Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrówz dnia 25 lipca 2016 r.w sprawie pobierania i przekazywania obrazów linii papilarnych i materiału biologicznego oraz utrwalania i przekazywania wizerunku twarzy osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej

Spis treści

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 10 ust. 6 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych   (Dz. U. poz. 904) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa sposób i tryb:

1)

pobierania obrazów linii papilarnych, utrwalania wizerunku twarzy osoby oraz nieinwazyjnego pobierania materiału biologicznego od osoby niebędącej obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej, w przypadku gdy:

a)

istnieje wątpliwość co do tożsamości osoby lub

b)

istnieje podejrzenie nielegalnego przekroczenia granicy Rzeczypospolitej Polskiej albo wątpliwość co do deklarowanego celu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

c)

istnieje podejrzenie co do zamiaru nielegalnego przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, lub

d)

istnieje podejrzenie związku osoby ze zdarzeniem o charakterze terrorystycznym, lub

e)

osoba mogła uczestniczyć w szkoleniu terrorystycznym;

2)

przekazywania Komendantowi Głównemu Policji:

a)

pobranych obrazów linii papilarnych, wizerunków twarzy oraz oznaczonych profili DNA,

b)

danych osobowych osoby, której obrazy linii papilarnych pobrano lub utrwalono wizerunek lub osoby, od której pobrano materiał biologiczny,

c)

informacji o podstawie prawnej pobrania obrazów linii papilarnych, utrwalenia wizerunku lub pobrania materiału biologicznego.

§ 2.

Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:

1)

AFIS - Automatyczny System Identyfikacji Daktyloskopijnej będący zbiorem danych daktyloskopijnych prowadzonym przez Komendanta Głównego Policji na podstawie art. 21h ust. 1 pkt 2 ustawy o Policji;

2)

baza danych DNA - zbiór danych DNA zawierający informacje o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) prowadzony przez Komendanta Głównego Policji na podstawie art. 21a ust. 1 ustawy o Policji;

3)

CRD - Centralną Registraturę Daktyloskopijną będącą zbiorem danych daktyloskopijnych prowadzonym przez Komendanta Głównego Policji na podstawie art. 21h ust. 1 pkt 1 ustawy o Policji;

4)

dane daktyloskopijne - informacje i dane osobowe przetwarzane w CRD i AFIS;

5)

funkcjonariusz - funkcjonariusza Policji, Straży Granicznej lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

6)

jednostka organizacyjna Policji - komendę powiatową, miejską lub rejonową Policji;

7)

karta chejroskopijna - kartę chejroskopijną odcisków linii papilarnych dłoni, której wzór jest określony w załączniku nr 8 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 września 2015 r. w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów   (Dz. U. poz. 1565);

8)

karta daktyloskopijna - kartę daktyloskopijną odcisków linii papilarnych palców, której wzór jest określony w załączniku nr 7 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 września 2015 r. w sprawie postępowania przy wykonywaniu niektórych uprawnień policjantów;

9)

materiał biologiczny - próbkę pobraną od osoby w celu przeprowadzenia analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA);

10)

profil DNA - informację o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego;

11)

rejestracja profilu DNA - wprowadzenie do zbioru danych DNA informacji o profilu DNA, danych osobowych i próbki biologicznej oraz nadanie profilowi DNA indywidualnego numeru registratury bazy danych DNA przez Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;

13)

ustawa o działaniach antyterrorystycznych - ustawę z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych;

14)

właściwe laboratorium kryminalistyczne - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji lub Biuro Badań Kryminalistycznych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;

15)

zarządzenie - zarządzenie o wprowadzeniu do bazy danych DNA informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego.

§ 3.

Pobieranie obrazów linii papilarnych od osób, o których mowa w § 1 pkt 1, przeprowadza się za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania lub metodą tuszową, bezpośrednio na kartę daktyloskopijną i kartę chejroskopijną.

§ 4.

1.

Przed przystąpieniem do pobrania obrazów linii papilarnych od osoby funkcjonariusz sprawdza, za pomocą wywiadu daktyloskopijnego lub urządzenia do szybkiej identyfikacji daktyloskopijnej, obecność danych daktyloskopijnych osoby w AFIS lub ich powiązanie z innymi danymi.

2.

