Na podstawie
art. 104 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1393 oraz z 2014 r. poz. 768) zarządza się, co następuje:
Rozdział 2
Szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji i uprawnień w celu uzyskania licencji pilota,
dyspozytora lotniczego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego albo świadectwa
kwalifikacji pilota, skoczka spadochronowego i operatora bezzałogowych statków powietrznych
używanych w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
§ 3.
1.
Uznania kwalifikacji i uprawnień w celu uzyskania:
1)
licencji, o których mowa w
§ 1 pkt 1 lit. a-o, dokonuje się z uwzględnieniem przepisów załącznika I do rozporządzenia
Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne
i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z
rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008
(Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1178/2011”,
2)
licencji, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. p i q oraz pkt 2, 3 i 5, oraz świadectw
kwalifikacji, o których mowa w § 1 pkt 8-10, dokonuje się z uwzględnieniem przepisów
wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej „ustawą”
- w oparciu o indywidualną weryfikację wiedzy, umiejętności i praktyki kandydata,
nabytych w lotnictwie państwowym.
2.
Weryfikację, o której mowa w ust. 1, przeprowadza certyfikowana organizacja szkoleniowa
w zakresie wynikającym z posiadanego certyfikatu, zwana dalej „ośrodkiem szkolenia
lotniczego”, lub podmiot szkolący w zakresie wynikającym z zaświadczenia o wpisie
do rejestru podmiotów szkolących, które posiadają zatwierdzone przez Prezesa Urzędu
Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”, procedury weryfikacji wiedzy
i umiejętności kandydatów ubiegających się o uznanie kwalifikacji i uprawnień.
3.
Uznanie kwalifikacji i uprawnień, o których mowa w ust. 1, następuje po łącznym spełnieniu
przez kandydata następujących warunków:
1)
przystąpieniu do weryfikacji, o której mowa w ust. 1, i przedstawieniu wydanych przez
jednostki organizacyjne lotnictwa państwowego dokumentów:
a)
zawierających informacje dotyczące zakresu i przebiegu szkoleń teoretycznych i praktycznych
odbytych w lotnictwie państwowym,
b)
potwierdzających posiadany nalot na statkach powietrznych lotnictwa państwowego,
c)
potwierdzających uprawnienia nadane w lotnictwie państwowym;
2)
uzyskaniu z ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego zaświadczenia o
spełnieniu odpowiednich wymagań w zakresie dopuszczenia do egzaminu państwowego dla
licencji albo świadectwa kwalifikacji, o które ubiega się kandydat;
3)
zdaniu egzaminu państwowego w zakresie wymaganym dla uzyskania licencji, świadectwa
kwalifikacji lub uprawnień do nich wpisywanych, o które ubiega się kandydat;
4)
uzyskaniu potwierdzenia biegłości językowej, jeżeli jest ono wymagane dla licencji
albo świadectwa kwalifikacji, o które ubiega się kandydat;
5)
złożeniu do Prezesa Urzędu wniosku o wydanie licencji albo świadectwa kwalifikacji,
o które ubiega się kandydat.
§ 4.
W celu dokonania weryfikacji, o której mowa w § 3 ust. 1, ośrodek szkolenia lotniczego
albo podmiot szkolący:
1)
dokonuje analizy dokumentów, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 1;
2)
porównuje wyniki przeprowadzonej analizy z wymaganiami odpowiednimi dla danej licencji,
świadectwa kwalifikacji lub uprawnień do nich wpisywanych, o które ubiega się kandydat;
3)
określa, w jakim stopniu kandydat spełnia wymagania w zakresie wiedzy, umiejętności
i praktyki, niezbędne do dopuszczenia go do egzaminu państwowego w celu wydania danej
licencji, świadectwa kwalifikacji lub uprawień do nich wpisywanych, o które ubiega
się kandydat.
§ 5.
1.
