Preambuła
Państwa członkowskie Rady Europy oraz inne państwa sygnatariusze niniejszej Konwencji;
zważywszy, że celem Rady Europy jest osiąganie większej jedności wśród jej członków;
zważywszy, że każde dziecko ma prawo do zapewnienia mu przez rodzinę, społeczeństwo
oraz państwo takich środków ochrony, jakie są konieczne z uwagi na jego status jako
osoby małoletniej; odnotowując, że seksualne wykorzystywanie dzieci, a zwłaszcza dziecięca
pornografia oraz prostytucja, a także wszelkie formy niegodziwego traktowania dzieci
w celach seksualnych, w tym przypadki czynów popełnianych za granicą, mają destrukcyjny
wpływ na zdrowie dziecka i jego rozwój psychospołeczny; zważywszy, że seksualne wykorzystywanie
dzieci i niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych przybrało niepokojące
rozmiary, tak na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, w szczególności jeśli chodzi
o wzrost korzystania z technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych zarówno przez
dzieci, jak i sprawców przestępstw
przeciwko nim, oraz że zapobieganie i zwalczanie takiego seksualnego wykorzystywania
dzieci i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych wymaga współpracy na
szczeblu międzynarodowym;
zważywszy, że dobro i najlepsze interesy dzieci to wartości fundamentalne, wspólne
wszystkim Państwom członkowskim, które należy wspierać bez żadnej dyskryminacji; przywołując
Plan Działań przyjęty na trzecim Szczycie Głów Państw i Rządów Rady Europy (Warszawa,
dnia 16-17 maja 2005 r.) wzywający do opracowania środków mających na celu zwalczanie
seksualnego wykorzystywania dzieci; przywołując w szczególności Rekomendację Komitetu
Ministrów Nr R (91) 11 w sprawie seksualnego wykorzystywania, pornografii, prostytucji
oraz handlu dziećmi i młodzieżą, Rekomendację (2001) 16 w sprawie ochrony dzieci przed
seksualnym wykorzystywaniem oraz Konwencję Rady Europy o cyberprzestępczości (ETS
Nr 185), a zwłaszcza jej art. 9, a także Konwencję Rady Europy w sprawie działań przeciwko
handlowi ludźmi (ETS Nr 197);
mając na uwadze Konwencję o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z 1950 r.
(ETS Nr 5), zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną ze zmianami z 1996 r. (ETS Nr 163)
oraz Europejską Konwencję o wykonywaniu praw dzieci z 1996 r. (ETS Nr 160);
mając również na uwadze Konwencję o prawach dziecka, a zwłaszcza jej art. 34, Protokół
Fakultatywny w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii,
Protokół o zapobieganiu, zwalczaniu oraz karaniu za handel ludźmi, w szczególności
kobietami i dziećmi, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej
przestępczości zorganizowanej, a także Konwencję Międzynarodowej Organizacji Pracy
dotyczącą zakazu i natychmiastowych działań na rzecz eliminowania najgorszych form
pracy dzieci;
mając na uwadze decyzję ramową Rady 2004/68/WSiSW dotyczącą zwalczania seksualnego
wykorzystywania dzieci i pornografii dziecięcej, decyzję ramową Rady 2001/220/WSiSW
w sprawie pozycji ofiary w postępowaniu karnym oraz decyzję ramową Rady 2002/629/WSiSW
w sprawie zwalczania handlu ludźmi;
zwracając należytą uwagę na inne ważne międzynarodowe instrumenty oraz programy w
tej dziedzinie, w szczególności Deklarację Sztokholmską i Agendę Działania, przyjęte
na I Światowym Kongresie przeciwko Seksualnemu Wykorzystywaniu Dzieci w Celach Komercyjnych
(27-31 sierpnia 1996 r.), Globalne Porozumienie przyjęte na II Światowym Kongresie
przeciwko Seksualnemu Wykorzystywaniu Dzieci w Celach Komercyjnych w Jokohamie (17-20
grudnia 2001 r.), Porozumienie Budapeszteńskie i Plan Działania przyjęte na Konferencji
przygotowawczej do II Światowego Kongresu przeciwko
Seksualnemu Wykorzystywaniu Dzieci w Celach Komercyjnych (20-21 listopada 2001 r.),
Rezolucję Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych S-27/2 „Świat pasujący
do dzieci” oraz trzyletni program „Budowanie Europy dla dzieci i z dziećmi”, przyjęty
w efekcie trzeciego Szczytu i zapoczątkowany Konferencją w Monako (4-5 kwietnia 2006 r.);
zdecydowane wnieść skuteczny wkład w osiąganie wspólnego celu zapewnienia dzieciom
ochrony przed seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych,
bez względu na to, kto jest sprawcą oraz zapewnienia pomocy ofiarom; zwracając uwagę
na potrzebę stworzenia całościowego instrumentu międzynarodowego kładącego nacisk
na prewencyjne, ochronne i prawno-karne aspekty w walce przeciwko wszelkim formom
seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych
oraz tworzącego specjalny mechanizm monitorujący;
uzgodniły, co następuje:
Rozdział I
Cele, zasada niedyskryminacji i definicje
Artykuł 1
Cele
1.
Celami niniejszej Konwencji są:
a.
zapobieganie i zwalczanie seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania
dzieci w celach seksualnych;
b.
ochrona praw dzieci będących ofiarami seksualnego wykorzystywania i niegodziwego traktowania
w celach seksualnych;
c.
promowanie krajowej i międzynarodowej współpracy przeciwko seksualnemu wykorzystywaniu
dzieci i niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych.
2.
W celu zapewnienia skutecznej implementacji przez Strony postanowień niniejszej Konwencji,
ustanawia ona specjalny mechanizm monitorujący.
Artykuł 2
Zasada niedyskryminacji
Implementacja przez Strony postanowień niniejszej Konwencji, w szczególności korzystanie
ze środków ochrony praw ofiar, powinna być zapewniona bez dyskryminacji ze względu
na jakąkolwiek przyczynę, w szczególności: płeć, rasę, kolor skóry, język, religię,
polityczne lub inne przekonania, pochodzenie narodowe lub społeczne, związek z mniejszością
narodową własność, urodzenie, orientację seksualną, stan zdrowia, niepełnosprawność
lub inną przyczynę.
Artykuł 3
Definicje
Dla celów niniejszej Konwencji:
a.
„dziecko” oznacza każdą osobę poniżej 18 roku życia;
b.
„seksualne wykorzystywanie dzieci oraz niegodziwe traktowanie dzieci w celach seksualnych”
obejmuje zachowania, o których mowa w art. 18-23 niniejszej Konwencji;
c.
„ofiara” oznacza dziecko, które stało się ofiarą seksualnego wykorzystania i niegodziwego
traktowania w celach seksualnych.
Rozdział II
Środki prewencyjne
Artykuł 4
Zasady
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne w celu zapobiegania
wszelkim formom seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania dzieci
w celach seksualnych oraz w celu ochrony dzieci.
Artykuł 5
Rekrutacja, szkolenie, podnoszenie świadomości osób mających w swojej pracy kontakt
z dziećmi
1.
Każda Strona przyjmuje niezbędne środki ustawodawcze lub inne w celu promowania świadomości
na temat ochrony oraz praw dzieci wśród osób mających regularny kontakt z dziećmi,
w dziedzinach takich jak edukacja, służba zdrowia, opieka społeczna, wymiar sprawiedliwości,
organy ścigania, a także w sektorach związanych ze sportem, kulturą i wypoczynkiem.