W przypadku gdy wynik sprawdzenia, o którym mowa w ust. 1, wskazuje na różnice między danymi zarejestrowanymi a danymi podawanymi przez osobę, funkcjonariusz informuje swojego przełożonego o stwierdzonych rozbieżnościach.

§ 5.

1.

Po zakończeniu pobierania obrazów linii papilarnych za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania, utworzony automatycznie w formie pliku elektronicznego oryginał karty daktyloskopijnej należy przesyłać w formie elektronicznej, z użyciem systemu teleinformatycznego bezpośrednio do CRD.

2.

Jeżeli obrazy linii papilarnych pobrane za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania z przyczyn niezależnych nie zostały przesłane do CRD, a nie ma już możliwości sporządzenia kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych metodą tuszową, jest dopuszczalne wydrukowanie karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej z utworzonego wcześniej pliku i przesłanie ich w jednym egzemplarzu bezpośrednio do CRD.

3.

Nadesłany do CRD wydruk karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej z pliku, który nie został przesłany drogą elektroniczną, traktuje się jak oryginał karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej, podlegający rejestracji w CRD i AFIS.

4.

Kopie plików zawierające karty daktyloskopijne i chejroskopijne udostępnia się odpowiednio zgodnie z art. 20 ust. 2ac, art. 21j i art. 21k ustawy o Policji.

5.

Pliki zawierające dane powstałe podczas daktyloskopowania są trwale usuwane z dysku twardego urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania lub innego elektronicznego nośnika danych, na którym są zapisane dane, przez osobę odpowiedzialną za funkcjonowanie tego urządzenia lub tego elektronicznego nośnika danych, nie później jednak niż po upływie 3 miesięcy od dnia ich pobrania.

§ 6.

1.

Jeżeli pobranie obrazów linii papilarnych za pomocą urządzenia do elektronicznego daktyloskopowania z przyczyn technicznych jest niemożliwe, karty daktyloskopijne i chejroskopijne sporządza się metodą tuszową.

2.

W przypadku pobrania obrazów linii papilarnych metodą tuszową sporządza się po dwa komplety odpowiednio kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych z obrazami linii papilarnych palców i dłoni, uwzględniając następujące warunki:

1)

wpisów w polach kart daktyloskopijnych dokonuje się zgodnie z opisem pól, pismem ręcznym, w sposób czytelny, przy użyciu trwałego środka piszącego lub pismem maszynowym;

2)

w polu „powód daktyloskopowania” wskazuje się właściwy przepis ustawy o działaniach antyterrorystycznych;

3)

informację o zastosowaniu środków przymusu bezpośredniego wobec osoby, od której dokonuje się pobrania obrazów linii papilarnych umieszcza się w karcie daktyloskopijnej;

4)

podpisy osoby i funkcjonariusza realizującego czynność pobrania obrazów linii papilarnych umieszcza się na każdym arkuszu karty, w przeznaczonym do tego polu;

5)

osobę, od której pobrano obrazy linii papilarnych, i fakt daktyloskopowania rejestruje się w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji przed przekazaniem kompletu karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej do rejestracji w CRD;

6)

pierwszy egzemplarz karty daktyloskopijnej i chejroskopijnej przesyła się niezwłocznie w celu rejestracji do CRD, drugi egzemplarz karty daktyloskopijnej lub chejroskopijnej dołącza się do materiałów sprawy.

§ 7.

Karty daktyloskopijne i chejroskopijne dostarczone do CRD są sprawdzane w zakresie prawidłowości ich sporządzenia. Karty wypełnione nieprawidłowo lub zawierające obrazy linii papilarnych o niedostatecznej jakości zwraca się podmiotowi, który je przekazał, celem uzupełnienia braków lub powtórnego wykonania.

§ 8.

1.

Wizerunek osób utrwala się w formie zdjęć, w tym zdjęć sygnalitycznych lub szkiców i opisów wizerunków, w tym również na informatycznych nośnikach danych.

2.

Gromadzone przez Policję informacje w formie zdjęć osób, w tym zdjęć sygnalitycznych lub szkiców i opisów wizerunków, przetwarza się w zestawach kart albumowych lub w postaci elektronicznej w zbiorach danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych.

3.

