Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 7 maja 2015 r.w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich   (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu Gdańsk wchodzą:

1)

tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:

a)

tor podejściowy do Gdańska-Nowego Portu:
  •   -  
    odcinek od pławy NP do pary pław N1-N2, o długości 2,5 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
  •   -  
    odcinek od pary pław N1-N2 do pary pław N5-N6, o długości 2,2 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
  •   -  
    odcinek od pary pław N5-N6 (w linii nabieżnika Brzeźno) do pary pław N7-N8, o długości 0,8 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
  •   -  
    odcinek od pary pław N7-N8 do trawersu prawego światła wejściowego, o długości 1,9 km, szerokości w dnie 150 m i głębokości technicznej 12,0 m,

b)

tor podejściowy do Portu Północnego:
  •   -  
    odcinek od pławy PP do pary pław P1-P2, o długości 5,1 km i głębokości naturalnej większej od 17,5 m, zapewniającej podejście z dowolnego kierunku,
  •   -  
    odcinek od pary pław P1-P2 do obrotnicy, o długości 6,2 km, szerokości w dnie 350 m i głębokości technicznej 17,5 m,
  •   -  
    obrotnica o średnicy 670 m i głębokości technicznej 17,5 m,

c)

tor podejściowy i tor wodny przez Wisłę Śmiałą:
  •   -  
    odcinek toru podejściowego od pławy GW do lewego światła wejściowego, o długości 2,1 km, szerokości w dnie 70 m, od głębokości naturalnej 11 m do głębokości technicznej 7,0 m,
  •   -  
    odcinek toru wodnego na Wiśle Śmiałej od lewego światła wejściowego do obrotnicy, o długości 2,8 km, szerokości w dnie od 60 m do 70 m i głębokości technicznej 7,0 m,
  •   -  
    obrotnica o średnicy 210 m i głębokości 7,0 m,
  •   -  
    odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle na Kanale Płonie, o długości 0,7 km, szerokości w dnie od 51 m do 60 m i głębokości technicznej 7,0 m,
  •   -  
    odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle od Kanału Płonie do obrotnicy, o długości 2,7 km, szerokości w dnie 60 m i głębokości technicznej 7,0 m,
  •   -  
    obrotnica o średnicy 210 m i głębokości 7,0 m,
  •   -  
    odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle od obrotnicy do Mostu Wantowego włącznie, o długości 2,9 km, szerokości w dnie 60 m poza Mostem Wantowym i głębokości technicznej 7,0 m poza Mostem Wantowym,
  •   -  
    odcinek toru wodnego na Martwej Wiśle od Mostu Wantowego do Mostu Siennickiego włącznie, o długości 1,2 km, szerokości w dnie 50 m poza mostem Siennickim i głębokości technicznej 5,0 m;

2)

falochrony zewnętrzne:

a)

falochron zachodni wejścia do Gdańska-Nowego Portu o długości 205,0 m,

b)

falochron wschodni wejścia do Gdańska-Nowego Portu o długości 754,8 m,

c)

falochron północny wyspowy Portu Północnego o długości 1640,5 m,

d)

falochron wschodni wyspowy Portu Północnego o długości 652,8 m,

e)

obudowa ujścia Wisły Śmiałej:
  •   -  
    falochron wschodni z częścią połączeniową i nabrzeżem przeładunkowym o długości 912,0 m,
  •   -  
    grobla kamienna na wschodnim brzegu rzeki o długości 2100,0 m,
  •   -  
    ostroga zachodnia o długości 200,0 m,
  •   -  
    umocnienie zachodniego brzegu rzeki wraz z pochłaniaczem falowania o długości 409,6 m;

3)

stałe znaki nawigacyjne:

a)

stawy nabieżników świetlnych - 6 szt.,

b)

znaki i światła nawigacyjne - 27 szt.,

c)

dalby świetlne - 2 szt.;

4)

pływające oznakowanie nawigacyjne:

a)

pławy toru podejściowego do Gdańska-Nowego Portu - 15 szt.,

b)

pławy toru podejściowego do Gdańska - Portu Północnego - 13 szt.,

c)

pławy toru podejściowego przez Wisłę Śmiałą - 2 szt.,

d)

pławy toru wodnego na Wiśle Śmiałej - 17 szt.,

e)

pławy toru wodnego na Martwej Wiśle - 28 szt.;

5)

latarnie morskie: Jarosławiec, Ustka, Czołpino, Stilo, Rozewie, Jastarnia, Hel, Gdańsk, Krynica Morska;