2.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby osoby, o których mowa w ust. 1, miały odpowiednią wiedzę dotyczącą seksualnego
wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych, środków
ich wykrywania oraz możliwości, o których mowa w art. 12 ust. 1.
3.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki, które są zgodne
z jej prawem wewnętrznym, w celu zapewnienia, aby w zawodach, które związane są z
regularnymi kontaktami z dziećmi, kandydatami do wykonywania tych zawodów nie były
osoby skazane w związku z popełnieniem czynów seksualnego wykorzystywania dzieci i
niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych.
Artykuł 6
Edukacja dzieci
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby dzieci otrzymywały w trakcie swojej edukacji w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
informacje o zagrożeniach związanych z seksualnym wykorzystywaniem i niegodziwym traktowaniu
w celach seksualnych oraz o środkach ochrony przed tymi zagrożeniami, które to informacje
będą dostosowane do zmieniających się możliwości rozumienia tych zagrożeń przez dzieci.
Informacje te, opracowywane we współpracy z rodzicami dzieci, stosownie do okoliczności,
przekazywane będą w ramach ogólnej wiedzy na temat seksualności człowieka oraz będą
kładły nacisk na sytuacje ryzyka, szczególnie sytuacje związane z wykorzystaniem nowoczesnych
technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych.
Artykuł 7
Zapobiegawcze programy lub środki interwencji
Każda ze Stron zapewni, aby osoby, które obawiają się, że mogłyby popełnić któreś
z przestępstw określonych w niniejszej Konwencji, mogły uzyskać dostęp, stosownie
do okoliczności, do skutecznych programów lub środków interwencji, opracowanych w
celu dokonania oceny ryzyka popełnienia przestępstwa oraz zapobiegania takim przestępstwom.
Artykuł 8
Środki w odniesieniu do społeczeństwa
1.
Każda ze Stron organizuje lub wspiera organizację kampanii informacyjnych w celu podnoszenia
powszechnej świadomości na temat zjawiska seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego
traktowania dzieci w celach seksualnych oraz na temat środków ochronnych, jakie w
tej dziedzinie mogą zostać podjęte.
2.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu uniemożliwienia
lub zakazania dystrybucji materiałów zachęcających do popełniania przestępstw określonych
zgodnie z niniejszą Konwencją.
Artykuł 9
Udział dzieci, sektora prywatnego, mediów i społeczeństwa obywatelskiego
1.
Każda ze Stron zachęca do uczestniczenia dzieci, odpowiednio do stopnia ich rozwoju
i możliwości rozumienia, w opracowywaniu i wdrażaniu polityki Państwa, programów oraz
innych działań dotyczących zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego
ich traktowania w celach seksualnych.
2.
Każda ze Stron zachęca przedstawicieli sektora prywatnego, w szczególności przedsiębiorców
związanych z technologią informacyjną i telekomunikacyjną, branżą turystyczną, sektorem
bankowym i finansowym, a także społeczeństwo, do udziału w opracowywaniu i wdrażaniu
polityki mającej na celu zapobieganie seksualnemu wykorzystywaniu dzieci i niegodziwemu
traktowaniu dzieci w celach seksualnych oraz do wprowadzania wewnętrznych norm i zasad
służących realizacji tej polityki.
3.
Każda ze Stron zachęca media do udzielania stosownych informacji dotyczących wszelkich
aspektów seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania dzieci w celach
seksualnych, przy należytym poszanowaniu niezależności mediów oraz wolności prasy.
4.
Każda ze Stron wspiera finansowanie społecznych projektów i programów, tam gdzie jest
to wskazane, poprzez tworzenie specjalnych funduszy służących zapobieganiu seksualnemu
wykorzystywaniu dzieci i niegodziwemu traktowaniu dzieci w celach seksualnych oraz
ochrony dzieci przed tymi przestępstwami.
Rozdział III
Organy specjalistyczne i koordynujące
Artykuł 10
Środki krajowe w zakresie koordynacji i współpracy
1.
Każda ze Stron podejmuje środki niezbędne do zapewnienia koordynacji, zarówno na szczeblu
krajowym, jak i lokalnym, pomiędzy różnymi instytucjami zajmującymi się ochroną, zapobieganiem
i walką z seksualnym wykorzystywaniem dzieci i niegodziwym traktowaniem dzieci w celach
seksualnych, w tym zwłaszcza instytucjami związanymi ze szkolnictwem, służbą zdrowia,
pomocą społeczną oraz organami ścigania i organami sądowymi.
2.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu stworzenia
lub ustanowienia:
a.
niezależnych i kompetentnych instytucji krajowych lub lokalnych zajmujących się wspieraniem
i ochroną praw dziecka, zapewniając im określone środki i uprawnienia;
b.
mechanizmów gromadzenia danych lub punktów kontaktowych na poziomie krajowym i lokalnym
oraz we współpracy ze społeczeństwem obywatelskim, w celu obserwacji i oceny zjawiska
seksualnego wykorzystywania dzieci
i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych, przy należytym poszanowaniu
wymogów ochrony danych osobowych.
3.
Każda ze Stron zachęca do współpracy pomiędzy właściwymi organami władzy państwowej,
przedstawicielami społeczeństwa oraz sektora prywatnego w celu lepszego zapobiegania
i zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania dzieci
w celach seksualnych.
Rozdział IV
Środki ochronne i pomoc ofiarom\
Artykuł 11
Zasady
1.
Każda ze Stron ustanawia skuteczne programy społeczne i multidyscyplinarne struktury
w celu zapewnienia niezbędnego wsparcia dla ofiar seksualnego wykorzystywania i niegodziwego
traktowania w celach seksualnych, ich bliskich oraz dla każdej osoby sprawującej nad
nimi pieczę.
2.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby w przypadku, gdy wiek ofiary nie został jeszcze ustalony, a istnieją podstawy
do przypuszczenia, że ofiarą może być dziecko, ofiarom tym zostały udostępnione należne
dzieciom środki ochrony i pomocy, zanim ich wiek zostanie ostatecznie ustalony.
Artykuł 12
Zgłaszanie podejrzenia o seksualne wykorzystywanie lub seksualne obcowanie
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby zasady poufności, do zachowania których Strony są zobowiązane na podstawie przepisów
ich prawa wewnętrznego i dotyczące wykonywania niektórych zawodów związanych z pracą
z dziećmi, nie stanowiły przeszkody dla możliwości informowania przez te osoby odpowiednich
służb odpowiedzialnych za ochronę dzieci o wszelkich uzasadnionych podejrzeniach,
że dziecko stało się ofiarą seksualnego wykorzystywania lub niegodziwego traktowania
w celach seksualnych.
2.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zachęcenia
każdej osoby, która wie lub w dobrej wierze podejrzewa popełnienie przestępstwa seksualnego
wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych, do
zgłoszenia takiego przypadku właściwym służbom.
Artykuł 13
Specjalne linie telefoniczne
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki zachęcające
i wspierające tworzenie służb informacyjnych, takich jak specjalne linie telefoniczne
lub internetowe, udzielających osobom dzwoniącym porad, nawet przy zachowaniu poufności
lub przy poszanowaniu anonimowości tych osób.
