Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Rozwojuz dnia 8 czerwca 2015 r.w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania

Spis treści

Treść obwieszczenia

1.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych   (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 i Nr 232, poz. 1378) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia jednolity tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania   (Dz. U. Nr 108, poz. 702), z uwzględnieniem zmiany wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 listopada 2013 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania   (Dz. U. poz. 1483).

2.

Podany w załączniku do niniejszego obwieszczenia tekst jednolity rozporządzenia nie obejmuje § 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 listopada 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania   (Dz. U. poz. 1483), który stanowi:
„ 

§ 2.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
 ”
 .

Załącznik   -   Tekst jednolity rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania1)Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).

Na podstawie art. 34c ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej   (Dz. U. z 2013 r. poz. 1458) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób i zakres przeprowadzania inspekcji technicznych;

2)

wzory:

a)

wniosku o przeprowadzenie inspekcji technicznej,

b)

zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej;

3)

wysokość i sposób uiszczania opłat za czynności inspekcyjne.

§ 2.

Przy przeprowadzaniu inspekcji technicznych niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stosuje się przepisy rozdziału 1 części I załącznika II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG   (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą”.

§ 3.

Komisja inspekcyjna, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, zwanej dalej „ustawą”, przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:

1)

budowy:

a)

statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałości i stateczności,

b)

maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;

2)

prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;

3)

właściwości manewrowych;

4)

urządzeń sterowych;

5)

sterówki;

6)

budowy maszyn;

7)

spełniania wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem;

8)

urządzeń elektrycznych;

9)

wyposażenia;

10)

spełniania wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy;

11)

pomieszczeń dla załogi;

12)

urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;

13)

instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych.

§ 4.

1.

Inspekcję techniczną przeprowadza się w sposób określony w załączniku II do dyrektywy:

1)

w części II w rozdziale 3 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 1;

2)

w części II w rozdziale 4 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 2;

3)

w części II w rozdziale 5 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 3;

4)

w części II w rozdziale 6 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 4;

5)

w części II w rozdziale 7 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 5;

6)

w części II w rozdziale 8 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 6;

7)

w części II w rozdziale 8a - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 7;

8)

w części II w rozdziale 9 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 8;

9)

w części II w rozdziale 10 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 9;

10)

w części II w rozdziale 11 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 10;

11)

w części II w rozdziale 12 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 11;

12)

w części II w rozdziale 13 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 12;

13)

w części II w rozdziale 14 - w zakresie, o którym mowa w § 3 pkt 13.

2.

Ponadto inspekcję techniczną przeprowadza się dla:

2)

statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone w sposób określony w rozdziale 16 części II załącznika II do dyrektywy;

3)

urządzeń pływających w sposób określony w rozdziale 17 części II załącznika II do dyrektywy;

4)

łodzi roboczych w sposób określony w rozdziale 18 części II załącznika II do dyrektywy;

5)

statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4, określonym w rozdziale 3 załącznika I do dyrektywy, w sposób określony w rozdziale 19b części II załącznika II do dyrektywy;

6)

statków rekreacyjnych w sposób określony w rozdziale 21 części II załącznika II do dyrektywy;

7)

stateczności kontenerowców w sposób określony w rozdziale 22 części II załącznika II do dyrektywy;

8)

statków dłuższych niż 110 metrów w sposób określony w rozdziale 22a części II załącznika II do dyrektywy;

9)

statków o dużej prędkości w sposób określony w rozdziale 22b części II załącznika II do dyrektywy;

10)

wyposażenia statków dotyczącego załogi w sposób określony w rozdziale 23 części III załącznika II do dyrektywy.

§ 5.

Wzory:

1)

wniosku w sprawie przeprowadzenia inspekcji technicznej, określa załącznik nr 1 do rozporządzenia;

2)

zaświadczenia z przeprowadzenia inspekcji technicznej, określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.

§ 6.

Organ inspekcyjny określa miejsce, termin i zakres inspekcji technicznej.

§ 7.

1.

Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.

2.

Podczas inspekcji technicznej armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji technicznej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.

§ 8.

1.

Opłaty za dokonanie inspekcji technicznej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

2.

Opłaty, o których mowa w ust. 1, uiszcza się przelewem na rachunek bankowy organu inspekcyjnego.

§ 9.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia4)Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18 czerwca 2010 r..
1)
Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz. U. poz. 1257).
2)
Niniejsze rozporządzenie dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia przepisów:
1) dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.);
2) dyrektywy Komisji 2012/49/UE z dnia 10 grudnia 2012 r. zmieniającej załącznik II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. UE L 6 z 10.01.2013, str. 49).
3)
W brzmieniu ustalonym przez § 1 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 listopada 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. poz. 1483), które weszło w życie z dniem 24 grudnia 2013 r.
4)
Rozporządzenie zostało ogłoszone w dniu 18 czerwca 2010 r.

Załącznik nr 1   -   Wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej (wzór)

Załącznik nr 2   -   Zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej (wzór)

Załącznik nr 3   -   Opłata za czynności inspekcyjne

   Tabela 1.   

Opłata za czynności inspekcyjne


Pkt
Zakres inspekcji statku
Wysokość opłaty w polskich złotych
1
2
3
1
budowa:
1200
 
  a)   statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność,
 
 
  b)   maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa
 
2
prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia
300
3
właściwości manewrowe
1200
4
urządzenia sterowe
600
5
sterówka
400
6
budowa maszyn
900
7
urządzenia elektryczne
600
8
spełnianie wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem
500
9
wyposażenie
500
10
spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy
300
11
pomieszczenia dla załogi
300
12
urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem
300
13
instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych
300
     

   Tabela 2.   

Wskaźniki korygujące opłaty za czynności inspekcyjne

Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.

Pkt
 
Wskaźnik korygujący
1
2
3
Wszystkie statki
1
dopuszczone do żeglugi w rejonie 1
1,20
2
dopuszczone do żeglugi w rejonie 2
1,10
3
dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4
1,00
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego
1
barki do 500 t
0,50
2
barki powyżej 5001 do 15001
0,75
3
barki powyżej 15001
1,00
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym
4
barki motorowe do 500 t
0,75
5
barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t
1,00
6
barki motorowe powyżej 15001
1,15
7
zbiornikowce z napędem do 500 t
1,20
8
zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t
1,25
9
zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t
1,30
Holowniki pchacze i lodolamacze
10
o łącznej mocy maszyn do 250 kW
0,75
11
o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW
1,00
12
o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW
1,25
13
o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW
1,50
Inne statki motorowe i żaglowe oraz lodzie robocze bez napędu mechanicznego
14
o wyporności do 60 m3
0,50
15
o wyporności powyżej 60 m3
0,80
16
statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem
0,75
17
statek do połowu ryb o wyporności powyżej 60 m3 z własnym napędem
1,00
Promy motorowe
18
o nośności do 75 pasażerów
1,00
19
o nośności od 76 do 400 pasażerów
1,25
20
o nośności powyżej 400 pasażerów
1,50
Statki pasażerskie
21
statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów
1,00
22
statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów
1,25
23
statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów
1,50
24
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów
1,25
25
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów
1,50
26
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów
1,60