6)

kotwicowiska:

a)

kotwicowisko nr 1 o powierzchni 1,3 km2 i głębokości od 8,5 m do 10,3 m,

b)

kotwicowisko nr 2 o powierzchni 3,45 km2 i głębokości od 11,0 m do 15,0 m,

c)

kotwicowisko nr 3 o powierzchni 1,4 km2 i głębokości od 13,3 m do 15,5 m,

d)

kotwicowisko nr 4 o powierzchni 9,6 km2 i głębokości od 17,4 m do 31,0 m,

e)

kotwicowisko nr 5 o powierzchni 9,45 km2 i głębokości od 22,0 m do 35,0 m;

7)

system radionawigacyjny „Differential Global Positioning System” (DGPS) oraz system referencyjny hydrograficzny RTK GNSS z siecią zdalnego nadzoru i monitorowania;

8)

infrastruktura systemu nadzoru i kontroli ruchu statków „VTS Zatoka Gdańska”:

a)

radarowe stacje brzegowe,

b)

dedykowana sieć światłowodowa Centrum Bezpieczeństwa Morskiego (CBM), wraz z podmorskim kablem światłowodowym w relacji Gdańsk - Gdynia,

c)

linie radiowe łączące CBM ze stacjami nadbrzeżnymi,

d)

system komunikacji przewodowej i radiowej oraz sieci WAN/LAN,

e)

systemy telewizji przemysłowej,

f)

mierniki hydrometeorologiczne;

9)

systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;

10)

system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;

11)

zintegrowany system hydrograficzny do badania warunków żeglowności dróg wodnych;

12)

stacje nadbrzeżne automatycznego systemu identyfikacji statków (AIS) z siecią telekomunikacyjną i centralną bazą danych.

§ 2.

W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu Gdynia wchodzą:

1)

tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:

a)

tor podejściowy do wejścia głównego:
  •   -  
    odcinek od pławy GD do pary pław G1-G2, o długości 3,8 km,
  •   -  
    odcinek od pary pław G1-G2 do linii łączącej główki wejścia głównego, o długości 2,8 km, szerokości w dnie 150,0 m i głębokości technicznej 14,5 m,

b)

podejście do wejścia południowego, o głębokości technicznej 9,1 m;

2)

falochrony zewnętrzne:

a)

falochron główny o długości 2018,8 m,

b)

głowica falochronu północnego wyspowego o długości 18,4 m;

3)

stałe znaki nawigacyjne:

a)

stawy nabieżników świetlnych - 2 szt.,

b)

znaki i światła nawigacyjne - 4 szt.;

4)

pływające oznakowanie nawigacyjne:

a)

pławy toru podejściowego do wejścia głównego - 3 szt.,

b)

pławy podejścia do wejścia południowego - 1 szt.;

5)

latarnie, o których mowa w § 1 pkt 5;

6)

kotwicowiska:

a)

kotwicowisko nr 1 o powierzchni 5,9 km2 i głębokości od 9,0 m do 16,0 m,

b)

kotwicowisko nr 2 o powierzchni 3,9 km2 i głębokości od 13,0 m do 25,0 m,

c)

kotwicowisko nr 3 o powierzchni 3,2 km2 i głębokości od 26,0 m do 31,0 m;

7)

systemy, o których mowa w § 1 pkt 7;

8)

infrastruktura, o której mowa w § 1 pkt 8;

9)

systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;

10)

system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;

11)

system hydrograficzny, o którym mowa w § 1 pkt 11;

12)

system identyfikacji statków (AIS), o którym mowa w § 1 pkt 12.

§ 3.

W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portów Świnoujście i Szczecin wchodzą:

1)

tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:

a)

podejściowy tor wodny do Świnoujścia o długości 60,8 km, którego oś przebiega od linii łączącej głowice falochronów centralnego i zachodniego do punktu o współrzędnych podanych w układzie „WGS-84” φ = 54°14'40,9”N, λ = 014°11'00,8”E i dalej do punktu φ = 54°16'58,2”N, λ = 014°05'13,1”E i dalej do punktu φ = 54°26'26,9”N, λ = 014°05'43,3”E, o szerokościach w dnie: 200 m - od km 0 do km 26,8; 220 m - od km 26,8 do km 35,6; 240 m - od km 35,6 do km 60,8 i głębokości technicznej 14,5 m,

b)

wejściowy tor wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, na odcinku od połączenia z podejściowym torem wodnym do Świnoujścia do obrotnicy w Porcie Zewnętrznym; szerokość toru w dnie 200 m, głębokość techniczna 14,50 m, długość toru 1,47 km, licząc od punktu połączenia z torem podejściowym o współrzędnych w układzie „WGS-84”: φ = 53°56'32”N; λ = 14°16'22”E do przecięcia z północną krawędzią obrotnicy w punkcie o współrzędnych w układzie „WGS-84”: φ = 53°55'32”N; λ = 14°16'22”E,

c)