Artykuł 14
Pomoc ofiarom
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu udzielenia
ofiarom seksualnego wykorzystywania i niegodziwego traktowania w celach seksualnych
doraźnej lub długoterminowej pomocy w powrocie do zdrowia fizycznego oraz zdolności
psychicznych i społecznych. Środki podjęte na podstawie niniejszego ustępu powinny
w sposób odpowiedni uwzględniać opinię, potrzeby oraz obawy dziecka.
2.
Każda ze Stron podejmuje środki, na warunkach przewidzianych w prawie krajowym, w
celu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi właściwymi organizacjami
społecznymi zaangażowanymi w pomoc ofiarom.
3.
W przypadku, gdy w seksualnym wykorzystywaniu dziecka lub niegodziwym traktowaniu
dzieci w celach seksualnych biorą udział jego rodzice lub osoby sprawujące nad nim
opiekę, procedury interwencyjne podejmowane w trybie art. 11 ust. 1 obejmują:
-
-
możliwość odizolowania domniemanego sprawcy;
-
-
możliwość usunięcia ofiary z jej środowiska rodzinnego, Warunki oraz czas trwania
takiego usunięcia powinny zostać określone zgodnie z najlepiej pojętym interesem dziecka.
4.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby osoby bliskie dla ofiary korzystały, jeżeli jest to możliwe, z pomocy terapeutycznej,
głównie z doraźnej opieki psychologicznej.
Rozdział V
Programy i środki interwencyjne
Artykuł 15
Zasady ogólne
1.
Każda ze Stron zapewnia lub wspiera, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, skuteczne
programy interwencyjne dla osób, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 2, w celu zapobiegania
oraz zmniejszania ryzyka dalszego popełniania przestępstw o charakterze seksualnym
przeciwko dzieciom. Takie programy oraz środki powinny być dostępne w każdej chwili
w trakcie postępowania karnego, podczas pobytu w zakładzie karnym, jak i poza nim,
zgodnie z warunkami przewidzianymi w prawie wewnętrznym.
2.
Każda ze Stron zapewnia lub wspiera, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, tworzenie
zespołów lub innych form współpracy pomiędzy właściwymi organami, zwłaszcza w sektorze
usług medycznych oraz usług społecznych, a także pomiędzy organami sądowymi oraz innymi
organami odpowiedzialnymi za dalsze postępowanie z osobami, o których mowa w art.
16 ust. 1 i 2.
3.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, ocenę zagrożenia oraz
potencjalnego ryzyka ponownego popełnienia przestępstw, określonych w niniejszej Konwencji,
przez osoby, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 2 w celu określenia odpowiednich programów
oraz środków interwencyjnych.
4.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, ocenę skuteczności zastosowanych
programów oraz środków.
Artykuł 16
Osoby, do których adresowane są programy i środki interwencyjne
1.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, aby osoby, wobec których
prowadzone jest postępowanie karne w związku z którymkolwiek z przestępstw określonych
w niniejszej Konwencji miały dostęp do programów lub środków, o których mowa w art.
15 ust. 1, na warunkach, które nie są ani krzywdzące, ani sprzeczne z prawem do obrony
ani wymogami uczciwego i bezstronnego procesu, a w szczególności przy należytym poszanowaniu
przepisów regulujących zasadę domniemania niewinności.
2.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, aby osoby skazane w
związku z popełnieniem któregokolwiek z przestępstw określonych w niniejszej Konwencji
miały dostęp do programów tub środków, o których mowa w art. 15 ust. 1.
3.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, aby programy lub środki
interwencyjne były opracowywane lub dostosowywane w zależności od
potrzeb rozwojowych dzieci dopuszczających się przestępstwa seksualnego, w tym dzieci,
które nie osiągnęły wiekowej granicy odpowiedzialności karnej, tak aby te programy
lub środki odpowiadały problemom w zakresie ich zachowań seksualnych.
Artykuł 17
Informowanie i zgoda
1.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, aby osobom, o których
mowa w art. 16, którym zaproponowano programy lub środki interwencyjne, były w pełni
informowane o przyczynach takiej propozycji oraz wyrażały zgodę na zastosowanie takiego
programu lub środka w oparciu o pełną znajomość faktów.
2.
Każda ze Stron zapewnia, zgodnie ze swoim prawem wewnętrznym, aby osoby, którym zaproponowano
programy lub środki interwencyjne miały możliwość odmowy, a w przypadku osób skazanych,
aby były one uświadamiane, jakie mogą być konsekwencje takiej odmowy.
Rozdział VI
Prawo karne materialne
Artykuł 18
Wykorzystanie seksualne
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
karalności zachowania umyślnego polegającego na:
a.
uczestnictwie w czynnościach seksualnych z udziałem dziecka, które zgodnie z prawem
krajowym nie osiągnęło wieku umożliwiającego mu wyrażenie zgody na podejmowanie czynności
seksualnych;
b.
uczestnictwie w czynnościach seksualnych z udziałem dziecka w przypadku:
-
-
zastosowania przymusu, siły, groźby lub
-
-
nadużycia zaufania, władzy lub wpływu na dziecko, w tym w ramach rodziny lub
-
-
nadużycia szczególnej sytuacji ofiary, zwłaszcza jej ułomności fizycznej lub psychicznej
lub zależności.
2.
Dla celów ust. 1, każda Strona ustala dolną granicę wieku dziecka, poniżej której
istnieje zakaz uczestnictwa w czynnościach seksualnych z jego udziałem.
3.
Celem przepisów ust. 1 lit. a nie jest uregulowanie czynności seksualnych pomiędzy
osobami nieletnimi, podejmowanych za ich obopólną zgodą.
Artykuł 19
Przestępstwa dotyczące dziecięcej prostytucji
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
karalności zachowania umyślnego polegającego na:
a.
rekrutacji dziecka do prostytucji lub powodowaniu udziału dziecka w prostytucji;
b.
zmuszaniu dziecka do prostytucji lub osiąganiu z tego korzyści, lub wykorzystywaniu
dziecka do tych celów w inny sposób;
c.
korzystaniu z prostytucji dziecięcej.
2.
Dla celów niniejszego artykułu, termin „dziecięca prostytucja” oznacza fakt wykorzystania
dziecka do czynności seksualnych w sytuacji, gdy zostały przekazane lub obiecane tytułem
zapłaty pieniądze lub każda inna forma wynagrodzenia łub świadczenia, bez względu
na to, czy tę zapłatę, obietnicę czy świadczenie otrzymało dziecko czy też osoba trzecia.
Artykuł 20
Przestępstwa dotyczące pornografii dziecięcej
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne w celu zapewnienia
karalności zachowania umyślnego polegającego na:
a.
produkowaniu pornografii dziecięcej;
b.
oferowaniu lub udostępnianiu pornografii dziecięcej;
c.
dystrybucji lub przesyłaniu pornografii dziecięcej;
d.
pozyskiwaniu pornografii dziecięcej dla siebie lub innej osoby;
e.
posiadaniu pornografii dziecięcej;
f.
świadomym pozyskiwaniu dostępu do pornografii dziecięcej za pośrednictwem technologii
informacyjnych i telekomunikacyjnych.
2.
Dla celów niniejszego artykułu, pojęcie „pornografia dziecięca” oznacza jakikolwiek
materiał, który wizualnie przedstawia dziecko uczestniczące w rzeczywistej lub udawanej
czynności wyraźnie seksualnej lub jakiekolwiek przedstawianie narządów płciowych dziecka
głównie w celach seksualnych.
