Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowejz dnia 9 sierpnia 2016 r.w sprawie zwolnienia jachtu morskiego z wymagań w zakresie wyposażenia i konstrukcji lub zastosowania środków równoważnych 1)Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).

Treść rozporządzenia

Na podstawie art. 110 ust. 7 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim   (Dz. U. z 2016 r. poz. 281) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb zwolnienia jachtu morskiego, zwanego dalej „jachtem”, z wymagań określonych przepisami wydanymi na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim, zwanej dalej „ustawą”, lub wyrażenia zgody na zastosowanie środków równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji oraz szczegółowe warunki eksploatacyjne, których spełnianie uzasadnia zastosowanie zwolnień lub środków równoważnych.

§ 2.

1.

Właściwy dyrektor urzędu morskiego może wyrazić zgodę na zastosowanie na jachcie środków równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji, w stosunku do wymagań określonych przepisami wydanymi na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy:

1)

na wniosek armatora jachtu będącego w trakcie budowy lub przebudowy,

2)

w przypadku kiedy cechy konstrukcyjne jachtu istniejącego nie pozwalają na zastosowanie tych wymagań
- pod warunkiem że dostarczona dokumentacja potwierdza, że zastosowane środki równoważne będą skuteczne przynajmniej w takim samym stopniu jak określone w przepisach, oraz, w przypadku środków równoważnych dotyczących konstrukcji jachtu lub wyposażenia stałego instalowanego na jachcie, jeżeli opinia podmiotu sprawującego nadzór techniczny nad jachtem jest pozytywna.

2.

Właściwy dyrektor urzędu morskiego może zwolnić jacht z wymagań określonych przepisami wydanymi na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy, jeżeli:

1)

jest to uzasadnione szczególnymi warunkami eksploatacyjnymi jachtu, takimi jak rodzaj odbywanych podróży, ograniczony rejon żeglugi, warunki meteorologiczne, w tym ograniczona wysokość fali lub siła wiatru, ograniczony sezon eksploatacji, rejsy odbywające się wyłącznie w porze dziennej, ograniczony czas podróży lub bliskość służb ratowniczych, o ile:

a)

jacht spełnia wymagania bezpieczeństwa wystarczające do uprawiania żeglugi, do której jest przeznaczony,

b)

w przypadku zwolnień dotyczących konstrukcji jachtu lub wyposażenia stałego instalowanego na jachcie, opinia podmiotu sprawującego nadzór techniczny nad jachtem jest pozytywna, lub

2)

jacht, który nie odbywa podróży w danym rejonie, planuje odbyć w nim jednorazową podróż, o ile:

a)

spełnione zostaną wymagania bezpieczeństwa wystarczające na podróż, którą jacht ma odbyć,

b)

zwolnienie będzie dotyczyło jednej podróży, lub

3)

jacht zostanie trwale wycofany z eksploatacji w ciągu dwóch lat od wejścia w życie odpowiednich wymagań, o ile:

a)

jacht spełnia wymagania bezpieczeństwa wystarczające do uprawiania żeglugi, do której jest przeznaczony,

b)

w przypadku zwolnień dotyczących konstrukcji jachtu lub wyposażenia stałego instalowanego na jachcie, opinia podmiotu sprawującego nadzór techniczny nad jachtem jest pozytywna.

§ 3.

1.

W przypadkach, o których mowa w § 2, armator jachtu składa do dyrektora urzędu morskiego właściwego ze względu na port macierzysty jednostki wniosek o zgodę na zastosowanie na jachcie środków równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji lub wniosek o zwolnienie jachtu z wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 110 ust. 4 ustawy.

2.

Do wniosku dołącza się:

1)

dokumentację techniczną, o ile jest wymagana;

2)

opinię podmiotu sprawującego nadzór techniczny nad jachtem, o ile jest wymagana;

3)

oświadczenie armatora o zamiarze trwałego wycofania jachtu z eksploatacji - w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 3.

3.

Dopuszcza się złożenie elektronicznej kopii dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2, wraz z oświadczeniem armatora, że wersja elektroniczna załączonej dokumentacji jest zgodna z oryginałem, w posiadaniu którego jest armator.

§ 4.

Weryfikacji spełniania przez jacht wymagań bezpieczeństwa, o których mowa w § 2, dyrektor urzędu morskiego dokonuje podczas inspekcji, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

§ 5.

Jacht, który został zwolniony z wymagań lub który otrzymał zgodę na zastosowanie środków równoważnych, otrzymuje odpowiedni wpis w karcie bezpieczeństwa.

§ 6.

Dyrektor urzędu morskiego przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki morskiej kopię karty bezpieczeństwa jachtu, który został zwolniony z wymagań lub który otrzymał zgodę na zastosowanie środków równoważnych, lub informację o odmowie zwolnienia jachtu z wymagań lub wyrażenia zgody na zastosowanie środków równoważnych, w terminie 7 dni od dnia wydania karty bezpieczeństwa lub decyzji odmownej.

§ 7.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1)
Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (Dz. U. poz. 1909 i 2091).