akwen o powierzchni 0,12 km2 pomiędzy wschodnią krawędzią podejściowego toru wodnego do Świnoujścia i zachodnią krawędzią wejściowego toru wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, ograniczony od południa ostrogą osłaniającą wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu,

d)

tor wodny Świnoujście - Szczecin o długości 67,35 km (licząc od główek falochronu centralnego w kierunku południowym) z odpowiednimi poszerzeniami na łukach toru oraz następujących szerokościach na odcinkach prostych: od 180 m do 160 m - od km 0 do km 1,8; od 160 m do 130 m - od km 1,8 do km 2,1; od 130 m do 110 m - od km 2,1 do km 2,7; od 110 m do 90 m - od km 2,7 do km 5,5; 90 m - od km 5,5 do km 67,35 i głębokościach technicznych: 14,3 m - od km 0 do km 3,1; 13,0 m - od km 3,1 do km 5,28; 10,5 m - od km 5,28 do km 67,35,

e)

Kanał Grabowski o długości 0,45 km (pomiędzy obrotnicami przy Przesmyku Orlim i na wysokości Kanału Dębickiego), szerokości 90 m i głębokości technicznej 10,5 m,

f)

Odra Zachodnia o długości 1,993 km (licząc od południowego końca Kanału Grabowskiego do południowego krańca Wyspy Grodzkiej), o szerokościach na odcinkach: 80 m - od km 0 toru do km 0,329; od 80 m do 100 m - od km 0,329 do km 0,702; od 100 m do 150 m - od km 0,702 do km 0,778; 80 m - od km 0,778 do km 1,993 oraz głębokościach technicznych: 9,7 m - od km 0 do km 0,778; 7,0 m - od km 0,778 do km 1,993,

g)

tor wodny w Kanale Polickim (Wąski Nurt) o długości 5,32 km, o szerokościach na odcinkach: 70 m - od km 0 toru do km 5,03; od 160 m do 130 m - od km 5,03 do km 5,15; od 130 m do 140 m - od km 5,15 do km 5,32 oraz głębokościach: 4,5 m - od km 0 do km 5,03 i głębokości 10,5 m - od km 5,03 do km 5,32,

h)

tor wodny w Kanale Wietlina (Ciasny Nurt) o długości 3,15 km, szerokości 70 m i głębokości 4,5 m;

2)

falochrony w Porcie Świnoujście:

a)

falochron wschodni o długości 2974,3 m, z nabrzeżem niskim o długości 111 m i głębokości technicznej 12,5 m,

b)

falochron centralny o długości 1490 m,

c)

ostroga osłaniająca wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu o długości 255,8 m, z nabrzeżem niskim o długości 42 m i głębokości technicznej 14,5 m, połączona z falochronem centralnym,

d)

falochron zachodni o długości 500 m;

3)

stałe znaki nawigacyjne na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:

a)

stawy na wodzie - 2 szt.,

b)

stawy na lądzie - 5 szt. (w tym 2 stawy nabieżnikowe);

4)

pływające oznakowania nawigacyjne na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:

a)

pławy świetlne - 27 szt.,

b)

pławy nieświecące - 3 szt.,

c)

pławy świetlne zimowe - 25 szt.,

d)

pławy nieświecące zimowe - 3 szt.;

5)

latarnie morskie Świnoujście, Kikut, Niechorze, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo;

6)

radiolatarnie morskie Świnoujście i Dziwnów;

7)

kotwicowiska na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:

a)

kotwicowisko nr 1A o powierzchni 4,87 km2 i głębokości od 9,7 m do 10,8 m,

b)

kotwicowisko nr 1B o powierzchni 12,96 km2 i głębokości od 8,8 m do 11,7 m,

c)

kotwicowisko nr 2A o powierzchni 11,21 km2 i głębokości od 12,0 m do 13,7 m,

d)

kotwicowisko nr 2B o powierzchni 6,83 km2 i głębokości od 13,0 m do 14,1 m,

e)

kotwicowisko kwarantannowe o powierzchni 4,82 km2 i głębokości od 13,4 m do 13,8 m,

f)

kotwicowisko nr 3 o powierzchni 12,12 km2 i głębokości od 16,2 m do 18 m,

g)

awaryjny akwen manewrowy o powierzchni 1,84 km2 i głębokości od 14,3 m do 15,3 m;

8)

stałe znaki nawigacyjne na torze wodnym Świnoujście - Szczecin:

a)

stawy na lądzie - 52 szt. (w tym 24 stawy nabieżnikowe),

b)

stawy na wodzie - 15 szt. (w tym 8 staw Bram Torowych, 4 stawy nabieżnikowe i 3 stałe znaki),

c)

dalby świetlne - 43 szt.,

d)

dalby nieświecące - 1 szt.,

e)