3.
Każda ze Stron może zastrzec sobie prawo do wyłączenia w całości lub części stosowania
ust. 1 lit. a oraz lit. e w odniesieniu do produkcji i posiadania materiałów pornograficznych:
-
-
składających się wyłącznie z udawanego przedstawiania lub realistycznych obrazów nieistniejącego
dziecka;
-
-
z udziałem dzieci, które osiągnęły wiek określony w wyniku zastosowania art. 18 ust.
2, w sytuacji, gdy obrazy te zostały wytworzone przez nie i są w ich posiadaniu za
ich zgodą i wyłącznie na ich prywatny użytek.
4.
Każda Strona może zastrzec sobie prawo do wyłączenia stosowania w całości lub części
ust. 1 lit. f.
Artykuł 21
Przestępstwa dotyczące udziału dziecka w prezentacjach pornograficznych
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne w celu zapewnienia
karalności następujących zachowań umyślnych:
a.
rekrutacji dziecka do udziału w prezentacjach pornograficznych lub powodowania udziału
dziecka w takich prezentacjach;
b.
zmuszania dziecka do udziału w prezentacjach pornograficznych lub czerpania z tego
korzyści lub innego rodzaju wykorzystywania dziecka do tych celów;
c.
świadomego uczęszczania na prezentacje pornograficzne z udziałem dzieci.
2.
Każda ze Stron może zastrzec sobie prawo do ograniczenia stosowania ust. 1 lit. c
do sytuacji, gdy rekrutacja lub zmuszenie dziecka nastąpiło zgodnie z ust. 1 lit.
a lub b.
Artykuł 22
Demoralizacja dzieci
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
karalności umyślnego powodowania sytuacji w celach seksualnych, w której dziecko,
które nie osiągnęło wieku określonego w wyniku zastosowania art. 18 ust. 2, jest świadkiem obcowania seksualnego lub czynności seksualnych, nawet jeżeli nie jest
zmuszone do uczestniczenia w nich.
Artykuł 23-
Nagabywanie dzieci dla celów seksualnych
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
karalności umyślnego składania dziecku, które nie ukończyło wieku określonego w wyniku
zastosowania art. 18 ust. 2, przez osobę dorosłą za pośrednictwem technologii informacyjnych
i telekomunikacyjnych, propozycji spotkania w celu popełnienia przeciwko dziecku któregokolwiek
z przestępstw określonych na podstawie art. 18 ust. 1 lit. a lub art. 20 ust. 1 lit.
a, w sytuacji, gdy za taką propozycją idą faktyczne działania mające na celu doprowadzenie
do takiego spotkania.
Artykuł 24
Pomocnictwo, podżeganie i usiłowanie
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
karalności umyślnego zachowania polegającego na pomocnictwie w popełnieniu lub podżeganiu
do popełnienia przestępstwa określonego w Konwencji.
2.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
karalności umyślnego zachowania polegającego na usiłowaniu popełnienia przestępstwa
określonego w Konwencji.
3.
Każda ze Stron może zastrzec sobie prawo do wyłączenia w całości lub w części stosowania
ustępu 2 do przestępstw określonych w art. 20 ust. 1 lit. b, d, e oraz f, art. 21
ust. 1 lit. c, art. 22 oraz art. 23.
Artykuł 25
Jurysdykcja
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
jurysdykcji w stosunku do przestępstw określonych w Konwencji, jeżeli zostały one
popełnione:
b.
na pokładzie statku morskiego podnoszącego banderę tego państwa lub
c.
na pokładzie samolotu zarejestrowanego zgodnie z prawem tego państwa lub
e.
przez osobę mającą miejsce zwyczajowego pobytu na terytorium tej Strony.
2.
Każda ze Stron podejmuje starania zmierzające do przyjęcia koniecznych środków ustawodawczych
lub innych środków w celu zapewnienia jurysdykcji w stosunku do któregokolwiek z przestępstw
określonych zgodnie z niniejszą Konwencją, jeżeli to przestępstwo zostało popełnione
przeciwko obywatelowi tego państwa lub przeciwko osobie mającej miejsce zwyczajowego
pobytu na jego terytorium.
3.
Każda ze Stron, podpisując lub składając dokument ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia
lub przystąpienia, może w formie deklaracji skierowanej do Sekretarza Generalnego
Rady Europy oświadczyć, że zastrzega sobie prawo do wyłączenia stosowania lub stosowania
tylko w konkretnych przypadkach lub warunkach zasad jurysdykcyjnych ustanowionych
w ust. 1 lit. e.
4.
W celu ścigania przestępstw określonych na podstawie art. 18, 19, 20 ust. 1 lit. a
oraz art. 21 ust. 1 lit. a i b niniejszej Konwencji, każda Strona przyjmuje konieczne
środki ustawodawcze lub inne w celu zapewnienia, że ich jurysdykcja w zakresie dotyczącym
ust. 1 lit. d nie będzie uzależniona od faktu, że takie czyny są karalne w miejscu
ich popełnienia.
5.
Każda ze Stron, podpisując lub składając dokument ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia
lub przystąpienia, może w formie deklaracji skierowanej do Sekretarza Generalnego
Rady Europy oświadczyć, że zastrzega sobie prawo do ograniczenia stosowania ust. 4,
w odniesieniu do przestępstw określonych na podstawie art. 18 ust. 1 lit. b tiret
2 i 3, do przypadków, w których obywatel tego państwa ma miejsce zwyczajowego pobytu
na jego terytorium.
6.
W celu ścigania przestępstw określonych na podstawie art. 18, 19, 20 ust. 1 lit. a
oraz art. 21 niniejszej Konwencji, każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze
lub inne środki w celu zapewnienia, że ich jurysdykcja w zakresie dotyczącym ust.
1 lit. d oraz lit. e nie będzie uzależniona od faktu, iż ściganie może być wszczęte
wyłącznie na podstawie zawiadomienia ze strony ofiary lub ze strony państwa, na terytorium
którego przestępstwo zostało popełnione.
7.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne w celu zapewnienia
jurysdykcji w stosunku do przestępstw określonych w Konwencji, w sytuacji, gdy przypuszczalny
sprawca przebywa na jej terytorium, a sprawcy postanowiono nie wydawać innej Stronie
wyłącznie z powodu obywatelstwa tego sprawcy.
8.
W sytuacji, gdy więcej niż jedna Strona posiada jurysdykcję w stosunku do przestępstwa
określonego w Konwencji, Strony te, tam gdzie to właściwe, uzgadniają między sobą
która ze Stron jest najbardziej właściwa do prowadzenia postępowania karnego.
9.
Bez uszczerbku dla ogólnych norm prawa międzynarodowego, Konwencja nie wyłącza stosowania
przez Stronę jurysdykcji w sprawach karnych zgodnie z jej prawem krajowym.
Artykuł 26
Odpowiedzialność osób prawnych
1.
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
ażeby osoba prawna ponosiła odpowiedzialność za przestępstwa określone w Konwencji,
popełnione dla jej korzyści przez osobę fizyczną działającą indywidualnie, lub jako
organ tej osoby prawnej zajmując w jej strukturze stanowisko kierownicze na podstawie:
a.
pełnomocnictwa do reprezentowania osoby prawnej;
b.
uprawnienia do podejmowania decyzji w imieniu osoby prawnej;
c.
uprawnienia do sprawowania kontroli w ramach osoby prawnej.