W przypadku stwierdzenia na podstawie weryfikacji dokonanej zgodnie z § 3 ust. 1,
że posiadane przez kandydata wiedza, umiejętności lub praktyka nabyte w lotnictwie
państwowym jedynie częściowo odpowiadają wymaganiom dla danej licencji, świadectwa
kwalifikacji lub uprawnień do nich wpisywanych, ośrodek szkolenia lotniczego albo
podmiot szkolący określa zakres niezbędnego szkolenia uzupełniającego dotyczący wiedzy,
umiejętności lub praktyki i opracowuje indywidualny tok szkolenia dla kandydata.
2.
Indywidualny tok szkolenia jest realizowany po zatwierdzeniu przez kierownika szkolenia
ośrodka szkolenia lotniczego albo podmiotu szkolącego.
§ 6.
Ośrodek szkolenia lotniczego albo podmiot szkolący wydaje zaświadczenie, o którym
mowa w § 3 ust. 3 pkt 2, kandydatowi, którego wiedza, umiejętności lub praktyka nabyte
w lotnictwie państwowym zostały uznane:
1)
w całości za odpowiadające wymaganiom dla danej licencji, świadectwa kwalifikacji
lub uprawnień do nich wpisywanych albo
2)
w części za odpowiadające wymaganiom dla danej licencji, świadectwa kwalifikacji lub
uprawnień do nich wpisywanych oraz który odbył szkolenie na podstawie indywidualnego
toku szkolenia w zakresie uzupełnienia wiedzy, umiejętności lub praktyki wymaganych
dla danej licencji, świadectwa kwalifikacji lub uprawnień do nich wpisywanych.
Rozdział 3
Szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji i uprawnień w celu uzyskania licencji na
obsługę techniczną statku powietrznego Part-66, licencji mechanika lotniczego obsługi
technicznej lub świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych
§ 7.
2.
Uznania kwalifikacji, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się na podstawie złożonego
do Prezesa Urzędu wniosku o wydanie licencji na obsługę techniczną statku powietrznego
Part-66, którego wzór określa dodatek V do załącznika III do rozporządzenia nr 1321/2014.
§ 8.
1.
Uznania z zakresu obsługi technicznej statków powietrznych w celu uzyskania licencji
mechanika lotniczego obsługi technicznej lub świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia
obsługi statków powietrznych dokonuje się w oparciu o przeprowadzoną przez Prezesa
Urzędu indywidualną weryfikację wiedzy i praktyki kandydata w zakresie wymaganym dla
licencji albo świadectwa kwalifikacji, o które ubiega się kandydat, na podstawie złożonego
do Prezesa Urzędu wniosku o wydanie licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej
albo świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych.
2.
W celu weryfikacji wiedzy, o której mowa w ust. 1, kandydat przystępuje do części
teoretycznej egzaminu państwowego, złożonego przed komisją egzaminacyjną, o której
mowa w art. 99 ust. 1 ustawy, w zakresie wymaganym odpowiednio do uzyskania licencji
mechanika lotniczego obsługi technicznej albo świadectwa kwalifikacji mechanika poświadczenia
obsługi statków powietrznych, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 104
ust. 1 ustawy.
§ 9.
1.
Weryfikację praktyki, o której mowa w § 7 ust. 1 lub § 8 ust. 1, przeprowadza się
przez porównanie rodzaju i zakresu czynności obsługowych wykonywanych przez kandydata
w lotnictwie państwowym z zakresem czynności obsługowych określonych w przepisach
rozporządzenia nr 1321/2014 lub w przepisach wydanych na podstawie art. 104 ust. 1
ustawy określonych dla licencji albo świadectwa kwalifikacji, o które ubiega się kandydat.
2.
Porównania rodzaju i zakresu czynności obsługowych dokonuje się na podstawie formularza
potwierdzenia praktyki w obsłudze statków powietrznych w lotnictwie państwowym, wypełnionego
przez właściwą jednostkę organizacyjną lotnictwa państwowego, który kandydat dołącza
do wniosku.
3.
Wzór formularza, o którym mowa w ust. 2, jest określony w załączniku do rozporządzenia.
4.