światła sektorowe na lądzie - 4 szt.,

f)

światła sektorowe na wodzie - 1 szt.;

9)

pływające oznakowanie nawigacyjne na torze wodnym Świnoujście - Szczecin:

a)

pławy świetlne - 41 szt.,

b)

pławy nieświecące - 10 szt.,

c)

pławy świetlne zimowe - 12 szt.,

d)

pławy nieświecące zimowe - 5 szt.;

10)

oznakowanie nawigacyjne na torach w kanale Polickim, Wietlina i Skolwińskim - pławy nieświecące - 15 szt.;

11)

punkt kontroli ruchu statków - 1 obiekt (punkt obserwacyjny Świnoujście);

12)

stacja nautyczna Karsibór;

13)

umocnienia brzegowe:

a)

Kanał Mieliński od km 5,4 do km 8,6:
  •   -  
    brzeg wschodni o długości 3200 m,
  •   -  
    brzeg zachodni o długości 2100 m,

b)

umocnienia brzegowe północnego cypla Wyspy Mielin o długości 90 m wraz z nabrzeżem,

c)

ostroga palisadowa na połączeniu Starej Świny z Kanałem Piastowskim o długości 300 m,

d)

Kanał Piastowski od km 9,5 do km 16,7:
  •   -  
    brzeg wschodni o długości 7200 m,
  •   -  
    brzeg zachodni o długości 7200 m,

e)

Wyspa Chełminek:
  •   -  
    ostroga północna o długości 48,4 m,
  •   -  
    umocnienia brzegowe o długości 620 m,
  •   -  
    ostroga południowa o długości 72 m;

14)

kotwicowiska:

a)

kotwicowisko przy II Bramie Torowej o powierzchni 0,59 km2 i głębokości od 5,9 m do 6,2 m,

b)

kotwicowisko „Chełminek” o powierzchni 1,08 km2 i głębokości od 4,8 m do 8,8 m,

c)

kotwicowisko „Raduń” o powierzchni 0,10 km2 i głębokości od 8,8 m do 11,8 m,

d)

kotwicowisko „Inoujście” o powierzchni 0,10 km2 i głębokości od 2,0 m do 13,5 m;

15)

pola refulacyjne przy torze wodnym Świnoujście - Szczecin:

a)

pole „D” - na km 15,24 o powierzchni 127 ha, wraz z przystanią składającą się z 6 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,

b)

pole „Chełminek” - na km 35,85 o powierzchni 19,5 ha, wraz z przystanią składającą się z 4 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych,

c)

pole „Mańków” - na km 44,0 o powierzchni 141 ha, wraz z przystanią składającą się z 4 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,

d)

pole „Dębina” - od km 59,3 do km 60,4 o powierzchni 31 ha;

16)

obrotnice:

a)

w Porcie Świnoujście - na km 1,8 (obrotnica północna o średnicy 350 m i głębokości 11,0 m),

b)

w Porcie Świnoujście - na km 3,5 (obrotnica południowa o średnicy 250 m i głębokości 13,0 m),

c)

w Porcie Świnoujście - na km 5,05 (obrotnica Mielińska w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 420 m oraz osi dłuższej o długości 525 m i głębokości 13,0 m),

d)

na wysokości Polic - na km 49,95 (obrotnica w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 400 m oraz osi dłuższej o długości 850 m i głębokości 10,5 m),

e)

przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego (obrotnica o średnicy 280 m i głębokości 10,5 m),

f)

w porcie Szczecin - na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego (obrotnica o średnicy 220 m i głębokości 9,7 m),

g)

w porcie Szczecin - u wejścia do Kanału Grodzkiego przed Nabrzeżem Belgijskim (obrotnica o średnicy 206 m i głębokości 9,7 m);

17)

„DGPS-RTK”;

18)

zintegrowany system nadzoru i kontroli ruchu statków „Vessel Traffic Service”;

19)

system radiowy monitorowania stałych i pływających znaków nawigacyjnych;

20)

system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi i stacjami transformatorowymi;

21)

system synchronizacji świateł nawigacyjnych;

22)

system radionawigacyjny „SYLEDIS”;

23)

system nawigacyjny „FALCON”;

24)

system oświetlenia brzegowego (6 świateł - falochron wschodni Portu Świnoujście i 92 światła - Kanał Mieliński i Kanał Piastowski);

25)

zintegrowany system trałowo-hydrograficzny „Simrad EM 3000”;

26)

zestaw laserowy „POLARTRACK”;

27)

geodezyjny zestaw pomiarowy GPS oraz „TotalStation”.

§ 4.

Traci moc rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 9 grudnia 2002 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej   (Dz. U. z 2014 r. poz. 1017).

§ 5.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.