2.
Oprócz sytuacji określonych w ust. 1, każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki
ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia, aby osoba prawna mogła być pociągnięta
do odpowiedzialności karnej wówczas, gdy brak nadzoru lub kontroli sprawowanej przez
osobę wymienioną w ust. 1 mógł przyczynić się do popełnienia przestępstwa określonego
w Konwencji przez osobę podlegającą osobie prawnej z korzyścią dla tej osoby prawnej.
3.
Zgodnie z zasadami prawnymi Strony, odpowiedzialność osoby prawnej może mieć charakter
karny, cywilny lub administracyjny.
4.
Odpowiedzialność osoby prawnej nie wpływa na zakres odpowiedzialności osób fizycznych,
które dopuściły się popełnienia przestępstwa.
Artykuł 27
Sankcje i środki
1.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby przestępstwa określone w Konwencji, mając na względzie ich wagę, podlegały efektywnym,
proporcjonalnym i odstraszającym sankcjom. Wśród sankcji powinna znaleźć się kara
pozbawienia wolności w wymiarze, który pozwała na wszczęcie i przeprowadzenie postępowania
ekstradycyjnego.
2.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby osoby prawne ponoszące odpowiedzialność na podstawie art. 26 podlegały efektywnym,
proporcjonalnym i odstraszającym sankcjom, wśród których znajduje się grzywna lub
kara pieniężna. Oprócz nich mogą mieć zastosowanie inne sankcje, takie jak:
a.
pozbawienie uprawnienia do korzystania z pomocy i świadczeń publicznych;
b.
czasowe lub całkowite pozbawienie prawa do prowadzenia działalności gospodarczej;
d.
sądowy nakaz likwidacji działalności.
3.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu:
a.
umożliwienia dokonania zajęcia lub konfiskaty:
-
-
przedmiotów, dokumentów i innych narzędzi wykorzystanych lub służących do popełnienia
lub mających na celu ułatwienie popełnienia przestępstwa określonego w Konwencji;
-
-
korzyści pochodzącej z przestępstwa określonego w Konwencji lub jej równowartości;
b.
umożliwienia czasowego lub całkowitego zamknięcia pomieszczeń i urządzeń wykorzystanych
do popełnienia któregokolwiek z przestępstw określonych w Konwencji, bez uszczerbku
dla praw osób trzecich działających w dobrej wierze, lub czasowego, bądź całkowitego
pozbawienia sprawcy możliwości wykonywania działalności zawodowej lub działalności
w ramach wolontariatu, polegającej na kontaktach z dziećmi, w ramach których zostało
popełnione przestępstwo.
4.
Każda ze Stron może przyjąć inne środki w odniesieniu do sprawców, takie jak pozbawienie
praw rodzicielskich, czy też poddanie ich reżimowi kontrolnemu lub dozorowi.
5.
Każda ze Stron może postanowić, aby korzyści z przestępstwa lub mienie skonfiskowane
zgodnie z niniejszym artykułem było lokowane na specjalnym funduszu, w celu finansowania
programów prewencyjnych i pomocowych
skierowanych do ofiar któregokolwiek z przestępstw określonych w niniejszej Konwencji.
Artykuł 28
Okoliczności obciążające
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby następujące okoliczności, o ile już nie stanowią one znamion przestępstwa, były,
zgodnie z prawem krajowym, traktowane jako okoliczności wpływające na zaostrzenie
wymiaru kary w odniesieniu do przestępstw określonych w niniejszej Konwencji:
a.
przestępstwo spowodowało znaczny uszczerbek na zdrowiu psychicznym lub fizycznym pokrzywdzonego;
b.
przestępstwo poprzedzone było lub towarzyszyło mu użycie tortur lub poważnej przemocy;
c.
przestępstwo popełniono przeciwko pokrzywdzonemu szczególnie bezbronnemu;
d.
przestępstwo popełnił członek rodziny, osoba mieszkająca z dzieckiem lub osoba, która
nadużyła przysługującego mu władztwa;
e.
przestępstwo zostało popełnione przez więcej niż jedną osobę działające wspólnie;
f.
przestępstwo zostało popełnione w ramach organizacji przestępczej;
g.
sprawca był już skazany za przestępstwo tego samego rodzaju.
Artykuł 29
Poprzednie wyroki
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia
możliwości uwzględnienia, przy ustalaniu wymiaru kary, prawomocnych wyroków skazujących
wydanych przez inny organ w związku z przestępstwami określonymi zgodnie z niniejszą
Konwencją.
Rozdział VII
Postępowanie przygotowawcze, ściganie i prawo procesowe
Artykuł 30
Zasady
1.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby postępowanie przygotowawcze i postępowanie karne były prowadzone w najlepszym
interesie dziecka i z poszanowaniem praw dziecka.
2.
Każda ze Stron podejmuje działania zapewniające ofiarom ochronę, w taki sposób, aby
prowadzone postępowanie przygotowawcze oraz postępowanie sądowe nie potęgowały u dziecka
przeżyć traumatycznych oraz aby działania organów wymiaru sprawiedliwości w sprawach
karnych wiązały się, tam gdzie to właściwe, z zapewnieniem pomocy dzieciom.
3.
Każda ze Stron zapewnia, aby postępowanie przygotowawcze oraz postępowanie sądowe
miały charakter priorytetowy oraz aby były prowadzone bez nieuzasadnionej zwłoki.
4.
Każda ze Stron zapewnia, aby środki stosowane na podstawie niniejszego rozdziału nie
naruszały prawa do obrony oraz wymogów uczciwego i bezstronnego procesu zgodnie z
art. 6 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
5.
Każda ze Stron, zgodnie z zasadami swojego prawa wewnętrznego, przyjmuje odpowiednie
środki ustawodawcze lub inne środki:
-
-
w celu zapewnienia skutecznego postępowania przygotowawczego oraz ścigania przestępstw
określonych w niniejszej Konwencji, dopuszczając stosownie do okoliczności, możliwość
prowadzenia operacji pod przykryciem;
-
-
w celu umożliwienia jednostkom lub organom prowadzącym postępowanie przygotowawcze
identyfikacji poszkodowanych w wyniku przestępstw określonych zgodnie z art. 20, w
szczególności poprzez analizę materiału zawierającego pornografię dziecięcą, takich
jak zdjęcia oraz nagrania audio-video, przekazywanego lub udostępnianego przy użyciu
technologii informacyjnych lub telekomunikacyjnych.