Wynik weryfikacji praktyki, o której mowa w § 7 ust. 1 lub § 8 ust. 1, jest pozytywny,
jeżeli zakres czynności obsługowych kandydata wykonywanych w lotnictwie państwowym
całkowicie pokrywa się z zakresem czynności obsługowych określonych w przepisach:
1)
rozporządzenia nr 1321/2014 - w przypadku ubiegania się o licencję na obsługę techniczną
statku powietrznego Part-66;
2)
wydanych na podstawie art. 104 ust. 1 ustawy - odpowiednio w przypadku ubiegania się
o licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych innych niż
samoloty i śmigłowce oraz obsługi statków powietrznych wymienionych w załączniku II
do rozporządzenia nr 216/2008 lub ubiegania się o świadectwo kwalifikacji, o którym
mowa w § 1 pkt 13.
Rozdział 4
Szczegółowe warunki uznawania kwalifikacji i uprawnień w celu uzyskania licencji praktykanta-kontrolera
ruchu lotniczego, świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej
i świadectwa kwalifikacji informatora lotniskowej służby informacji powietrznej
§ 10.
1.
Warunkiem ubiegania się o uznanie kwalifikacji i uprawnień w celu uzyskania:
1)
licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego,
2)
świadectwa kwalifikacji informatora służby informacji powietrznej, zwanego dalej „informatorem
FIS”,
3)
świadectwa kwalifikacji informatora lotniskowej służby informacji powietrznej, zwanego
dalej „informatorem AFIS”
- jest posiadanie przez kandydata przez co najmniej 3 lata uprawnień do zapewniania
służb ruchu lotniczego w lotnictwie państwowym wydanych przez właściwe jednostki organizacyjne
lotnictwa państwowego.
2.
Uznanie kwalifikacji i uprawnień przeprowadza się na wniosek kandydata.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 2, dołącza się:
1)
ważne orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy odpowiedniej do licencji albo świadectwa
kwalifikacji, o które ubiega się kandydat;
2)
dokument potwierdzający spełnienie wymogu biegłości językowej, jeżeli kandydat taki
posiada.
4.
Dokument, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, dołącza się do wniosku nie później niż przed
wydaniem licencji lub świadectw kwalifikacji, o których mowa w ust. 1.
5.
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, kandydat składa bezpośrednio do kierownika organizacji
szkoleniowej personelu służb ruchu lotniczego posiadającej certyfikat CAPTO (Certified
ATS Personnel Training Organization), zwanej dalej „ośrodkiem szkolenia personelu
służb ruchu lotniczego”.
§ 11.
Kandydat ubiegający się o uznanie kwalifikacji i uprawnień wykazuje się przed komisją
powołaną przez kierownika ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego posiadaną
wiedzą, umiejętnościami i praktyką.
§ 12.
1.
Kandydat w celu uzyskania:
1)
licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego wykazuje się wiedzą z przedmiotów
wymienionych w
części A załącznika II do rozporządzenia Komisji (UE) nr 805/2011 z dnia 10 sierpnia
2011 r. ustanawiającego szczegółowe zasady licencjonowania kontrolerów ruchu lotniczego
oraz wydawania określonych certyfikatów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
i Rady (WE) nr 216/2008
(Dz. Urz. UE L 206 z 11.08.2011, str. 21) w zakresie:
a)
minimum programowego do szkolenia podstawowego oraz
b)
minimum programowego do szkolenia w zakresie uprawnienia, do którego był szkolony
i w zakresie którego nabył stosowną praktykę
- zamieszczonych w Specyfikacji EUROCONTROL do szkolenia wstępnego kontrolerów ruchu
lotniczego wprowadzonej do stosowania na podstawie
rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lutego 2010 r. w sprawie wprowadzenia
do stosowania Specyfikacji EUROCONTROL do szkolenia wstępnego kontrolerów ruchu lotniczego
(Dz. U. Nr 32, poz. 173), zwanej dalej „Specyfikacją EUROCONTROL”;
2)
świadectwa kwalifikacji informatora FIS albo świadectwa kwalifikacji informatora AFIS
wykazuje się wiedzą w zakresie przedmiotów określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 104 ust. 1a ustawy.
2.