Materiały źródłowe służące do sporządzania zdjęć w postaci negatywów lub zapisów cyfrowych na informatycznych nośnikach danych z cyfrowymi zapisami zdjęć gromadzi się w komórkach organizacyjnych właściwych ze względu na miejsce wykonania zdjęcia. Osoba odpowiedzialna za materiały źródłowe niszczy je lub trwale usuwa z informatycznych nośników danych, nie później niż po upływie 3 miesięcy od dnia ich wytworzenia.

4.

Zdjęcia sygnalityczne sporządza się w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 19 ustawy o Policji.

5.

Komendant Główny Policji lub osoba przez niego upoważniona celem umożliwienia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zwanej dalej „ABW”, lub Straży Granicznej rejestrowania w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji informacji o utrwaleniu wizerunku w formie opisów wizerunków przekazuje im wykaz określający zbiór cech charakterystycznych i kodów przestępstw, rysopisów, przepisów prawnych oraz wybranych wartości katalogowych Krajowego Systemu Informacyjnego Policji.

§ 9.

1.

Materiał biologiczny od osób pobiera się przy użyciu przeznaczonych specjalnie do tych celów pakietów kryminalistycznych oznakowanych indywidualnym kodem kreskowym.

2.

Po pobraniu materiału biologicznego funkcjonariusz:

1)

opracowuje w dwóch egzemplarzach projekt zarządzenia, którego wzór jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2)

przedstawia projekt zarządzenia do podpisu właściwemu podmiotowi w ABW, Straży Granicznej lub Policji;

3)

przekazuje pakiet kryminalistyczny wraz z jednym egzemplarzem zarządzenia do właściwego laboratorium kryminalistycznego, pozostawiając drugi egzemplarz tego zarządzenia w aktach postępowania lub czynności, z zastrzeżeniem ust. 3.

3.

Właściwe laboratorium kryminalistyczne:

1)

dokonuje sprawdzenia nadesłanej dokumentacji dotyczącej rejestracji profili DNA;

2)

przeprowadza badania genetyczne w celu uzyskania profili DNA;

3)

na podstawie zarządzenia właściwego organu przekazuje oznaczony profil DNA Komendantowi Głównemu Policji celem rejestracji w bazie danych DNA, dołączając pakiet kryminalistyczny z niewykorzystaną do badań próbką materiału biologicznego wraz z kartą rejestracyjną profilu DNA oraz kartą rejestracyjną próbki biologicznej;

4)

zwraca dokumentację bez oznaczenia i rejestracji profilu DNA w bazie danych DNA organowi zlecającemu, który ją nadesłał, w przypadku gdy:

a)

pakiet jest uszkodzony, niekompletny lub nieprawidłowo zabezpieczony,

b)

stwierdzono nieprawidłowe wypełnienie bądź niekompletność dokumentacji,

c)

stwierdzono niezgodność danych na karcie rejestracyjnej próbki biologicznej z danymi podanymi w zarządzeniu,

d)

nie uzyskano profilu DNA.

4.

Czynność, o której mowa w ust. 3 pkt 3, Biuro Badań Kryminalistycznych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego wykonuje za pośrednictwem Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Policji, zwanego dalej „CLKP”.

5.

CLKP przekazuje Komendantowi Głównemu Policji, przez zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, następujące informacje:

1)

datę przyjęcia próbki do badań;

2)

numer identyfikacyjny próbki biologicznej;

3)

informacje, czy zarejestrowano profil w bazie danych DNA;

4)

datę wprowadzenia profilu DNA do bazy danych DNA;

5)

numer registratury bazy danych DNA;

6)

informację, czy dany profil znajduje się już w bazie DNA.

6.

Komendant Główny Policji przekazuje informacje, o których mowa w ust. 5, organowi wydającemu zarządzenie.

§ 10.

1.

W przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, funkcjonariusz ABW, Straży Granicznej lub Policji, pobierając obrazy linii papilarnych, utrwalając wizerunek lub pobierając materiał biologiczny od osób, o których mowa w § 1 pkt 1, ustala następujące dane dotyczące tych osób:

1)

imię (imiona) i nazwisko;

2)

datę i miejsce urodzenia;

3)

posiadane obywatelstwo lub obywatelstwa;

4)

narodowość;

5)

rodzaj i numer dokumentu tożsamości, którym się posługuje, lub dokumentu, na podstawie którego ustalono tożsamość;

6)

płeć;

7)

adres miejsca zamieszkania lub pobytu, jeżeli jest to możliwe;

8)

imiona rodziców;

9)

pseudonimy, jeżeli istnieje przypuszczenie co do ich posiadania;

10)

datę oraz dokładną podstawę prawną pobrania obrazów linii papilarnych utrwalenia wizerunku lub pobrania materiału biologicznego;

11)

znak (numer) sprawy, w związku z którą pobiera się obrazy linii papilarnych utrwala wizerunek lub pobiera materiał biologiczny.

