1.
Właściwy dyrektor urzędu morskiego może wyrazić zgodę na zastosowanie na statku środków
równoważnych w zakresie wyposażenia i konstrukcji w stosunku do wymagań określonych
przepisami wydanymi na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy:
1)
na wniosek armatora statku będącego w trakcie budowy lub przebudowy,
2)
w przypadku kiedy cechy konstrukcyjne istniejącego statku nie pozwalają na zastosowanie
tych wymagań
- pod warunkiem że dostarczona dokumentacja potwierdza, że zastosowane środki równoważne
będą skuteczne przynajmniej w takim samym stopniu jak określone w przepisach, oraz,
w przypadku środków równoważnych dotyczących konstrukcji statku lub wyposażenia stałego
instalowanego na statku, jeżeli opinia uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny
nad statkiem jest pozytywna.
2.
Właściwy dyrektor urzędu morskiego może zwolnić statek z wymagań określonych przepisami
wydanymi na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli:
1)
jest to uzasadnione szczególnymi warunkami eksploatacyjnymi statku, takimi jak rodzaj
odbywanych podróży, ograniczony rejon żeglugi, warunki meteorologiczne, w tym ograniczona
wysokość fali lub siła wiatru, ograniczony sezon eksploatacji, rejsy odbywające się
wyłącznie w porze dziennej, ograniczony czas podróży lub bliskość służb ratowniczych,
o ile:
a)
statek spełnia wymagania bezpieczeństwa wystarczające do uprawiania żeglugi, do której
jest przeznaczony,
b)
w przypadku zwolnień dotyczących konstrukcji statku lub wyposażenia stałego instalowanego
na statku, opinia uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem jest
pozytywna, lub
2)
statek, który nie odbywa podróży w danym rejonie, planuje odbyć w nim jednorazową
podróż, o ile:
a)
spełnione zostaną wymagania bezpieczeństwa wystarczające na podróż, którą statek planuje
odbyć,
b)
zwolnienie będzie dotyczyło jednej podróży, lub
3)
statek zostanie trwale wycofany z eksploatacji w ciągu dwóch lat od wejścia w życie
odpowiednich wymagań, o ile:
a)
statek spełnia wymagania bezpieczeństwa wystarczające do uprawiania żeglugi, do której
jest przeznaczony,
b)
w przypadku zwolnień dotyczących konstrukcji statku lub wyposażenia stałego instalowanego
na statku, opinia uznanej organizacji sprawującej nadzór techniczny nad statkiem jest
pozytywna.