Kierownik ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego, na podstawie przeprowadzonej
przez powołaną przez niego komisję weryfikacji wiedzy kandydata, sporządza protokół
zawierający imię i nazwisko kandydata, w którym w przypadku:
1)
stwierdzenia posiadania przez kandydata wymaganego poziomu wiedzy określonego w ust.
1 dokonuje adnotacji o pozytywnym wyniku weryfikacji, i wystawia świadectwo uznania
wiedzy uprawniające kandydata do przystąpienia do części teoretycznej egzaminu państwowego;
2)
stwierdzenia braków w wiedzy kandydata:
a)
określa zakres dodatkowego szkolenia niezbędnego do zapewnienia wymaganego poziomu
wiedzy,
b)
opracowuje dla kandydata indywidualny tok szkolenia uwzględniający możliwość zwiększenia
ilości czasu na zagadnienia sprawiające szczególne trudności w ich opanowaniu, przy
czym łączny wymiar czasu przewidziany na poszczególne zagadnienia nie może być dłuższy
niż wymiar czasu określony w szkoleniu podstawowym prowadzonym zgodnie z przepisami
wydanymi na podstawie art. 104 ust. 1a ustawy,
c)
po zakończonym szkoleniu dokonuje powtórnej weryfikacji wiedzy kandydata i w przypadku
wyniku pozytywnego postępuje w sposób zgodny z pkt 1.
3.
Negatywna ocena z powtórnej weryfikacji wiedzy kandydata kończy dany proces uznawania
kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym.
§ 13.
1.
Kandydat w celu uzyskania:
1)
licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego wykazuje się umiejętnością wykonania
czynności wyszczególnionych w minimum programowym do szkolenia zamieszczonym w Specyfikacji
EUROCONTROL w zakresie uprawnienia, do którego był szkolony i w zakresie którego zdobył
wymaganą praktykę;
2)
świadectwa kwalifikacji informatora FIS lub świadectwa kwalifikacji informatora AFIS
wykazuje się umiejętnościami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art. 104
ust. 1a ustawy.
2.
Kierownik ośrodka szkolenia personelu służb ruchu lotniczego na podstawie przeprowadzonej
weryfikacji umiejętności kandydata sporządza protokół zawierający imię i nazwisko
kandydata, w którym w przypadku:
1)
stwierdzenia posiadania przez kandydata wymaganego poziomu umiejętności - dokonuje
adnotacji o pozytywnym wyniku weryfikacji i wystawia świadectwo uznania umiejętności
w zakresie uprawnień, o uznanie których kandydat się ubiega, uprawniające go do przystąpienia
do części praktycznej egzaminu państwowego;
2)
stwierdzenia braków w umiejętnościach kandydata:
a)
określa zakres dodatkowego szkolenia niezbędnego do zapewnienia wymaganego poziomu
umiejętności,
b)
opracowuje dla kandydata indywidualny tok szkolenia uwzględniający możliwość zwiększenia
ilości czasu na zagadnienia sprawiające szczególne trudności w ich opanowaniu, przy
czym łączny wymiar czasu przewidziany na poszczególne zagadnienia nie może być dłuższy
niż minimalny wymiar czasu określony w szkoleniu w zakresie uprawnienia, o którego
uznanie kandydat się ubiega, zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 104 ust.
1a ustawy,
c)
po zakończonym szkoleniu dokonuje powtórnej weryfikacji umiejętności kandydata i w
przypadku wyniku pozytywnego postępuje w sposób zgodny z pkt 1.
3.
Negatywna ocena z powtórnej weryfikacji umiejętności kandydata kończy dany proces
uznawania kwalifikacji nabytych w lotnictwie państwowym.
§ 14.
Licencje i świadectwa kwalifikacji, o których mowa w § 10 ust. 1, wydaje się kandydatom,
którzy:
1)
uzyskali:
a)
świadectwo uznania wiedzy, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 1,
b)
świadectwo uznania umiejętności, o którym mowa w § 13 ust. 2 pkt 1;
2)
przedłożyli dokumenty, o których mowa w § 10 ust. 3;
3)
zdali egzamin państwowy oraz
4)
spełnili wymagania określone w ustawie do wydania takiego dokumentu.