Artykuł 31
Ogólne środki ochrony
1.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu ochrony
praw i interesów pokrzywdzonych, w tym ich szczególnych potrzeb jako świadków na każdym
etapie postępowania przygotowawczego oraz postępowania sądowego w szczególności poprzez:
a.
informowanie ich o przysługujących im prawach oraz służbach pozostających do ich dyspozycji,
chyba, że nie życzą sobie udzielania takiej informacji o działaniach podjętych w związku
ze złożoną przez nich skargą, zarzutach, przebiegu postępowania przygotowawczego lub
sądowego, ich roli w postępowaniu oraz sposobie zakończenia sprawy;
b.
zapewnienie, przynajmniej w sytuacjach niebezpieczeństwa grożącego poszkodowanym oraz
ich rodzinom i jeżeli jest to uzasadnione, możliwości informowania tych osób o zwolnieniu
czasowym lub stałym osoby skazanej lub ściganej;
c.
zapewnienie im, w sposób zgodny z zasadami krajowego prawa procesowego, możliwości
wyboru sposobu wyrażania swoich opinii, potrzeb oraz obaw co do przeprowadzenia czynności
z ich udziałem i innych form dostarczenia dowodów zarówno osobiście, jak i przez inną
uprawniona osobę oraz do uwzględnienia takich opinii, potrzeb i obaw,
d.
zapewnienie im pomocy ze strony odpowiednich służb w taki sposób, aby ich prawa i
interesy były właściwie przedstawione i wzięte pod uwagę;
e.
ochronę ich prywatności, tożsamości oraz wizerunku, a także unikanie publicznego rozpowszechniania
informacji, które mogłoby doprowadzić do ujawnienia ich tożsamości, poprzez podjęcie
środków ochrony przewidzianych w prawie krajowym;
f.
zapewnienie bezpieczeństwa ofiarom oraz ich rodzinom, a także świadkom oskarżenia
przed zastraszeniem, zemstą lub ponownym popełnianiem względem nich czynu karalnego;
g.
unikanie sytuacji, w których w budynku sądu lub organu ścigania pokrzywdzony miałby
bezpośredni kontakt ze sprawcą, chyba że właściwe organy kierując się najlepszym interesem
dziecka zdecydują inaczej lub gdy takiego kontaktu wymaga postępowanie przygotowawcze
lub sądowe.
2.
Każda ze Stron zapewnia, aby pokrzywdzeni, od pierwszego kontaktu z właściwymi organami,
mieli dostęp do informacji o odpowiednich procedurach sądowych i administracyjnych.
3.
Każda ze Stron zapewnia, aby pokrzywdzeni mieli dostęp do gwarantowanej prawem krajowym
nieodpłatnej pomocy prawnej w sytuacji, gdy przysługuje im prawo występowania w postępowaniu
karnym w charakterze strony.
4.
Każda ze Stron zapewnia organom sądowym możliwość wyznaczenia pokrzywdzonemu pełnomocnika
szczególnego w sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa wewnętrznego może on występować
w postępowaniu karnym w charakterze strony oraz gdy osoby, którym przysługuje władza
rodzicielska są wyłączone z reprezentowania dziecka w takim postępowaniu z powodu
konfliktu interesów pomiędzy nim a pokrzywdzonym.
5.
Każda ze Stron zapewnia, w drodze przyjęcia odpowiednich środków ustawodawczych lub
innych środków, w granicach prawa krajowego, możliwość, aby grupy, fundacje, stowarzyszenia
lub organizacje rządowe, lub pozarządowe mogły wspierać lub pomagać pokrzywdzonym
za ich zgodą podczas postępowania karnego obejmującego przestępstwa określone w niniejszej
Konwencji.
6.
Każda ze Stron zapewnia, aby pokrzywdzony otrzymał informacje o uprawnieniach przysługujących
na podstawie niniejszego artykułu w sposób dostosowany do wieku i stopnia dojrzałości
pokrzywdzonego oraz w zrozumiałym dla niego języku.
Artykuł 32
Wszczęcie postępowania
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby postępowanie przygotowawcze lub ściganie przestępstw określonych w Konwencji nie
było uzależnione od zawiadomienia lub oskarżenia złożonego przez pokrzywdzonego oraz
aby postępowanie mogło być w dalszym ciągu prowadzone, nawet jeżeli pokrzywdzony wycofa
swoje zeznania.
Artykuł 33
Przedawnienie
Każda ze Stron przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby termin przedawnienia dla wszczęcia postępowania w związku z przestępstwami określonymi
zgodnie z art. 18, 19 ust. 1 lit. a i lit. b oraz art. 21 ust. 1 lit. a i lit. b biegł
w czasie wystarczającym dla skutecznego wszczęcia postępowania po
uzyskaniu przez pokrzywdzonego pełnoletniości oraz w czasie współmiernym do ciężaru
przestępstwa.
Artykuł 34
Postępowanie przygotowawcze
1.
Każda ze Stron przyjmuje takie środki, jakie mogą okazać się niezbędne w celu zapewniania,
aby osoby, jednostki lub służby prowadzące postępowanie przygotowawcze były wyspecjalizowane
w zakresie zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania
dzieci w celach seksualnych oraz aby osoby te były w tym celu przeszkolone. Takim
jednostkom lub służbom zapewnia się odpowiednie zasoby finansowe.
2.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby niepewność co do rzeczywistego wieku pokrzywdzonego nie była przeszkodą dla wszczęcia
postępowania przygotowawczego.
Artykuł 35
Przesłuchanie dziecka
1.
Każda Strona przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby:
a.
przesłuchanie dziecka odbyło się bez nieuzasadnionej zwłoki licząc od chwili powzięcia
wiadomości przez właściwe organy o okolicznościach uzasadniających przesłuchanie;
b.
przesłuchanie dziecka odbywało się w razie konieczności w pomieszczeniach zaprojektowanych
lub dostosowanych do tych celów;
c.
przesłuchanie dziecka było prowadzone przez wyszkolonych do tego specjalistów;
d.
przesłuchanie dziecka prowadzone było, w miarę możliwości i potrzeb, przez tę samą
osobę;
e.
liczba przesłuchań była ograniczona do minimum w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne
dla celów postępowania karnego;
f.
dziecku mógł towarzyszyć jego przedstawiciel ustawowy lub, stosownie do sytuacji,
osoba dorosła wybrana przez niego, o ile w odniesieniu do tej osoby nie została wydana
decyzja odmienna uzasadniona okolicznościami sprawy.
2.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu umożliwienia,
aby każde przesłuchanie pokrzywdzonego lub stosownie do sytuacji
świadka będącego dzieckiem, mogło być rejestrowane techniką video oraz aby taki zapis
z przesłuchania mógł być przyjęty jako dowód w postępowaniu przed sądem, na zasadach
przewidzianych w prawie wewnętrznym.
3.
W przypadku, gdy nie ustalono dokładnego wieku pokrzywdzonego, lecz istnieją podstawy
do przyjęcia, iż pokrzywdzony jest dzieckiem, środki, o których mowa w ustępach 1
i 2, powinny być stosowane również w toku czynności, zanim wiek pokrzywdzonego zostanie
ostatecznie ustalony.
Artykuł 36
Postępowanie sądowe
1.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki, przy należytym
poszanowaniu przepisów regulujących autonomię zawodów prawniczych, w celu zapewnienia,
aby w szkoleniach z zakresu praw dziecka oraz problemów seksualnego wykorzystywania
dzieci i niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych mogły uczestniczyć wszystkie
osoby zaangażowane w postępowanie, a w szczególności sędziowie, prokuratorzy oraz
adwokaci.
2.
Każda ze Stron przyjmuje ustawodawcze i inne środki w celu zapewnienia, by zgodnie
z prawem krajowym:
a.
sędzia mógł zarządzić, aby rozprawa odbyła się bez udziału publiczności;
b.
przesłuchanie pokrzywdzonego przed sądem mogło odbyć się bez jego obecności, w szczególności
poprzez zastosowanie odpowiednich technologii komunikacyjnych.
