Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 18 lipca 2016 r.w sprawie sposobu dokumentowania czynności podejmowanych wobec osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, w stosunku do której istnieje obawa co do możliwości prowadzenia przez nią działalności terrorystycznej

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 9 ust. 10 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych   (Dz. U. poz. 904) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa:

1)

sposób dokumentowania czynności prowadzonych przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwaną dalej „ABW”, o których mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, zwanych dalej „czynnościami”, wobec osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, w stosunku do której istnieje obawa co do możliwości prowadzenia przez nią działalności terrorystycznej;

2)

sposób przechowywania i przekazywania zarządzeń i informacji;

3)

sposób przechowywania, przekazywania oraz przetwarzania i niszczenia materiałów uzyskanych podczas stosowania tych czynności;

4)

wzory stosowanych druków i rejestrów prowadzonych przez Szefa ABW, Sąd Okręgowy w Warszawie, zwany dalej „Sądem”, i Prokuratora Generalnego.

§ 2.

1.

Dokumentację czynności stanowią:

1)

zarządzenie Szefa ABW w sprawie przeprowadzenia czynności;

2)

zawiadomienie Ministra Koordynatora Służb Specjalnych oraz Prokuratora Generalnego w sprawie zarządzenia przez Szefa ABW przeprowadzenia czynności;

3)

zarządzenie Prokuratora Generalnego o zaprzestaniu czynności;

4)

wniosek Szefa ABW do Sądu o przedłużenie czasu prowadzenia czynności;

5)

postanowienie Prokuratora Generalnego w sprawie wyrażenia zgody na skierowanie do Sądu przez Szefa ABW wniosku o przedłużenie czasu prowadzenia czynności;

6)

postanowienie Sądu w sprawie przedłużenia czasu prowadzenia czynności;

7)

zażalenie Szefa ABW na postanowienie Sądu w sprawie przedłużenia czasu prowadzenia czynności;

8)

informacja Szefa ABW o przekazaniu do Prokuratora Generalnego informacji o wynikach czynności lub o ich przebiegu;

9)

notatka o przekazaniu Prokuratorowi Generalnemu materiałów uzyskanych w wyniku prowadzenia czynności;

10)

postanowienie Prokuratora Generalnego, o którym mowa w art. 9 ust. 7 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;

11)

zarządzenie Prokuratora Generalnego o zniszczeniu materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności, które nie zawierają dowodów popełnienia przestępstwa albo nie są istotne dla bezpieczeństwa państwa;

12)

zawiadomienie Prokuratora Generalnego o wykonaniu przez Szefa ABW zarządzenia o zniszczeniu materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności, które nie zawierają dowodów popełnienia przestępstwa lub nie są istotne dla bezpieczeństwa państwa;

13)

protokół komisyjnego zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności.

2.

Dokumenty, o których mowa w ust. 1:

1)

pkt 1 i 2, sporządza się według wzorów określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

pkt 3, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia;

3)

pkt 4-6, sporządza się według wzorów określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

4)

pkt 8 i 9, sporządza się według wzorów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia;

5)

pkt 10, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia;

6)

pkt 11, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia;

7)

pkt 12, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 7 do rozporządzenia;

8)

pkt 13, sporządza się według wzoru określonego w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

3.

Dokumentację czynności stanowią także materiały zgromadzone podczas jej stosowania, w szczególności:

1)

informatyczne nośniki danych lub ich kopie, na których zostały utrwalone treści rozmów telefonicznych lub innych przekazów informacji albo treść korespondencji lub zawartość przesyłek;

2)

dokumenty sporządzone na podstawie informacji utrwalonych na nośnikach, o których mowa w pkt 1.

§ 3.

Dokumentacja czynności jest przekazywana, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych, za pośrednictwem funkcjonariusza ABW posiadającego pisemne upoważnienie udzielone przez Szefa ABW lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza ABW.

§ 4.

1.

Wzór rejestru zarządzeń i informacji, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 2, 8 i 9, prowadzonego przez Szefa ABW, jest określony w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

2.