2.

Jednostka organizacyjna Policji, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny od osób, przekazuje Komendantowi Głównemu Policji przez zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji:

1)

ustalone dane, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 8;

2)

utrwalony w sposób określony w § 8 wizerunek osoby, w przypadku jego utrwalenia;

3)

informacje o fakcie pobrania obrazów linii papilarnych, w przypadku ich pobrania;

4)

informacje o fakcie pobrania materiału biologicznego, w przypadku gdy został pobrany materiał biologiczny w celu oznaczenia profili DNA;

5)

nazwę jednostki organizacyjnej Policji dokonującej rejestracji;

6)

informacje o dyspozycjach co do osoby objętej rejestracją lub polecenia utworzenia powiadomień jednostki organizacyjnej Policji rejestrującej dane i informacje o zainteresowaniu tymi informacjami i danymi przez inne jednostki lub organy.

3.

Jednostka organizacyjna ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny od osób, przekazuje, w formie papierowej lub elektronicznej, jednostce organizacyjnej Policji właściwej według miejsca pobrania obrazów linii papilarnych, materiału biologicznego lub utrwalenia wizerunku:

1)

ustalone dane, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 8;

2)

utrwalony w sposób określony w § 8 wizerunek osoby, w przypadku jego utrwalenia;

3)

informacje o fakcie pobrania obrazów linii papilarnych, w przypadku ich pobrania;

4)

informacje o fakcie pobrania materiału biologicznego, w przypadku gdy został pobrany materiał biologiczny w celu oznaczenia profili DNA;

5)

nazwę jednostki ABW lub Straży Granicznej, której funkcjonariusz pobrał obrazy linii papilarnych, utrwalił wizerunek lub pobrał materiał biologiczny;

6)

informacje o dyspozycjach co do osoby objętej rejestracją.

4.

Jednostka organizacyjna Policji przekazuje Komendantowi Głównemu Policji otrzymane, zgodnie z ust. 3, od ABW lub Straży Granicznej dane i informacje przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji wraz z informacją, o której mowa w ust. 2 pkt 5.

5.

Funkcjonariusz ABW lub Straży Granicznej, lub Policji, który pobrał obrazy linii papilarnych lub materiał biologiczny od osób, niezależnie od przekazania pobranych obrazów linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych, o których mowa w art. 21h ust. 1 ustawy o Policji, lub oznaczonego profilu DNA do zbioru danych DNA, o którym mowa w art. 21a ust. 1 ustawy o Policji, przekazuje dane i informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, Komendantowi Głównemu Policji przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji zgodnie z przepisami ust. 2, 4 lub 6.

6.

Trybu przekazywania, o którym mowa w ust. 3 i 4, nie stosuje się, w przypadku gdy ABW lub Straż Graniczna posiada możliwość rejestrowania danych i informacji w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji w trybie teletransmisji danych. W takim przypadku ABW lub Straż Graniczna przekazuje Komendantowi Głównemu Policji dane i informacje, o których mowa w ust. 3, przez ich zarejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, stosując odpowiednio przepisy ust. 2.

7.

Komendant Główny Policji może, w drodze decyzji, wyrazić zgodę na rejestrowanie w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji za pomocą urządzeń telekomunikacyjnych danych i informacji, o których mowa w ust. 3, ABW lub Straży Granicznej, bez konieczności przekazywania tych danych i informacji jednostkom organizacyjnym Policji, jeżeli:

1)

posiadają urządzenia umożliwiające odnotowanie w systemie kto, kiedy, w jakim celu oraz jakie dane przekazał (zarejestrował);

2)

posiadają zabezpieczenia techniczne i organizacyjne uniemożliwiające wykorzystanie danych niezgodnie z celem ich uzyskania;

3)

jest to uzasadnione specyfiką lub zakresem wykonywania zadań.

8.

