r. w sprawie spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych na polskich statkach morskich (Dz. U. Nr 195, poz. 1159), które zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1072) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.