Wzór rejestru zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3, prowadzonego przez Prokuratora Generalnego, jest określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.

3.

Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6, prowadzonego przez Sąd, jest określony w załączniku nr 11 do rozporządzenia.

4.

Wzór rejestru postanowień, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 i 10, prowadzonego przez Prokuratora Generalnego, jest określony w załączniku nr 12 do rozporządzenia.

5.

Wzór rejestru zarządzeń, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 11, prowadzonego przez Prokuratora Generalnego, jest określony w załączniku nr 13 do rozporządzenia.

6.

Rejestry, o których mowa w ust. 1-5, mogą być prowadzone w postaci księgi albo w systemie teleinformatycznym.

§ 5.

1.

Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1:

1)

pkt 1, 2 i 4-6, sporządza się w trzech egzemplarzach;

2)

pkt 3 i 7-12, sporządza się w dwóch egzemplarzach;

3)

pkt 13, sporządza się w jednym egzemplarzu.

2.

W przypadku niepowołania Ministra Koordynatora Służb Specjalnych dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2, sporządza się w dwóch egzemplarzach.

3.

Sąd przechowuje pierwszy egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 4-7.

4.

Prokurator Generalny przechowuje pierwszy egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1-4 i 8-12, oraz drugi egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5 i 6.

5.

Minister Koordynator Służb Specjalnych przechowuje drugi egzemplarz dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i 2.

6.

Pozostałą dokumentację czynności przechowuje się w ABW.

§ 6.

Dokumentację czynności przechowuje jednostka organizacyjna ABW, która przeprowadziła czynności.

§ 7.

1.

Zniszczenia materiałów, o których mowa w art. 9 ust. 8 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, dokonuje się przez:

1)

usunięcie zapisów informacji utrwalonych na nośnikach lub ich kopiach, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 1, w sposób uniemożliwiający odtworzenie treści tych zapisów, w szczególności danych osobowych;

2)

fizyczne zniszczenie dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 3 pkt 2.

2.

W przypadku gdy usunięcie z nośników utrwalonych na nich zapisów nie jest możliwe, uszkadza się je w sposób uniemożliwiający ich odczytanie albo dokonuje się ich fizycznego zniszczenia.

§ 8.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Załącznik nr 1   -   Wzór zarządzenia Szefa ABW w sprawie przeprowadzenia czynności

Załącznik nr 2   -   Wzór zarządzenia Prokuratora Generalnego o zaprzestaniu czynności

Załącznik nr 3   -   Wzór wniosku Szefa ABW do Sądu Okręgowego w Warszawie o przedłużenie czasu prowadzenia czynności

Załącznik nr 4   -   Wzór informacji szefa ABW o przekazaniu do Prokuratora Generalnego informacji o wynikach czynności lub o ich przebiegu

Załącznik nr 5   -   Wzór postanowienia Prokuratora Generalnego o zakresie i sposobie wykorzystania materiałów zgromadzonych w toku czynności

Załącznik nr 6   -   Wzór zarządzenia Prokuratora Generalnego o zniszczeniu materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności, które nie zawierają dowodów popełnienia przestępstwa albo nie są istotne dla bezpieczeństwa państwa

Załącznik nr 7   -   Wzór zawiadomienia Prokuratora Generalnego o wykonaniu przez Szefa Abw zarządzenia o zniszczeniu materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności, które nie zawierają dowodów popełnienia przestępstwa lub nie są istotne dla bezpieczeństwa państwa

Załącznik nr 8   -   Wzór protokołu komisyjnego zniszczenia materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności

Załącznik nr 9   -   Wzór rejestru zarządzeń i informacji Szefa ABW

Załącznik nr 10   -   Wzór rejestru zarządzeń Prokuratora Generalnego

Załącznik nr 11   -   Wzór rejestru postanowień sądu w sprawie przedłużenia czasu prowadzenia czynności

Załącznik nr 12   -   Wzór rejestru postanowień Prokuratora Generalnego

Załącznik nr 13   -   Wzór rejestru zarządzeń Prokuratora Generalnego o zniszczeniu materiałów uzyskanych w wyniku przeprowadzenia czynności