Rozdział VIII
Zapis danych oraz ich przechowywanie
Artykuł 37
Zapis oraz przechowywanie danych krajowych dotyczących osób skazanych za popełnienie
przestępstwa na tle seksualnym
1.
Dla celów zapobiegania i ścigania przestępstw określonych w niniejszej Konwencji,
każda Strona przyjmuje konieczne środki ustawodawcze lub inne w celu gromadzenia i
przechowywania, zgodnie ze stosownymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych
oraz innymi właściwymi zasadami i gwarancjami przewidzianymi w prawie krajowym, danych
o tożsamości i profilu DNA skazanych za przestępstwa ustanowione w niniejszej Konwencji.
2.
Każda ze Stron, w chwili podpisywania lub składania dokumentu ratyfikacji, przyjęcia,
zatwierdzenia lub przystąpienia do niniejszej Konwencji, notyfikuje Sekretarzowi Generalnemu
Rady Europy nazwę i adres jednego organu krajowego odpowiedzialnego w zakresie celów,
o których mowa w ust. 1.
3.
Każda ze Stron przyjmuje środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia, aby
informacje, o których mowa w ust. 1, mogły być przekazane właściwym organom innej
Strony, zgodnie z warunkami ustanowionymi w prawie krajowym i odpowiednich instrumentach
międzynarodowych.
Rozdział IX
Współpraca międzynarodowa
Artykuł 38
Ogólne zasady i środki dotyczące współpracy międzynarodowej
1.
Umawiające się Strony współpracują ze sobą na podstawie przepisów niniejszej Konwencji
i poprzez stosowanie innych, odpowiednich instrumentów prawa międzynarodowego, porozumień
dwustronnych, zasady wzajemności i prawa krajowego w możliwie jak najszerszym zakresie,
w celu:
a.
zapobiegania i zwalczania seksualnego wykorzystywania dzieci i niegodziwego traktowania
dzieci w celach seksualnych;
b.
zapewniania ochrony i pomocy ofiarom tych przestępstw;
c.
skutecznego prowadzenia śledztw lub innych postępowań dotyczących przestępstw określonych
niniejszej Konwencji.
2.
Każda ze Stron przyjmuje odpowiednie środki ustawodawcze lub inne środki w celu zapewnienia,
aby ofiara przestępstwa w rozumieniu niniejszej Konwencji przebywająca na terytorium
państwa-Strony Konwencji innego niż państwo zamieszkania ofiary, mogła zgłosić skargę
do odpowiednich władz swojego państwa zamieszkania.
3.
Jeżeli Strona, która uzależnia wzajemną pomoc prawną w sprawach karnych lub ekstradycję
od istnienia umowy otrzyma wniosek o pomoc prawną lub ekstradycję skierowany do niej
przez Stronę, z którą takiego porozumienia nie zawarła, może uznać niniejszą Konwencję
jako podstawę prawną dla wzajemnej pomocy prawnej w sprawach karnych dotyczących ekstradycji,
w odniesieniu do przestępstw określonych zgodnie z niniejszą Konwencją.
4.
Każda ze Stron podejmie stosowne działania w celu zintegrowania, stosownie do sytuacji,
zapobiegania oraz walki z seksualnym wykorzystywaniem dzieci oraz niegodziwym traktowaniem
dzieci w celach seksualnych przy pomocy programów pomocy rozwojowej kierowanej na
rzecz państw trzecich.
Rozdział X
Mechanizm monitorujący
Artykuł 39
Komitet Stron
1.
W skład Komitetu Stron wchodzą przedstawiciele Stron Konwencji.
2.
Komitet Stron zwoływany jest przez Sekretarza Generalnego Rady Europy. Pierwsze posiedzenie
Komitetu odbędzie się przed upływem roku od wejścia w życie niniejszej Konwencji w
stosunku do dziesiątego sygnatariusza, który ją ratyfikował. Kolejne posiedzenia Komitetu
odbywają się na wniosek co najmniej jednej trzeciej Stron lub Sekretarza Generalnego.
3.
Komitet Stron przyjmuje własny regulamin.
Artykuł 40
Pozostali przedstawiciele
1.
Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy, Komisarz ds. Praw Człowieka, Europejski Komitet
ds. Problematyki Przestępczości (CDPC), a także inne właściwe komitety międzyrządowe
Rady Europy wyznaczają swoich przedstawicieli do Komitetu Stron.
2.
Komitet Ministrów może wezwać inne organy Rady Europy do wyznaczenia ich przedstawicieli
w Komitecie Stron, po przeprowadzeniu z nim konsultacji.
3.
Przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego, a zwłaszcza organizacji pozarządowych,
mogą wejść w skład Komitetu Stron w charakterze obserwatora, przy zastosowaniu procedury
określonej stosownymi przepisami Rady Europy.
4.
Przedstawiciele wyznaczeni na podstawie ust. 1-3 uczestniczą w spotkaniach Komitetu
Stron bez prawa głosu.
Artykuł 41
Funkcje Komitetu Stron
1.
Komitet Stron prowadzi nadzór nad implementacją niniejszej Konwencji. Regulamin Komitetu
Stron określa procedurę oceny implementacji niniejszej Konwencji.
2.
Komitet Stron ułatwia gromadzenie, analizę oraz wymianę informacji, doświadczeń oraz
dobrych praktyk pomiędzy państwami w celu poprawy ich możliwości w zakresie zapobiegania
oraz zwalczania wykorzystywania seksualnego dzieci oraz niegodziwego traktowania dzieci
w celach seksualnych.
3.
Ponadto, w zależności od sytuacji, Komitet Stron:
a.
ułatwia lub poprawia skuteczność korzystania z niniejszej Konwencji oraz jej implementację,
w tym ustalanie problemów oraz skutków wszelkich deklaracji lub zastrzeżeń wniesionych
w trybie Konwencji;
b.
wyraża opinię w odniesieniu do wszelkich pytań dotyczących stosowania niniejszej Konwencji
oraz ułatwia wymianę informacji na temat znaczących osiągnięć z dziedziny prawa, polityki
czy technologii.
4.
Komitet Stron w wykonywaniu swoich zadań wynikających z niniejszego artykułu wspomagany
jest przez Sekretariat Rady Europy.
5.
Europejski Komitet ds. Problematyki Przestępczości (CDPC) będzie okresowo informowany
w zakresie działań wymienionych w ust. 1, 2 i 3.
Rozdział XI
Stosunek do innych instrumentów międzynarodowych
Artykuł 42
Stosunek do Konwencji ONZ o prawach dziecka oraz jej Protokołu Fakultatywnego w sprawie
handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii
Niniejsza Konwencja nie narusza praw i obowiązków wynikających z przepisów Konwencji
ONZ o prawach dziecka oraz jej Protokołu Fakultatywnego w sprawie handlu dziećmi,
dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii i ma na celu zwiększenie ochrony jaką
dają oraz rozszerzenie i uzupełnienie zawartych w nich standardów.
Artykuł 43
Stosunek do innych instrumentów międzynarodowych
1.
Niniejsza Konwencja nie narusza praw i obowiązków wynikających z innych instrumentów
międzynarodowych, wobec których Strony niniejszej Konwencji są lub stają się Stronami
i które zawierają postanowienia dotyczące spraw regulowanych przepisami niniejszej
Konwencji i które zapewniają większą ochronę i pomoc dzieciom-ofiarom seksualnego
wykorzystywania lub niegodziwego traktowania w celach seksualnych.