W przypadku gdy ustalenie danych, o których mowa w ust. 1, nie jest możliwe, a zachodzi potrzeba pobrania obrazów linii papilarnych materiału biologicznego lub utrwalenia wizerunku osoby w przypadkach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, przekazuje się w zakresie niezbędnym dane, które ustalono, oraz informacje określone odpowiednio w ust. 2 pkt 2-6 i ust. 3 pkt 2-6.

§ 11.

1.

Do przekazywania informacji, o którym mowa w § 10 ust. 3, przez ABW lub Straż Graniczną stosuje się formularz rejestracyjny „KSIP - Rejestracja osoby z art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych”, którego wzór jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

2.

Komendant Główny Policji lub osoba przez niego upoważniona nadaje, zmienia lub cofa funkcjonariuszom ABW lub Straży Granicznej, na wniosek ABW lub Straży Granicznej, uprawnienia dostępu do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji w celu rejestracji lub aktualizacji informacji i danych o osobach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych, oraz w trybie, o którym mowa w § 10 ust. 6. Wzór wniosku o nadanie, zmianę lub cofnięcie uprawnień jest określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia.

3.

Wniosek o zmianę lub cofnięcie uprawnień, o których mowa w ust. 2, ABW lub Straż Graniczna przekazuje niezwłocznie po zaistnieniu okoliczności uzasadniających zmianę lub cofnięcie uprawnień.

4.

Wniosek, o którym mowa w ust. 2, przesyła się w formie papierowej w dwóch egzemplarzach do komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach wywiadu kryminalnego.

§ 12.

1.

Przed przekazaniem danych i informacji, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3, sprawdza się w Krajowym Systemie Informacyjnym Policji, czy te same dane i informacje o osobie, o której mowa w § 1 pkt 1, nie zostały już przekazane i zarejestrowane w tym systemie.

2.

W przypadku gdy dane osoby zostały pobrane i przekazane Komendantowi Głównemu Policji do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji, Policja, ABW lub Straż Graniczna, wykonując czynności wobec osoby, o której mowa w § 1 pkt 1, pobiera dane i informacje dotyczące tej osoby, które nie zostały wcześniej pobrane lub ustalone, lub nie było możliwości ich pobrania lub ustalenia, oraz przekazuje je Komendantowi Głównemu Policji odpowiednio zgodnie z § 10.

3.

W przypadku gdy ABW, Policja lub Straż Graniczna w toku wykonywania czynności dotyczących osób, o których mowa w § 1 pkt 1, pobierze dane osobowe lub ustali informacje, które mają wpływ na aktualność przekazanych Komendantowi Głównemu Policji, zgodnie z § 10, danych i informacji o tych osobach organ, który te dane lub informacje ustalił, przekazuje je niezwłocznie Komendantowi Głównemu Policji odpowiednio w trybie określonym w § 10 celem zaktualizowania pobranych danych, z zastrzeżeniem ust. 4.

4.

W przypadku gdy aktualizacja, o której mowa w ust. 3, wiąże się z usunięciem informacji i danych, w szczególności w przypadku pobrania danych lub ustalenia informacji niepotwierdzających zaistnienia okoliczności będących podstawą pobrania i przekazania danych lub też ustania tych okoliczności, informacje wskazujące na usunięcie informacji przekazuje się wyłącznie Komendantowi Głównemu Policji w formie pisemnej, wskazując okoliczności będące podstawą do usunięcia informacji i danych oraz dane identyfikacyjne osoby, której taka aktualizacja dotyczy.

§ 13.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2015 r. poz. 529, 1045, 1066, 1217, 1268, 1890, 2023 i 2281 oraz z 2016 r. poz. 147, 437, 669, 862, 904 i 960.

Załącznik nr 1   -   Zarządzenie o wprowadzeniu do bazy danych dna informacji o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (wzór)

Załącznik nr 2   -   KSIP - rejestracja osoby z art. 10 ust. 1 ustawy o działaniach antyterrorystycznych (wzór)

Załącznik nr 3   -   Wniosek o nadanie/zmianę/cofnięcie uprawnień funkcjonariuszom abw lub straży granicznej do dostępu do krajowego systemu informacyjnego policji w celu rejestracji lub aktualizacji informacji i danych o osobach, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r o działaniach antyterrorystycznych (wzór)