2.
Strony Konwencji mogą zawierać ze sobą umowy dwustronne lub wielostronne, dotyczące
spraw będących przedmiotem regulacji niniejszej Konwencji, w celu uzupełnienia lub
wzmocnienia jej postanowień, lub ułatwienia realizacji zasad w niej zawartych.
3.
Państwa-Strony będące członkami Unii Europejskiej stosują w swoich wzajemnych stosunkach
reguły wspólnotowe i unijne regulujące sprawy, o których mowa w niniejszej Konwencji
i mające zastosowanie do konkretnych spraw bez uszczerbku dla przedmiotu i celu niniejszej
Konwencji oraz bez uszczerbku dla pełnego zastosowania niniejszej Konwencji wraz z
innymi Stronami.
Rozdział XII
Zmiany do Konwencji
Artykuł 44
Zmiany
1.
Każda propozycja zmiany do niniejszej Konwencji zgłoszona przez jej Stronę jest przekazywana
do Sekretarza Generalnego Rady Europy, który przekazuje propozycję do Państw członkowskich
Rady Europy, każdego państwa sygnatariusza, każdego państwa-Strony niniejszej Konwencji,
Wspólnoty Europejskiej, każdego państwa zaproszonego do podpisania niniejszej Konwencji
zgodnie z przepisami art. 45 ust. 1 oraz każdego państwa zaproszonego do przystąpienia
do niniejszej Konwencji zgodnie z przepisami art. 46 ust. 1.
2.
Każda zmiana zaproponowana przez Stronę Konwencji zostaje przekazana do Europejskiego
Komitetu ds. Problematyki Przestępczości (CDPC), który przedstawia Komitetowi Ministrów
swoją opinię o proponowanej zmianie.
3.
Komitet Ministrów rozpatruje proponowaną zmianę i opinię na temat zmiany przedstawioną
przez Komitet ds. Problematyki Przestępczości i, po konsultacjach z państwami-Stronami
tej Konwencji nienależącymi do Rady Europy, może przyjąć zmianę.
4.
Tekst każdej zmiany przyjętej przez Komitet Ministrów zgodnie z ustępem 3 tego artykułu
zostaje przesłany Stronom do akceptacji.
5.
Każda zmiana przyjęta zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu wchodzi w życie w pierwszym
dniu miesiąca po upływie jednego miesiąca po poinformowaniu
Sekretarza Generalnego Rady Europy przez wszystkie Strony Konwencji o akceptacji tej
zmiany.
Rozdział XIII
Postanowienia końcowe
Artykuł 45
Podpisanie i wejście w życie
1.
Niniejsza Konwencja jest otwarta do podpisu dla Państw członkowskich Rady Europy,
państw niebędących członkiem Rady Europy, które uczestniczyły w jej stworzeniu, a
także dla Wspólnoty Europejskiej.
2.
Niniejsza Konwencja podlega ratyfikacji, przyjęciu lub zatwierdzeniu. Dokumenty ratyfikacji,
przyjęcia lub zatwierdzenia są przekazywane Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy.
3.
Niniejsza Konwencja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca po upływie trzech miesięcy
od daty wyrażenia przez 5 państw sygnatariuszy, w tym przynajmniej 3 Państw członkowskich
Rady Europy, zgody na związanie się Konwencją zgodnie z przepisami zawartymi w poprzednim
ustępie.
4.
Niniejsza Konwencja wchodzi w życie w odniesieniu do każdej Strony, o której mowa
w ust. 1 lub Wspólnoty Europejskiej, a która wyraża późniejszą zgodę na związanie
się nią pierwszego dnia miesiąca po upływie trzech miesięcy od daty złożenia dokumentu
ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia.
Artykuł 46
Przystąpienie do Konwencji
1.
Po wejściu w życie niniejszej Konwencji Komitet Ministrów Rady Europy, po skonsultowaniu
się z państwami-Stronami Konwencji, na podstawie decyzji podjętej większością głosów
przewidzianą w artykule 20 ust. d Statutu Rady Europy i z zastrzeżeniem jednomyślności
przedstawicieli państw-Stron uprawnionych do zasiadania w Komitecie Ministrów, może
zaprosić Wspólnotę Europejską, jak również każde państwo niebędące członkiem Rady
i nieuczestniczące w opracowaniu Konwencji, do przystąpienia do Konwencji.
2.
Wobec każdego państwa przystępującego Konwencja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca
następującego po upływie okresu trzech miesięcy od dnia złożenia dokumentu przystąpienia
Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy.
Artykuł 47
Zakres terytorialny stosowania Konwencji
1.
Każde państwo lub Wspólnota Europejska może, w chwili składania podpisu lub dokumentu
ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia, wskazać terytorium lub terytoria,
na których stosuje się Konwencję.
2.
Każde państwo może, w jakimkolwiek późniejszym terminie, poprzez oświadczenie skierowane
do Sekretarza Generalnego Rady Europy, rozszerzyć zakres stosowania niniejszej Konwencji
na jakiekolwiek inne terytorium wskazane w oświadczeniu. W odniesieniu do takiego
terytorium Konwencja wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie
okresu trzech miesięcy od dnia otrzymania takiego oświadczenia przez Sekretarza Generalnego.
3.
Każde oświadczenie złożone na mocy dwóch poprzedzających ustępów może być wycofane
w stosunku do jakiegokolwiek terytorium wyszczególnionego w oświadczeniu w drodze
notyfikacji skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy. Wycofanie staje się
skuteczne pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie okresu trzech miesięcy
od dnia otrzymania notyfikacji przez Sekretarza Generalnego.
Artykuł 48
Zastrzeżenia
Nie można złożyć zastrzeżeń do niniejszej Konwencji, z wyjątkiem zastrzeżeń wyraźnie
przewidzianych przepisami niniejszej Konwencji. Każde zastrzeżenie można wycofać w
dowolnym czasie.
Artykuł 49
Wypowiedzenie
1.
Strona może, w dowolnym czasie, wypowiedzieć niniejszą Konwencję w drodze notyfikacji
skierowanej do Sekretarza Generalnego Rady Europy.
2.
Wypowiedzenie staje się skuteczne pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie
trzech miesięcy od dnia otrzymania notyfikacji przez Sekretarza Generalnego.
Artykuł 50
Notyfikacja
Sekretarz Generalny Rady Europy notyfikuje Państwom członkowskim Rady Europy, każdemu
państwu sygnatariuszowi, każdemu państwu-Stronie niniejszej Konwencji, Wspólnocie
Europejskiej, każdemu państwu zaproszonemu do podpisania niniejszej
Konwencji zgodnie z przepisami art. 45 oraz każdemu państwu zaproszonemu do przystąpienia
do niniejszej Konwencji zgodnie z przepisami art. 46:
b.
złożenie każdego dokumentu ratyfikacji, przyjęcia, zatwierdzenia lub przystąpienia;
c.
każdą datę wejścia w życie Konwencji zgodnie z art. 45 i 46;
d.
każdą zmianę przyjętą zgodnie z art. 44 oraz datę wejścia w życie tej zmiany;
e.
każde zastrzeżenie złożone na mocy art. 48;
f.
każde wypowiedzenie na mocy przepisów art. 49;
g.
każdy inny akt, notyfikację lub informację odnoszącą się do niniejszej Konwencji.